saalis ja puolustus

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Joanne S A Vähämaa

saalis ja puolustus

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Ekat purukokeilut pisti miettimään... Hmm. Mä oon aina ollut sitä mieltä että tolla koiralla on vahva saalisvietti kun mun kanssa sen silmä palaa aivan pöhlönä kun mikä tahansa riepu heiluu. Mutta maalimiehen edessä se heittäyty kyllä enemmän puolustuskannalle. Kyllä se saaliskin vähän vilahti mut ei kyllä juurikaan. Enemmän nosteli karvojaan ja tuijotti vaan sen näkösenä että tässä hommassa on nyt jotain vialla. Ite kyllä varmaan myös omalla sekoillullani provosoin koiraa luulemaan että jotain on väärin. Koira on kyllä aina ollut epäluuloinen vieraita kohtaan, ei siis arka mutta ei mielellään tee kovin läheistä tuttaavuutta ja mieluummin jättää kokonaan noteeraamatta. Mut nyt mietin vaan että pitäiskö mun yrittää vaan saada sitä saalista enemmän esiin esim sillä että joku vieras leikkis sen kanssa, vai odottaa että se nyt tuosta vielä vähän mörkööntyy ja ruveta sit vasta kattoon sieltä puolustusalueen puolelta. Koira nyt 1,5v narttu.
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: saalis ja puolustus

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Moi!

Asia ei ainakan odottelemalla parane. Luulisin, että ongelma oli maalimiehen kanssa touhutessa, tietynlainen rohkeuden/itsevarmuuden puute. Kun koira kokee tilanteen kuormittavaksi, se ei silloin ns. "uskalla/rohkene" heitäytyä saalisalueelle mukaan. Koiraa täytyy vahvistaa aluksi puolustus alueelta.

T:Salkkis

ps. tämä arviointi nopeasti treeniä näkemättä
Joanne S A Vähämaa

Re: saalis ja puolustus

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Mut onko pulustusalueella kuormitus vielä kovin järkevää kun koira on vasta niin nuori? Sitä meinasin että jos puolustuksen kautta täytyy aloittaa niin olisko kuitenki hyvä odottaa että koira on varmasti kehittynyt tarpeeksi. Olis varmaan hyvä ollu käyttää tuota otusta joskus vähä enemmän ihmisten ilmoilla, kun BH-koetta lukuun ottamatta ollu vaan keskellä mettää oman laumansa kanssa :? Noooh... eiköhän se siitä.
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: saalis ja puolustus

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Joanne! ei kuormittamalla, vaan vahvistamalla sitä aluetta. Kun koira reagoi puolustautumalla - uhka väistyy heti. Tällä tapaa tehden koiran itsevarmuus kehittyy. Ylipäätään viettialueiden vahvistaminen auttaa asiaan.

T:Salkkis
Joanne S A Vähämaa

Re: saalis ja puolustus

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Hyvä! Eli en tee yksin, ilman asian osaavaa molaria yhtään mitään :) Bacteroidesin sivuilta löytyikin aika paljon ja selkokielellä viettiasiaa. Täytyy ruveta opiskelemaan. Mut kiitti Salkkis!
Vastaa Viestiin