EI LUITA KOIRALLE!

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Joanne S A Vähämaa

EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Isäni käytti koiraansa rokotuksilla ja oli ollut eläinlääkärin kanssa jotain puhetta koiran ruokinnasta.
Ell oli hyvin jyrkästi kieltänyt isääni antamasta koiralla luita koska eivät kuuluu koiran luonnonmukaiseen ruokavalioon.
Mitä HELV..?? Kyllä meillä on koirien tarha täynnä hirven jalkoja ja lapaa, ja hyvin ovat niiden kanssa pärjänneet.

Mahtaako joku muu olla samaa mieltä? Ja onkohan tuossa oikeesti joku järkevä syy...

Ihmettelenpä vaan.
Avatar
Sanna Varpula
Viestit: 43
Liittynyt: 03 Joulu 2007 22:37

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Sanna Varpula »

Eläinlääkärit on viisasta sakkia, mutta ei ne sentään jumalia oo. :wink:
Kannattaa varmaan tutustua aiheeseen syvällisemmin. Jos sun koirat on pysyny terveinä ei ne luut oo ollu pahasta. :)
Hannele Koivu
Viestit: 30
Liittynyt: 04 Joulu 2007 14:52
Viesti:

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Hannele Koivu »

Kun on ahneita ja Ahneita koiria. Sit jos näille Ahneille ei oo annettu luita ihan paaperosta pitäen, ni ne ei välttämättä osaa syödä niitä "oikein", ei malta pureskella ja nielee liian rohevia ja suuria palasia. Se on bullshittiä että luut ei kuuluis niitten luontaiseen ruokavalioon.
Martina Matikainen
Viestit: 189
Liittynyt: 18 Elo 2003 09:33

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Martina Matikainen »

Vai eivät luut kuulu koiran luontaiseen ruokavalioon!!!! Jo on aikoihin eletty. Liittyisiköhän kommentti mitenkään siihen, että saavat sponssia eri erikoismuonaa markkinoivilta firmoilta.

Nimim. Luita syötetty ja syötetään jatkossakin ja koirat voivat erinomaisesti.
Hanna Härkönen

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Hanna Härkönen »

Eläinlääkäreiden yleinen vastustus luiden syöttämiseen johtuu siitä, että heillä on vastaanotollaan miltei päivittäin suolitukospotilaita - luiden syönnistä johtuvia.
Niitä kun sitten leikellään ja availlaan kaiket päivät, luonnollisestikin syhtyy ajatus, että eihän niiden luiden syöttämisessä ole yhtään mitään järkeä vaan se on heidän mielestään ainoastaan vaarallista.
Birgitta Vesa-Lehtinen

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Birgitta Vesa-Lehtinen »

Tuli tuosta mieleeni, kun tuossa muutama vuosi sitten tuli tuo "Elämäni eläimet" ohjelma Englannista niin siinä
koira oli syönyt luun ja se kiikutettiin välittömästi eläinlääkäriin joka tietysti kuvasti koiran ja totesi, että luun pala todellakin oli koiran vatsassa. Koira sitten otettiin yöksi tarkkailuun ja leikkau oli päätetty seuraavaksi päiväksi. Onneksi kuitenkin aamulla kuvasivat koiran - ja ihme ja kumma :kauhistus: - luu oli käsittämättömästi kadonnut. Sitä ne sitten
päivitteli siinä aikansa ja totesivat, että ihmeitä sattuu :lol:
Heidi Parant
Viestit: 72
Liittynyt: 04 Joulu 2007 09:04

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Heidi Parant »

Mä olen kanssa kuullut monet kerrat tuosta, että luita ei saisi syöttää koirille :roll: Viimeksi eräs pieneläinhoitaja, ja sitä edellisen kerran taisi olla ell.

Mun koirat ovat syöneet luita aina. Teollisella muonalla mennään, mutta luita ja rustoja vähintään pari kertaa viikossa.

Joskus, jos on oikein mehevä ydinluu, josta ne ytimet saa vielä kaivettua napaansa, voi kakka mennä tosi sementiksi. Se on ainoa syy, jolloin olen edes hetken epäröinyt, että syötänkö liian usein luita. Sitten ratkaisin ongelman antamalla aina lohiöljyä seuraavan kuivaruuan mukana vähän reilummin, ja tadaa, taas -piip- luistaa :D
And nothing else matters.
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Ihan juuri ei ole mielikuvaa mistä olen seuraavan tiedon napannut, mutta olen siinä käsityksessä että luitten syöttäminen edellyttää myös lihan syuöttämistä, sillä liha pitää vatsan vahvahappoisena ja näin ollen luut sulavat jollei nyt 100% niin ainakin terävimmät särmät sulautuvat ennen suolistoa.
Peuranluut kera pollen paistin tulevat ainakin vallan siistinä tasavärisenä pötkönä pakattuna, mutta pelkkä luusatsi tuottaa kalkkijauhopalleroita :) ja toisaalta pelkkä liha pirkanmaalaista perinneherkkua :)
Anneli Miettinen

