Sosiaallistamisesta

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Jonna Hypen

Viesti Kirjoittaja Jonna Hypen »

Ilmeiseti tuostakaan ei ole mitään yhtä totuutta että pitääkö antaa tutustua ihmisiin vai ei..Aremmalle pennulle voi olla hyväksi tutustua ja tottua ihmisiin ja taas avoimemmalle pennulle parempi että opetellaan ohittamaan silittelijät!

Hyvä tietää kun joskus saan sen sakemannin pennun...saan saan, ihan varmasti :D
Hanne Muurinen

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

Jees.... Kiitos vaan valaisevista vasauksista. Kohta se vauva kotiutuu! Täytyy vähän pennun luonteen mukaankin katsella, miten sen kanssa toimii. Niin ajattelinkin tuon pennun nukkumisen suhteen: Kun se nukkuu, sen annetaan nukkua. Kunhan vain "varmuuden vuoksi" kysyin. :wink:

Ehkä minä palaan kysymyksineni uudemman kerran teemaan, tuskin käy niin, ettei mihinkään uusiin kysymyksiin pienen pennun kanssa törmää.
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

tämä taitaa olla taas pientä pilkun -piiiiip- , mutta saanpahan tästäkin riemua revittyä. :D

eli Hannen viestissä pisti silmään: "Toisaalta taas koiran pitäisi saada "kokea" mahdollisimman paljon erilaisia ihmisiä: lapsia, vanhuksia, pyörätuolia käyttäviä, rullaluistelijoita, "hassusti" käyttäytyviä (vamman, sairauden tai humalan vuoksi) jne"

:shock: meillä ainakin koirat on koitettu opettaa, ettei semmosille anneta muuta huomiota kun hammasta, jos likelle tulee. (tosin vanhempi ei ole asiaa ihan ymmärtänyt, vieraat ,etenkin pitkät naiset tervehditään matalalla murinalla mutta humalaisten syliin hypätään. :roll: )

ja sosiaalistamisesta: koiran sosiaalistaminen on kai makuasia mutta myös tarvekysymys. meillä kun minä liikun koiran kanssa vaikka kaupunkimaisemissa, on ihan ymmärrettävää että koira toimii myös suojelijana kun oma voimakkuus 158cm varressa ei ole päätä huimaava. Ei ainakaan tartte pippurisuihketta ostaa :lol: tosin koira on tähän asti riittänyt ulkomuodon turvin, mutta uskon että tajuaa kyllä tilanteessa toimia, kun joku tulee päälle.(tai edes liian likelle.)

luultavasti täysin "nalle" ja täydellisen ylisosiaalinenkin saku voi toimia turvana, mutta tässä mielestäni on myös hyvä, että koira ei aina itse lähde samantien vieraita kohti häntä vispaten vaan mielummin "jöröttää" sivulla.
Hanne Muurinen

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

kaisli-marie hakala kirjoitti:eli Hannen viestissä pisti silmään: "Toisaalta taas koiran pitäisi saada "kokea" mahdollisimman paljon erilaisia ihmisiä: lapsia, vanhuksia, pyörätuolia käyttäviä, rullaluistelijoita, "hassusti" käyttäytyviä (vamman, sairauden tai humalan vuoksi) jne"

meillä ainakin koirat on koitettu opettaa, ettei semmosille anneta muuta huomiota kun hammasta, jos likelle tulee.
Omalta osaltani haluaisin saada saksanpaimenkoirien mainetta paremmaksi ja näin ollen en todellakaan halua, että koirani edes näyttää hampaitaan tai puree ilman syytä. Ja humalatila ei mielestäni ole riittävä syy ainakaan puremiseen! Koira voi ilmaista inhonsa näyttämällä hammasta, mutta purra se ei saa, ei edes humalaista! Ja jos koira ilmaisee, ettei pidä vaikkapa nyt tästä humalaisesta, olen puhetaitoinen ja voin kehoittaa olla tulematta lähemmäs.

