Minulle sakemanni?

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Riikka Markkula

Minulle sakemanni?

Viesti Kirjoittaja Riikka Markkula »

Olen harkinnut nyt jonkun aikaa harkinnut seuraavan koiran rotua, mutta vielä en ole mihinkään päätynyt. Ykkösvaihtoehtoina tällä hetkellä on sakemanni ja gelgi tervu. Nykyään minulla on 4-vuotias cavalier uros, jonka kanssa harrastan tokoa voittajaluokassa, agilityä ja vähän jälkeä ja hakua. Toisen koiran kanssa olisi tarkoitus harrastaa ainakin tokoa ja joitakin pk-lajeja, luultavasti ainakin jälkeä.
Ajan riittäminen mietityttää, sekä se että haluaisin mennä lukion jälkeen joksikin aikaa ulkomaille... Onko täällä muita opiskelijoita, jotka myös harrastavat koiran kanssa aktiivisesti? Ja koiranhan voisi varmaan ottaa ulkomaille mukaan, vai?
Sopisiko teille mielestäni sakemanni? Muitakin rotuja saa ehdottaa... :)
Tässä olisi vähän kriteerejä vielä koiralle:
-pk-oikeudet
-keskikokoinen tai iso, ei kuitenkaan yli 65cm
-taistelutahtoa
-toimintakykyä
-miellyttämisenhalua
-ei kovin suurta riistaviettiä
-keskikova (ei pehmeä, mutta ei hirveän kovakaan... :))
-ei tarvitse olla hirveän sosiaalinen, mutta ei kovin varautunut ihmisiä ja koiria kohtaan
-"aina valmis", ei tarvitse hirveästi lämmitellä ennen treeniä, tekee täysillä kun pyydetään
-ei aivan mielettömiä määriä lenkkiä tarvitseva, saa kyllä olla joka päivä paljon vapaana

Nämä riippuu tietysti tosi paljon yksilöstä, mutta etsisin rotua jolle nuo olisivat tyypillisiä... :)
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Montakos vuotta olet lukiota käynyt ja paljonko on jäljellä?! Tuli mieleen, että kannattaisi ehkä reissut reissata ensin, ennenkuin ottaisit toisen koiran. Joko tiedät kauan haluaisit ulkomailla olla ja olisiko sinulla siellä aikaa koirille? Minulla on 1v 8kk sakemannityttönen ja se vie mun kaiken ajan töiden lisäksi. Sen kanssa touhuamisen lisäksi ei paljon ehdi, ainakaan toista koiraa en ole miettinytkään, ei vielä moneen moneen vuoteen jos ollenkaan nykyisen koirani eliniän aikana. Harrastan tanssia kerran viikossa yhden tunnin ja sellaisina iltoina on tosi kiire. Olen töissä kahdeksan tuntia, koira pitää lenkittää ja keksiä sille aktiviteettia , täytyy syödä ja sitten lähteä tanssiin, sen jälkeen iltalenkille tai jos koira on mukana (odottaa autossa), menemme tunniksi koirapuistoon. Kello on jo kymmenen ennenkuin kotiin pääsen ja suihkuun täytyy vielä mennä. Iltapalaakin olisi hyvä syödä ennen kuin nukkumaan menee eli ennen yhtätoista ei toivoakaan. Aamulla kello soi ennen kuutta, lenkille koiruuden kanssa ja seiskan aikaan lähtö töihin taas. Huh :) Silti on ihanaa kun on koira, mutta tulisin hulluksi jos minulla olisi kaksi koiraa, varsinkin jos ne olisivat samanrotuisia ja toinen aivan pentu. Se opettaminen ja nykyisen koiran koulutus päälle niin ei ehtisi koskaan nukkua. Riippuu tietysti aivan kuinka paljon cavalierisi vaatii vai sopeutuuko se siihen, että sinun aikasi menee pennun kanssa etkä ehdi harrastaa vanhemman koiran kanssa enää yhtä paljon. Millainen asunto sinulla on? Sakemanni ei välttämättä tarvitse hulluna lenkitystä, mutta kaikkea muuta puuhaa kylläkin. Meidän lenkit on yhteensä päivässä kaksi tuntia suurinpiirtein ja siihen lisäksi sitten kaikki muu puuhailu. Aikaa sakemanni tulee sinulta viemään erittäin paljon, se kannattaa huomioida erityisen hyvin! Kuvailemasi koira kyllä olisi sakemanni :D onnea sinulle jatkoa ajatellen!
Jaakko Miettinen

