Pentujen jälkeinen ruokinta ja kuntoon saanti

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Tiina Toppila

Pentujen jälkeinen ruokinta ja kuntoon saanti

Viesti Kirjoittaja Tiina Toppila »

Millaisia käytäntöjä teillä on ruokinnan ja muun suhteen nartuillenne pentujen luovutuksen jälkeen.
Jos esim on joutunut tiputtamaan ruoka määrää, maidontulon loppumiseksi. Ja jos pennut ovat imeneet emän muutenkin "kuivaksi". Niin millä lailla (kuinka nopeasti, määrissä) olette nostaneet taas ravintoa ja liikuntaa jotta koiran saa taas normaali painoon ja ulkonäköön.

Entä mahdolliset lisävitamiinit ja muut lisät. Esim samean turkin avuksi?
Terhi Puumalainen

Viesti Kirjoittaja Terhi Puumalainen »

Pennutuksista ei ole henk.kohtaista kokemusta omalla koiralla, mutta jonkin verran seuraillut sitäkin touhua vuosien saatossa. Tosin en ole itse törmännyt tosi huonoon kuntoon menneisiin narttuihin. Tulee mieleen, että imetyksen kantoajan/imetyksen ruokinnassa on ollut jotain pielessä, jos koira menee heikoksi. Millaisella ruokinnalla koirasi on (nappula, kotiruoka, raakaruoka)?

Itselläni mieleen tulisi erilaisten proteiinien ja rasvojen määrän monipuolinen lisääminen koiran ruokinnassa. Vapaana liikkumista metsässä koiran ehdoilla ja kun kunto kohenee, niin sitten juoksulenkit pehmeällä alustalla. Ylipäätään monipuolista liikkumista koiran ehdoilla. Kyllähän koirasta näkee miten se jaksaa.
Tuohon sameaan turkkiin ehdottaisin merileväkuuria; tunnen useita, joilla on hyviä kokemuksia siitä iho-ja turkkiongelmissa. Merilevällä on vaikutuksia mm. ihoon, turkkiin, pigmenttiin, immuniteettiin... Monilla koirilla esim. karvanlähtö ei tule niin massiivisena, kun saa merileväkuurin aloitettuna ennen karvanlähtöä.
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Emä ei kyllä mene "kuivaksi" jos se ruokitaan kunnolla. Nimittäin se ruuan määrä mitä emä syö imetyksen aikana voi olla valtava. Parhaimmillaan 1,5 litran vetoisia ruoka-astiallisia 7 x vuorokaudessa jos pentue on iso (meillä 10), osa tästä on pelkkää nestettä esim kermaa tai ternimaitoa)

Emälle olen antantut imetyksen aikana lihaa (sikanautaa), HEVI:ä tai NEU:ta, kermaa tai kermaviiliä tai ternimaitoa tai emänmaidon vastiketta, kanamunia, verilättyjä, luonnonjugurttia, raejuustoa, sekä rustoja. Lisänä ns vanhan ajan kalkkia (apteekista tilattuna). Yölläkin emällä on ruokaa, yleensä yöruoka on kuivamuonaa.

Kaikki emät ovat olleet isosta pentueesta huolimatta liian lihavia ja niitä on jouduttu laihduttamaan.

Emällä yleensä maidon tuotanto loppuu hyvin äkkiä kun pennut ovat luovutettu. Vajaasta viikosta korkeintaan on kysymys. Eli en ole kokenut sitä ongelmana. Joskus olen pyytänyt jotakuta pentua käymään emän luona hörpsyillä, luovutuksen jälkeen.
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Minullakaan ei emät laihdu pennutuksesta. Päinvastoin ne tahtovat aina lihoa. Imettävä emo saa pentujen määrästä riippuen kuivaruokaa n. kaksinkertaisen annoksen, lihaa noin 800 g /vrk, hylakermaa noin ½ - 1 l, kananmunia (keitettynä). Nartut eivät menetä lihasmassaa ja maitoa tulee paljon ja se on rasvaista, jolloin myös pennut voivat hyvin.

Kun pennut alkavat olla riiviöiässä ja purevat emon tissejä, emo alkaa itse vierottaa. Se antaa imeä vaan sen verran, että oma olo helpottaa. Eli paine tisseissä vähenee. Kun pennut eivät enää nuku tisseillä ja syö kokoaikaa niitä tyhjiksi, maidon tuotanto vähenee pikkuhiljaa.

Kun pennut ovat noin viisiviikkoisia, emo saa olla jo rauhassa pennuilta. Se pääsee omaan rauhaansa ja pennut "tissitetään" muutama kerta päivässä. Kun pennut on luovutettu, emo alkaa olla täysin kuiva maidosta.

Jotkut mun nartut imettävät pentujaan vaikka kuinka kauan, mutta silloin minä erotan ne toisistaan. Esim. mun Carolina imetti vielä 12 viikkoista poikaansa, ennenkuin minä estin sen. Carolina tosin söi poikansa ulosteet tarhasta vielä kun poika oli vuotinen. YÖK!! Kai se oli hyvä emä.
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Vasta kaksi pentuetta takana...
Itse aloitan nartun "tankkaamisen" jo ennen astutusta. Syö aktiiviruokaa, vaikka normiruoka rasituksen suhteen riittäisi. Lisäksi neljännen raskausviikon jälkeen lisään proteiini ja kalkkia/D- vitamiinia sisältäviä ruoka-aineita. Ruokinta kertoja on neljä/pvä loppuaikoina
Synnytyksen jälkeen säilytän ruokintamäärän ja lisään, kun pennut kasvavat.

Meillä myöskin narttu on hyvässä karvassa ja "normaalipaksuinen" koko pentuajan. Itse on narttu saanut pentunsa vieroittaa, joka tapahtuu 6-7 viikon aikana - silloin loppuu "tissittely" kokonaan, aikaisemmin se vähentää syöttöjä. Ulosteet syö loppuun asti ja kotiin jääneeltä pennulta jonnekin kolmen- neljän kuun tienoille.
Vastaa Viestiin