Piikkipannat & "kyseenalainen" suojelukoulutus

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Tea Tuomikoskelle: Niin kuin kirjoitit, niin meitä koiranomistajia on moneksi ja tiedämme ettei kaikilla ole sama käsitys asioista tai määritteistä. Toivottavasti olet tuon sivun lukenut, josta faktat löytyy
http://wwwb.mmm.fi/el/hyv/lemmikit/hyv_ ... t_kys.html
Tuon lain kritisoiminen on mielestäni lapsellista ja osoittaa ihmisessä tiettyä suppeaa tapaa tarkastella asioita :D
Jos tarkastelet lakia niin, että sillä suojataan heikomman, eli eläimen oikeuksia ja sillä pyritään ohjaamaan ihmisen käsitystä siitä, miten eläimiä tulee kohdella, niin lakihan on hyvä.
Samanlaista lapsellista vertailua olisi mielestäni seuraava tilanne:
Narkkari voivottelee, kun huumeita ei saa ostaa laillisesti..Siis, lainsäätäjät haluaa vaan kiusata ihmisiä, jotka osaisi käyttää näitä "mömmöjä" oikein ja oikeita annostuksia? Niinkö :roll:
Tea Tuomikoski

Viesti Kirjoittaja Tea Tuomikoski »

Juu, olen lukenut. Ja lain kritisoimatta jättäminen on jotenkin laajanäköistä? En mä ole kritisoinut lakia missään vaiheessa. :) Mä vaan olen sen verta pyöriny koiramaailmassa, niin seurasesseissä kuin harrastuspiireissä, että ikävä kyllä se laki ei suojaa yhtäkään koiraa, eli heikompaa ja suojatonta yksilöä, määrittelemällä yksittäisiä välineitä. Ihmisestä se loppupeleissä on aina kiinni. Ja siihen väärinkohteluun taas ei tunnu auttavan kuin valistus, ei mikään laki.

Ja Petra-Paula Corsini: voi olla että tota sellasena kutsutaan, mutta laiton on, enkä ole eläissäni livenä nähnyt, luojan kiitos. Toi perustunee nimenomaan pistovaikutukseen.
Viimeksi muokannut Tea Tuomikoski, 04 Heinä 2007 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hannele Nordberg

Viesti Kirjoittaja Hannele Nordberg »

Mun mielestä Sami kyllä on asiaa puhunut tässä kokoajan.Ei hyvin mene jos koulutuksessa tarvii piikkipantaa käyttää ja sit vielä aletaan vääntämään selvää asiaa .
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Tea tuomikoskelle:
Eikös se ole ihmisestä kiinni loppupeleissä, myös se narkkariksi tuleminen ja muuta kriminaalilain vastustamaa toimintaa sisältävä harrastus/elämä?
Eli, tuolla lokiikalla voisimme poistaa lait kokonaan ja elää kuin siat pellossa, eikö niin?
Kun asioita voidaan ehkäistä/neutralisoida lailla, siis jo "alkupeleissä"? Niin vähemmän meillä niitä loppupelejä on, joissa ikäänkuin homma on lähtenyt jo käsistä, eikö vain?
:shock:
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Petra-Paula Corsini kirjoitti:Eikös tämäkin ole koulutuskaulain?

http://tinyurl.com/2vn8td
:wink: Tuo kuva taitaa löytyä jostain välimuistista tai vanhojen sivujen jäänteistä, mutta firman päivitetyiltä sivuilta sitä ei löydy -käsittääkseni :P
On ilmeisesti ymmärretty noita välineitä poistaa myös tuon firman tuoteluettelosta, kun se myyminenkin oli laitonta täällä suomessa etc.
Tea Tuomikoski

Viesti Kirjoittaja Tea Tuomikoski »

sami.lehtonen kirjoitti:Tea tuomikoskelle:
Eikös se ole ihmisestä kiinni loppupeleissä, myös se narkkariksi tuleminen ja muuta kriminaalilain vastustamaa toimintaa sisältävä harrastus/elämä?
Eli, tuolla lokiikalla voisimme poistaa lait kokonaan ja elää kuin siat pellossa, eikö niin?
Kun asioita voidaan ehkäistä/neutralisoida lailla, siis jo "alkupeleissä"? Niin vähemmän meillä niitä loppupelejä on, joissa ikäänkuin homma on lähtenyt jo käsistä, eikö vain?
:shock:
Tuolla logiikalla varmaan voitaiskin lait poistaa. Ei tosin ole mun logiikka, enkä missään vaiheessa sanonut mitään tuon suuntaistakaan, joksi sanomani yrität vääntää. En riveillä enkä rivien välissä.