mikä koira

Viesti Kirjoittaja Jaakko Miettinen »

No jos haluat noilla kriteereillä koiran niin ota Malinois. Siinä on tarpeeksi kovaa pakkausta. Sakemanni vaatii yleensä hieman lämmittelyä.. ennen treeniä. Malikka tuppaa vaan olemaan haastava koira harrastamaan. No itse suosin saksanpaimenkoiraa. Ja kokemuksesta voin sanoa että itsellä menee 3-4 iltaa viikossa koiran treenaukseen. Ja vieläkin enemmän pitäs tehdä. ehkä olen liian perfektionisti. Kaikki tietenkin koiran valinnassa riippuu aiotko harrastaa sillä mitä pk-lajia esim suojelu vie hyvin paljon aikaa... En väitä etteikö muutkin lajit veisi. :)
Riikka Markkula

Viesti Kirjoittaja Riikka Markkula »

Kiitos paljon vastauksista!
Olen vasta ekan vuoden käynyt lukiota, 2 vuotta vielä jäljellä. Sen jälkeen ehkä ½-1 vuoden olisin ulkomailla, riippuen ihan saisinko sieltä jotain työtä ja miten viihtyisin... Olen ajatellutkin että jos ottaisin toisen koiran vasta sitten, mutta pentukuume on niin kova että en tiedä jaksaisinko odottaa vielä ne kolme vuotta... Tietysti hyvää kannattaa odottaa :wink: Tai sitten jos ottaisin ulkomailta tuonnin tuliaisena. :)

Jos mahdollista niin ottaisin pennun kesäloman alussa niin ehtisin opettaa sisäsiistiksi ym. kesän aikana. Nykyisin cavalierin kanssa käydään lenkillä ehkä vähän alle 2 tuntia, treenipäivinä paljon vähemmän. Tokotreeneissä 1-2 kertaa viikossa ja ne kestää pari tuntia, jäljellä tai haussa n. kerran parissa viikossa ja agilityssä kerran viikossa. Talvella lenkitys tahtoo jäädä aika vähäiseksi, n. puolitoista tuntia, mutta treeneissä käydään silti yhtälailla. Cavalieri tyytyisi kyllä paljon vähempäänkin.
Niin ja asun vielä kotona pienehkössä kerrostaloasunnossa.

Malinois olisi minulle ehkä liian vaativa ja aika iso harppaus cavalierista. :) Jos otan pennun vasta lukion jälkeen niin voisin ehkä maliakin harkita...
sanna auvinen

Viesti Kirjoittaja sanna auvinen »

Meidän sakemanni
Taistelutahtoa-Ei ole
Miellyttämishalua-Ei ole
Ei kovin suurta riistaviettiä-Pulu kun pulu niin perään vaan samoin jänikset ja miksei kaikki muutkin..
Ei hirveän sosiaalinen-Kaikki maailman ihmiset on ihania
Ei mielettömiä määriä lenkkiä-AINA valmis lenkkikaveri

:D
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Meidän 8) sakemannin luonne vastaa melkein täydellisesti tota sun luetteloasi, joten kuten vastauksista olet saanut huomata, rodun sisällä on melkoista vaihtelua koirissa.
Itse on vain löydettävä se kasvattaja ja yhdistelmä, josta sellainen pentu, kuin haluaa, olis mahdollinen.
Jaakko Miettinen

oma koirani

Viesti Kirjoittaja Jaakko Miettinen »

Meidän sakemanni
Taistelutahtoa-Vähän liikaakin
Miellyttämishalua-Silloin kun huvittaa
Ei kovin suurta riistaviettiä-Kaikki mikä liikkuu iso tai pieni päälle on päästävä
Ei hirveän sosiaalinen-Ihmiset mukavia, mutta narttu koirat ihan mahtavia
Ei mielettömiä määriä lenkkiä-mitä tehdään, missä tehdään miksei jo tehdä.