Toki kaupungissa asuvana toivon, että koira tarpeen tullen puolustaa minua. Mutta tämä tarve on vasta siinä vaiheessa, kun joku todellakin uhkaa minua tai terveyttäni. Minä olen se, joka päättää, koska koira "saa" purra. Toivottavasti tällaista tilannetta ei tule koskaan. Eli voisin kysyä sinulta, Kaisli-Marie, montako kertaa sinua on kaupungissa uhattu? Minua ei kertaakaan. Ei edes työssäni, jossa olen tekemisissä monenlaisten ihmisten kanssa (huumeiden käyttäjien, humalaisten, mielenterveysongelmaisten jne.). :roll:

En ota saksanpaimenkoiraa sen "pelottavan" ulkonäön vuoksi (vaikken sinua tunne, uskallan sanoa, että toivottavasti sinullakin on muut kriteerit sakun pitoon). Haluan ko. rodun harrastuskoiraksi, hyväksi kaveriksi, perheenjäseneksi. Mutta en "pelottavaksi raivopääksi".
susanna kannisto

Ihmisiin suhtautumisesta

Viesti Kirjoittaja susanna kannisto »

Samaa mieltä siitä, että saa olla todellinen hengenhätä, ennenkuin koira saa mennä pureksimaan ihmisiä! Edellisen koiran kanssa pari kertaa jouduin melkoisen vaaralliseen tilanteeseen. Toisella kertaa vastapuoli oli
- selvinpäin, steroidihörhö. kina alkoi hänen puoleltaan siitä, väistetäänkö kevyenliikenteen väylällä rakennustyömaalle menevää kuorma-autoa vai ei vai käyttäydytäänkö "ylimielisesti"....Jouduin tönityksi, sain mustelman, taisi hänkin saada yhden potkustani, koira seisoi sivulla hallittavan passiivisena, kielsin sitä puuttumasta asiaan. Voi olla ettei olsi puuttunut vaikken ois kieltänytkään, mutta olen tyytyväinen, että homma meni näin. Tilanne rauhoittui ja kaikki selvis suuremmitta vammoitta. Jos koira olis käynyt kiinni, näin vähällä ei olis selvitty. Tässä maassa koira menettää luultavasti henkensä oikeuden määräyksellä, jos olisi purrut, ellei paikalla olis ollut sen 17 puolueetonta todistajaa.
- Kännikalojen synttärijuhlat julkisella ulkoilualueen grillikatoksella. "anna mää vähän koitan pureeks toi koira", kysyi n 147 cm ukkelinkäppänä. Kieltäydyin ja seuraavaksi mulle näytettiin takinliepeestä puukkoa. Silloin pelästyin, mutta onneksi kännihörhön kaverien promillet oli viel sen verran alle 5:n, että tarttuivat kaveriin ja estivät. Taluttivat rähinäreiskan pois ja sovussa erottiin niistä muista, koira todettiin kivaksi. Jälleen ei purrut uhkaavassa tilanteessa, ja jälleen olisi ollut rosiksessa heikoilla, ei mitään puolueettomia todistajia paikalla.
Näin tuo kiva koira sai elää elämänsä suht luonnolliseen loppuunsa asti. En sitten tiedä siitä puolustamisesta, jos olisi joku porukka ihan maahan mut potkinut, tai selkeen uhkaavasti käynyt päälle... Onneksi tämä rotu jo ulkomuodollaan häätää useimmat hörhöt. Ja joita ei häädä, ni ne onkin sit niin sekoja, et niiden kans varmaan on helisemässä. Toivottavasti ei satu vastaan.
Nykyisen vajaa 11 kk hurtan kanssa en viel tiiä, miten toimii. On kyllä pari kertaa haukkunut jonkun epämääräsen ukon esim rakennustelineellä korkeella tai armeijaharjoituksissä näkemiään puskaan piiloutuneita ukkoja tms. Mutta nää nyt on sellasta mörköiän vuhvuttelua, ja niiden lähelle mennään mahdollisuuksien mukaan ja todetaan vaarattomiksi. On niin ylen avoin ihmisiä kohtaan, et ei siinä ongelmaa. Saisi olla paljonkin välinpitämättömämpi...
raija tuomisto

Viesti Kirjoittaja raija tuomisto »

Meillä on nyt kolmas sakemanninarttu menossa. Kaikkia on sosiaalistettu suhteellisen samalla tavalla ja kaikista koirista on tullut erilaisia suhteessa muihin koiriiin ja ihmisiin.

