Kouluttajan roolista..

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Päivi Ahola

Kouluttajan roolista..

Viesti Kirjoittaja Päivi Ahola »

Joskus sata vuotta sitten:).. kirjoitin tuonne koulutusohjaajien palstalle tämmöisen pohdinnan.. ja nyt kun oli tuota keskustelua toisten kouluttamisesta.. ja rooleista/tavoitteista siinä asiassa "rohkeuskoe koulutus tarinan seassa" ( http://www.spl.fi/keskustelu/keskustelu ... =24&t=6027 )niin laitoinpa tännekin.

Koulutusohjaajien topicissa ajatustulvani.. :D aikoinaan ei herättänyt siellä minkään sortin ajatuksia.. ja onko tarpeenkaan herättä.. mutta pohdintaa asian ympäriltä kuitenkin.
Päivi Ahola kirjoitti:koulutusohjaajaoppilas; koulutusohjaaja , valmentaja... vai mikä..

Ikäni olen ollut pohtija.. ja aloinpa tätäkin asiaa sitten oikeesti pohtia.. jotta mikä se on se rooli johon koulutusohjaaja asettuu.Kentillä käy ohjaajia "monessa kerroksessa" ja heillä on koiria "monessa kerroksessa". Leikittelenpä tällä ”rooli” ajatuksella

Koulutusohjaajan vielä vähemmän koulutusohjaajaoppilaan rooliin ei ole kovin helppo asettua, koska ohjatessasi/valmentaessasi olet asiantuntija... hmm...Minkä asiantuntija? kokonaisuuden?.. tekniikan.. ihmisen oppimisteorioiden, koiran oppimisteorioiden.. minkä..

Rinnallakulkija; koulutusohjaaja; valmentaja

Näiden välillä on tehtävä valintoja kun ohjaa jotakin toimintaa. kentillä käy erikerroksissa kulkevia ohjaajia ja koiria ja näin ollen se oma rooli on valittava tekemisessään.

Rinnallakulkijan rooli on vaikein (tässä kulkee jossain määrin koulutusohjaajaoppilas) .. silloin olet apuna kun tarvitaan ja taustalla kannustamassa tarvittaessa, mutta ote on oltava rinnallakulkijan eli ohjattavan homma kulkee tasolla harrastus ja siinä tukeminen.

Koulutusohjaaja – kulkee rinnalla katselee kokonaisuutta laajemmin ja ohjaa rohkeasti ja tarttuu oma-aloitteisestikin asioihin-> asiantuntijan rooli ja myös jo jossain määrin piiskan rooli.

Valmentaja – tätä sanaa ei koirapiireissä käytetä.. mutta ehkä se olisi hyvä ottaa käyttöön. -> valmentaja ottaa voimakkaasti kantaa ja nimeomaan vastuuta koko koirakon kokonaisuuteen – on mielipidevaikuttaja , kanssakulkija tuki, mutta nimenomaan rooli johon valmentaja asettuu on jo aika voimakas ja vaatimustaso valmennettavaa kohtaa on jo erittäin tarkoitushakuinen – ja kivakiva on usein jo kaukana – tähdätään onnistumiseen näytöissä. Valmentaja asettaa koirakon kera tavoitteita ja puskee ja laittaa treenattavan kiipeämään yliaitojen..

päxä..
jos ei löydä rooliaan:).. niin on vaikeeta löytää ja kohdata tekemistään..
Keskustelussa tuolla toisessa kohtaa jossain kohtaa painotettiin syitä miksi joku seisoo siellä kentänreunalla toisia ohjaten tai heiluu hihan kera.. moninaisia varmasti on ne syyt.. mutta kyllä omalla kohtaa (vaikka koulutusohjaajaksi leipominen on varmasti etäällä tällä tahdilla..) ihan pelkkää enkelinrinkiä pyörittäisi oman pääni päällä. Ikäni kouluttanut ihmisiä erilaisissa elikkoaiheissa vähällä tietämykselle.. mutta kyllähän aina se yksi suuri syy on rehellisesti se oman itsensä palveleminen myöskin. Oppiminen..omalla kohtaa.. toisia ohjatessa oppii kaikista eniten eli jossain määrin se toisten treenaaminen on myös itsekästä hommaa (puhun itseni puolesta...) . Yksi tärkeä syy on se asian kiinnostavuus.. koulutuksen eteneminen jonkun koirakon kohdalla.. ja ehkäpä sekin on jossain määrin itsekästä.. tuottaa iloa ja riemua kun joku oivaltaa jotakin.. eli itsekästä..omalla kohtaa..
Tärkein ehkä on seurata tulipalopaikalla sitä saksanpaimenkoiran tilaa.. jotta mille asteikolle ja millä asteikolla se otus pyörii minun silmissäni. Olla pienenä nappulana rakkaan rodun kanssa touhuavien kera, yhteistyötä ja kaveruutta..
päxä
Joanne S A Vähämaa

Re: Kouluttajan roolista..

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Hirween HIRRRRWEEEEEN hyvä pohdinta oli tämä :) Ei lisättävää.... tällä kertaa :lol:
Vastaa Viestiin