Elikkä omani tälläinen ehkä koira aina alkaa muistuttamaan isäntäänsä...
en tiedä... No jokainen on persoona.

:)
Mari koivusalo

Viesti Kirjoittaja Mari koivusalo »

-keskikokoinen tai iso, ei kuitenkaan yli 65cm: mun uros jo yli 65cm, vaikka ikää vasta vuosi.. :roll:
-miellyttämisenhalua sitä löytyy, mutta vain minua kohtaan, muilla pitää olla hyväpalkka, että herra suostuu mitään tekee.
-ei kovin suurta riistaviettiä metsän elukat sais kyytiä jos mamma ei kieltäis lähtemästä niiden perään. :lol:
-ei tarvitse olla hirveän sosiaalinen, mutta ei kovin varautunut ihmisiä ja koiria kohtaan ei noteeraa ihmisiä mitenkään, toiset koirat... no niille yritetään kyllä pärräillä..
-"aina valmis", ei tarvitse hirveästi lämmitellä ennen treeniä, tekee täysillä kun pyydetään vähän tarvii lämmittelyä ja motivointia kentälle mennessä. Mutta arkielämässä tekee kaiken mitä minä käsken, nopeasti ja varmasti 8)
-ei aivan mielettömiä määriä lenkkiä tarvitseva, saa kyllä olla joka päivä paljon vapaana ei tarvii joka päivä mitään maratonia, mutta jos on monta "lenkitöntä" päivää, niin sen kyllä huomaa... :D
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Ai nii, unohdin edellisestä vastauksestani sen pois, että meidän koira todellakin "melkein" vastaa ihannettasi.
Lenkittää sitä kyllä ei voi koskaan liikaa. Emäntä hyytyy ennen koiraa :(
ja saalisviettiä sillä kyllä riittää, mikä on vain hyvä kouluttamisen kannalta. Toistaiseksi (kop-kop) on kyllä uskonut, kun olen kieltänyt saaliin perään lähtemisen. Näin kaupunkialueella ne kun ei ole olleet vielä lintuja kummempia. Jos jäniksen näkisi, niin en tiedä....saattaisi emäntä juosta kakaran perässä.
Christa Pekkinen

Viesti Kirjoittaja Christa Pekkinen »

keskikokoinen tai iso, ei kuitenkaan yli 65cm

- Meillä tuo käyttölinjainen poju on 72cm säkäkorkeudeltaan eikä ikää ole vasta kuin 10kk ja lihasmassa on hyvin kehittynyt, mutten loistava rakenne & terveys ym.. Eikä vikoja, tiukat lonkat ja nivelet, eikä ranteet ole "veltot", koko luusto ym. kuvaus marraskuussa tod. näk.

-Taistelutahtoa
- Löytyy vaikka muille jakaa..

-Toimintakykyä
- Toimii tilanteessa kuin tilanteessa. Varma ja ei jää toimettomaksi..

-Miellyttämisenhalua
- Meidän Jereltä tätä löytyy, mutta ei mielistele.

-Ei kovin suurta riistaviettiä
- Pah... Olipa sitten kyseessä fasaani, jänis, siili, kissa ym. niin aina on menossa. LUONTAINEN saalisvietti on kunnossa, no problem..

-Keskikova (ei pehmeä, mutta ei hirveän kovakaan... Smile)
- Poika on kova, olipa mikä juttu tahansa kysessä..

