Syökää kanaa...

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Ja koira voi jäädä myös auton alle.
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Niinpä! Jokainen koiran omistaja päättäköön itse millä koiransa ruokkii! Pääsaia, että omistaja on tyytyväinen ja siinä sivussa toivottavasti koirakin! :)
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Hei taas!
Meidän koira on syönyt nyt reilun viikon broilerin siipiä. Pikkuhiljaa opeteltu ja hyvin on mennyt. Aluksi yksi ja sitten lisätty eilen söi kuusi ja maha on kunnossa!!
En tiedä paljonko tähän on auttanut, että puuro sianliha ruuan kanssa olen antanut maitohappobakteerivalmistetta.
Hyvin osaa koira syödä siivet!
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Hieno juttu, toivotaan että koissusi masu toipuu täysin! Hienoa, että keinoja on löytynyt! :D Toivotaan parasta jatkossakin!
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Peltonen, Satu kirjoitti:
sami.lehtonen kirjoitti:Eipä noita kettuja tai susiakaan näy kanatarhojen laitamilla kasapäin kuolleina tai sairastuneina, mutta eihän ne paistakaan niitä nuotiolla ennen ruokailua... :wink:
^Jep,kettuja ja susiahan näkee marketeissa jonoittain hamstraamassa teollisesti tuotettua lihaa ja luita. :lol:
:wink:
Öh.. Kyllä mä kuvittelisin, että jos se kettu käy meidän pihatosta kanan viemässä niin sama kanaa se syö, kun mekin seuraavana päivänä jos tiskistä kanan haemme. Eli ihan yhtä teollista.

Herttinen, mä en ole edes tiennyt, että liha voi olla vaarallista jollei sitä kypsennä kunnolla. Mä kun syön omat pihvinikin niin, että ne on vähän vaan pinnasta rusekaa ja jauhellihassakin on vaaleanpunaista (eli raakaa) hyvin olen elänyt kaikki nämä vuodet!
Koira saa ruokansa kennelrehulta tai sitten alennuslaatikosta. Paljon mielummin annan sille tuoretta raakaa ruokaa kun sapuskaa joka kestää säkissä vielä puolivuotta senkin jälkeen kun päiväys on mennyt umpeen.[/quote]

Seuraavana päivänä..Mistähän niin tuoreena lihat saa?Veikkaisin, että tänään pihatosta lihajalostamoon toimittamasi kana, löytyy sieltä marketin tiskistä aikaisintaan viikon päästä. Kana on varmaan ihan sama, minkä sinne "jalostus-ketjuun"olet toimittanut, mutta ei se yhtä tuore ole, kuin ketun syömä pulu. :D
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Luulisin, että vaikka syynään kuinka kaikkia koodeja ja itken lihassa mahdollisesti olevia lääkeaineen rippeitä niin joka tapauksessa kuivamuona on keinotekoisempi vaihtoehto, kun raakaruoka.
Ja koska itse maltan vielä nähdä vaivaa omanruokailuni suhteen sen sijaan, että söisin pelkkiä valmisruokia (joita on tänäpäivänä hyvin monipuolisesti tarjolla ihan joka makuun) tämän vaihtoehdon tarjoan myös koiralleni.
Tosin harmikseni on tunnustettava, ettei koirani itse metsästä omia lihojaan, eikä myöskään pidä kasvimaata, eli ihmisen avuilla elää kyllä...

Siltikin olen sitämieltä, että koirani syö paljon vähemmän ns turhia täyteaineita ja säilöntöaineita, kuin ne haukut jotka elävät hienosti kuivamuonalla. Ja edelleen, kyllähän noilla kaupanvalmisruoilla eläisi ihminenkin, mutta kyllä se itsetehty ruoka on parempaa!

Itse olen päätynyt siis tähän ratkaisuun muut syöttäköön koiransa miten lystäävät.

Omaksi iloksi voisi vertailla kuivamuonan ja raakaruokinnan koostumuksia muutenkin, kuin mututuntumalta. Ja Huom:etsi se monipuolinen ruokavalio sieltä netistä raakaruokinnan kohdalta eikä niin että kyllä se koira saa enemmän kuivamuonasta kun pelkästä jauhelihasta. Juurikin näin asiahan on raaka pihvi, mutta kun se koira syö muutakin kun sikanautaa.

Niin ja vielä jos rautalankaa haetaan varastosta niin tarkoitukseni ei ollut sanoa, että se kana mikä lähtee tänään teuraaksi on huomenna tiskissä. Mutta ei se kyllä viikkoa ole sielä teurastomalla tumpattavana täyteen erillaisiä mömmöjä ennen tiskille tuloaan. Ja ainakin meidän kaupassa teurastuspäivä on muutamaapäivää ennen, kun mitä se siinä tiskissä on. Mistäkö tiedän? Koska ne pitää ilmoittaa. Jaa että voidaan huijata... Niin se säkkikin voi olla valmistettu viimevuoden sijaan toissavuonna.

