Päätä seinään jäljen kanssa

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Joanne S A Vähämaa

Päätä seinään jäljen kanssa

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Minulla on 3v narttu joka rupesi vasta tänä talvena pentujen jälkeen ottamaan tosissaan koulutusta vastaan. Nyt olen tehnyt sille muutamia jälkiä ja se ajaa ne todella hyvin, kulmat ja kaikki. MUTTA ongelma on esineen ilmaisu. Se haistelee kepit mutta loikkii yli. Olen kokeillut maahanmenoa ilmaisuna jolloin koira (todella herkkä) menee kovin epäluuloiseksi, eikä jäljestäminen ole enää kivaa. Maahan meno on ollut meillä aina melko hankala. Jos taas tuo esineen minulle, koira vaan katselee taakseen ja jäljen ajo jää toissijaiseksi. Ei välttämättä suostu edes ajamaan enää.

Ollaan nyt reenattu aika paljon noutoa ja se alkaa pikkuhiljaa sujumaan toivotulla tavalla. Pitäisikös nyt sitten vain unohtaa jälkihommat siihen saakka että nouto pelaa varman päälle, ja kokeilla uudestaan "noutoilmaisua"? vai olisikos vielä muita tapoja ilmaista esineet?

Nimim: Ensimmäinen jälkikoira :tuki:
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Päätä seinään jäljen kanssa

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Oliko siis metsäjälki vaiko peltojälki? (esine viittaisi peltoon mutta keppi metsään).

Yhdistä esineen/kepin löytyminen johonkin koiralle hauskaan asiaan, ruokaan, leikkiin, tms...
Ilmeisesti koira on kiinnostunut ruuasta koska se ajaa jälkeä todella hyvin? Eli siirrä tämä sama asia nyt vain kepille/esineelle. Kun koira törmää keppiin niin anna sen kokea oikeasti löytämisen ja onnistunisen iloa, ja kohta alkaa odottaa (etsiä) niitä. Aluksi ei tarvitse palkata sitä ilmaisua vaan se kepin löytyminen.

Se on periaatteessa toissijaista että miten se ne ilmaisee, tärkeintä on että se haluaa oikeasti löytää esineet. Sitten kun sillä on halu löytää, niin kyllä se tekee mitä vaan jotta saa ne ilmaista, ja sitä kautta tietää saavansa palkan.

Aloittajan kertomassa tapauksessa kannattaa miettiä että ilmaisun (siis ensin sen keppien löytämisen) opettaa varsinaisen jäljen ulkopuolella, jottei itse jäljen ajaminen häiriinny turhaan. Sitten kun keppien/esineiden löytäminen on se positiivinen asia, niin laittaa sen vaikka jäljen päähän ja se toimii palkkana jäljen ajosta. Jossakin vaiheessa jäljeltä täytyy sitä ruokaakin vähentää ja silloin esineet alkaa toimia koiralle palkkana.

Aika usein näkee että keppien löytämisestä koira ei saa kunnon palkkaa. Silloin kun keppiä/esinettä pitää tehdä positiiviseksi asiaksi koiralle, niin ei haittaa vaikka löydetyllä kepillä alkaa 5 minuutin täydet pippalot jossa narupalloja/ruokaa/kehuja/jne.. ei säästellä.
Joanne S A Vähämaa

Re: Päätä seinään jäljen kanssa

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Kiitos Marko :)

Mulla on itellä vähän sellanen vika että yritän vaan mennä täysillä eteenpäin ja oletan että tottahan viisas koirani osaa jo kaiken valmiiks. Mut kyllä se nyt täytyy vaan ymmärtää että koiran kouluttaminen on sitä "pitsin nypläystä" ja jokainen pienikin asia on opetettava erikseen.

Eli taidanpas lähteä leikkimään esineillä pihalle :lol:

Eilen mulla oli puukeppejä (pellolla) ja olin hieronut ne jauhelihalla. Aina kun koira tökkäs nenän keppiin kehuin sitä, jolloin se lähti hyppelehtimään jäljen päällä ja ympäriinsä keppinsä kanssa. Sit loppuenlopuksi se toi sen ja palkkasin makkaralla. Mutta sen jälkeen ei koira keskittynyt enää jälkeen.

Mutta joo... Kiitoksia neuvosta nyt olen taas viisaampi :)
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Päätä seinään jäljen kanssa

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Siitä vaan treenaamaan. Tosin yritä päästä pian pois siitä että hierot ruokaa niihin keppeihin. Keppien pitäisi haista kepeille ja olla kiinnostavia juuri keppeinä, ei ainoastaan grillivartaina :) Eli koira oppii että yritän löytää kepin hajun -> kepin -> tulee palkkaa.
Vastaa Viestiin