Joten, päätän omalta osaltani tähän, menee maku kun sanoja survotaan suuhun. :)

yst. terv.

Tea Tuomikoski
Terveydenhoitaja, sairaanhoitaja, anarkismin ja kaiken sortin fanatismin jyrkkä vastustaja, julkisten palvelujen ja yhteiskunnan sääntöjen ja lakien kannattaja, liki kommunisti, kukkahattu ja kahden arviolta verrattain onnellisen saksanpaimenkoiranartun ohjaaja.
Ps. En myöskään kannata ydinvoimaa enkä EU:ta ja olen hyvin huolissani siitä, että muksuille ei tänä päivänä opeteta auktoriteettien kunnioitusta ja aseteta rajoja. Mutta nämä varmasti olivat jo sami.lehtosen tiedossa, kun kykeni taidokkaasti määrittämään blondinlogiikkaani.

Mikään näistä minun mielestäni ei kuitenkaan sulje pois sitä, että asioista voi keskustella muustakin kuin siitä vinkkelistä, joka on kiveen kirjoitettu. Joskus se on jopa hedelmällistä, jos osapuolet ovat riittävän vähän fanaattisia. :D Saarnaaminen ja paasaaminen on aivan hiton tylsää ja kaiken lisäksi niin monen tutkimuksen mukaan se kaikista huonoin tapa vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin positiivisesti.

Mutta mä otan nyt koirani, laitan niille molemmille kaulaan 3,5cm leveän nailonpannan, niihin kolmen metrin liinat ja me lähdetään niiden turvin autolle, ja pienen automatkan päästä neidit pääsee metsään temmeltämään. Ai piru, sekin taitaa olla kiikun kaakun laitonta. Voi nenä! Noh, shoot me, koirien tähden kritisoin sitä lakia. :D
Minna Jutila

Viesti Kirjoittaja Minna Jutila »

Hyvä Tea :tsemp:
Irene Routio

Hyvä, hyvä!

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

:voitto: Nice-energialle!

Yleisellä tasolla lain soveltamisesta ja miesten logiikasta:

Tässä esimerkki miesten logiikasta luonnonsuojelupuolelta. Tekopesiä ym luonnonsuojelun maastotöitä tekevät enimmäkseen miehet. Luonnonsuojelijoiden mielestä laittomien tekopesien ja pönttöjen poistaminen on laitonta, kun ilman koulutusta ei sitten tiedä, onko pesä asuttu vai ei. Jos on asuttu rikotaan lakia, jos pesintä epäonnistuu. Toisaalta voisi ajatella, että houkuttelemalla viattomia luontokappaleita riskialttiiseen pesintään syyllistytään eläinsuojelulain rikkomiseen. Moni kannattaakin lain noudattamista sikäli kuin se tukee omia tarkoitusperiä.

Lisäksi mielestäni on epäreilua, että metsässä veroa maksamattomat sudet saavat kulkea vapaasti koiria uhkaamassa ja luonnonsuojelija(t) vaativat, että koirat on pidettävä kyseisessä metsässä kytkettyinä. No, lapset valitettavasti on keksineet vedota susipelkoon ja kieltäytyvät luontoelämyksistä.

Totean vielä, etten minäkään ole blondi ja koiratkin on sangen tummia.
Anneli Leppänen

Viesti Kirjoittaja Anneli Leppänen »

Tea :tsemp:

Minäkin laitan harmaalle sakuneidille sallitun kaulaimen ja lähden lenkille ja päästän sen metsänreunassa kirmailemaan valloillein, mutta hei... apua en muistakkaan blondiuttani kysyä saako sen juuri siihen metsään päästää vapaana temmeltämään.... :oops:
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Tea Tuomikoski kirjoitti:Juu, olen lukenut. Ja lain kritisoimatta jättäminen on jotenkin laajanäköistä? En mä ole kritisoinut lakia missään vaiheessa. :) Mä vaan olen sen verta pyöriny koiramaailmassa, niin seurasesseissä kuin harrastuspiireissä, että ikävä kyllä se laki ei suojaa yhtäkään koiraa, eli heikompaa ja suojatonta yksilöä, määrittelemällä yksittäisiä välineitä. Ihmisestä se loppupeleissä on aina kiinni. Ja siihen väärinkohteluun taas ei tunnu auttavan kuin valistus, ei mikään laki.