Ensimmäistä koiraa sosiaalistettiin urakalla. Sitä kuljetettiin joka paikassa mukana, totutettiin ihmisiin ja eri eläimiin. Eläimiin se suhtautuukin aina luontevasti, sitä pystyi pitämään tallissa ja navetalla vapaana ja ulkona vaikka aitauksessa oli lampaita. Meni maastoratsastuksessa mukana.
Ihmisiä kohtaan se oli aina varautunut. Pentuna ei mennyt kenenkään luo, pysytteli jaloissa. Leikkii kyllä vieraankin kanssa, mutta ei mennyt tervehtimään ketään missään tilantessa. Alle vuoden vanhana se sitten alkoikin hyökkäillä ihmisiä kohti, ei sentään purrut koskaan ketään, mutta meille kokemattomille koiraihmisille koira aiheutti välillä yllätyksiä.
Joskus kokeessa se hylättiin tarkastuksessa agressiivisuuden takia.
Vanhempana osas ohittaa vastaantulijat vapaana, myös koirat.
Oli luotettava nollakoira, ei provosoitunut vaikka toinen koira olisi tullut sen luo paikallamakuussa.

Toinen koira olikin sitten edellisen vastakohta. Se rynnii iloisena joka paikkaan ja oli sillä tavoin hankala kun edellinenhän ei lähtenyt jaloista mihinkään. Juoksi muutaman kerran hevosten jalkoihin, toisten koirien luo ym yllättävää. Vanhempana ei enää kiinnostu ihmisistä, koskaan ei ole esim hakutreeneissä pitänyt rapsutteluista ja kehuista, odottaa vaan ruokaansa. Rähjää koirille kauempaa, mutta lähitilanteessa on hiljaa, kuten esim näyttelyhälinässä helppo pitää. Aiheutti kokeessa monesti harmaita hiuksia sähläämisellään.

Kolmas koira on taas edellisten vastakohta. Rakastaa ihmisiä yli kaiken, pitää erityisesti rapsutteluista, haussakin palkaksi riittää vieraan kehu ja löytäminen. Kaupungin vilinässä osaa ohittaa vieraat, mutta täällä maalla on vastaantulijoista liian kiinnostunut.Ei puolusta.
Vieraita koiria ei voi sietää. Pentuaikojen lukuisista koirakavereista ei ole elossa tai maisemissa enää ketään.
Vastaantulijoille ei rähjää, ei ole vieraista koirista juurikaan kiinnostunut, jos niistä ei ole uhkaa ja ne pysyttelevät kaukana. Lähitilanteessa ei siedä koiria ollenkaan, näyttelykäynnit on yhtä tuskaa ja kauhee työ on tehty että kokeessa sietää toisen koiran siinä vierellään.
Nuorena oli kentällä keskittynyt ja saatoin pitää vapaanakin treeneissä eikä ollut vaaraa että ryntäilisi mihinkään, mutta ei enää.
Tallilla en uskalla pitää sitä ollenkaan vapaana, hevosiin, vuohiin lampaisiin suhtautuu turhan kiihkeästi.

Kaikkia koiriani on vastaantulijat (ne harvat) saaneet silitellä ja toisista on menty ohi. Tuttuja koiria on haisteltu myös remmissä ja kaupungilla kävellessä ollaan harjoiteltu ohittamista. Kaikista koiristani on yritetty kasvattaa sosiaalisia pelastuskoiria siinä vaihtelevasti onnistuen.
Kaikilla on ollut leikkikaverikoiria myös omassa pihapiirissä.
Hanne Muurinen

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

No niin, nyt on pari päivää eloa pennun kanssa takana. :) Yöt on menneet suhteellisen hyvin, pentu ei ole ikävöinyt ja nukkunutkin on. Päivisin touhuaa ja etenkin tuon pienen miehen lahkeissa roikkuisi mielellään. Toivottavasti jää ajan kanssa pois. :?

Tarpeensa tekee niin ulos, kuin sisällä paperillekin. Nopeasti oppii! Etenkin, kun jotain hyvää on luvassa. :wink: Sisällä osaa tulla jo hienosti luokse kutsuttaessa ja "varmuuden vuoksi" istuukin eteen namin toivossa. Tämän on hoksannut itse, istumisen siis, ei ole erikseen opetettu.

