paimentaminen

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
kaisli-marie hakala

paimentaminen

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

tiedän viljeleväni näitä keskusteluja ehkä liiankin kanssa, mutta heti kun älyän miten "loppunkuluneet" poistetaan, teen sen.

siis;

oletteko paimentaneet sakujenne kanssa, minkä elikoitten ja millaisen harjoittelun kanssa?
-Jos jollain jopa työ niin siitä olisi mahtava kuulla!
etenkin lampaitten kanssa työskentelystä olisin kiinnostunut kuulemaan, meillä päin ja itse koirani kanssa kun olen vain lehmien kanssa tuhnannut.Ja opetus on ollut lähinnä sitä, ettei koiraa saanut naapurin aitauksesta pois ilman, että huuteli koiralle jotain "tuo tänne" tapaista kunnes tämä oli saanut lehmät siistissä nipussa aitauksen (minun valitsemani siis, tällaista "valetyötä") nurkkaan tai haan suulle. Vaikeampiin asetelmiin emme ole ryhtyneet.

Jos joku sukuihin perehtyneempi osaisi myös kertoa suomessa olevista paimennussuvuista(saksanpaimenkoirien), tai onko niitä edes täällä?
Saara Takku

Viesti Kirjoittaja Saara Takku »

Käsittääkseni Suomessa ei juurikaan(tai lainkaan) ole sakemanneja, joilla olisi vielä tuota paimenvaistoa jäljellä. Siksi ihmettelenkin, että koirasi suoriutui niinkin hyvin :wink: Ellei se vain sattumalta ja saalisvaistolla nautoja niputtanut :wink: Saksassa sen sijaan näitä paimennukseen käytettäviä seehvereitä löytyy, että jos vakavissaan aikoo koiransa kanssa paimentaa niin sieltä sitten. Suomessa ei paimennuskursseillekaan, ainakaan kaikille, kelpuuteta kuin paimenlinjaisia bordercollieita ja working kelpieitä.
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

oloetko nyt ihan varma tuosta? kun taisi olla koiramme tai vastaava, jossa kerrottiin paimennusleiristä jolla mukana oli myös esim. partacollieita?

Ronin isä ja siten puoli sukua on saksalaisia, joten ehkä tämä selittyy sillä. Ja olen kyllä kuullut muistakin, jotka ovat opettaneet sakuillensa paimennusta omin nokkinensa, että tiedä sitten kuinka tarkkaa tuo linjaus on...
Saara Takku

Viesti Kirjoittaja Saara Takku »

Osaan kursseista siis otetaan mukaan muitakin, mutta ei läheskään kaikkiin. en edelleenkään usko, että sakemanneilla olisi paljoltikaan paimenvaistoa, mutta saattaa sitä joillain yksilöillä hieman olla, ja kun sakut kerran ovat muutenkin niin oppivaisia.. Miksi ei? Mutta olen edelleen sitä mieltä, että jos paimenkoiraa hakee niin kannattaa pysyä edelleen paimennukseen käytettävien koirien penikoissa :wink:
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

en hae koiraa paimennukseen, vaan paimentavalle koiralle paimennusoppia :lol:
Saara Takku

Viesti Kirjoittaja Saara Takku »

Ole hyvä ja yritä :) Kerro täällä sitten, miten meni, jos oikein koulutuksiin pääsit. En vain ole paimentavasta saksanpaimenesta kuullut, noloa vai mitä :wink: Mutta jos koulutuksiin haet, niin älä lannistu ensi yrittämällä, paimennuspiireissä kun ollaan vähän roturasisteja :o
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

no, tämän rodun kanssa on kyllä ehtinyt tottua roturasismiin :lol:
eipähän ole uutta..

saa nähdä, jääkö kulkuyhteyksien takia haaveeksi tuo paimentaminen, mutta unelmia pitää olla :D
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

hohoo (mitäs minä sanoin-nauru)
onko ko. pennussa mitään työlinjaa?meillä ainakin koira ihan sekalinjanen, eikä tietääkseni lähisuvussa paimentavia. Hyvin silti sujuu herralta. :lol:

minkä liiton kurssi oli, milloin, missä? :P
Saara Takku

Viesti Kirjoittaja Saara Takku »

Ohhoh! Olen positiivisesti yllättynyt!

Vastaus tuli vähän myöhässä, kun en ole palstalla käynyt.. Tosiaan nyt on turha leveillä että "ei toi voi paimentaa kun se on saku, mulla on sentään bortsu!" koira kun jäi auton alle kuukausi sitten ja kuoli..

Mutta hienoa, olen aliarvioinut saksanpaimenet, paransi kuvaani koko koiranjalostuksesta :wink:
jari.vihersalo

Viesti Kirjoittaja jari.vihersalo »

Käsittääkseni saksassa noita paimentavia sakemanneja on. Järjestetäänhän siä mestaruuskilpailutkin vuosittain. Käyttävät ainakin kuvista päätellen pääaiassa näyttelylinjaisia koiria. Oon kuullut et pari koiraa pystyy tuhatpäisen lauman paimentamaan? Ei varmaan ihan pelkällä koulutuksella vaan pitää olla myös taipumuksia.
Anu Ekegren

Viesti Kirjoittaja Anu Ekegren »

Noita valkoisia versioita on kuulemma käytetty taipumustesteissä (en muista nyt oliko Suomessa vai Saksassa) ja kuulemma olis ollut ihan hyviä tuloksia, nyt ihan viime vuosien aikana.
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

piti viime kerralla käydä leveilemässä, että mullapas on sekä paimentava saku että bortsu, mutta eipäs enää ole. sitä paimentavaa sakua siis. Ronin kunniaksi voin kertoa, että sillä oli enemmän paimennusvaistoa kuin bortsullani, jonka emä paimentaa.

oho, tuo tuhatpäinen lauma yllätti. aika komea suoritus olis nähdä!
Tiina Verkkomäki

Viesti Kirjoittaja Tiina Verkkomäki »

kaisli-marie hakala kirjoitti:onko ko. pennussa mitään työlinjaa?
Janda on käyttöpainotteista sekalinjaa. Lähisuvussa on koiria, joilla ilmeisesti on paimennusvaistoa (joka kohdistuu ihmisiin, toisiin koiriin ym.), mutta tietääkseni vain Jandan kanssa on kokeiltu lammaspaimennusta.
kaisli-marie hakala kirjoitti:minkä liiton kurssi oli, milloin, missä? :P
Suomen Paimenkoirayhdistyksen aluevastaavalle soitettiin ja kyseltiin kursseista ja samalla ilmoittauduttiin.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

"...ilmeisesti on paimennusvaistoa (joka kohdistuu ihmisiin, toisiin koiriin ym.)..."

Paimennushommista mitään tietämättömänä mietin, että kuinka paljon tässä sotketaan laumaviettiin... :roll: En sillä sano, etteikö saksanpaimenestakin lammaspaimeneksi olisi, ainakin joistakin.
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Yhdellä meidän H-pentueen nartulla on lampaita kotona.
Kun lampaat hankittiin oli nuori koira ihan innoissaan. "Paimennustaipumuksia" se osoitti omaavansa ja pöllytti lampaat aitauksesta pois :D
Omistajat eivät sattuneesta syystä kauheasti innostuneet sen harrastuksesta. Keräiltyään hiki hatussa paimennetut takaisin he opettivat koiralle että noin ei saa tehdä. Kiinnostusta ei kuitenkaan saatu pois mutta se kääntyi toiseen suuntaan. Koira alkoi kantamaan kaikki lelunsa lampaille :repee:
Vastaa Viestiin