Barffauksesta (taas)

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Hanne Muurinen

Barffauksesta (taas)

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

Heippa
Olen tätä SPL:n keskustelupalstaa seuraillut taka-alalta jo hyvän aikaa, nyt vasta uskalsin rekisteröityä. 8) Saksanpaimenkoiran pentu olisi perheeseen tulossa tuossa syksyllä.

Täällä ruokakeskusteluissa ( :D ) barffauksesta minulle on herännyt monta ihmeellistä kysymystä, joihin tahtoisin mielelläni vastauksia. (Vastauksia ei oikein löytynyt vanhoista keskusteluista.)

Monet ovat kertoneet syöttäneensä koiralleen broilerin siipiä tai koipia. Eivätkö nämä pienet linnun luut ole koiralle vaarallisia? (Näin minä olen aina luullut.) Myös puuroista on ollut puhetta barffauksen yhteydessä, mihin koira puuroa tarvitsee? Vielä mystisempää minulle on se, miksi koirille syötetään marjoja, hedelmiä ja vihanneksia? :shock: Eivätkö koirat olekaan lihansyöjiä?

Meillä oli aikoinaan dobermanni, joka söi nappuloita (merkkiä en todellakaan enää muista, mutta ei ollut kuitenkaan mitään maitokaupasta saatavaa). Entisen omistajan suosituksesta lisäsimme nappuloiden sekaan kuivalihaa, mikä kuulemma oli oikein tuhtia tavaraa. Ja hyvin se koirallekin kelpasi.

Eikö koira pärjää pelkällä lihalla ja luilla? Eli jos hurtta on nirso, eikä syö nappuloita, eikö sille voi antaa pelkästään lihaa ja luita, tarvitaanko puuroja ja "rehuja" välttämättä? Syötetäänkö puuroja ja kasviksia ym. kuitujen ja vitamiinien vuoksi? Valaiskaa nyt tyhmempäänne. :oops:
Sanna Repo

Viesti Kirjoittaja Sanna Repo »

Itsekkin taustailen vielä, mutta toisen forumin kautta olen löytänyt ja lukenut seuraavaa artikkelia, jossa on hienosti esillä niitä syitä, miksi mitäkin koiralle syötetään...

http://seitti.net/koira/saitti/jau.html
Merja Takaeilola

Viesti Kirjoittaja Merja Takaeilola »

Hei Hanne,

kananluiden ja muiden linnun luiden antamisessa on tärkeää ettei niitä ole mitenkään kypsytetty. Raaka luu hajoaa aika hyvin mahassa, mutta valmistettu luu hajoaa sirpaleiksi, joka voi olla vaarallista koiran suolistolle. Esimerkiksi broilerin siivissä luuta on vähän ja se on ohutta, joten niiden syöttämistä moni suosii. Lisäksi koirat yleensä pitävät kanasta paljon.

Puuro on täyteruokaa, jota annetaan että koira tuntisi olonsa kylläisemmäksi. Kyllähän puurostakin voi jotain saada irti, mutta ei siitä oikein ole hyötyä ainakaan pelkästään syötettynä. Kasviksia annetaan juurikin vitamiinien ja kuitujen vuoksi. Koiran kakkaa tarkkailemalla voi päätellä mm. onko antanut liian luista ruokaa tai liian vähän kasviksia.

Joku muu osaa varmasti valaista paremmin asiaa, vaikka Terhi. En ole kovin hyvin barffaukseen perehtynyt, mutta alkeet on joten kuten hallussa. Ja ethän unohda koiran ruokinnassa sisäelimien merkitystä. ;) Esim. maksa, munuaiset ja maha kuuluvat koiran ruokavalioon.
Martina Matikainen
Viestit: 189
Liittynyt: 18 Elo 2003 09:33

Viesti Kirjoittaja Martina Matikainen »

Terve Hanne

Yritän vastata sinun pariin kysymykseen.

Raa'at broilerin luut ovat suhteellisen pehmeitä ja nahka sitkeää. Koira ehtii murskata luut jo ennenkuin sen hampaat läpäisevät broilerin nahan. Näiden seikkojen vuoksi voi noita siipiä syöttää.

Koira ei tarvitse puuroa. Ainoastaan kantava narttu tarvitsee hiilihydraatteja ja esim. hiutaleista se saa niitä. Hiutaleita annetaan sellaisenaan sekoitettuna hedelmä-vihannes mössöön.

