Barffauksesta

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Kaisu Kainulainen

Viesti Kirjoittaja Kaisu Kainulainen »

Tuula Siimes kirjoitti: Eikö esim. siivissä ole ihantellinen kalkki-fosfori-suhde (näin olen jostain lukenut)?
Siivistä. Tuommoisen taulukon olin joskus tallentanut itselleni kun näistä etsin tietoa...

Kuva
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Annan kerran kiellon päälle :)
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Meillä oli narttu aikoinaan hieman hitaan puoleinen syömään. Ei kuitenkaan koskaan ollut liian laiha. Nappulalla ja kodin "jätsyillä" ollut pennusta asti. Niin ja hirven liha, rustot ja luut (raakana) ovat kuuluneet ruokavalioon 7 viikkoisesta lähtien.
Noh mutta nykyään koiruus syö ihan kaiken mitä eteen laittaa. Ja mm. kaikki marjat pihalta ovat suurta herkkua, tuoreet omenat, tomaatit jne. Ja ainoa syy tähän ruokahalun parantumiseen on se, että meidän kotitaloudessa on nyt kaksi koiraa, äiti ja poika. Poika on ahne ja äidille meinaa tulla paniikki, että jos se ei syö, niin poika lotaisee senkin annokset...
Eli toinen koira kehiin, niin ei tarvitse miettiä :D
(Tosikoille tiedoksi; tämä oli vitsi :roll: )
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

milko naumanen kirjoitti:Annan kerran kiellon päälle :)
Anna vaan, en mä sillä tota kirjottanut :P
Kunhan pähkäilen :)
Marja Lindgren

Viesti Kirjoittaja Marja Lindgren »

Tuli näin itselle mieleen että eikö ne kanan luut ollut vaarallisia vai raakana saa antaa? Annattekon esim broiskun siivet jäisinä suoraan pakkasesta vai pitääkö ne sulattaa?
Elina Karppinen

Viesti Kirjoittaja Elina Karppinen »

Antaako kukaan hirven luita/lihaa koirilleen?
Onko ne liian "vahvoja" pennulle(puol vuotta)? Paljonko
voi antaa per päivä? Jäisenä vai sulatettuna?
Nyt syksyllä kun olis ainakin tuota lihaa helposti ja ilmaiseksi saatavana.. :roll:
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Hirven luita meillä koiruli on saanut useinkin, ja hyvin kelpaa. :D Metsästyskauden aikaan saattanut syödä päivittäin ja sitten on pitkälti taukoa. Rouskutettavana on ollu kylkiluita ja sääriluita. Lihaakin on saanut joskus, jotain perkuujätteitä ja jänteitä sun muita ihmisille-ei-niin-herkkua. Ei ole ollut masuongelmia, vaikka hirvenlihan sanotaankin olevan vahvempaa - herkkämahaiselle toki varovaisesti kannattaa antaa.

Marja, kanan luut ei ole sen vaarallisempia, kuin mitkään muutkaan luut, nimenomaan raakana. Siivet voi heittää koiralle joko jäisinä tai sulana, ei sen väliä. Itse annan jäisinä tai puolikohmeisina, kuten pikkukalatkin, sillä sulaneena ne on sen verran pehmeitä lötköjä, ettei koira niitä pureskele juuri lainkaan. Jäisenä koissu rouskuttaa siivet pieniksi ennen ku nielasee.
Hannele Koivu

Viesti Kirjoittaja Hannele Koivu »

Tuula Siimes kirjoitti:Nimimerkki utelias kyselee että mihin barffaava koira tarvitsee noita purkkivitamiineja ja mineraaleja?
Esimerkiksi siihen, että kaikki vitamiinit eivät kestä pakastamista. Harvalla on mahdollisuus (LUE: aikaa) vääntää tuore kasvismössö joka päivä ja sen takia koirille syötettävät lihat, luut ja mössöt kulkeutuvat pakastimen kautta.

Omilla koirilla nopein huomio puolen vuoden kokemuksen perusteella oli raakaruokinnan vaikutus kaikkien kolmen koiran turkkiin. Vanhempi narttuni ei mennyt karvanlähdön aikaan missään vaiheessa "karvattomaksi" kuten aiemmin ja nuoremman narttuni hieman pehmeähkö turkki on tullut selkeästi karkeammaksi.