Kennelrehulla tuotteet taas ovat jäässä, että jos ne onkin teurastettu kuukausi sitten niin eiköhän nuo jäissä säily.
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Hilkka Laaksolle olisin lähettänyt yksityisviestiä, mutta ei onnistunut!
Olisin kysynyt kuinka kauan syötitte sitä todella kallista eläinlääkäriltä saatavaa ruokaa? Ostin sitä juuri! Olen yrittänyt syöttää raakaruokaa ja kuitenkin taas viime viikolla ripuloi! Sen maha tuntuu olevan todella herkkä, kun kaikista yrityksistä huolimatta taas! Olen antanut maitohappobakteereja ruuan mukana ja mielestäni tehnyt ohjeiden mukaan luita ja muuta eri kerroilla ym. hiilitableteilla ja attapaktilla se taas parani. Käytin eläinlääkärillä verikokeessa ja samalla varalta otettiin myös haimakoe muut paitsi haimakoe on tullut ja arvot olivat hyvät! onneksi!
Alkaa vaan kärsivällisyys loppua! Ei tuo kalliskaan ruoka paljon kalliimmaksi tule, kun vitamiinit ja maitohappobakteerit ym ripulilääkkeet joutuu ostamaan ja vielä jatkuva painajainen itsellä ,kun tulee kotiin onko olohuoneen lattia taas sotkussa! Ruuan valmistamista ja laittamista en moittinut raakaruokinnassa, mutta keinot loppuu aijon kokeilla nyt tätä, kun vatsan kanssa ei ollut ongelmia ennen kun syötin kuivaruokaa, korvat vaan kutisivat ja tulehtuivat joten eläinlääkärin kanssa päädyimme siihen että kokeilisin raakaruokintaa. Varmasti koiralla myös kovaa, kun maha on kipeä!
Kirsi Aalto

Viesti Kirjoittaja Kirsi Aalto »

Kun aloittaa raakaruokinnan siinä menee oma aikansa että koiran vatsa ja suolisto tottuu siihen.
Oma sakupentuni söi kasvattajalla vain nappuloita,ja kun tulimme kotiin aloitin raakaruokinnan,,,mutta pentu ei osannut syödä lihaa ja vatsa meni sekaisin,kanansiivet oli ainut mitä se söisi vaikka kilotolkulla.Joten kun oli pentu kyseessä,ostin aikuisenkoiran nappulasäkin,,,sitten tein niin että osa nappulaa osa raakaaravintoa,alussa pentu söi vain nappulat ja jätti lihat ym.syömättä,mutta pikkuhiljaa se alkoi syömään myös lihaa ja ulosta oli kiinteämpää.Ja nyt kun herra täytti 5kk jätimme nappulat kokonaan pois(täällä olisi 15kg nutron säkistä varmaan 11kg vielä jäljellä jos joku haluaa ostaa tuon lopun säkin:)
Pennun vatsa on nyt ok.ja ruoka maittaa.Mutta 2.5kk siihen meni että suolisto tottui raakaan ravintoon plus että koira oppi syömään monipuolisesti raakaa ravintoa eikä vain pelkkää kanansiipeä hah.
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Minä tunnustan "laiskuuteni"! Olen ennen joulua lopettanut nappuloiden syöttämisen, niin jatkuvasti on ollut ongelmia koiran mahan kanssa , monet matot on pesty ripulin takia ja viimeiset kaksi kk. olen siivonnut pelkältä lattialta ripuleja! Kyllä koiran maha kestää broilerin siivet ja vähän lihaa toisella aterialla riisin kanssa, mutta se ei riitä, kun energiaa on liian vähän. Veriarvot oli ok, mutta koira on laihtunut liikaa!Ei ole oikein löytynyt syytä mikä sen mahan rikkoo, luovutan ja ostin eläinlääkäriltä ruokaa. Ja aijon niin tehdä jatkossakin. Nappuloilla ei ole ollut ripuliongelmaa koskaan! Pitää vaan löytää sellainen kuivaruoka joka sopii allergiselle ja täällä on hyvä eläinlääkäri, että eiköhän se selviä. Jos jatkossa löytyisi halvempaa!!!
Hilkka Laakso

Viesti Kirjoittaja Hilkka Laakso »

Hei Pirjo! Onpa ikävä kuulla, että vatsa vaivaa poikaparkaa edelleen! :|

En muista enää tarkasti, kuinka kauan tuota erikoisruokaa söimme, mutta muutaman kuukauden se mahtoi olla. Mahavaivoja oli ollut niin pitkään, että syötin sitä kunnes saatoin olla aivan varma siitä, että tilanne on rauhoittunut ja vatsa on kunnossa. Sitten siirryin pikkuhiljaa laadukkaaseen senioriruokaan. Olin jo henkisesti valmistautunut siihen, että syötän tuota erikoisruokaa vaikka koiran loppuiän, jos muu ei toimi. Oli tuskallista kuunnella koiran vatsan myllerrystä, seurata alavireisyyttä ja laihtumista ja katsoa kärsivää ilmettä.