Ja Petra-Paula Corsini: voi olla että tota sellasena kutsutaan, mutta laiton on, enkä ole eläissäni livenä nähnyt, luojan kiitos. Toi perustunee nimenomaan pistovaikutukseen.
...Ihan vaan tarkennuksena, mistä tuon logiikan löysin :D
Ja sitten pari (naurattavaa) kysymystä, mitä tuo kirjoituksesi herättää:
Oletko minkä ikäinen?
Monta vuotta olet omistanut saksanpaimenkoiran?
Tea Tuomikoski

Viesti Kirjoittaja Tea Tuomikoski »

:D

Sovitaan sitten näin, että tummennetuissa kohdissa on koko totuus eikä niiden välillä lue mitään.

Mitä naurettaviin kysymyksiin tulee, joiden olennaisuus ei tosin mulle juuri aukea, niin 31v. ja 6kk ja hilut päälle ja vuonna 1991 olen ensimmäisen kerran Yrittänyt Ohjata saksanpaimenkoiraa, varsin surkealla menestyksellä ihan perusasioissakin toki, jos sitä nykyvinkkelistäni tarkastelen. Isi sen tosin kennelliiton mukaan omisti, kun mä olin vasta 14v. Sitä ennen semmoset edeltävät seitsemän vuotta saksanpaimenkoira lähinnä ohjasi mua. :) Edelleen vaan Yritän Ohjata, parhaan taitoni mukaan. Nähtäväksi jää, opinko joskus jopa. Paremmaksi toivottavasti ainakin. Ja kykenen toivottavasti jatkossakin säilyttämään avoimen mielen ja kyvyn olla tuomitsematta sitä mistä en tiedä tai mitä en ole yrittänyt ensin ymmärtää ja tarkastella peilin kääntöpuoleltakin. On osoittatunut elämässä varsin hyväksi ohjenuoraksi, myös koirankoulutuksen ulkopuolella.

Mutta se epäolennaisuuksista, jatkakaa. :)
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Tealle:
Esitin sinulle suoran kysymyksen, johon en saanut suoraa vastausta.
Eli, milloin olet saanut ensimmäisen saksanpaimenkoiran omistukseesi?
Tuo seuraava ei sitä kerro: ”olet ohjannut koiraa ja koira sinua ja välillä on tuntunut ettei ole ohjaajaa ollenkaan ja diipadaiduu etc.”
Näitä vastaavia ”pitkänlinjan” harrastajien (jotka yleensä ovat itse n.25vuoden iässä ja ensimmäinen oma koira n.5-vuotias) -selityksiä kuulee säännöllisesti kenttien laidalla ja näihin kommentteihin on yleensä liittynyt tuo asenne, mikä seuraavasta lauseestasikin paistaa läpi: ”Mä vaan olen sen verta pyöriny koiramaailmassa, niin seurasesseissä kuin harrastuspiireissä”..että sinä tiedät paremmin, kuin esimerkiksi lainsäätäjät ja lainvalvojat, mitä lakeja kannattaa säätää ja säilyttää, niinkö? :roll:
Ehkä se on ”koiramaailmassa” se pyörimisliike, mikä hävittää ihmiseltä tuon suhteellisuuden tajun kokonaan ja nostaa ureat ylöspäin?
Omistatkohan itse koiraa ollenkaan?
ps. Enkä pyydä nyt epämääräistä selvitystä muiden koirien ohjaamisesta tai esimerkiksi -kuinka jo 4vuotiaana opetit levitoimalla naapurin pystykorvaa olemaan hiljaa pihassa etc. :D
Terhi Ojala

Viesti Kirjoittaja Terhi Ojala »

Sami tossa on toi www nappula mistä pääsee toisten kotisivuille lukemaan vähä päkraund infoa ennenku alkaa kyselemään.
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Terhi Ojala kirjoitti:Sami tossa on toi www nappula mistä pääsee toisten kotisivuille lukemaan vähä päkraund infoa ennenku alkaa kyselemään.
Jep, ja sieltä www-napin takaa voi tulla 10sivua yhtä epäoleellista ja sekavaa tekstiä, kuin mitä täällä on jo kirjoitettu :wink:
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

^ oisit nyt vielä kertonut, kuinka montaa naapurin koiraa olet ulkoiluttanut etc.
Tulihan se vastaus sieltä -olet saanut ensimmäisen spk:n itsellesi vuonna 2004.
No niin, että sen verta olet sitä pyörimistä sitten tehnyt :!:
Jep, jep :roll:
Lukittu