Pentu tulossa kotiin ensi kesänä?

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Maija Hanhijoki

Pentu tulossa kotiin ensi kesänä?

Viesti Kirjoittaja Maija Hanhijoki »

Haluaisin hieman teidän kokeneiden mielipiteitä siitä että onko jotain erityistä mitä tulisi ottaa huomioon ennen kuin saattaa saksanpaimenkoiran pennun kotiin? Itselläni on tällä hetkellä pieni Japaninpystykorva narttu 7v ja kaipailisin sille ja itselleni seuraa ja pidemmille lenkeille kaveria. :shock:
Marja Havela

Viesti Kirjoittaja Marja Havela »

Minulla myös sama asia vaivaa mieltä. Meille on tulossa kahden viikon päästä yhdeksän viikon ikäinen saku-pentu (ei malttaisi millään odottaa edes sitä aikaa;). Minun kotona on kyllä aikoinaan ollut saksanpaimenkoira, joka eli peräti 15-vuotiaaksi. Luonteeltaan oli aivan harvinaisen kiltti ja rauhallinen. Mutta en enää muista sen pentuajoista oikein mitään, joten minäkin haluaisin tietää mitä kaikkea pitäisi ottaa huomioon, kun tämä vilperi tulee meille. Ruokinnat, mahdolliset "rajojen laitot" yms. Pentu ei ole rekisteröity vaan se tulee ihan "kotikoiraksi".
Asumme maalla omakotitalossa rauhallisella alueella. Häkki on valmiina ja olemme jo aidanneet takapihan, jotta pentu saa siellä juoksennella vapaana.

Marja
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Tunnustaudun rotu"natsiksi" tietyin ehdoin mutta pisti tuo yksi lause silmään.

Pentu ei ole rekisteröity vaan se tulee ihan "kotikoiraksi".


Miksi,miksi,miksi ja miksi!!!

:evil:
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

Miksi pentu ei ole rekisteröity?

Rekisteröimättä jättäminen ei KOSKAAN kestä päivänvaloa.

- onko kasvattaja rikollinen? Asetettu rekisteröintikieltoon eläinsuojelurikosten ja huijausten takia?

- onko kasvattaja pentutehtailija, joka pennuttaa narttua joka juoksusta?

- ovatko vanhemmat sairaita, ja sen takia pentuja ei saada rekisteriin, vai puuttuuko lonkka- ja kyynärkuvaustiedot, joka on yhtä kuin sairaat vanhemmat.

- onko pentue sekarotuinen?

- ovat vanhemmat sisaruksia, tai kenties isä-tytär, tai äiti-poika sukurutsauksia, eikä omistaja "kehtaa" rekisteröidä?

Ns. "vahinkoastumisissakin" ja kerran liian tiheään pennuttamisessa, pennut saadaan rekisteröityä.

Rekisteröiminen maksaa peräti 20 euroa, korkeimmillaan 40 euroa/pentu.

Jos kerran haluaa SAKSANPAIMENKOIRAN, niin miksi pitää tukea pimeää pentukauppaa? Kaikenmaailman huijareita ja trokareita? Miksi saksanpaimenkoirasta halutaan piraattikopiota?

Miksi rotua pitää halveksia niin paljon, että näillä rekisteröimättömien pentujen teettäjillä kauppa käy? Mistä riittää näitä yksinkertaisen tietämättömiä, ymmärtämättömiä ja huijattavia ostajia?

Ja ei muuta kuin hyvää päivää.....
Marja Havela

Viesti Kirjoittaja Marja Havela »

On näköjään aiheellista hiukan selventää aikaisemmin kirjoittamaani tekstiä. Kyseessä on tosiaankin "vahinkoastuminen". Pentueen molemmat vanhemmat ovat samasta perheestä, mutta eivät sukua keskenään. Perhe halusi ennen pentujen varausta tarkat selvitykset ja kuvat, minkälaiseen kotiin pennut pääsevät. Joten meidän tapauksessa ei tosiaankaan ole kyse mistään pimeästä kaupasta tms. Sitä en itsekään hyväksy!
Maija Hanhijoki

Viesti Kirjoittaja Maija Hanhijoki »

Jeps.. Sen tiedän itsekin että pentu tulee ottaa luotettavalta ja osaavalta kasvattajalta,sellaiselta joka tuntee pentueen,vanhemmat hyvin ja haluaa olla varma pentujen tulevan kodin olevan myös oikealla asialla ja oikeaan rotuun päätyneenä.. Itse aion ehdottomasti vaatia kaiken maailman paperit.. rekisteröitymisen,eläinlääkärin tarkastuksen ja sen tulokset,vanhempien terveyspaperit (lonkat,nivelet sun muut),nähdä nämä vanhemmat... ja olla 100% varma siitä ettei taustalla ole mitään pimeää touhua..Olen valmis pulittamaan vaikka kuinka paljon terveestä,hyväluontoisesta ja rodullisesti laadukkaasta pennusta (jos näin voi sanoa :D) jotta saisin itselleni kunnon energianpurkajan ja harrastekaverin sekä itselleni että toiselle koiralleni..mutta koska sakemanni olisi ensimmäinen laatuaan olisi kiva myös tietää onko jotakin sellaista asiaa mikä pitäisi ottaa tarkkaan huomioon ennenkuin päätyy tiettyyn pentuun tai ylipäätään sen hankkimiseen? Kuinka pennun kanssa tulisi aloittaa kun perheessä on toinenkin koira joka on 7 vuotiaana pennun kokoinen :D ? ja ruokinnasta tietenkin olisi kiva jos sanottaisiin jotakin :roll: Olen melko kauan harkinnut ja perehtynyt tähän rotuun enkä haluaisi ottaa virheaskelia.. Suvussa näitä koiria vilisee ja kaikki hyväpäisiä ja täsmää rotumääritelmää.. siihen pyrin itsekin! :wink:
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