Kaikki lähti kuitenkin menemään hyvin, kun turhat luilla, luontaistuotteilla ja mössöillä hörhöilyt jäivät pois. Nyt, yli viisi vuotta myöhemmin, mamma on vatsansa puolesta elämänsä kunnossa. Virtaa riittää, ja mieli on pirteä vaikka koivet ovatkin romuna. :love:

Niin joo, Luppis on loppakorvainen minilehmä, bretoniksi rekisterikirjassa mainittu. Loistomamma!
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Hei Hilkka!
Meillä Rinon kanssa ei oikein paha tilanne ole, kun sen maha kestää kyllä niitä broilerin siipiä pari aamulla ja riisiä iltapäivällä ja siihen vähän sianlihaa, mutta kun laitoin reilummin lihaa ja siihen vitamiinit ja maitohappobakteerit niin taas ripuli lensi kaksi päivää! Sitten pitäisi siihen vielä kasvikset sekoittaa! Ja vielä ei riitä energia, kun laihtuu, niin päädyimme el.lääkärin kanssa siihen, että ensin syötetään tätä erikoisruokaa ja sitten vähitellen siirrytään tavalliseen allergisen koiran ruokaan. Rino on aivan hyvän kuntoinen ja virtaa riittää minun kanssa puutarhassa myllertää ym. aina mukana touhuamassa!
Mutta helpompaa ainakin minulle, kun saa ruuasta kaikki vitamiinit ym. ei tämäkään ole halpaa ollut kun vähän väliä on joutunut esim attapaktia syöttämään ja maitohappobakteerit eivät ainakaan auttaneet, vaikka eräässä eläinkaupassa niin kehuttiin!!!
Allergiakin on ollut aika lievä vaan korvat kutisseet, iho on ollut aina kunnossa tassuja jonkin verran silloin nuoli, mutta ei koskaan ole menneet varpaanvälit rikki.
Eija Latva-Rasku

Viesti Kirjoittaja Eija Latva-Rasku »

Hei Pirjo, sisältääkö antamasi maitohappobakteeri vain yhtä kantaa, vai onko siinä useita eri bakteerikantoja? Saattaahan olla että koirasi suolistosta puuttuu juuri jokin tietty kanta. Kannattaisi tämä ainakin varmistaa. Onko koira alkanut muuten juomaan enemmän tämän ripuloinnin myötä?
Joku kirjoitti että eläinlääkäri oli sanonut että kana/broileri olisi "liian hyvää" lihaa koiralle. Meillä ainakin suositeltiin juuri näitä siksi että ovat laihaa ja hyvin sulavaa lihaa, mutta meillä olikin koiralla "maksavika", korkea Afos-arvo, eikä lihaa suositeltu annettavaksi enempää kuin 100g/10 kg. Muuten sitten tässä tapauksessa annettiin riisiä ja raejuustoa broiskun lisäksi. Koiruudella oli välillä todella löysä maha, mutta tämä ruokavalio sitten muokkasi massun parempaan kuntoon.
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Hei Eija!
Tämä maitohappobakteerivalmiste on PROBIOTIC POWER PACK PLUS eläinkaupasta ja kallista kun mikä ja siellä kehuivat että varmasti ripuli lopuu , mutta ei. Sen jälkeen on otettu koiralta veri kokeet ne oli ok.ainoa mikä hiukan koholla oli grea eli munuaisarvo ja sekin eläinlääkärin mielestä ok kun on kyse 9 vuotiaasta koirasta! Haimakoe ei ole vielä tullut, mutta ei todennäköisesti ole vajaatoimintaa kun kaikki muut arvot olivat niin hyvät.
Se tässä on oudointa että ripulointi ei ole jatkuvaa vaan kun olen yrittänyt lisätä energiaa ruokaan esim lisännyt sianlihan määrää tms. sitä koiran maha ei kestä. Eläinlääkärin kanssa olemme pohtineet ja hän on kysellyt, että onko koiralla jokin stressaava tekijä mukana kun ripuloi, mutta kun en keksi mitään. Se tässä on vaikeinta, että voi mennä 2-4 viikkoa ettei mitään ja sitten taas ilman mitään erikoista joka paikka p....ssa!!!!
Viimeksikin aamulla oli aivan normaali uloste 6 aikaan ja kun 2 aikaan tultiin töistä ripulit oli olohuoneessa. Ei juo sen enempää kuin normaalisti.
Nyt olen 5 päivää syöttänyt eläinlääkäriltä ostettua HILL`S CANINE I/D ruokaa. Sitä pieninä annoksina kolmesti päivässä. Onneksi reilun viikon kuluttua alkaa loma niin ei tarvitse koiran olla yksia kahteen kuukauteen, kuin pieniä aikoja. ja toivottavasti siihen mennessä saa jonkin tolkun tähän hommaan. (Pakkasessakin olisi 20 kg Broilerin siipiä ja kilokaupalla sian jauhelihaa). Meidän eläinlääkäri ei ole kieltänyt mitään ja sanonut ettei sopisi, sitä vaan keskusteltiin ja hän sanoi että on joskus niin herkkämahasia koiria etteivät kestä täysin raakaruokintaa ja kun me ei ole päästy alkua pidemmälle!
Eija Latva-Rasku

