Ongelmia irrotuksessa

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Päivi Ahola

Re: Ongelmia irrotuksessa

Viesti Kirjoittaja Päivi Ahola »

Innostuisitte asiaa harrastaneet useamminkin keskustelemaan .. mielenkiintoisia pohdintoja taas kerran.

yks pikkujuttu.. tuli mieleen..itseasiassa kun koira on haudassa... tulee vielä moneen kertaan kyseinen otus mieleen ja pohtiminen miten olisi pitänyt toimia.. eli ei se itse omalle oppimisprojektille ole edes sen haudatun kera päätepiste.. eikä sekään mielestäni ole sinänsä puhdasta sokeaa jälkiviisautta vaan tilien nollaamista ja taseiden korjaamista.
päxä
Pirjo Niskanen

Re: Ongelmia irrotuksessa

Viesti Kirjoittaja Pirjo Niskanen »

Ajatuksia, jotka Villen vastaus "aiheutti". Ymmärrän oikein hyvin Villen pointin asiasta...enkä ole, rehellinen ollakseni, edes ajatellut asiaa tuolta kannalta.
Omalla kentällämme olemme keskustelleen periaatteessa samasta asiasta, mutta eri lähtökohdista tästä samasta aiheesta. Joskus ohjaajat jäävät jumiin yhteen ja samaan asiaan (meidän kentällä tämä asia on ollut vasemmalle käännökset). Ohjaajat haluavat, että koira suorittaa käännöksen jollakin tietyllä tavalla ja sitten sitä asiaa tehdään ja tehdään ja tehdään... :kiukku: . Olen paapattanut koirakoille, että JOS se käännös tuottaa jotain ekstraa koiran viettiin niin silloin se kannattaa tehdä, mutta jos se on vain tyylikysymys niin silloin kannattaa miettiä, että mihin aikaansa kuluttaa. Toki, jos kaikki muu on jo tehty, voidaan hioa sitten vaikka tekniikkaa käännöksissä, mutta harvalla näin onnellisesti asiat on. Mun mielestä tämän saman ajatuksen voi yhdistää ihan mihin tahansa liikkeeseen tai liikkeen osaan...jos sen hiominen tuottaa jotain oikeesti ekstraa ja lähinnä koiran tunnetiloissa niin silloin se kannattaa, mutta jos se alkaa maksamaan liikaa (koiran tunnetiloissa) niin silloin sitä kannattanee harkita kaksi kertaa. Tietenkin jos tavoitteet on mestaruustasolla niin kompromissien tekeminen on oltava vieläkin harkitumpaa, mutta nämä minun ajatukseni ihan vain "alaosastotasolta" :D .
Hannele Koivu
Viestit: 30
Liittynyt: 04 Joulu 2007 14:52
Viesti:

Re: Ongelmia irrotuksessa

Viesti Kirjoittaja Hannele Koivu »

Koiria koulutettaessa kannattaa pitää mielessä se oma tavoite ja päämäärä. Jos tavoitteena on olla MM-mitalisti, niin silloin niillä pään asennoilla ja muilla edistämisillä, poikituksilla ja mälväävällä otteella kapulasta on merkitystä. Jos taasen tavoitteena on lähtökohtaisesti edetä luokka kerrallaan, niin miettisin ainakin itse onko mainitulla "virheellä" merkitystä luokan läpäisyyn, ellei kyseessä ole virhe, jonka tietää kertautuvan jossain muussa ei-toivottuna tekemisenä.

