Mitä mieltä tästä olette,mahtaako olla todellakin totta?

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Tuula Mäkelä

Mitä mieltä tästä olette,mahtaako olla todellakin totta?

Viesti Kirjoittaja Tuula Mäkelä »

Satuin tuossa osumaan sivulle, jossa oli tällaista asiaa lemmikkieläinten valmisruoista.Ja olenhan minä kyllä ennenkin kuullut kaikenlaista vastaavaa juttua näistä asioista yhtä sun toista ja ollut itsekin aina aika tavalla epäilevällä kannalla valmisruokien suhteen myös,joten ei se sinänsä mitään uutta minulle ollut,mutta tämä teksti kyllä ylitti jo reilusti odotukseni ja oli minusta kyllä niin todellakin karmivaa ja vastenmielistä luettavaa,että jos se tosiaankin on totta myös, niin huhuh.Vaikka pitäisihän se tietää,että suuren luokan bisneshommaahan nämä lemmikkien valmisruoat tietysti kyllä enimmäkseen ovat ja niiden valmistajilla taitaa ne rahankuvat silmissä vaan lähinnä suunnan viittana olla, kun näitä hommiansa pyörittävät välittämättä sitten muusta.

Ja tässä sitten linkki tähän sivulle jos joku haluaa sen lukea: http://calcifers.bubblelol.com/barf-f9/ ... in-t14.htm
Rautiainen Sirpa
Viestit: 29
Liittynyt: 28 Joulu 2008 17:40

Re: Mitä mieltä tästä olette,mahtaako olla todellakin totta?

Viesti Kirjoittaja Rautiainen Sirpa »

Ei ole olemassa yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa ruokkia lemmikkiä. Heti tökki kun väitetään, että barf = raakaruokinta ainoa oikea tapa ruokkia lemmikki. Hoh hoijaa! Mulla koira joka barffannut pennusta, mutta en silti suosittele sitä kaikille, siinäkin voi mennä niin metsään kun vain voi. Ko. kirjoitus oli vain ja ainoastaan ko. kirjoittajan mielipide ei mitään muuta, eikä sitä kannata minään muuna noteerata. Ja kuulopuheisiin ei kannata ikinä luottaa :)

T sirpa

ps. useampi mun koira syötetty pelkällä kuivamuonalla ja terveitä ovat olleet kuin pukit, ei allergioita eikä muitakaan sairauksia ja AA/00 eli tuskin se kuivamuonakaan mikään kirous on

Tuohon eläinten raatojuttuun en ota kantaa, koska en oikeasti tiedä asiasta enempää.
Tuula Mäkelä

Re: Mitä mieltä tästä olette,mahtaako olla todellakin totta?

Viesti Kirjoittaja Tuula Mäkelä »

Siinä olen samaa mieltä,että ei ole varmastikaan yhtä ja ainoata oikeata ruokintatapaa.Itsekin olen syöttänyt koirilleni kuivamuonaa myös,mutta sen ohessa olen aina tavannut antaa kyllä sitten tuoreruokaa noin puolet ateriasta myös,joten minulla ei ole kokemusta ihan pelkällä kuivamuonalla syöttämisestä miten koirani sillä pelkästään olisi pärjännyt ja voinut.Ja kuivamuonissakin on tietysti kyllä sitten aika huomattaviakin eroja eri merkeissä varmasti myös, toisten ollessa selvästi laadukkaampia kuin toiset .Itse olen viimeisimmäksi syöttänyt Acanaa ,joka mielestäni on ollut kyllä hyvän tuntuinen muona,mutta se kun on juuri Kanadalainen valmiste myös, joihin tuossa jutussa nyt sitten viitattiin myös, niin nyt aloin tietysti sitten heti vaan miettiä ,että onkohan tuossa jutussa tosiaankin jotain perää ja onko oma koirani siten syönyt kenties jotain raatoja myös,joka kuitenkin tuntuu kyllä sen puoleen vähän epäuskottavalta,sillä minulla ei siitä muonasta ole kyllä mitään huonoa sanottavana, vaikka pienen allergia epäilyn vuoksi muonassa olevaa kalaa kohtaan olenkin sen syöttämisen nyt sitten ainakin toistaiseksi lopettanut ja kokeiltuani sen jälkeen seuraavaksi erästä toista kuivamuonaa sen sopimatta taas ollenkaan,niin päätin sitten siirtyä seuraavaksi syöttämään koiralleni pelkästään itse tehtyä ruokaa.ihan puhtaaseen barraffaukseen en ole silti kuitenkaan vielä toistaiseksi siirtynyt,juuri sen vuoksi, niinkuin sinäkin juuri sanoit, että siinäkin voi mennä metsään, ellei sitä oikealla tavalla hallitse ja en vielä ainakaan luota omiin kykyihini sillä alueella ihan niin täysin,että siihen olisin uskaltanut ryhtyä,mutta yritän tehdä muuten parhaani tämän itsetehdyn ruoan linjalla, jolla nyt eteenpäin sitten tällä hetkellä ollaan menty.