Viesti Kirjoittaja Eija Latva-Rasku »

Hei Pirjo! Itse annoin meidän koiruudelle apteekista saatavaa edullista Lactoseven maitohappobakteeria ja napsin itse niitä siinä samalla. En sitten osaa sanoa siihen mitään että edesauttoivatko ne meidän mummon vatsaa vai oliko se tuo mainitsemani ruokavalio. Miten Teillä on alkanut tuo ripulikierre, vähitellenkö?

Minulla nyt 5 kk:n ikäinen sakutyttö ja Sofin kohdalla olen todennut ettei vatsa siedä possua, ainakaan uunilihaa, on ilmeisesti liian rasvaista ja vetää heti vatsan kuralle joten en viitsi edes antaa, kana ja nauta tuntuvat sopivan.

Jos haluat kokeilla jotain ruokavaliota, anna pidempään samaa esim. 8 viikkoa ja pidä samalla päiväkirjaa miten koiran vatsa voi ja vältä antamasta mitään muuta, siten saatat löytää syyn ripulointiin.

Hermostunut suoli on myös sellainen joka saattaa heittää kovasta ripuliin aivan kuinka sattuu, miten sitä hoidetaan, siihen ei minulla niksiä mutta kokeile tuota päiväkirjajuttua muutenkin jos et jaksa ruokavaliotestiä, saattaa löytyä sitäkin kautta ärsyke. Sekin jo voi sekoittaa vatsan jos liikaa vaihtelee ruokaa. Sakuthan ovat tiettävästi herkkävatsaisia, toivottavasti löydät hyvän ruokavalion. Itse en vielä ole kokeillut antaa luita, ehkä jätän väliin kokonaan muutenkin. Mummolle ostin joskus rustoja, mutta keitin ne ennen antamista ja niitä vatsa kyllä kesti. Mummoni oli kuten mainitsin serobi ja yleensä hyvävatsainen.
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Hei!
Tämä kierre alkoi syksyllä, kun käytin koiraa eläinlääkärillä taas kerran, kun korvat olivat tulehtuneet. Eläinlääkäri oli sitä mieltä, että koira on allerginen jollekin korvien ihon punoituksesta johtuen ja lisäksi varpaiden välit jonkin verran punottivat ja se nuoli niitä jatkuvasti. Eivät onneksi menneet rikki.
Vaihdoimme ruuan Yrjölän puuroon ja sianlihaan ym, ajoittain meni hyvin. Korvat ovet olleet hyvät ja ei nuole tassuja, mutta tämä ajottainen ripuli vie hermot! Mitään järkevää syytä ei ole miksi paitsi se ettei öljyä, rasvaista sikaa ym kestä, välillä en ole "keksinyt" mitään syytä ripuliin. on ongelma kun kuitenkin pitäisi energiaa saada jostain. kun ei pelkällä riisillä pitkälle elä, on laihtunut ja ei ole lihava ollut koskaan. Ennen, kun syötimme kaupoista saatavia riisipohjaisia ns. allergiakoiran ruokia ei ollut ripuliongelmaa.
Olen syöttänyt samaa ruokaa pitkään sitä puuroa ja itse jauhettua sikaa syötin varmaan kaksi kuukautta yhtä jaksoisesti, mutta silloinkin ripuloi aina välillä.
Kokeilemme nyt tätä eläinlääkäriltä saatavaa ruokaa, ainakin nyt on uloste ollut hyvä! Ja jätän koiran ulos kun olemme töissä, pysyy kyllä pihassa yksinkin voi kyllä käydä naapuria tervehtimässä, mutta hän tietää että koira on ulkona.
Vastaa Viestiin