Pitäisi aloittaa totuttaminen pantaa, tuo ipana vain tuntuu inhoavan sitä enemmän, kuin mitään muuta. Mutta pakkohan se on. Mutta nyt täytyy lähteä ostamaan häkkiä, johon pennun saa yksin ollessaan ja yöksi.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Kuten aikaisemmassa keskustelussa mainitsin,esim lapsiportilla pennun saa rajattua keittiöön/yms muuhun tilaan,häkki jäänee pian turhan pieneksi.
Hanne Muurinen

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

Naumanen, kukin tyylillään. :wink: Meillä on nyt häkki, jossa koira on tarkoitus pitääkin vain pentuaika. Eli aika, jolloin ei vielä ymmärrä, mitä saa ja mitä ei saa tehdä.
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

taidan olla aika provokaattori :lol: ei sillä, etten sitä olisi haastanut edellisessä viestissä.no, nyt on aika selitellä tarkemmin ja todistaa, etten tarvitse koiraa egonjatkeeksi. - sitä riittää muutenkin. :wink:

ymmärtääkseni en viestissäni puhunut, että koirani väläyttelisi hampaitaan, saati purisi ilman minun lupiani, enkä koiraani siis siihen todellakaan kannusta. ja todellakin, ulkomuoto riittää turvaksi kyllä, en ole koirani kanssa rupeamassa syömään ohikulkijoita.ja humalaisten tapauksessa riittää useimmiten pelkkä puhe, mutta mielelläni minulla on tukenani tieto, että koira pyydettäessä väläyttää hampaitaan, jos kännikala heittäytyy tuttavaksi kaikesta huolimatta. en siis tarkoittanut että koirani kulkisi muristen ja äristen pitkin kyliä valmiina käymään kaikkien hörhöjen päälle. :lol:
tieto siitä että koira puolustaa minua jos tulee tarve, riittää minulle kyllä.

Ja minua todellakin on uhattu pariin otteeseen, mutta yleisellä paikalla olen onnekseni voinut vain poistua ilman että kukaan on lähentelyä pahemmin häirinnyt turvallisuuttani. näillä kerroilla minulla ei ole ollut koiraa mukana, enkä ole koiraa myöhemmin tämän takia hankkinut, enkä näillä perustein, vaan ihan harrastekaveriksi ja ystäväksi. -ole huoleti! jos tarvitsisin vakavasti suojelua, kulkisin taskut täynnä pippurisuihkeita ja veitsiä, en mahdollisimman järeä koira mukanani.
Hanne Muurinen

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

kaisli-marie hakala kirjoitti:taidan olla aika provokaattori :lol: ei sillä, etten sitä olisi haastanut edellisessä viestissä.no, nyt on aika selitellä tarkemmin ja todistaa, etten tarvitse koiraa egonjatkeeksi. - sitä riittää muutenkin. :wink:
No mikä ihmeen viehätys siinä toisten provoamisessa on :?: Eikö olen huomattavasti helpompaa selvittää kerralla, mitä tarkoittaa eikä tahallaan ärsyttää muita? :shock:
kaisli-maria hakala kirjoitti:ymmärtääkseni en viestissäni puhunut, että koirani väläyttelisi hampaitaan, saati purisi ilman minun lupiani, enkä koiraani siis siihen todellakaan kannusta.
kaisli-marie hakala aikaisemmin kirjoitti:meillä ainakin koirat on koitettu opettaa, ettei semmosille anneta muuta huomiota kun hammasta, jos likelle tulee."
Minä sain tuosta ainakin sellaisen kuvan, että toimit juuri päinvastoin, kun nyt väität. :roll: Ensin sanot yrittäneesi koirasi opettaa puremaan humalaisia ja nyt sitten väität, ettet siihen todellakaan kannusta. Ristiriitaista. :shock:
kaisli-marie hakala kirjoitti:Ja minua todellakin on uhattu pariin otteeseen, mutta yleisellä paikalla olen onnekseni voinut vain poistua ilman että kukaan on lähentelyä pahemmin häirinnyt turvallisuuttani.
Kuka minkäkin uhkaukseksi lukee... Itse en lähentelyä uhkailuna pitäisi. Eli tässä tapauksessa tarkoitin siis, että onko kukaan käynyt aggerssiivisesti päällesi uhaten henkeäsi tai terveyttäsi aseella tms.?
kaisli-marie hakala kirjoitti:näillä kerroilla minulla ei ole ollut koiraa mukana, enkä ole koiraa myöhemmin tämän takia hankkinut, enkä näillä perustein, vaan ihan harrastekaveriksi ja ystäväksi. -ole huoleti! jos tarvitsisin vakavasti suojelua, kulkisin taskut täynnä pippurisuihkeita ja veitsiä, en mahdollisimman järeä koira mukanani.
Sain kyllä vähän erilaisen kuvan edellisestä tekstistäsi. Sori vaan. 8)
Saija Pöntinen

