Liikaa vauhtia!

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Pauliina Holopainen

Liikaa vauhtia!

Viesti Kirjoittaja Pauliina Holopainen »

Heips!
Olen aloittelija koiraharrastuspiireissä ja ongelmani on seuraavanlainen. Koirallani (spu 5.v) on tapana ajaa jälki kovalla vauhdilla. Kuono käy välillä kiinni maassa kuin tarkistaakseen onko se jälki siinä ja sit kuono irti maasta ja menoksi. On kyllä aina pysynyt jäljen päällä ja ajanut sen onnistuneesti loppuun, mutta haluaisin, että se ottaisi vähän rauhallisemmin. Ihan ensimmäiset jäljet mentiin toooodella rauhallisesti, mutta pian hoksasi homman ja vauhti alkoi kiihtyä. Jälkiä olen tehnyt lyhyelle nurmelle sekä myös metsään. Metsässä ehkä hieman hitaampi vauhti huonon maaston vuoksi, mutta pellolla joudun jarruttamaan koko ajan. Olen yrittänyt tehdä sen verran vaikeita? jälkiä, että joutuisi keskittymään ja tekemään töitä, mutta vissiin aliarvioin koiran nenän :lol: Saisiko vinkkejä mitä kannattaisi tehdä ja miten?
Kiitos.

p.s koira tuli minulle aikuisena eikä sen kanssa ole aikaisemmin harrastettu mitään, joten koulutan sitä kuin pentua :harhar:
Pauliina Holopainen

Re: Liikaa vauhtia!

Viesti Kirjoittaja Pauliina Holopainen »

Ei vinkkejä? Väärä palsta siis sittenkin. Ajattelin, että täältä jos jostakin löytyy neuvoja vai eikö porukkaa kiinnosta vastata, koska kyseessä ei olekaan fanaattinen kisaaja vaan omaksi ja koiran iloksi harrastaja.
Riikka Salomaa

Re: Liikaa vauhtia!

Viesti Kirjoittaja Riikka Salomaa »

Millä tavalla palkkaat jäljen päässä? Itse olen ymmärtänyt, että jos jäljen päässä on "liian hyvä" palkka odottamassa, alkaa koira kiihdytellä. Itse laittaisin ehkä parempia herkkuja itse jäljelle ja aika tiheään nyt aluksi. Jäljen päässä ehkä muutama herkkupala maassa ja kehut päälle.
Pauliina Holopainen

Re: Liikaa vauhtia!

Viesti Kirjoittaja Pauliina Holopainen »

Jäljen päässä on pieni määrä ruokaa, ei mitään erikoista, vaan samaa mitä syö normaalisti. Ja vaikka "ei- nälkäisenä" jälki ajetaan niin samaa vauhtia mennään. Jäljellä ei ole enää ollenkaan herkkuja, sillä ne jäi syömättä. Jälki siis kiinnostaa enemmän. Unohdin sanoa, että sen aikaa olemme jälkeä harrastaneet, että olen jättänyt jäljelle jo muutaman kepin (viimeksi 5), joista 3 koira toi minulle, mutta loput jäi. Kulmia olen kans jo tehnyt, niissä pyörii aikansa, mutta selvittää tiensä kyllä. Kulmaan olen yrittänyt hidstaa koiran vauhdin minimiin, jottei menisi paljon ohi. Viimeksi tuuli kyllä jonkin verran ja jälki oli pellolla, joten minun moka osittain.

Yhdessä porukassa olen treenannut, mutta treeniaika on nykyään minulle huono, että olen silloin lähes aina töissä ja siksi on pakko tehdä näitä itse ja sitten onkin tenkkapoo edessä, kun ei ole niin sitä kokemusta. Kiitos vinkistä. Jospa vähennän ruoan muutamaan nakin palaan. Vai lopahtaisikohan jäljen ajo, jos päässä olisi esim. pallo, jota sitten heittelis.
Riikka Salomaa

Re: Liikaa vauhtia!

Viesti Kirjoittaja Riikka Salomaa »

Itse en ole kovin kauaa jälkeä harrastanut (sinä olet näköjään harrastanut pidempään :) ), mutta tuli tuosta kirjoituksestasi mieleen, että koira ei ehkä keskity tarpeeksi jäljen ajamiseen. Kulmissa pyöriminen ja keppien yli kävely viittaisi siihen. Ihan mutu-tuntumalla tekisin niin, että lyhentäisin jälkeä, en tekisi kulmia (tai ainakin loiventaisin niitä, että olisi mahdollisimman helppo), enkä laittaisi vielä ainakaan noin montaa esinettä ennenkuin ilmaisu on varmaa yhdelle esineelle. Toisinsanoen vaikeuttaisin vasta, kun se jäljestää tarkasti jokaisen jäljen.
Pauliina Holopainen

Re: Liikaa vauhtia!

