Rappujen kiipeäminen (pentu)

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Liisa-Maija Sipilä

Rappujen kiipeäminen (pentu)

Viesti Kirjoittaja Liisa-Maija Sipilä »

Hei,
Meillä on upea ja reipas 9 viikkoinen narttupentu. Muistan kuulleeni, että pentua ei saisi heti kiipeilyttää rappuja ylös ja alas, mutta kohta (ei siis vielä) neitokainen alkaa olla sen verran painava ettei viitsisi kanniskella eikä meidän tomera typykkä ole oikein sylikoiraluonteinen muutenkaan.

Minkä ikäisenä pennun siis saa antaa itse kavuta rappusia?

Tahtoisin kiittää kaikkia hyvien neuvojen antajia täällä listoilla -on tullut otettua useaan otteeseen hyvistä neuvoista omien metodien jatketta.

P.s. Tsemiä kaikille muillekin onnellisille pienten pentujen "vanhemmille", vaikka jalat on täynnä reikiä ja mustelmia niin on se kyllä sen arvoista :love:
Viimeksi muokannut Liisa-Maija Sipilä, 04 Kesä 2007 11:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvi Alanko

Viesti Kirjoittaja Suvi Alanko »

Vai on 9 viikkoinen painava...heh...itse kanniskelin urostani yläkertaan aina siihen asti kun se painoi 30 kg..mitä sitä ei tekisi et sais nukkua koiransa kanssa.Omanikaan ei mun mielestä ole sylikoira,omasta mielestään kyllä!Kannattaa rajoittaa pennun kiipeämistä,ainakin vielä.Tarkasti en osaa sanoa kuinka kauan,on ihan koiran kehityksestä kiinni.Itse rajoittaisin siihen 12 vko asti.Muutama porras ei haittaa mutta useampi on jo raskasta ja pentu saattaa väsyessään vain rikkoa itsensä jos pääsee putoamaan tms.
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Jos pentu osaa mennä rappuset siististi alas, ei rynni eikä luistele niin ei ole mitään syytä kantaa sitä.
Ylöspäin ei kannata kantaa sitäkään vähää :D
Niina Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Niina Hämäläinen »

hei!
minulla itselläni on 12 viikkoinen poitsu, ja olen myös miettynyt tuota rappusten hyppelyä. asumme kerrostalossa, joskin ensimmäisessä kerroksessa, joten vain yhdet raput (n.10 rappua) joutuisi kiipeämään. (ei ole hissiä) Olemme kuitenkin hyvin jaksaneet poitsua vielä kantaa edes takaisin. nyt olemme koiran antaneet muutaman kerran tulla rappuset itsekseen ylös. käymme usean kerran päivässä ulkona, ja noin päivittäin poika saa tulla raput kerran tai pari päivässä itsekseen.. emme kuitenkaan ole uskaltaneet aloittaa sitä että koissu joka kerta ulkoa tullessa joutuisi raput kiipeämään,varsinkaan jos se on reihunut ulkona todella paljon ja on väsynyt.. Vaikka hyvin se jo sujuu, joten ei sitä kiipeilyksi voi sanoa..
kummasta on suurempi haitta jaloille, rappuja alaspäin tulemisesta vai ylöspäin menemisestä? vai onko rasitus jaloille sama??
joten kokeneemmat, ottakaa kantaa :? toivottavasti en ole itse tekemässä koirastani "jalkavikaista" :shock: :roll:
(monesta asiasta kun on niin paljon kuullut aiheutuneen haittaa)
Viimeksi muokannut Niina Hämäläinen, 04 Kesä 2007 11:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niina Hämäläinen

Viesti Kirjoittaja Niina Hämäläinen »

näköjään vastauksia ehti tulla samalla kun itse kirjoittelin omaani :P
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Mun mielestä siitä rasituksesta ei ole niin kauheasti haittaa, päinvastoin, on vaan hyvä että pennun luusto ja nivelet joutuu töihin.
Syy siihen miksi usein kehoitetaan kantamaan koiraa rapuissa on se luistelun/putoamisen vaara. Tippuminen tai ns. leviäminen liukkaalla alustalla voi olla vaarallista.

Mutta; totelkaa koirienne kasvattajia tuossakin asiassa :tsemp:
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Oman pennun kanssa aloiteltiin n 8 viikkoisena menemään ensin yksi rappu alas ja sitten kaksi yms ja sama ylöspäin,ensin yksi rappu ja sitten parin päivän päästä jo kaksi jne.

Olishan se varmaan päässyt alaspäin kaikki mutta kun omistajan rohkeus ei riittänyt :)


Eikä pennun elämän tarvi ollakkaan helppoa,vähän vastoinkäymisiä pitää olla,kolhuja,vähän kylmää,märkää ja nälkää.

Pumpulissa ei kannata pitää.
Nelli Kiviluoma

Viesti Kirjoittaja Nelli Kiviluoma »

Meillä vain ulkona kiviset portaat ja on toi kiipeillyt niitä ylös ja alas 9 vkosesta asti. Katottiin aluksi tarkaann että tuleehan nätisti ja kun varovaiselta ja tarkalta touhu näytti niin annettiin sit tulla :)
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Mulla 8 viikkonen pentu kulkee reippasti parit ulkorappuset ylöspäin, suorastaan juoksee. Alaspäin vielä kannan.
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Mulla on Nelli K:n pennun sisko ja se on juossu 9kk ikäsestä lähtiin portaita ylös-alas vauhdilla ja nyt kun ikää on 5kk, niin vauhti senkus kiihtyy... Se hyppää paikoiltaan maasta keittiön pöydälle :roll:
Nelli Kiviluoma

Viesti Kirjoittaja Nelli Kiviluoma »

Jep, on vähän ylimäärästäkn virtaanäillä meijän puppieseilla, eikö Söherrys? :D
Kirsi Niinimaa

Viesti Kirjoittaja Kirsi Niinimaa »

Jep! :D

Välillä neiti vetelee menemään niin ettei matot lattialla pysy ja siitä sit rundia takapihalle, kierros kukkapenkissä ja sit taas sisälle... Luulen, et ne leikkii Lunan kans hippaa :taistelu:
Nelli Kiviluoma

Viesti Kirjoittaja Nelli Kiviluoma »

No mut hyvä jos viihtyvät. Kidille tulee tylsää kun ei oo kaveria jonka kanssa juosta. Mamma kun ei mukana oikeen pysy.
tuomo_taipale

Viesti Kirjoittaja tuomo_taipale »

Täällä kanssa löytyy taas uusi 10vk vanha todella rohkea poju joka kiipee raput ja menee alas hienosti. Ei tosin kerrostalojen rappuja.
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

meillä uusi tytteli tullut taloon tällä ajalla, kun minua ei ole täällä kuulunut. (minkä huomaa, kun ei ole n. sataa aloitettua uutta keskustelua!)neiti ei kylläkään ole saku vaan koitin vaihteeksi bordercollieta.

mietin tuossa että kun jotkuthan ei ulkoiluta, tai siis lenkkeilytä pentuja ollenkaan, mitä nyt antaa leikkiä ulkona. itse kuitenkin huomasin että uudella neidillä (ikä 3kk) on virtaa ku pienellä kylällä, joten otin saku-uroksen kanssa 3km lenkille. lilliputti riekkui ja juoksenteli koko matkan, eikä tietoakaan väsymyksestä kotona!

niin että miten te koette pennun rasittamisen? onko joku maaginen raja miten pitkään saa kävelyttää tms. ?
Vastaa Viestiin