Missä vaiheessa siirtyä pois pentumuonasta?

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Satu Immonen

Missä vaiheessa siirtyä pois pentumuonasta?

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

Koiralla on ikää nyt 6kk ja 2vkoa korkeutta 65cm painoa 40kg saa tällä hetkellä Bento Kronen Maxi Growthia n. reilu 1,5L/pvä jaettuna 3 osaan.
Koira ei ole lihava tosin kylkiluut eivät näy, malliltaan pitkä ja korkea. Mitä mieltä pitäisikö siirtyä jo aikuisruokaan?
Seija Kulmala

Pentumuona

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Itse syötän omille pennuilleni vain puolen kilon verran pentumuonaa 7 viikosta eteenpäin, näin olen suositellut myös kasvateilleni, jonka jälkeen siirrytään aikuisten kuivamuonaan jossa prot/rasvat ovat KORKEINTAAN 25/15 suhteessa.

Koskaan en syötä pelkästään kuivamuonaa, vaan ruoka koostuu korkeintaan 50 % kuivamuonasta, loput "muuta", joka voi olla pakastepötkyjä, ns. yrjölän puuroa, lihaksi käy hirvi ja nautasika.

Kannattaa tarkkailla etujalkoja. Mikäli vääntyvät, siirrytään ylläpitoravintoon kunnes suoristuvat. Myös panostis paranee hyvinkin nopeasti ylläpitoravinnolla.

Lopuksi; uskoisin että pentusi kasvattaja tietää koska tuntee kasvattinsa ja linjansa.
Johanna Mattila

Viesti Kirjoittaja Johanna Mattila »

Minäkin suosittelisin, että noudatat kasvattajan ohjeita. Itse suosittelen kasvateilleni juuri tuollaista isoille roduille tarkoitettua penturuokaa niin kauan kuin kasvu jatkuu, eli tuonne reilun vuoden ikään asti. Näissä large breed ruuissahan yleensä prot./rasva on korkeintaan tuolla Seijan mainitsemalla tasolla ja nämä sapuskat on tarkoitettu nimenomaan tukemaan pennun hillittyä ja hallittua kasvua.
Mutta kuten sanottu, kuuntele ensisijaisesti oman pentusi kasvattajaa!
Vastaa Viestiin