Viesti Kirjoittaja Saija Pöntinen »

Mulla on kanssa edessä miettiminen miten pentuni totutan muihin ihmisiin ja koiriin. Mulla on vanhemmilla koiria ja olen miettiny, että tietyt koirakaverit on olemassa. Niitten kanssa leikitään ja ollaan, muuten sitten lenkillä ym mennään vaan ohi. En tarkotuksella koirastani halua ihan yltiösosiaalista ja mielestäni kaikkien kanssa ei tarvitse olla tekemisissä. Vai olenko väärässä? Ja sama koskee ihmisiä. Joidenkin tuttujen ihmisten kanssa pentu on tekemisissä, mutta lenkillä kuljetaan ohi. Pentuna annan tutustua myös lapsiin, sillä joku päivä niitä voi itselläkin olla.
Ja vaikka työssäni en koiraa käytä, niin ei mua haittaa, jos moni koiraani kunnioittaa eikä sitä tule silittelemään. Ei koira ole pelotteeksi hankittu, mutta tässä työssä on hyvä jos vapaa-ajalla on joku vieresä joka tarvittaessa tuo turvan. Toivottavasti kukaan ei käsitä väärin kirjotustani. Tavoitteeni on kasvattaa koira, jota ihmiset voivat kunnioittaa mutta jota ei koskaan ja missään tilanteessa tarvitse pelätä!
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

"Minä sain tuosta ainakin sellaisen kuvan, että toimit juuri päinvastoin, kun nyt väität. Ensin sanot yrittäneesi koirasi opettaa puremaan humalaisia ja nyt sitten väität, ettet siihen todellakaan kannusta. Ristiriitaista. "


en löydä tekstistä edelleenkään kohtaa, joka kertoisi koiran purevan humalaista ja toimisi tilanteessa ilman minua. jos sinä näin tulkitset, en voi sille mitään.

ja provosoimisessa on se idea, että saadaan aiheesta keskustelua rönsyämään ja ihmisten mielipiteet jopa kärjistettynä selville. minusta lähentely on uhkaamista, ja koen sen erittäin ahdistavana. pienempi haitta on minusta se, että koira väläyttää (HUOMIO, MINUN KÄSKYSTÄNI.) hamppejaan humaiselle joka sitten haukkuu koirani hulluksi tappajaksi kuin että tämä joku loukkaa minun yksityisyyttäni. joku raja sentään suomalaisella juhlinnalla ja juopottelulla.

kukaan ei ole uhannut minua aseella eikä käynyt päälle, mutten myöskään jää odottamaan sellaista tilannetta että joku pääsee iholle. sen jälkeen on ehkä myöhäistä pyytää apua.

jos sait epäilyttävän kuvan tekstistäni, minä myös sain omastasi. olemme sujut. :D

tosin nyt keskustelu rupesi (toki minun aloitteestani.) kiertelemään ehkä lähinnä koiran luonnetta ja suojeluvaiston sallimista/tukahduttamista eikä sosiaalistamista. pyydän anteeksi keskustelun aloittajalta. :lol:
kaisli-marie hakala

Viesti Kirjoittaja kaisli-marie hakala »

"meillä ainakin koirat on koitettu opettaa, ettei semmosille anneta muuta huomiota kun hammasta, jos likelle tulee."

ja vielä katsaus tähän lauseeseen.
eli kohta (mielestäni täysin selvästi) kertoo että koira antaa tavallisten ihmisten juoda alkoholia ja liikuskella päissään miten lystäävät niin kauan, kunnes tulevat häiritsemään emäntää. jos nämä tulevat lääppimään emännän vastustelusta huolimatta, emäntä osoittaa tilanteen olevan uhkaava ja epämiellyttävä, koira toteuttaa suojeluvaistoaan väläyttämällä hamppeja. ei sen enempää.

en opeta koiraani vihaamaan humalaisia, vaan annan sen ilmaista tukensa uhkaavassa tilanteessa. ei hyökätä hallitsemattomasti läheltä kulkeviin ohikulkijoihin tai mitään muuta älytöntä. minusta siihen on täysi oikeus, kuten minulla on esim. paeta.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Kannattaa olla tarkkana,ettei ne hampit(hampaat) pääse osumaan,ettei tarvi lukea iltapäivälehdistä taas juttuja.

Toinen merkittävä seikka on,jos koira ottaa puree,niin "mukavat"sakot on tiedossa.
Vastaa Viestiin