Sakemannin esittäminen?

SPL:n näyttelyihin ja ulkomuotoon liittyvät aiheet
Heidi Eronen

Sakemannin esittäminen?

Viesti Kirjoittaja Heidi Eronen »

Kertokaa minulle tietämättömälle, että pitääkö sakemannia esittää tavallisissa näyttelyissäkin niin, että koira juoksee esittäjän edellä? Miten olette koiranne opettaneet juoksemaan edellä?
Saara.Kuikka

Viesti Kirjoittaja Saara.Kuikka »

Mitä mä olen katsellut kennelliiton näyttelyis ja esittänyt muutamia niin kyllä sieläkin sakemannit edellä juoksee.
Me ollaan opettettu,että tehdään kehä niinkuin näyttelyissäkin ja joku muu ottaa oman koiransa ja koiran omistaja juoksee edellä namin kanssa ja kutsuu. Sitten vähän kun on kävelty/juostu niin antaa palkan koiralle.
Eila Auvinen

Viesti Kirjoittaja Eila Auvinen »

Taitaapa niissä (kennelliiton näyttelyissä) olla hieman tuomarikohtaista, joku tuomari tykkää, että esitetään kuten muidenkin rotujen koirat sivulla seurauttaen ja ilman avustusta.
Sanna-Mari Räsänen

juoksemisesta

Viesti Kirjoittaja Sanna-Mari Räsänen »

tosiaan moni tuomari tykkää että melkeinpä koira saa vetää..
tanja ruuskanen

Viesti Kirjoittaja tanja ruuskanen »

Tähän samaiseen aiheeseen liittyen, eli minkälaista pantaa & hihnaa suosittelette pennulle näyttelyyn?
olen katsellut sakujen näyttelykaulaimia, mutta tarvitseeko vielä pentuluokkaan näin "hienoa" kapistusta :wink:
Ja hihnana varmaankin nahkainen, mutta ihan normi vaiko ohut malli?

Tuosta opetuksesta (ravaamaan edellä), haluaisin vinkkejä.
eli kuinka erottaa käskyt seuraa sekä edellä kulkeminen niin, ettei koira rupea normaali olosuhteissa vetämään naru tiukalla edellä? :?
Sanna-Mari Räsänen

hmmm

Viesti Kirjoittaja Sanna-Mari Räsänen »

tuohompa mie tauno tampio en osaa vastata. eiköhä se vejä iha itestää ku hiipustellaan ryhmässä muiden perässä. mun oma ku tahtoo kokoaja olla sit mun edessä ja jaloissa niin et meinaan kaatua.

Saksareil taitaa aika yleisesti olla näyttelys nahkahihna ja kuristus kaulain.. en ole kaulaimesta iha varma. näin muistelen.
hmm.... ja ja..
ei se haittaa vaik koiraa seuruuttais juostessa, eli ei varmaan kauheesti haittaa jos tulee kontakstis jos tuntuu et koira toimii sillai paremmin.
Johanna Mattila

Viesti Kirjoittaja Johanna Mattila »

Meillä on pennulla pienilenkkinen ketjukaulain, ei-kuristavalla ja mamman peruja oleva 2 metrinen nahkahihna ilman mitään lenkkejä.
Kehässä kulkemiseen meillä harjoitellaan marsmars-käsky. Tähänkin tuo mammakoira on oiva apu treenivaiheessa :lol: . Pentu oppii ihan muutamasta kerrasta, että kun mamma lähtee raville marsmars-käskyn kuultuaan, niin perässä on kiva mennä. Ohjaajan hommaksi jää sitten vauhdin mitoittaminen sellaiseksi, että pentu liikkuu kauniisti, eikä kauho.

Tuosta seuraamisesta olen Sanna-Marin kanssa eri mieltä: näyttelykehässä sakemannin kuuluu liikkua pitkällä, maatavoittavalla askeleella ja kontaktissa seuraamalla tuo ei onnistu.
tanja ruuskanen

Viesti Kirjoittaja tanja ruuskanen »

Pitääpä kokeilla vanhemman koiran avustuksella tuota kehäopetusta.
ohut ketjulaulain löytyy, samaista olen riisenillä käyttänyt näyttelyissä.
ohut nahkatalutin löytyy myös, mutta luulen, että paksumpi olisi parempi kun koira kuitenkin vetää edellä :wink:
Niina Anttila

Viesti Kirjoittaja Niina Anttila »