"Vahinkoastuminen", ei ole mikään syy jättää pentuetta rekisteröimättä. Jos näin väitetään, niin se on puppua. Aina takana on joku sellainen syy, joka ei kestä päivänvaloa.

Miksi hankitaan uros ja narttu, jos ymmärrys ei riitä siihen, että nartun juoksuaikana koirat on pidettävä erillään? Yleensä nämä "vahingot" on ihan tarkoituksella tehtyjä, kun rahantarve yllättää.
Pennuistahan pyydetään yleisesti n. 400,- Rekisteröidyn pennun saa jo 500,- eurolla.

Pitääkö pentu saada mahdollisimman halvalla? Koiran taustoilla ei niin väliä?

Lisäksi nykyään on turvallisia lääkkeitä, joilla tiineys voidaan keskeyttää.
Ja kuten jo aikaisemmin mainitsin, myös "vahinkopennut" saa rekisteröityä.
Miksi koirien omistaja ei ota selvää asioista ajoissa. Tietoa on valtavasti saatavilla ja tiedon saaminen on helppoa. Silloin se ei tietysti onnistu jos kyseessä on vähälahjainen.....

Kaikki palstat on täynnä kyselijöitä, joiden koirilla on jos minkälaista autoimmuunisairautta, allergiaa, ihottumaa, kutinaa, ripulia, toistuvia vatsaongelmia, käytöshäiriöitä. Huolestuttavan suuri osa näistä on rekisteröimättömiä koiria, joiden taustat eivät ole tiedossa. Kun sukua ei tunneta, niin kuinka tiettyjä koiria tiedetään välttää, että saataisiin terveempiä saksanpaimenkoiria, niin henkisesti kuin fyysisestikin.

Rekisteröimättömien pentujen tuottajat ovat todellinen syöpä saksanpaimenkoirarodussa.

Valitettavasti rekisteröimättömät koirat ovat hyvin yleisiä myös ns. sosiaalitapauksissa. Pahoinpideltyjä, huonosti kohdeltuja ja hoidettuja saksanpaimenkoiria on liian paljon henkilöillä, joilla ei pitäisi olla mitään eläintä. Jokainen koira ansaitsee hyvän elämän. Koirat ovat meidän ihmisten armoilla. Koira ei itse tiedä olevansa puhdas- tai sekarotuinen, rekisteröity tai rekisteröimätön.

Saksanpaimenkoiria on liikaa tarjolla. Yhtään harkitsematonta yhdistelmää, eikä yhtään rekisteröimätöntä pentua tarvitse tähän maailmaan tuottaa. Hyvilläkin kasvattajilla on ensimmäisenä huoli saada pennuille kodit, joissa niitä kohdellaan oikeudenmukaisesti ja hoidetaan hyvin läpi elämän.

Paskapaikoista lähtevät pennut yleensä myös päätyvät paskapaikkoihin. Vain harvalla käy tuuri, ja koti on koiranelämän arvoinen.
Sirpa Rautiainen

Viesti Kirjoittaja Sirpa Rautiainen »

Maijalle!

Ruokinnasta ainakin saat varmaan parhaat neuvot pennun kasvattajalta ja mitä todennäköisimmin monesta muustakin asiasta mitä mieltäsi askarruttaa, kun pentu tulee. Ennenkuin valintaasi teet, käy näyttelyissä katselemassa koiria ja rohkeasti kysele niiltä ihmisiltä, joiden koira kiinostaa. Käy myös jonkun SPL alaosaston treeneissä, vaikka useamman eri alaosaston ja sielläkin kysele, jos joku koira miellyttää. Spl kasvattajien sivut ovat myös erittäin mielenkiintoista luettavaa. Mieti millaisen koiran haluat, haluatko käydä sen kanssa näyttelyissä tai harrastaa jotain. Lue kasvattajien sivuja, koska siellä yleensä kerrotaan mihin juuri ko. kasvattajan koiria jalostetaan.