Minua kiinnosti vain tietää,että mitä mieltä muut tuosta linkissä olevasta jutusta ovat ja tuli sen vuoksi se tänne sitten laitettua,mutta niinhän se tietysti myös on,että kaikkea ei parane uskoa mitä kuulee tai lukee,sillä kaikenlaistahan sitä puhutaan ja kirjoitetaan missä ei mitään perää olisikaan ja mikäänhän ei ole koskaan muutenkaan niin varmaa, kuin epävarma, niinkuin sanontakin kuuluu ja parasta ilmeisesti on luottaa vain omaan sisäiseen vaistoonsa näissäkin asioissa ja mennä sen mukaan mikä itsestä oikealta tuntuu.
Milko Naumanen
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Joulu 2007 17:43

Re: Mitä mieltä tästä olette,mahtaako olla todellakin totta?

Viesti Kirjoittaja Milko Naumanen »

Muistelisin jostain lukeneeni,etä USA:ssa on muutamia laitoksia joihin toimitetaan kuolleiden eläinten jäännökset,ja he käyttävät/valmistavat niistä/osasta eläinproteiinia mm koiranruokien valmistukseen.

Asiallahan ei lienee muuta kuin ns mooralinen merkitys,koiralle on lienee sama mistä se proteeini siihen nappulaan on tullut.
Reijo Korpela
Viestit: 98
Liittynyt: 17 Kesä 2008 19:17

Re: Mitä mieltä tästä olette,mahtaako olla todellakin totta?

Viesti Kirjoittaja Reijo Korpela »

Ei varmaan koiralle ole väliä mistä se proteiini on tullut mutta kun se on niin "jalostettua" ja "steriiliä" eli luonnotonta. Toisaalta kaikki lääke- yms. jäämät jotka tuon kaltaisessa raaka-aineessa on, on varmasti eläimelle ravintona pahasta. Kaikkihan tietää mitä "ylijalostettu" maito saa nykypäivänä aikaan ihmisessä. Varmaankin koiranruokinnassa on tärkeätä käyttää maalaisjärkeä ja ruokkia mahdollisimman monipuolisesti.
Milko Naumanen
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Joulu 2007 17:43

Re: Mitä mieltä tästä olette,mahtaako olla todellakin totta?

Viesti Kirjoittaja Milko Naumanen »

Itse en ajatellut niin pitkälle,ajattelin vain proteiineja ;)
Tuula Mäkelä

Re: Mitä mieltä tästä olette,mahtaako olla todellakin totta?

Viesti Kirjoittaja Tuula Mäkelä »

Kiva oli kuulla teidän mielipiteitä. Ja kyllähän se varmasti niinkin on, että koirat tuolla luonnossakin mielellään kyllä pistävät jotain raatoja poskeensa, jos vain sellaisiin sattuvat käsiksi pääsemään, joten siinä mielessä ne eivät varmastikaan niin turhan tarkkoja siitä ole,että mitä poskeensa pistävät,mutta niitä sitten syötyään ne usein voivat kyllä jonkun sortin suolitulehduksenkin kyllä myös saada, sillä koira kuitenkin jalostuksen myötä on varmasti myös ruoansulatukseltaan jo kuitenkin muuttunut vähän erilaiseksi, kuin sen esi-isä susi on,vaikka siinäkin asiassa koirissa kyllä näyttäisi olevan on eroja myös,toisten koirien vatsojen kestäessä melko hyvin melkein mitä vain ja toiset taas menevät helpommin ruikulle jo vähänkin jotain epämääräistä syötyään.