Koulutuskentillä näkee myös todella paljon tilanteita, joissa koiralle luontainen tapa tehdä on A. Ohjaajaa ärsyttää koiran tapa tai ohjaajalla saattaa olla oma kiveen hakattu visio päässään, että suoritus on tapahduttava tavalla B. Loppuviimein suorittaa koira tilanteen tavalla A tai B, itse suoritustavalla ei olisi mitään merkitystä tai olisi aivan minimalistinen merkitys arvosanaan ylipäätään. Hyvä esimerkki on noutokapulan pitäminen. Jotkut haluavat, että koiran on pakko pitää kapulaa heti kulmahampaiden takana ja moni koira purisi kapulaa mielellään molareillaan. Toinen yleinen esimerkki on perusasentoon siirtyminen. Moni koira tarjoaa luontaisesti ohjaajan kiertämisen. Miksi tätä ei vahvisteta vaan väkisin revitään rekkulaa kupeista pomppaamaan suoraan sivulle? Molemmissa sivullesiirtymisissä on aivan yhtä suuri todennäköisyys hitaaseen suoritukseen ja vinoon perusasentoon. Jotkut perustelevat sitä sillä, että haluaa pitää koiran koko ajan näkyvissään. Ei kai sen koira siellä selän takana kauaa ole tarkoitus viipyä. Jäljeltä ja suojelusta vastaavia esimerkkejä on vaikka kuinka paljon. Kysymys kuuluu, miksi pitää lähteä korjaamaan jotain asiaa, joka ei itse asiassa ole edes rikki?
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Ongelmia irrotuksessa

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Tuossa Hannelen kirjoituksessa olikin hienosti kiteytettynä se mitä yritin kertoa.

Hannele vielä lisäsi sen toisen ongelman kentillä. Koiran pitäisi muuttua ohjaajan tapojen mukaiseksi, kun sen pitäisi olla toisinpäin.

Riitta Vainiontaus
Maria Arfman
Viestit: 52
Liittynyt: 04 Joulu 2007 10:14

Re: Ongelmia irrotuksessa

Viesti Kirjoittaja Maria Arfman »

noita irroitusongelmia näkee erittäin paljon kentillä ja itse olen sitä mieltä ettei tottiksessa ole mitään mieltä edetä, jos nk perusasiassa eli motivaatioesineen hallitsemisessa on ongelmia. Nämä asiat ja peruskuri pitäisi olla selviä jo kun koira on nuori. Mitä vanhemmaksi se pääsee ja vahvistuu, sitä syvemmälle näiden ongelmien kanssa mennään. Terve maalaisjärki mukana ja unohtaa sen käsityksen että pennun pitää antaa kasvaa vuotiaaksi "pellossa"..... itse haluan tehdä koiran kanssa paljonkin asioita kun se on nuori... ja kaikki tekeminen toki tapahtuu koiran ehdoilla :)
Hanne Muurinen

Re: Ongelmia irrotuksessa

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

No niin, irrotus on kunnossa. :) Eipä se muuta vaatinut, kuin vähän viitseliäisyyttä ohjaajalta. :lol:
Hanne Muurinen

Re: Ongelmia irrotuksessa

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

Tämä aloittamani keskustelu maksoi minulle treenipaikan suojeluporukassa. Näin Keski-Suomessa; neuvoa ei saa ilmeisesti kysyä muilta, kuin omalta maalimieheltä. Ja jos erehdyt muualta näkemyksiä kysymään, ns. omat koirat puree ja selkään puukotetaan oikein huolella. Tämän lisäksi siis lennät, kuin leppäkeihäs, ulos treeniryhmästä.
Ira Paarvala

Re: Ongelmia irrotuksessa

Viesti Kirjoittaja Ira Paarvala »

Ei voi olla totta :?: :shock:
Vaikka en ole asiaan millään lailla osallinen, niin silti olen todella, todella pahoillani siitä, miten sinulle on tehty! :cry:
Suoraan sanoen törkeätä! :evil:
Moista ei ole vastaan vielä tullutkaan, että kysyä ei saa ulkopuolisilta, vaikka olenkin kuullut mitä kummallisempia juttuja/syitä siihen, että miksi esim. ryhmään ei pääse.
Itseenikin on aikoinaan kohdistunut aivan käsitämätön syy ryhmään pääsyn eväämiseksi, mutta ettei enään saa edes tietoa hankkia, niin johan menee yli miun hilserajan.
Toivottavasti löydät pian toisen ryhmän, jossa mm sillä maalimiehellä olisi hieman aivojakin lihasten lisäksi.
Ja muista, että niitä muitakin hyviä lajeja on valtavasti, mitä voi sillä välin harrastaa, kunnes löydät uuden, paremman ryhmän!
Tsemppiä ja hyvää syksyn alkua kaikesta huolimatta!
Vastaa Viestiin