-Ei tarvitse olla hirveän sosiaalinen, mutta ei kovin varautunut ihmisiä ja koiria kohtaan
- Vahtimies löytyy, mutta kun sisälle tulee miim kyllä meidän herra on jaloissa pyörimässä.. Ei epäilystäkään, mutta ei kuitenkaan luota jokaiseen.. Haukku päälle jos vastaan tulee känniläisiä, poika ei tykkää niistä yhtään!

-"aina valmis", ei tarvitse hirveästi lämmitellä ennen treeniä, tekee täysillä kun pyydetään
- Tämä homma meillä vaihtelee, mutta jos puruista on kyse niin ei ole ongelmia! Jäljessä, tottiksessa, esineruudussa ym. saa vähän nostattaa kyllä viettiä..

-Ei aivan mielettömiä määriä lenkkiä tarvitseva, saa kyllä olla joka päivä paljon vapaana
- Öööh.. meillä 10km lenkit ei tunnu missään ja vauhti tuntuu vaan kasvavan jopa tuon lenkin jälkeen kun kotiin ollaan menossa; tyyliin "nytkö se jo loppu, TAHTOO LISÄÄ!!".. Kyllä se vaan niin on, että omistajalta loppuu kunto ennen koiraa....
Olipa vapaana tai ei, niin lenkkiä tarvitaan, siitä ei ole epäilystäkään.
sisko luukkonen

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

[quote="sanna auvinen"]Meidän sakemanni

Ei kovin suurta riistaviettiä-Pulu kun pulu niin perään vaan samoin jänikset ja miksei kaikki muutkin..

Miksi sanot ettei koirallasi ole saalisviettiä??
:roll:
Anu Kuusenoksa

Viesti Kirjoittaja Anu Kuusenoksa »

Mikä muuten on tuo riistavietti? Onko se metsästyskoiratermi? :?:
Hilkka Takala

Viesti Kirjoittaja Hilkka Takala »

Minä pidän koiriani saalisviettisinä, mutten riistaviettisinä eli ajavat jänöjussiä niin kauan takaa, ku näköyhteys saaliiseen säilyy, ( tai niin kauan et näköyhteys minuun säilyy (kai laumavietti ajaa edelle)), mutta koirani eivät lähde ajamaan vaikka jäniksen jälkeä, mitä riistaviettinen koira tekee, eli sille riittää pelkkä haju, saalisviettinen tarvii liikeärsykkeen.

Näin minä asian ymmärrän, viisammat korjatkoon, jos olen väärässä.
Riikka Markkula

Viesti Kirjoittaja Riikka Markkula »

Kiitos kaikille vastanneille!
Juuri tuota tarkoitin, mitä Hilkka sanoi, eli saalisviettiä saa olla mutta ei mielellään kovin suurta riistaviettiä.... :)
Annika Halme

Re: Minulle sakemanni?

Viesti Kirjoittaja Annika Halme »

Pitää tohon vastata viel ku kysyit jos on muita opiskelijoita joilla sakemanni :lol: Mä kanssa opiskellut vuoden ja mulla sakemanni. Aika riittää hyvin. Aamulla herään viideltä, kun poikakaveri herää töihin. Aamusta tunnin rento metsässä kävely, jonka jälkeen pihassa leikitään, rauhoitutaan ja ruokitaan. Koulusta kun pääsen lähden pidemmälle lenkille ja samalla jotain harjoituksia, kesällä uimaan ja paljon leikkimistä. Sitten on hetki omaa aikaa ja rauhallinen iltalenkki tai oleskelua omassa pihassa :) Aikaahan tuo vie, mutta on sen arvoinenkin ja hyvin jaksaa kun on niin ihanuus <3

Tosin kannatan et otat vasta kun oot tarpeekses matkustellut :) Ja btw, mein poika täyttää aika hyvin nuo sun kriteeritkin :P
Vastaa Viestiin