Itse aikoinani pentua etsiessäni kyselin suunnilleen joikaiselta vastaan tulevalta sakemannia taluttavalta ihmiseltä, joku saattoi pitää hulluna, mutta useimmilta tuli asiallisia vastauksia kysymyksiin, kun kerroin, että olen itselleni sopivaa koiraa etsimässä. Sitten vain suodattamaan kaikkea kuulemaansa, koska jokainen koiran omistaja varmasti kehuu omaansa ja kertoo oman näkemyksensä. Yhtä ainoaa oikeaa neuvoa ei oikeastaan ole mihinkään, sen olen ainakin itse jo oppinut kantapään kautta. Sulla on hyvin aikaa kun olet koiraa vasta keväällä ottamassa.
Ei muuta kuin tsemppiä pennnun etsimiseen! :lol:

T sirpa

PS mulla oli 7 vuotias sekarotuinen narttu jo ennestään. Ei näistä koskaan mitään sydänystäviä ole tullut ( eli eivät leiki kekenään, mutta ei tarvitsekkaan kun minä leikin nuoremman kanssa), koska vanhempi narttu jo niin vanha, mutta hyvin tullaan toimeen, kun on tiukka kuri, mitä noudatetaan, vaikka useimmat mua varoitti kahdesta nartusta.
Maija Hanhijoki

Viesti Kirjoittaja Maija Hanhijoki »

Jeps.. Olenkin tässä miettinyt josko ihan alkaisi myös nuita pentueita kiertää kattomassa ja pyrkis näkemään monenmoista upeaa pentuetta,kasvattajaa ja pentujen vanhempia.. Ja mielestäni pennun valitsemiseen täytyy ehdottomasti ´varata aikaa jotta se oikea löytyisi ja että olisi tarpeeksi rotuun ja sen ominaisuuksiin perehtynyt :) siksi otin ajankohdaksi ensi kevään/kesän..Pentuhan tarvitsee paljon aikaa (aikuinen tottakai myös) ja totuttelua uuteen kotiin ja elämäntilanteeseen :wink: tästä se etsiminen alkaa :D
Marja Lindgren

Viesti Kirjoittaja Marja Lindgren »

Itselläni on paperiton saksanpaimenkoira ja jälkikäteen kaduttanut se että otin ilman papereita olevan koiran. Periaatteessa minä en niillä papereillä mitään tee mutta kun noita juttuja pentutehtailusta lukenu niin kyllä on ruvennut kaduttaa ja hävettää :( poika on onneksi eläinlääkärin mukaan valioyksilö ja täysin terve :D .

Kasvattaja sano vaan että vahinkopentue että siksi ei paperiin saa mikä näyttävästi oli täyttä puppua.

onkohan tuota pentua enään mitään mahdollisuutta saada papereiile???
Kristiina Salonen

Viesti Kirjoittaja Kristiina Salonen »

Mä otin kanssa aikoinani 5kk ikäisen paperittoman ajokoiran, nykyään poika on kyllä rekisterissä.
Oli muuten tuskien taival, saada rekisteröimätön pentu rekisteriin - En suosittele kellekkään joten otetaan pennut rekisteröityinä heti kasvattajilta :)
Marja Wuorimaa

Viesti Kirjoittaja Marja Wuorimaa »

Jos aiheena oli ruokinta, suosittelen lämpimästi isojen rotujen penturuokaa, jossa proteiini ja rasva mahd. pienet lukemat (max 25-15) vahvemmat ruoat kiistatta aiheuttavat ongelmia ja "kotiruokinnalla" edellytän ruokkijalta vähintään kemistin koulutusta jotta osaa laskea valmistamansa ravinnon ravinto-arvot ison-tai-siis-keskikokoisenkoiran ravintotarpeita vastaaviksi.

Terkuin Toto
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Itse olen (taas) sitä mieltä,että pelkällä ruoalla ei saa koiraa pas*aksi ,jos vähänkin käyttää ruokinnassa järkeä.

Itse syötin pennulle pääasiassa neu:ta ja n 5-6kk siirryttiin raakaruokinalle,kemisti en ole mutta silti koira on hengissä ja hyvin voivan oloinen.

Eli jos perehtyy hieman ja on viitseliäisyyttä niin muullakin kuin allergisoivalla/yms paheita aiheuttavalla kuivamuonalla pärjää.
Marja Wuorimaa

Viesti Kirjoittaja Marja Wuorimaa »

"Eli jos perehtyy hieman ja on viitseliäisyyttä niin muullakin kuin allergisoivalla/yms paheita aiheuttavalla kuivamuonalla pärjää."

Mihin perustuu väitteesi allergisoivista/yms paheita aiheuttavista kuivamuonista?

:lol: Huvittunut, 17-vuotta koiranruokakauppoja pitänyt, ja yli 40-vuotta koiria ruokkinut Toto
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Eiköhän tuo aika faktaa ole,ainoa hyvä puoli nappuloissa on helppous.

Aika moni koira joka on vaihtanut esim neu:hun,puhti:in tai raakaruokintaan,on päässyt allergioista,kutinasta yms eroon,tosin näistähän minulla on vain omistajan kertomus.

Ja eikös nuo koiran allergia ja iho oireet lisääntyneet joskus 60-70-luvulla sen jälkeen kun tuli teollisen ruoan "vallankumous".

Ja toisaalta olisithan "huono" kauppias jos et mainostaisi/suosittelisi omia tuotteitasi.
Vastaa Viestiin