kuonokoppa?

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
kaisli-marie hakala

kuonokoppa?

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

mitä mieltä olette kuonokopan käyttämisestä koiralla toisiin koiriin tutustuttaessa?
häiritseekö, vai onko sopiva "hätävarjelu" ?
(jos ei varma miten koirien kemiat täsmäävät. esim. kahden nartun tai uroksen ensimmäistä kertaa tavatessa.)

tuli vain mieleen että tuollainen voisi toisaalta olla hyväksi,
koska se voi auttaa omistajaa rentoutumaan jännittävässä tilanteessa ja siten helpottaa. vai? :roll:

mutta häiritseekö koiraa, (joka on oletettavasti totutettu kapineeseen jo paaaaaljon aiemmin) jos päässä keikkuu kumma häkkyrä? :|


kokemuksia ja/tai perusteltuja mielipiteitä.
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Mitä tarkoitat toisiin koiriin tutustumisella? Koirapuistokäyntejä? Kadulla vastaantuleviin koiriin tutustumista? :shock:

Minulla ei ikinä kävisi mielen vieressäkään viedä saksanpaimenkoiraa koirapuistoon. Sakemanni ei ole missään nimessä koirapuistokoira. Vastaantulevat koirat ohitetaan niihin mitään huomiota kiinnittämättä. Jos jotain yritystä on tuijotella tai rähjätä vastaantulijalle, niin minä puutun siihen kovalla kädellä ennenkuin show on ehtinyt edes alkaa.

Ikinä en vie koiraani tutustumaan yhteenkään vieraaseen koiraan. Minulla on kolme narttua, jotka kaikki asuvat omissa tarhoissaan. Kahdella nuoremmalla nartulla on aavistuksen verran jännitteitä nyt kun nuorimmainen lähestyy sukukypsää ikää. Lenkittäminen, kouluttaminen ja kaikki toiminta tapahtuu koirat erillään. Pikkupentuina minun koirat on saaneet leikkiä toisten pentujen ja pikkukoirien kanssa, mutta aikuisena minä olen se ainoa "leikkikaveri".

Kun otan uuden pennun kasvamaan, niin en missään nimessä anna yhdenkään aikuisen koiran alistaa sitä, enkä ikinä ota sitä riskiä , että aikuinen koira pääsee vahingoittamaan, kenties tappamaan pennun. Näitäkin tarinoita kuulee vähän väliä. Pennun lupaava ura loppui ennenkuin se oli alkanutkaan. :cry:

Yhden kasvattajan olen nähnyt ulkoiluttavan kahta narttuaan, joista toisella oli kuonokoppa päässään. Siinä tapauksessa oli täysin varmaa, ettei se narttu joka oli ilman koppaa aloita minkäänlaista rähinää ja kopallinen narttu kulki hieman alistuneen näköisenä. Ei ehkä niin kovin nauttinut lenkkeilystä.
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Jos on kuonokoppa päässä pakko tutustua, on sitten molemmilla koirilla oltava kuonokoppa. Kuonokoppa päässään koira ei pysty puolustautumaan, jos sitten se naapurin kiltti sesse päättääkin hyökätä.

Minun koira ei välitä muista koirista, silti kyllä käydään koirapuistoissa jopa samaan aikaan kuin muutkin. Meillä niin isot koirapuistot, että mahdutaan hyvin touhuamaan eri päässä puistoa kuin muut. Ja koska koira uskoo minua saan sen tulemaan samantien takaisin, vaikka muiden leikki joskus kiinnostaisikin. Tosin komennan muut koiran omistajat aina lopettamaan keppi/palloleikit puistossa, ettei vahinkoja satu, tämä kun pallohullu ja jos joku heittää jotain on ihan sama mitä sille huutaa, kaikuu kuuroille korville. Onneksi täällä melko järkeviä koirapuistojen käyttäjiä.
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

tarkoitin koiratutustuttamisella esimerkiksi minun ja tuttavieni koirien tutustuttamista, minulle ei tulisi mieleenkään mennä oman "hirmuni" kanssa koirapuistoon, enkä edes asu sellaisella alueella että tarvitsisin sitä. myöskään en aio koiraani totuttaa ohikulkijoiden koiriin, vaan minun ja tuttavieni koirien tutustumiselle olisi varattu erityinen hetki jossain pellolla tms.
myöskään en aio oman koirani kanssa tutustua lähemmin urosten kanssa, koira kun on melkoinen hormonihiiri.

maiju: tarkoitukseni ei ole haastaa riitaa, mutta minusta kukin voi omalla harkintakyvyllään antaa koiralleen muitakin leikkikavereitakuin itse on. uroskoirani ainakin nautti suunnattomasti saadessaan juosta hoitokoiranartun kanssa vapaana ja telmiä. vaikka, sinun valintasi ei minulle kuulu.
Vastaa Viestiin