Jokainen lihansyöjä syö myös kasviksia, esim. nautaeläinten mahalaukkujen sisältö on usein ensimmäinen mitä villieläimet syö ja nautaeläimet taas ovat kasvissyöjiä. Hedelmä-vihannes mössöllä jäljitetään mahalaukun sisältöä. Hedelmät ja vihannekset pitää murskata, jotta koira pystyisi käyttämään ne hyödyksi. Kuten Merja kirjoittikin, niin mössöä annetaan vitamiinien lisäksi myös lihaisten luiden sulamisen vuoksi. Myös barffikoirat voivat välillä saada suhteessa liikaa luita mössöön nähden ja silloin niiden uloste on vaaleaa ja kovaa.
Hanne Muurinen

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

Okei. Kiitos vastauksista. :) Täytyy vielä netistä yrittää etsiä lisää tietoa. Ei sillä, että heti alkuun olisin pennusta barffaajaa tekemässä, mutta kuitenkin: "Ei oppi ojaan kaada". :wink:
Reija Ukkola

Re: Barffauksesta (taas)

Viesti Kirjoittaja Reija Ukkola »

Hanne Muurinen kirjoitti:Eivätkö koirat olekaan lihansyöjiä?
Ei oo ku ne on sekasyöjiä. Joskus luin jostaki et koiran luonnollisesta ravinnosta n. 1/3 ois vaan lihaa ja loput kasviksia, luita yms. mutta en tiiä pitääkö se ollenkaan paikkaansa..
Hannele Koivu

Viesti Kirjoittaja Hannele Koivu »

Reija: jänis olisi ideaali ateria koiralle. Siinä on luut, lihat ja kasvissyöjän vatsan sisältöä melko täydellisissä suhteissa.

Hanne: tässä yksi barffausesimerkki elävästä elämästä.

Meillä ruokasuhteet menevät siten, että 3/5 ravinnosta muodostavat lihaisat luut, joita käytännössä ovat sian kurkkutorvet, broilerin siivet ja kaulat sekä rustot ja luut. 1/5 ravinnosta on soseutettuja kasviksia ja 1/5 lihaa, joka puolestaan voi olla hevosta, lammasta, kalaa, sikaa, nautaa, naudan mahaa tai sekalainen valikoima saatavillaolevia sisäelimiä. Valikoima on käytännössä yksi yhteen Kennelrehun tarjonnan kanssa. Noin kerta viikkoon ne saavat hapanmaitoaterian, jossa voi olla esim viiliä, luonnonjogurttia ja raejuustoa sekä pari kertaa viikossa raa'an kananmunan kuorineen. Joka aterialla ne saavat ruokalusikallisen kylmäpuristettujen öljyjen coctailia sekä mitalliset oluthiivaa & merilevää.

Molempien koirieni veriarvoja tulee seurattua säännöllisesti verenluovutusten yhteydessä ja niissä ei ole ollut koskaan mitään huomautettavaa. Sattuneesta syystä toiselta on otettu myös laaja verenkuva nyt kesällä (maksa, munuainen, haima & kilpirauhanen) ja sillä olivat kaikki arvot täysin normaalit.

Kotona hymistellään kerran kuussa pyörivälle parituntiselle "tofutehtaalle", jolloin teen, annostelen ja pakastan kuukauden kasvissoseet. Kennelrehun pakasteet ovat pakkauskokonsa puolesta ainakin meille todella passeleita ja heidän autollaan on aivan työpaikkani vieressä parin viikon välein vastaanotto. Teurastamokeikalla tulee täydennettyä myös omaa ruokavarastoa, joten se käy laajennetusta kauppamatkasta.

Tilava pakastin ja tehokas yleiskone mahdollistavat suuremman ruokamäärän valmistamisen ja varastoimisen. Itse ainakin koin barffauksessa suurimmaksi haasteeksi siihen ryhtymisen vaikeuden. Tietoa on netissä vaikka kuinka ja paljon. Barffaavia tuttuja oli myös hyvä haastatella.

Koirani syövät barf-ruokaa todella halukkaasti (tosin ne syövät mitä vaan todella halukkaasti), ne voivat tutkitustikin hyvin ja ovat energisiä ja pirteitä. Kokemukseni barffauksen puolesta ovat niin vahvat, että en näe mitään syytä vaihtaa niiden ruokavaliota tai syöttää mahdollisia tuleviakaan koiriani muulla tavoin.
Hanne Muurinen

Viesti Kirjoittaja Hanne Muurinen »

Hmm, itseasiassa kun tarkemmin ajatuksen kanssa miettii, niin niinhän se todella on, että sudet ym. "villikoirat" syövät saaliseläimiä, jotka puolestaan ovat kasvissyöjiä - yleensä. Eli siis ihan järkeen käypää on tuo barffauksen "ideologia".