Tosin eivät kaikki koiratkaan kyllä suuhunsa pistä löytämiään raatoja, niinkuin tämä meidän nykyinen sakutyttelimmekin on sellainen myös,joka ei syö myyriäkään,vaikka niitä kyllä pyydystelee, jos vain kohdalle sattuu osumaan,kun taas entiset edesmenneet koiramme tahtoivat mielellään kyllä ne samantien pistää jo heti myös poskeensakin kun ne kiinni ne saivat,jos en sitä ennen niitä kerinnyt kieltää,kun taas tämä nykyinen sakumme vaan mieluummin ne muutenkin pyydystää lähinnä vaan tassuillaan taputtelemalla ja tallomalla ne hengiltä ja vain hyvin vähän käyttää siihen hommaan suutaan apuna myös ja sen jälkeen se sitten pitää niitä vaan jonkinlaisina voitonmerkkeinä vieressään hangella maaten,kunnes tulen ja vien ne pois

Tuossa edellisessä laittamassani linkissähän oli muuten, kun sitä kelasi alaspäin toinenkin linkki myös sinne johonkin puuliittoonkin ,jossa sanottiin,että suomessakin on joku vastaava tehdas myös,joku Findest Protein nimeltään,jossa noita raatoja käytettiin samalla tavoin eläinrehuihin myös, kuin siellä Amerikassakin,mutta tekevät siitä polttoainettakin myös.Siitä tulikin sitten mieleeni sellainen asia myös,että näillä meidänkin kulmilla kuulema joku mies aina keräilee tien varsilta kaikki löytämänsä kuolleet eläimet ja ihmiset ihmettelevät, että mihin tarkoitukseen hän sitä tekee.Itse en häntä ole sattunut kylläkään näkemään ja ajattelin ensin,että jospa hän vaikka harrastaisi eläinten täyttämistä ja siihen niitä sitten ehkä kerää,mutta nyt tuon puuliiton linkin luettuani minulle tulikin sitten jonkunlainen ahaa elämys,että jospa hän vaikkapa kerääkin niitä ja lähettää sinne tehtaaseen myös saaden siitä vaikka ehkä pientä sivutuloakin siten myös.No joo,minulla se tuo mielikuvitukseni on aina ollut niin vilkas, joka tahtoo niin helposti takertua kaikenlaisiin asioihin niin herkästi myös,joten eihän se varmaankaan niin ole,mutta juolahtipahan vain mieleeni silti heh.

Mutta se on kyllä varmasti totta myös,että nykypäivänä, kun ruokia tosiaankin käsitellään niin paljon kaikella mahdollisella tavalla ja niihin lisätään ties mitä kaikkia lisäaineita suuria määriä myös,niin se kyllä jo varmasti vaikuttaa niin ihmisen, kuin koirankin terveyteen myös.Olen muun muassa itsellänikin huomannut sellaisen asian,että heti jos syön näitä valmissalaatteja, joissa on noita E-koodeja pilvin pimein, niin minulla kädet alkavat heti mennä huonoon kuntoon niin,että sormen päät alkavat heti aukeilla.

Tiedän myös että jotkut ihmiset ovat syöttäneet koirilleen sioille ja supikoirille tarkoitettuja rehuja myös,kun ne taitavat olla halvempia kuin koirien ruoat ja ne eivät kyllä varmasti ole koirille hyviä myöskään,joista jo Saki Paatsamakin aikoinaan Koiramme lehdessä kirjoitti ja kutsui niitä tuhorehuiksi,josta ei mitään hyvää seuraa. Joten monenlaista juttuahan näihin ruokinta asioihinkin kyllä liittyy.
Milko Naumanen
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Joulu 2007 17:43

Re: Mitä mieltä tästä olette,mahtaako olla todellakin totta?

Viesti Kirjoittaja Milko Naumanen »

Jotkut syöttää noita ns road kill:ejä=auton alle jääneitä eläimiä koirilleen.

Jotkut pitävät sitä nn huumaninpana kuin ns teollista lihaa.
Vastaa Viestiin