Viesti Kirjoittaja Pauliina Holopainen »

Jep. Kävin just tossa jäljellä. Siis ennenkuin luin tään uusimman viestisi.
Olen siksi aika nopsaan vaikeuttanut jälkeä, koska koirani näyttää aika nopeasti työlääntyvän saman "jankkaamiseen". Tein alussa (n. vuosi sitten) helppoja, lyhyitä jälkiä useita ennenkuin menin eteenpäin. Ja treenikaverit olivat sitä mieltä myös, että koirani käyttää nenäänsä niin hyvin, että matkaa täytyy pidentää, kaarteita, kulmia ja ilmaisua alkaa harjoittamaan. 5 keppiä oli varmasti liikaa, siinä olet oikeassa ja tänään laitoinkin vain 2 ja nosti molemmat. Yhden kulman tein myös ja sekin meni nyt hienosti. Tänään ajoi jäljen huomattavasti rauhallisemmin ja keskittyneemmin :voitto:, mutta olisin toivonut sitä kuonoa vielä enemmän maahan. Oli erittäin märkä maasto ja vanhensin jälkeä vain tunnin, koska alkoi tulla pimeää. Menee välillä hajuputkessa näköjään. Mutta silti :voitto2: Kiitos taas. Kaksin näköjään puhellaan. :lol:
Riikka Salomaa

Re: Liikaa vauhtia!

Viesti Kirjoittaja Riikka Salomaa »

Hienoa!! Tsemppiä jatkoonkin!
Raija Tuomisto

Re: Liikaa vauhtia!

Viesti Kirjoittaja Raija Tuomisto »

Jos et halua peltojälki"linjalle" mennä (makkaraa joka askeleella ja pidätät ja vaadit koiraa syömään kaiken). Vaikeuttaisin jälkeä reippaasti.
Tee jäljestä sellainen että koira hukkaa sen jos on huolimaton ja hutiloi. Koirallasi tuntuu olevan kuitenkin motivaatiota selvittää jälki loppuun saakka?
Tee "portaita". 5-10 m eteenpäin, kulma oikealle, 5-10m ja kulma vasemmalle, taas 5-10m ja kulma oikealle. Tee paluuperä, kävele omia jälkiäsi takaisin muutama metri ja tee kulma. Tule välillä käymään hiekkatiellä, mene takaisin metsään. Kävele pitkin kalliota, puunrunkoa, ojanpohjaa. Älä auta koiraa. Tee vanha jälki 6-10h.
Tee sitten vaan yksi tälläinen vaikea jälki, riipuen koirasi koulutustasosta. Seuraavana päivänä taas helppo suoraviivainen ja katso vaikuttiko asiaan.
Laita ruoka purkkeihin (filmipurkit on hyviä) ja ripottele niitä pitkin jälkeä. Koiralle nälkä.
Pyydä kaveria tekemään tälläinen vaikea, merkkaamaton jälki, niin ettet vahingossakaan ohjaa koiraa. Kaverilla sitten suu kiinni, niin ettei joka kulmassa kerro mihin mennään.
Opit luottamaan koiraasi ja koira oppii etä jäljestä pitää pitää hyvä huoli, muuten se hukkuu ja palkka jää saamatta. Ei ole varaa kävellä hajutunnelissa nenä ylhäällä juoksuvauhtia.
Pauliina Holopainen

Re: Liikaa vauhtia!

Viesti Kirjoittaja Pauliina Holopainen »

Hui :lol: Kiitos Raija!

Joo, kyllä koirani on mielestäni erittäin motivoitunut ajaa jälki. Olen itsekkin vähän miettinyt, että jospa vaan kerralla tekisi kunnon vaikean jäljen, mutta entäpä jos se todellakin hukkaa sen ja onnistuminen jää siltä saavuttamatta? Vai onko se vaan "hyvä opetus" koiralle? Kokeilen kyllä ehdottomasti tuota ja luulen, että koirani ottaa sen tarkasti, kun huomaa, että töitäkin pitää tehdä eikä juosta vaan sitä läpi. Koirani on vähän sellainen, että sillä täytyy olla selvä tehtävä ennenkuin se "viitsii" tehdä mitään. Eli joku piis of keik tehdään sieltä tänne päin. :D
Raija Tuomisto

Re: Liikaa vauhtia!

Viesti Kirjoittaja Raija Tuomisto »

Jos koira hukkaa jäljen, tuot sen vaan pois metsästä, et moiti sitä tai ainakaan kehu.
Tee jäljestä sen muotoinen ettei koira voi oikoa tai vahingossa löytää sitä uudelleen.
Tee uusi jälki vasta seuraavana päivänä. Ruoka vähän isompii purkkeihin ja kehut löydöstä kunnolla.
Älä himmaa koiraa ennen kulmaa merkiksi että nyt pitää ottaa tarkasti, kokeessa et tiedä missä kulma on ja koira ei suoriudu itse, jos sitä on aina autettu.
Pidätä koiraa tasaisesti koko matkan ajan niin että pystyt kävelemään ilman juoksuaskelia.
Kerro kuinka meni.
Anu Ekegren

Re: Liikaa vauhtia!

Viesti Kirjoittaja Anu Ekegren »

Kiitoksia vinkeistä, täällä toinen joka painii liiallisen vauhdin kanssa! :bileet:
Vastaa Viestiin