Itsetehty ruoka!! Paljonko on määrät?????

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Kanan ja possun luut ehdottomasti RAAKANA. :)

Mikäänhän ei tietysti takaa,etteikö köpelösti vois sattua niinkin,mutta toisethan syö noita edellämainittuja luita pääruokanaan ja aika harvoin taitaa suolet kuitenkaan repeillä.
Kypsänä linnun ja possun luista irtoaa juurikin sitä terävää sälettä,raa'an luun koostumus on pehmeämpää.

Ja kyllä luista saa paljon irti. :D Kokonainen raaka sian potkaluu ei kauaa koiran hampaissa vanhene.
Hannele Koivu

Viesti Kirjoittaja Hannele Koivu »

Autio Pirjo kirjoitti:Monien ripulointien jälkeen eläinlääkärin kanssa tulimme siihen tulokseen että vatsa täytyy saada rauhottumaan ja nyt olemme n2kk syöttäneet Hills'in i/d:tä ja sen maha on kunnossa!
Hienoa Pirjo, että saitte koirasi kuntoon. Olen tosin 100% varma, että koirasi vatsa olisi rauhoittunut ja alkanut sietämään luitakin oikeanlaisella raakaruokinnalla. Mutta raakaruokinta on huonoa pusinesta eläinlääkäreille :lol:
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Voi olla että olisi rauhoittunut, mutta kun puoli vuotta siivosin ripuleita ja koira voi huonosti, niin en enää jaksanut! Ja totuus oli, että koira laihtui kun sen vatsaa ei tuntunut kestävän lisätä energiaa eli esim sian rasvaisempaa lihaa tai öljyä ym. Kyllä mielestäni aika kauan yritin ja ostin maitohappobakteerit Attapaktit ym että olisin saanut mahan kuntoon. Ja vielä se että meillä on täällä vaikea saada esim broilerin siipiä ym mitä raakaruokintaan kuuluu ja kaikki nämä muut vitamiini lisät niin vielä kalliimmaksi tuli, kuin tämä Hill'sin ruoka. Minulle jäi yli 30 kiloa pakasteeseen siipiä, sian lihaa ja luita ym yhteensä, että tarkoitus oli jatkaa, mutta en enää jaksanut!!
Nyt voi koira hyvin!
Raakaruokinta on mielestäni hyvä kun se sopii, mutta ei meille käynyt!!
niina klinga

Viesti Kirjoittaja niina klinga »

näin aloittelija kun olen niin kysyisin että ostatteko nuo luut ym ihan tavallisen ruokakaupan lihatiskiltä? millaista hintaluokkaa ovat?
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

Haen koirille naudanluut, halki poikki, Kennelrehun autolta, eurolla saa kilon. Lähin marketti myy samaa kamaa 2,45/kilo.

Hirvieläinten luut saankin sitten tutulta isännältä sopivalla lahjoitussummalla, alkais jo hirvenmetsästysaika. :lol:
Seija Savas

Viesti Kirjoittaja Seija Savas »

Käyttääkö Kennelrehu kotimaisia lihoja vai tuottaako muualta? Ko. kotisivuilla ei ollut tietoa.
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

^Käyttää kotimaisia
Ronja Taskinen

Itsetehty ruoka!! Paljonko on määrät?????

Viesti Kirjoittaja Ronja Taskinen »

Pia Marsch kirjoitti:...paljonko pitäisi antaa grammoissa lihaa kalaa ym päivässä?
Paljonko minun pitäisi antaa dl/g ja mitä vihanneksia?...
Tavallisesti määrät lasketaan alustavasti prosentuaalisesti ja grammamäärät vasta sitten, kun on päätetty kuinka paljon koiran päivittäinen ruokamäärä painaa. Tavallisesti normaalipainoisella aikuisella koiralla ruokamäärän paino olisi 2-3% koiran elopainosta. Siitä sitten vaan muuttelemaan prosentteja grammoiksi. Se ei ole vaikeaa, jos tietää oikeat suhteet.

Pennun BARFruoasta en tiedä mitään, enkä kyllä uskaltaisikaan pennulle lähteä ruokaa itse vääntämään. Joskin vannomatta paras, vielähän tässä ehtii oppia. Vaikka barffaus minua kovasti kiinnostaakin ja olisin sitä valmis joskus tulevaisuudessa kokeilemaan, en jaksa olla liian skeptinen kuivamuonien suhteen. Niitäkin on hyvälaatuisia, ja NEUkin on olemassa.

Kukin tekee nämä omalla tavallaan, malleja ja oppeja on monia. Toiset eivät laske määriä niin tarkkaan, antavat mitä sattuu ja milloin sattuu, mutta kuitenkin niin että ruoka-aineiden määrät ovat suht tasapainossa ja tiedetään että koira saa kutakin ravintoainetta tarpeeksi. Mutta siihen pitää olla jo aika paljon tietämystä - joskaan koiran kasvuiän jälkeen ei pitäisi olla kovin vaarallista, jos jokin kohta välillä hieman fuskaa.

