Koira reissussa

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Anu Kuusenoksa

Koira reissussa

Viesti Kirjoittaja Anu Kuusenoksa »

Matkustatteko te koiranne kanssa? Kärsiikö mielestänne koira jos sen ottaa mukaan ja pitäisikö se jättää koirahoitolaan matkan ajaksi? Itse jotenkin kuvittelen, että koira viihtyy reissussa mukana ja sopeutuu vaihtuviin maisemiin. Mutta lähiaikoina olen saanut lukea niin paljon vastakkaisia kommentteja, että kyselempä täälläkin. Itse matkustelemme asuntovaunulla, mutta voihan matkustelu olla telttailua, mökeissä yöpymistä tai hotelleissa.
Marjo Takoja

Viesti Kirjoittaja Marjo Takoja »

No mikään asiantuntija en aiheessa ole, mutta kotimaanmatkailun kyseessä ollessa mieluiten otan kyllä mukaan, miksen ottaisi. Tietenkin joskus saattaa matkakohde olla sellainen, että käytännön syistä on koira jätetty hoitoon (meillä toiminut niin, että koiralle/koirille on tullut tuttu ihminen seuraksi tänne meille asumaan siksi aikaa, aina se sama ihminen). Koirahoitolassa meidän koirista nyt 12,5-vuotias ja puoltoista vuotta sitten 11,5-vuotiaana kuollut olivat elämänsä aikana kerran, silloin oltiin itse Espanjassa kaksi viikkoa. Puolivuotias pentumme ei ole vielä juuri matkaillut, päiväreissuja vasta.
Anu Kuusenoksa

Viesti Kirjoittaja Anu Kuusenoksa »

Ollaan suunniteltu parin-kolmen vuoden päästä asuntovaunureissua Italiaan. Ja suunniteltiin kyllä sinnekkin koirat ottaa mukaan :oops: . Meillä on se meininki, että mihinkään ei lähdetä jos koirat ei pääse mukaan. Tietysti paperiasiat yms. täytyy hoitaa kuntoon. Mutta kuitenkin kun tuossa vaunuilussa se oma koti kulkee mukana ja koirat ovat pennusta asti tottuneet siellä olemaan, niin itse kuvittelen, ettei se niin kauhean stressaavaa ole. Mutta kertokaa vielä muutkin mielipiteitä/kokemuksia.
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Kyllä mä mieluiten otan aina koiran mukaan, jos suinkin vain voin, ja jos en voi, niin hommaan sille kotiin hoitajan.
Noi hoitoloiden kopit on sen verran pieniä, etten mä meidän sesseä viitsi niihin laittaa edes viikonlopuksi saati sitten pidemmäksi ajaksi.
Koirahan kuitenkin on laumaeläin, joten luulisin, että on se sitten oman laumansa kanssa missä tahansa, niin se on parempi, kuin olla yksin jossain.
Tämä on minun mielipiteeni :)
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Minullakin on niin, että koira lähtee yleensä joka paikkaan mukaan, minne ollaan menossa, paitsi sellaiselle reissulle noin kerran vuodessa minne ollaan suunniteltu menevämme ihan kahdestaan, ihmisten kesken. Silloin koira menee kasvattajan luokse hoitoon. Kotiin en hoitajaa ota. Täytyy vaan aina tarpeeksi ajoissa kysellä, onko kasvattajalla meidän tytölle tilaa, niin harvemmin sit käy sillein, että paikat on täynnä. Mökille meno on siitä kiva, että sinne voi aina ottaa koirulin mukaan :)
elina noppari

Viesti Kirjoittaja elina noppari »

me olimme tänä kesänä autolomalla ruotsin kautta tanskassa, ja se meni koiran kanssa ihan mainiosti. jos koira ei ole mitenkään eritysen herkkä tai arka, niin siinähän se sujuu kun muukin elämä; tulee vaan uusia kokemuksia plakkariin. matkustaessa täytyy tietenkin muistaa pitää riittävästi taukoja ja huolehtia muutenkin perustarpeista. meillä oli talo vuokralla, mutta otaksuisin että tutun asuntovaunun kanssa ei ole mitään ongelmaa. matkaan vaan!
Anu Kuusenoksa

Viesti Kirjoittaja Anu Kuusenoksa »

Itseasiassa vanhempani ovat asuntoautoilleet vuosia ja meidän belggari on aina kulkenut mukana reissuilla ja se on kovasti "arka ja herkkä". Silti se on aina ensimmäisenä syöksymässä asuntoauton penkille istumaan, eli mukaan tarvitsee päästä.

