Pia Marsch kirjoitti:...paljonko pitäisi antaa grammoissa lihaa kalaa ym päivässä?
Paljonko minun pitäisi antaa dl/g ja mitä vihanneksia?...
Tavallisesti määrät lasketaan alustavasti prosentuaalisesti ja grammamäärät vasta sitten, kun on päätetty kuinka paljon koiran päivittäinen ruokamäärä painaa. Tavallisesti normaalipainoisella aikuisella koiralla ruokamäärän paino olisi 2-3% koiran elopainosta. Siitä sitten vaan muuttelemaan prosentteja grammoiksi. Se ei ole vaikeaa, jos tietää oikeat suhteet.
Pennun BARFruoasta en tiedä mitään, enkä kyllä uskaltaisikaan pennulle lähteä ruokaa itse vääntämään. Joskin vannomatta paras, vielähän tässä ehtii oppia. Vaikka barffaus minua kovasti kiinnostaakin ja olisin sitä valmis joskus tulevaisuudessa kokeilemaan, en jaksa olla liian skeptinen kuivamuonien suhteen. Niitäkin on hyvälaatuisia, ja NEUkin on olemassa.
Kukin tekee nämä omalla tavallaan, malleja ja oppeja on monia. Toiset eivät laske määriä niin tarkkaan, antavat mitä sattuu ja milloin sattuu, mutta kuitenkin niin että ruoka-aineiden määrät ovat suht tasapainossa ja tiedetään että koira saa kutakin ravintoainetta tarpeeksi. Mutta siihen pitää olla jo aika paljon tietämystä - joskaan koiran kasvuiän jälkeen ei pitäisi olla kovin vaarallista, jos jokin kohta välillä hieman fuskaa.
Sillähän ei ole väliä, saako koira joka päivä täsmälleen samat määrät kaikkia tarvitsemiaan ravintoaineita, "tasoittamiseen" menee parisen viikkoa. Kuitenkin melko lailla tasapaksulla ruokavaliolla pitäminen on mahdollista, ja ehkä se onkin vähiten päätä vaivaavaa, jos määrät on suhteutettu oikein. Jos antaisi joka päivä täysin samanlaisen ruoan, joka sisältäisi kerralla lihan, kalan, rustot, sisäelimet jne eikä jaottelisi niitä eri päiville, olisi ruuan vääntäminen aika vaivalloista, koska pitäisi vääntää yhteen satsiin pienet määrät monia asioita - prosentuaaliset osuudethan laskevat sitä mukaa, kun syöttöväli pienenee. Luonnollisesti.