Sillähän ei ole väliä, saako koira joka päivä täsmälleen samat määrät kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita, "tasoittamiseen" menee parisen viikkoa. Kuitenkin melko lailla tasapaksulla ruokavaliolla pitäminen on mahdollista, ja ehkä se onkin vähiten päätä vaivaavaa, jos määrät on suhteutettu oikein. Jos antaisi joka päivä täysin samanlaisen ruoan, joka sisältäisi kerralla lihan, kalan, rustot, sisäelimet jne eikä jaottelisi niitä eri päiville, olisi ruuan vääntäminen aika vaivalloista, koska pitäisi vääntää yhteen satsiin pienet määrät monia asioita - prosentuaaliset osuudethan laskevat sitä mukaa, kun syöttöväli pienenee. Luonnollisesti.
tuulikki romppainen

Viesti Kirjoittaja tuulikki romppainen »

ei mun mielestä saa kananluita eikä sianluita antaa, mutta naudan rustot, ydinluut tms. meilläkin menee 6kk pennulle ei nyt ihan päivittäin mutta viikottain kuitenkin ja raakaa naudan lihaa

joskus omia tähteitä, jos on jääny paljon lihaisia täkyjä tai sattuu olemaan lempparia esim. risottoa, jos on tulista, valkosipulista tai muuten runsaasti maustettua niin silloin jää saamatta

nappuloina meillä menee nutra nuggets large preed puppy, alusta asti kun kasvattajakin sillä oli ruokkinut, maha on ollut koko ajan loistavassa kunnossa, ainoastaan joku kypsennetty luu sai mahan sekaisin en nyt muista mikä se oli semmonen tumma hässäkkä

muuten on menny kaikki mitä on tarjottu, enpä kyllä silti minäkään koiraani lopettaisi jos vatsa menis huonoon kuntoon, taisi vaan olla kyse siitä että se on merkki jostain sairaudesta tai väärästä ruoasta ja korjattavissa vai?
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Meillä vähintään puolet koirien ravinnosta muodostavat luut joissa on runsaasti lihaa. Läheiseltä teurastamolta haen niin naudan,sian,lampaan,peuran kuin hevosenkin luita,eri ruhonosia,välillä päitä jne. Satunnaisesti ostan koirille kokonaisen broilerin,joka siis syödään luoneen päivineen.Minusta tämäntyyppinen ruoka on luonnollista koiraeläimelle,ja luut siis syödään kokonaan,ei vain kaluta lihoja niistä.

Kyllä,on riski,että koira saa suolistoonsa terävän luunsirun. Mutta,kuinka suuri riski on? Yhtä suuri riski voi olla mahalaukunkiertymään kuivamuonaruokinnassa,tai että koira jää auton alle liikkuessaan vapaana.Aina _voi_ tapahtua jotakin. Minusta koirani voivat nykyään huomattavasti paremmin kuin aiemmin lähes pelkällä kuivamuonalla ruokittuna. Tuntuu,että vanhemmat uroksetkin ovat nuortuneet ihan ruokavalion muutoksella. Olen tyytyväinen koirieni vointiin,meillä syödään näin,riskeineen päivineen.
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Kypsentäminen tekee luista vaarallisia.

Kaikki luut pitää aina antaa raakoina. Minun koirani tottuvat jo pikkupennuista raakaravintoon ja niillä on niin väkevät mahanesteet, että ovat vaivatta sulattaneet rustojen lisäksi myös luut.

Ennen vanhaan annetut varoitukset kanan (broilerin) ja sian luista perustuivat käsitykseen, että luut pitää aina kypsentää. Todellinen karhunpalvelus koirille, on antaa niille kypsiä luita. Takuulla silloin on tiedossa myös ongelmia.

Minä annan mieluummin oikeita luita kaluttavaksi kuin keinotekoisia puruluita.
Jenni Pajunpää

Viesti Kirjoittaja Jenni Pajunpää »

Onko kypsentämättömässä kanan/broilerin lihassa salmonellavaaraa koirilla? En tiiä vaikuttaako tauti koiriin ym. mutta tuli vain mieleen ja aattelin kysäistä.
Birgitta Vesa-Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Meillä entinen koiruus veti broilerin jämät roskakorista ja minä tietysti heti soitin eläinlääkärille ja kysyin, että tuonko heti vai nyt sinne. Eläinlääkäri tähän totesi, että jos kysymyksessä oli broileri eikä kana voi olla huoletta, koska broilerin luut (sehän on siis kananpoika) on vielä pehmeitä, eikä aiheuta koiralle vaaraa.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

^^

Raa´assa kanan tai kalkkunan lihassa on periaatteessa salmonellan riski. Kuitenkaan kotimaisessa lihassa salmonellaa ei esiinny kuin äärimmäisen harvoin. Ja vaikka olisikin, niin johtuen koiran ruuansulatuskanavan lyhyydestä, happamuudesta ja bakteerikannasta koira ei sairastu salmonellaan, vaikka se pöpö pääsisikin koiran elimistöön. Tai periaatteessa voihan se sairastua, mikäli vastustuskyky on jostain syystä heikentynyt pahasti. Itse en ole koskaan kuulluut koiran sairastaneen salmonellaripulia, mikä ei toki tarkoita etteikö sitä joskus esiintyisi.

Oma koirani ei harrasta ripuleita eikä salmonellaripuleita, vaikka saa lähestulkoon päivittäin broiskua tai kalkkunaa raakana, on saanut ikänsä.
Nelli Kiviluoma

Viesti Kirjoittaja Nelli Kiviluoma »

Mistäköhän täältä Espoon kaupungista saisi sitten haettua koiralle noita lihaisia luita? Ei nimittäin hirvestäjiäkään tunneta.
Vastaa Viestiin