Jänis syö kaarnaa, heinää jne. --> susi saalistaa jäniksen --> saa siitä lihat, luut ja rehut. :D

Että kiitos vaan kaikille hyvistä vastauksista! :wink: Katsotaan nyt, kunhan se ipana meille ensin tulee ja mitä kasvattaja suosittelee syötettäväksi. Mahdotonta ei ole mahdollisesti kokeilla barffausta jossain vaiheessa.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Tuosta luu määrästä esim mr Billinghurst ns barffin isä,on jo hieman kuulemma pienentänyt=enemmän lihaa ja vähemmän luun osuutta.

Itse olen ns raakaruokkija.

Annan nykyään enemmän lihaa kuin ns barffi kautena.
Satu Majamäki

Viesti Kirjoittaja Satu Majamäki »

Mitä vihanneksia ja hedelmiä te käytätte siihen "mössöön" ja missä suhteessa? Raakana vai kypsänä vai sekä että? Onko jotain hedelmiä tai vihanneksia mitä ei saa tai ei kannata mössöön laittaa? Aloittelija kiinnostuneena kyselee :moik:
Martina Matikainen
Viestit: 189
Liittynyt: 18 Elo 2003 09:33

Viesti Kirjoittaja Martina Matikainen »

Kaikkia muita hedelmiä paitsi sitrushedelmiä. Kerran tosin laitoin appelsiinia, mutta ei tuntunut maistuvan niin hyvällä. Olisikohan ollut liian kirpeä maku? Ainoa hedelmä mistä olen kuullut mitä ei pitäisi laittaa mössöön, on viinirypäleet. En kyllä ole löytänyt tietoa miksi ei saisi laittaa mutta olen uskonut kertojaa enkä niitä käytä.
Hedelmät ja vihannekset ehdottomasti mössötään raakana.
Reija Ukkola

Viesti Kirjoittaja Reija Ukkola »

Oon kuullu että rusinat ja viinirypäleet on aiheuttanu koirille munuaisvaurioita ja jopa kuolemaan johtaneita myrkytyksiä.

Niin ja avokadoahan ei sais antaa mut kuuluuko se sitrushedelmiin?
Tuula Siimes

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Meillä nartut aina kantavana ollessaan suorastaan kerjäävät appelsiinia.
Sitä en tiedä miksi mutta olen mä niille sitä antanut, kaipa nuo itse tietävät.
Banaani ja omenat kuuluu samaan sarjaan. Omenia tosin kerätään ihan pihalta parempiin suihin aina syksyisin, vaikkei olis tiineenäkään :D
Mustikkavarvikossa viihtyy myös hyvin popsien marjoja suuhunsa.

Meillä koirat eivät kuitenkaan ole barffareita vaan sekaruokinnalla.
Vesa Heikkinen

Viesti Kirjoittaja Vesa Heikkinen »

En tiedä onko asiasta eksaktia, tutkittua tietoa, mutta keskustelin joskus asiasta tuntemani kalkkuna- ja riistalintu-tuottajan kanssa (itsellään myös useita koiria). Hän sanoi broilerin siipiluiden eroksi kanan vastaaviin olevan sen, että broilerit yleensä teurastetaan muutaman viikon ikäisenä, jolloin niiden luut eivät ole vielä ehtineet kovettua kuten täysikasvuisen kanan, joten ne eivät myöskään sälöilisi yhtä pahasti.
"Vanhan kansan viisautena" hän sanoi myös, että broilerista tulee kana, kun se on muninut.. ja ettei itse anna koirilleen munineen kanan luita.
Kalkkunan siivet ovat myös ihan OK ruokaa koirille, kun sipaisee kirveellä sen ison olkanivelen veks. Samoin kalkkunan kaulat ovat tosi JEES!
Anneli Laine

Viesti Kirjoittaja Anneli Laine »

Pieni tarkennus Vesalle ja mahd muillekin.

Kana on kana, kanoja on erilaisia mm. munintakanoja ja broilereita ( lihantuttajia ). Vastaavasti koira on koira ja on olemassa erilaisia koiria mm. susikoiria ja vaikka terrierejä.
Normaalisti broilerit teurastetaan nuorina, kuitenkin muutaman kuukaudenikäisinä ( ei viikon ) ja tälläisen nuoren kanan luut on vielä pehmeämmät kuin vanhan kanan. Eli luutuminen ei ole vielä täydellistä.

Broileri pysyy broilerina muninnan jälkeen samalla lailla kuin susikoira pysyy susikoirana penikoimisen jälkeen ( ei muutu terrieriksi !! ) :lol:

Kalkkunan siivet ja kaulat hyvää sapuskaa koirille, kunhan ovat myös niiden nuorien kalkkunoiden kauloja ja siipiä ( ja niitähän ne normaalisti on! ) :roll:
Vastaa Viestiin