Johanna Mattila kirjoitti: Tuosta seuraamisesta olen Sanna-Marin kanssa eri mieltä: näyttelykehässä sakemannin kuuluu liikkua pitkällä, maatavoittavalla askeleella ja kontaktissa seuraamalla tuo ei onnistu.
voisikos joku kertoa tietämättömälle, että mitä tuo maatavoittava askel oikein tarkoittaa?

olen kuullut sen aiemminkin, mutta en oiken ymmärrä sitä.. :?
Sanna-Mari Räsänen

kontaktijuoksu

Viesti Kirjoittaja Sanna-Mari Räsänen »

ai... kyllä meillä ainaki onnistu näyttelyssä. sano kehän laidal olleet kaveritki et tosi nätisti ravas ja pitkin askelin ja tuomariki tykkäs. oma vauhti saa vaan aika luja olla et saa sen ravin tasapainoon. iha oli munki mielestä nätit ja sulavat pitkälinjaiset liikkeet vaik oli kontaksis koko ajan ku juoksin.
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Ihan vaan näin katsojan näkökulmasta,niin onhan tolla eroa,kuin yöllä ja päivällä,liikutaanko Kennelliiton näyttelyn surkean pienessä kehässä vai sakemannien erkkarikehässä.

Kennelliiton kehät on usein niin pieniä,että sakemannin löntystelyä lujemmassa askellajissa esittäminen näyttää lähinnä surkuhupaisalle.Koira rinnalla lyhyessä hihnassa ja kaks maatavoittavaa ryydloikkaa ja olet jo kehäsiimoissa solmussa. :D
Rodun omissa näyttelyissähän liikunnasta saa ihan eri kuvan,kun kehät on tilavat ja vielä,kun jossain luokissa juostaan vapaana,ilman esittäjän vaikuttamista liikuntaan.

Ja tää viisasteluhan tuli siis vaan yleisöstä. :cool2:
Sanna-Mari Räsänen

otinpa hieman asioista lisää selvää

Viesti Kirjoittaja Sanna-Mari Räsänen »

eli siis lyhykäisyydessään tämä maatavoittava tarkottaa jotain sen suuntasta että peräpään olis oltava korkeamalla kun etupään, vai oliko just toistepäin. heh :shock: on se hyvä tuo nuoren ihmisen muisti.

ja unohdetaan vaan se koko kontakti, ei se onnistu jos haluaa esittää koiran oikein rodunomaisesti. eli koiran pitäs kulkea kuono etiäpäin ilman et pälyilee sivuille tai muutenkaa liikuttelee päätänsä..


jaa, mitehä paljon taas sotkin asioita.. :oops:
sisko luukkonen

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

Onko teistä kukaan lukenut Saksanpaimenkoira lehteä numero 3. Kun katsotte tarkka niin aikojen alusta on sakemanni SUORASELKÄINEN.
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Meidän koirat on molemmat suoraselkäisiä, omistajasta ei aina voi sanoa samaa :wink:
tanja ruuskanen

Viesti Kirjoittaja tanja ruuskanen »

Näyttelyharjoituksia on nyt tehty ja jännittää niin pirusti sitten itse näyttelyihin meneminen. Mietin, että pitkästyyköhän pentu siellä ja monesti kun turhautuu tms. niin rupeaa haukkumaan ja unohtaa kuuntelemisen.
edellä juokseminen onnistuu jotenkuten vaikka tahtoo enemmän mennä kieli pitkällä vetämiseksi ja juoksuyritykseksi, ns. pomppii takajaloilla ja vinkuu, että pääsisi vanhemman koiran luokse kun rinkiä juostaan :roll:
Mietin, että mitähän tuomari tykkää jos rupeaisi kehässä pärisemään toisille, nostelemaan karvoja tms?

käyttävätkö muuten makupaloja sakukehissä?
mietin, että varmuuden vuoksi ainakin voisi makkaraa tms. ottaa taskuun jos meinaa mennä riehumiseksi ja varsinkin seisotuksen aikana, jos ei malta pysyä paikallaan.

ja sitten, jos onkin ainoa pentu kehässä niin edellä juoksuttaminen tuskin onnistuu ihan toivotusti tai sitten vaan säntäilee sivuille tms.
taikka ensimmäinen pentu, jolloin kiinnittää huomionsa takanatuleviin jolloin varmasti ollaan solmussa ja karvat pörhöllään :|

inhottaa kun tulee stressattua, samaa tein aiemmin riisenin kanssa ja kuinkas ollakaan kaikki meni hyvin ja kaikki pelot oli turhia :wink:
Vastaa Viestiin