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Anneli Miettinen »

Kyllä meillä syö koirat luita,mutta minulla on kerran ollut uros, jos se söi luita tai rustoja niin kyllä jonkun päästä se oksensi.
Eva Rusi

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Eva Rusi »

Itse syöttäisin luita koiralleni,mutta kun koira joko menee tukkoon tai oksentaa isoja luunpaloja,ripuloi.Sain jonkin aikaa hirvenluita mutta ei isännän kanssa jaksettu tota edellä mainittua rumbaa.Tuntuu olevan muutenkin melko herkkävatsainen koira,joten olen aika tarkka,mitä sille syötän.Kultainen keskitie on löydetty:kuivamuonaa + raakaa lihaa jossain muodossa.Sellaiset luut mistä ei saa isoja paloja ovat turvallisia,mutta nehän ovat sitten lähinnä ajankuluksi.Kyllä luonnonmukainen ravinto on koiralle hyväksi(myös kissalle),mutta nuo suolentukkeumat ovat kuulemma aika lailla yleistyneet.Oma koirani on niin ahne,ettei pureksi luita kunnolla.Ainahan voi kuunnella mitä toiset neuvovat, mutta koiran omistajana sinä itse kokemuksen kautta tiedät, mikä sopii sinun koirallesi. :shock:
Noora Jokinen
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Syys 2011 14:08

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Noora Jokinen »

Enpä ole aiemmin moiseen törmännyt, vai että koiralle ei saisi luita antaa.. Just!
Meillä on koirat saaneet aina luita ja hyvin on pärjänneet, monethan oikein toitottaa sitä, että koirien on saatava luita. :D

Onhan se jo tullut todettu itsekin etteivät ne eläinlääkäritkään aina tiedä mitä puhuvat.
Maalaisjärki on sallittua, silläkin pötkii jo pitkälle.
Maria Heino

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Maria Heino »

Olen kyllä minäkin kuullut että eläinlääkärit ei haluaisi että koirille syötetään luita. Joku on jopa sanonut että yli 3v koiran hampaat ei kestä luiden syöntiä, vaan voi katketa tai lohjeta! :shock:
Aika kummallista minusta? Sehän on kyllä totta että kaikkien koirien maha ei kestä luiden syöntiä. (Ummetusta, ripulia)
Pitäisköhän niiden luiden sitten olla maassa maatuneita,n. vuoden vanhoja?
Maria Heino

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Maria Heino »

Jos käytte eläinlääkärillä, niin siellä on esitehyllyssä varmaankin ROYAL CANIN:n "kuinka edistää lemmikin suuhygieniaa" vihkonen?
Siellä kerrotaan mm. näin:Luut ovat haitaksi koiran suun ja hampaiden terveydelle.
Väittävät että luut eivät puhdista hampaita ja ikeniä, vaan vaurioittavat niitä!?
Kuka tietää onko tämä koiranruoka teollisuuden provokaatiota puruluiden myynnin lisäämiseksi, vai todellinen huoli?
Olen kyllä (ilmeisesti erheellisesti) huomannut koirani hampaiden puhdistuneen kun kalusi naudan sääriluuta...
Hampaat oli valkoisemat ja puhtaammat! Riskeerasinko koirani suun/hampaiden terveyden?
Milko Naumanen
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Joulu 2007 17:43

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Milko Naumanen »

Arvaappa ;)

Noilla varoituksilla on hyvä peloitella,kokemattomia koiranomistajia.

Meillä koirat on syöneet luita useita vuosia ja kaikki hampaat on tallella,ei ole pahemmin hammaskiveä ja hengissäkin ovat tähän asti selvinneet.
Maria Heino

Re: EI LUITA KOIRALLE!

Viesti Kirjoittaja Maria Heino »

Birgitta Vesa-Lehtinen kirjoitti:Tuli tuosta mieleeni, kun tuossa muutama vuosi sitten tuli tuo "Elämäni eläimet" ohjelma Englannista niin siinä
koira oli syönyt luun ja se kiikutettiin välittömästi eläinlääkäriin joka tietysti kuvasti koiran ja totesi, että luun pala todellakin oli koiran vatsassa. Koira sitten otettiin yöksi tarkkailuun ja leikkau oli päätetty seuraavaksi päiväksi. Onneksi kuitenkin aamulla kuvasivat koiran - ja ihme ja kumma :kauhistus: - luu oli käsittämättömästi kadonnut. Sitä ne sitten
päivitteli siinä aikansa ja totesivat, että ihmeitä sattuu :lol:
Niimpä! Oiskohan vatsahapot tehneet työnsä? :roll:
Vastaa Viestiin