Paimennusta saksanpaimenkoiralla

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Katja Suontausta

Paimennusta saksanpaimenkoiralla

Viesti Kirjoittaja Katja Suontausta »

Hei,

löytyykö täältä henkilöitä jotka olisivat paimentaneet saksanpaimenkoirillaan lampaita? Olemme hankineet hiljan lampaita ja ajatus käyttää omaa koiraa paimen apuna on mielessä. Olen tiedustellut koulutusta ja paimenkursseja niin tuntuu olevan ettei saksanpaimenkoiraa oteta mukaan koska sitä on kuulemma aikoinaan käytetty ns. rajapaimenena joka on eri asia kuin keräävät paimenet jota perinteiset paimen rodut edustavat. Näin alkuun täytyy mennä katselemaan toisten paimen treenejä ilman koiraa jotta saisi kuvaa aiheesta itse enmmän.

Oma ajatus on, että yksilö ratkaisee ja omista koiristani toinen saattaisi olla mahdollinen ajatella tuohon paimennukseen, toisen kanssa turha edes kuvitella, ei onnistuisi; tulisi vain ennen aikainen teurastus sessio... Kuulen mielelläni kokemuksia mikäli niitä löytyy.
Joanne S A Vähämaa

Re: Paimennusta saksanpaimenkoiralla

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Meillä oli kaksi lammasta ja toinen sakemanneista paimensi alkuun tosi hyvin ja luontaisesti kun lampaat oli vielä vähän vieraita. Lampaat oli pihassa ja pellolla irrallaan ja kun koiran käski hakea ne sisälle niin se kävi hakemassa. Toki alkuun oli jo havaittavissa vähän turhan paljon saalisviettiä. Paimentaminen tämän yksilön kohdalta loppui kun se alkoi tosissaan pitänään pässiä saaliinaan. Kaks kertaa se loikkas lampaiden karsinaan ja otti pässiä kuonosta kiinni niinkuin leijona tekee saaliilleen, ja painoi sen maahan ihan kuin ois yrittänyt tukehduttaa. Se siitä lystistä.

Nuorin ei osannut lampaille muuta kuin piipittää kunnes "puolustuksen" kautta oppi että se on koira joka määrää. Kävi niin että koira meni iloisena nuoleen pässin naamaa (niin kuin tekee kaikille elollisille) ja pässi otti vauhtia ja pukkas koiraa kylkeen. Koira siitä suivaantuneena otti vähän rajumpaa kontaktia lampaaseen ja ite kehuin. Sen jälkeen tää nuorempikin haki lampaat mettästä ja huomattavasti siistimmin kuin vanhempi.

Kerran oli myös hieno nähdä todellista laumatyöskentelyä kahden koiran välillä kun lampaat oli juoksemassa tielle ja käskin nuorempaa hakemaan ne. Nuorempi ei vielä oikein uskaltanut lampaita lähestyä yksin, se katsoi vanhempaa koiraa ikään kuin kysyäkseen että "tuutko jeesaan". Muutaman sekunnin koirat tuijotti toisiaan ja sit ne lähti lampaiden perään. Toinen kiersi toiselta puolelta ja toinen toiselta puolelta lampaiden eteen ja käänsi ne ympäri ja toivat mun jalkoihin.

Mutta eipä niillä kummoinen ole se luontainen paimennus. Kyllä sen voi enemmän laskea saalistusvietiksi sen perässä juoksemisen. Töissä karjatiloilla oon nähnyt bordereita työssään ja täytyy sanoo että kyllä sakemannin otteet on melko lapsellisia niihin nähden. Kyllä sakemanni ennemmin juoksee omasta mielestään paistin perässä. Meilläkin sai monta kertaa hakee koirat pois ja sit lähtee kauraämpärillä houkutteleen lampaita kun koirat oli vaan juossut paistin perässä ja ajanu lampaat johonkin käsittämättömään sumppuun. Että jos todella haluat paimenkoiran KÄYTTÖÖN niin ehtottomasti border. Toki yksilötasolla saattaa olla vielä hyviäkin paimenia kun kouluttaa, mutta toisin kuin borderilla, ei sakemannilla enää luonnostaan ole mitään tajua tuosta hommasta.
Maria Heino

Re: Paimennusta saksanpaimenkoiralla

Viesti Kirjoittaja Maria Heino »

Uusimmassa koiramme lehdessä oli aiheesta juttua... Lähinnä lampaiden kannalta katsottuna. Siinä taidettiin mainita että kaksi kolmesta (ihminen, koira, lammas yhdistelmästä) pitäisi olla kokeneita, että homma alkaa onnistuun :?: Siis että lampaat olis tottuneet koiraan, tai kokenut koira tottumattomiin lampaisiin,+ se paimennustyöskentelyyn tottunut ihminen jne...
Kyseessä oli lampaiden stressaantuminen. :shock: Siinä taisi kirjoittaja sanoa että kaikki rodut voi kokeilla?
Sullahan oli kyllä tarkoitus mennä paimennusta seuraamaan, mikä varmaan valaiseekin asiat paremmin kuin luettu teksti !
Hanna-Kaisa Nummela

Re: Paimennusta saksanpaimenkoiralla

Viesti Kirjoittaja Hanna-Kaisa Nummela »

Itse oon sakullani käynyt paimennusta testaamassa ja hyvin meni. Koira oli varuiks koko ajan pitkässä löysässä liinassa apuohjaajalla, et jos menee liikaa saaliille, niin pääsee puuttuun. Hienosti päästiin jo kuljettaan ja yritettiin häkittääkkin :-) Pointti on vaan lampaiden kans, et yhtään kaulan hamuamista ei saa sallia, koska lammas kaulastaan niin herkkä elukka ja saku, kun ei taas jaloista näyki! Mä olin itse yllättynyt kuinka äkkiä koira haltsas homman, oppi jopa hidastamisen lampaiden takana parista kerrasta. tottelevaisuus täytyy kyllä olla kunnossa ennen kuin lampaiden sekaan menee. Kouluttaja sanoi myös, et sakemanni omimmillaan nautojen kanssa, koska bortsuilla ei siinä hommassa välttis riitä kantti. Tiesi monta tilaa, jossa sakut hoitaa nautojen paimennusta loistavasti. Itsellä tarkoitus seuraavaksi lokeilla nautojen kanssa.

Mutta yhtä kaikki, niin kuin muutkin hommat, täytyy paimennusta harjoitella. Ei se hyväkään bortsu millään tehdasasetuksilla oo varustettu. :-) :-) onneksi pääsin ennakkoluulottomassa porukassa kokeileen kaikki ei varmaan sakemannia huoli...

Itse yllätyin siitä kuinka erilainen koira oli elävän saaliin kanssa. Jännitin alkuun ihan hirveästi, että mitä jos koiran ainoa halu aitauksessa on tappaa lampaat. Näin ei todellakaan ollut!
Birgitta Johansson
Viestit: 165
Liittynyt: 06 Joulu 2007 01:41
Viesti:

Re: Paimennusta saksanpaimenkoiralla

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

Saksassa sakemannien paimennusmestaruuskisoissa koirat kohdistivat näykkäisynsä mielestäni takajalkoihin tai reiteen, mutta sitä en tiedä, oliko opetettua vai vaistonvaraista.

Tuolla joitain vanhoja kuvia ko. happeningista. (Sorry, en ole ehtinyt päivittää uusia.)
http://www.sonorian.fi/forum/index.php?topic=1029.0

Varmasti nautojenkin kanssa toimii, mutta Saksassa rotu on perinteisesti isojen lammaslaumojen paimen.
Vastaa Viestiin