Muuta maininnan arvoista: 11,5-vuotias pumppuvikainen (ei-spk) on todella pirteä eikä kesähelteellä ollut vaikutusta. Myös vanhuksen legot ovat nykyisin vitivalkoiset.
Satu Majamäki

Viesti Kirjoittaja Satu Majamäki »

Mites naudan ja sian luut? Minua varoiteltiin, että harvan koiran vatsa kestää niitä. Millaisia kokemuksia teillä on?
Hannele Koivu

Viesti Kirjoittaja Hannele Koivu »

Satu: Kaikki luut ja rustot (nauta, sika, kana, hirvi, peura) ovat aina maistuneet raakana ilman mitään vatsaongelmia.

Luihin totuttaminen on aivan kuten mihin tahansa uuteen totuttaminen - vähän kerrallaan.
Martina Matikainen
Viestit: 189
Liittynyt: 18 Elo 2003 09:33

Viesti Kirjoittaja Martina Matikainen »

Öljyä annan e-vitamiinin takia.
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Karva on juuri vaihtumassa uroksellani ja pari viikkoa on ollu nyt helokkiöljykuurilla, samoin lisään ruokaan nyt kuurina merilevää ja biotiinia. Turkki on hyvässä kunnossa, kiiltävä ja paksu, vaikka sitä on tippunut kauhiasti... :evil:

Yksi asia, jonka olen huomioinut on, että koira tuoksuu todella hyvälle ja raikkaalle (ei "koiralle"), kun vertaa useimpiin "nappulakoiriin". Tämäkin johtuu varmasti ruokinnasta! Ei ainakaan shampoon käytöstä... :roll: Edes märkänä ei haise pahalle ja ulolle. Moni koiraton kyläilijä myös tuuminu, ettei asunnossa haise koiralle, niinkuin useissa koiraperheissä.
Edellinen narttuni ainakin haisi ihan koiralle (lue: ei niin raikkaalle :wink: ) aikoinaan, ennen kuin nappula jätettiin pois.
Ronja Taskinen

Viesti Kirjoittaja Ronja Taskinen »

Tuula Siimes kirjoitti:Nimimerkki utelias kyselee että mihin barffaava koira tarvitsee noita purkkivitamiineja ja mineraaleja?
Samaa itsekin mietin luettuani Vauhti-Raksun sivuilta valmiin BARFfarin kasvissoseen tuotetiedoista että "Lisää lihaa sekä hiukan vitamiineja (esim. merilevää) ja monipuolinen lihakasvis ateria on valmis."

No jaa, ei sillä että itse tietäisin barffauksesta yhtään mitään - juuri jonkin aikaa sitten toisella foorumilla eräs kehui minulle barffauksen olevan siitä hyvä ruokintamuoto, ettei aloittaessa tarvitse tietää yhtään mitään, oikeat suhteet löytyvät kokeilemalla, mutta itseäni kyllä hiukan epäilyttäisi vääntää koiralle kaikki muona itse tietämättä ravintoaineiden suhteista tuon taivaallista. No, onneksi ei tarvitse semmoisia (vielä) miettiä.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

No eipä sitä juuri tarvi miettiä,päälle päin näkyy aika hyvin onko kaikki kunnossa.

Ja jos ajattelee esim susien ruokavaliota(vaikka se ei ole suoraan verrannollinen koiran ruokintaan) niin sieltä saa hyvän osviitan.

Toisaalta kuinka tarkat arvot on pussin kyljissä?

Ja jos ajatellaan mitä kaikkea pahaa pussimuona on saanut aikaan,niin siihen verrattuna raakaruokinta/kotiruokinta on huomattavasti oivempi,oli sitten vitamiini/hivenaine määrät hakusessa tai ei.
Kaisu Kainulainen

Viesti Kirjoittaja Kaisu Kainulainen »

milko naumanen kirjoitti:Ja jos ajattelee esim susien ruokavaliota(vaikka se ei ole suoraan verrannollinen koiran ruokintaan) niin sieltä saa hyvän osviitan.
Tuosta aiheesta erittäin hyvä artikkeli löytyy http://www.palvelumaatti.fi/canis.html
Vastaa Viestiin