Sain tosi jyrkkiä mielipiteitä toisten karavaanarien keskuudesta ja olivat sitä mieltä, että koirat kärsivät kun niitä retuutetaan ympäriinsä mukana. Nämä henkilöt eivät kyllä minua ja koiriani tunteneet vaan keskustelua käytiin netissä. Olin kyllä yllättynyt silloin, että koiria omistaneet ihmiset ovat tuota mieltä. Aloin itse kelailemaan, että mitenhän tuo oikeasti menee. Minusta koirat nauttivat matkustelusta, mutta enhän toki pysty niiden puolesta asiaa sanomaan.
Tiina Viinikka

Viesti Kirjoittaja Tiina Viinikka »

En kyllä todellakaan usko että koira kärsii reissussa olosta, tietysti kovat helteet tekee myös kiusaa heille kuten ihmisillekkin. Muistan että joku joskus kirjoitti, että se on aivan sama vaikka taivasalla koira nukkuisi, kunhan emäntä/isäntä on lähellä....

Meidän poika on kova autoilemaan, silminnähden nauttii siitä, aina väkisin haluisi autoon mennä, kun lenkitettäessä mennään automme ohi :lol:

Se että koiramme on niin kauan rauhallinen ja sosiaalinen kun muita koiria ei näy, niin helpottaa tietysti reissaamista, kyllä kesällä Mikkelin torillakin ihasteltiin poikaamme :)

Itse poden kovaa ikävää koiraamme kohtaan jos olisi hoitolassa ja sillä lomani menisi pilalle, joten reissuun vaan ja koiramieltä mukaan :)
Anu Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Anu Heikkilä »

Meitin poitsu aina mukana, jos vain mahdollista. Asuntovaunul ja telttailemassakin, teltassa vaan ei välttämättä maailman mukavinta asustaa koiran kanssa, mut kyllä se viimeksikin sujui hyvin, jos vaan ite sieti haistella koiran märkää persusta naamallansa... :lol:
Minä kyllä sitä mieltä, et enempi koiruus stressantuis kun joutuis eroon laumastansa! Varsinkin, kun tosiaan tykkää autoilusta, veneilystä puhumattakaan! Meillä sinänsä hyvä tilanne, että saadaan aina kotiin tuttu hoitaja, jos ei jostain syystä haluta ottaa poikaa mukaan.
Mutta riippuen tietysti koiran luonteesta, minne sitä kantsii viedä. Jos on kova vahtimaan ja rähisemään, niin en kyl veis täyteen ahdetulle leirintäalueelle, jossa ihmisiä kulkee yötämyöten esim. asuntovaunun ulkopuolella. Haukutaan siinä sitten vähän väliä, eikä kukaan saa nukuttua, "naapurit" varsinkaan. Tulee vaan sanomista...
En oo mikään karavaanari, mut kannattaa myös selvittää, saako kaikille leirintäalueille viedä koiria! Ja kun keski-euroopassahan et saa (? mul sellanen mielikuva) leiriytyä "ihan mihin vaan tien viereen", niinkuin esim pohjois-norjassa...
Anu Kuusenoksa

Viesti Kirjoittaja Anu Kuusenoksa »

Onneksi Karavaanareihin kuuluessa tiedän mille leirintäalueille koiran saa viedä. Meille ilmestyy lehti jossa näkyy suurin osa Suomen leirintäalueista ja merkit saako koiria olla. Itseasiassa en ole tainnut yhteenkään ,sellaiseen johon ei saisi viedä, törmätä 3-vuotisen karavaanari uran aikana. Ja vastikään ilmestyi myös karavaanarien lehdessä opas noiden EU-maiden säännöistä. Tarkoitus ei tosissaan ole lähteä soitellen sotaan vaan kaikki käytännön seikat selvitetään.
Marisa Lundström

Viesti Kirjoittaja Marisa Lundström »

Jos reissuun mukaan ei koirat tule, niin silloin kärsii sekä koirat että niiden omistaja.

En varmaan edes osaisi rentoutua ja lomailla jos elukat ei olisi mukana. Stressaisin itseni uuvuksiin silkasta huolesta :D
Anu Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Anu Heikkilä »

Et ei muuta kun reissuun vaan koko poppoo, eikä mihinkään koirahoitolaan stressaantumaan! Eräs ystäväni joutui viemään koiran hoitolaan 3 päiväksi, ni eihän rassu-tassu ollu ees syöny mitään koko aikana, apaattisena vaan piipannu koko ajan... Sit vielä kotonakin "murjotti" monta päivää. Et ei hyvä. Kun eikös se ole yksi "julmimmista rangaistuksista" tuo laumasta erottaminen. Erittäin tehokas ainakin meillä, jos poika (2v) käyttäytyy huonosti (käy haukkumas naapurin postilaatikolla tms...), ni puolex tunnix eristyksiin yksin "hyljättynä".. Seuraavan viikon saa naapuri heittää vaikka volttia portilla, ni ei perse pihasta liikahda.... Ja sitten naapurin kissa...ja sama uudestaan... ja oravia ootellessa... tielle kun ei mennä...
Mukavaa matkaa! karavaanarikaravaanari, on kaikkien kaveri... lallalei. :D :D :D
Vastaa Viestiin