Päänäyttelystä 2006

SPL:n näyttelyihin ja ulkomuotoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Voi hyvänen aika. Taidat olla Malila-Vottonen täysin sokea mitä tulee omalta näppäimistöltäsi lähteneeseen tekstiin.

Voisitko kertoa,mitkä kohdat viestittävät tästä Mäkelän "vihaisuudesta"? Sekö,että tilastoista löytyy eroja? Vai mikä?

Lietsomisestakin puhut.
Mitä tämä sitten on : "Vanhat koirat ei opi uusia temppuja ja minä pidän mieluiten harmoniset,kauniit ja päästään terveet SAKSANPAIMENKOIRANI.Onhan niitä mukava katsoakin ,kun ne liikkuvat sulavasti ja kauniisti,eikä tarvi pelätä ,että naapurin repivät kimpaleiksi tai lapsiin käyvät kiinni,kun ne vähän käsiään heiluttelee." ?

Onkohan tämä rakentavassa hengessä käytyä asiallista keskustelua? Sinun osaltasi alkaa tuntua,että ainoa motiivi kirjoituksiisi on tuoda esiin omien koiriesi erinomaisuutta ja kylvää riitaa.
Avatar
Eija Käyhkö
Keskustelun ylläpito
Viestit: 55
Liittynyt: 18 Elo 2003 08:16

Viesti Kirjoittaja Eija Käyhkö »

...peräsin ihmisten kantaa siihen , mitä he ovat suomi yms.kirjoituksista mieltä?

Nykyisten massamedioiden käyttäminen vaatii ihmisiltä uusia tapoja asioiden käsittelyyn omassa mielessään verrattuna aikaan, jolloin ”painettu” sana oli totuus. Internetpalstojen käyttäminen vaatii lukijaltaan ymmärtämystä siitä, että useinkin kirjoitusten totuusarvo on olematon. Kirjoittelut ovat vain kunkin mielipiteitä, mielipiteiden ei tarvitse pohjautua tietoon. Mielipide ilman tietoa on henkisesti laiskan ihmisen tapa toimi, tiedon hankkiminen mielipiteensä pohjaksi vaatii aktiivista ja vireää ihmistä. Mielipiteen muodostaminen neutraalin tiedon pohjalta vaatii myös vahvan ihmisen, koska objektiivinen tieto saattaa olla täysin erilaista, kuin miten toivoo asian olevan. Suomi24 yms. vastaavien palstojen kirjoittelut ovat lähinnä tajunnanvirtakirjoittamista, joihin ihmiset ilmeisesti purkavat omaa pahaa oloaan. Ilkeily on helppoa, koska täysi kasvottomuus on mahdollista, minkäänlaista vastuuta ei tarvitse kantaa. Kuka tahansa saattaa joutua hyökkäyksen kohteeksi. Kirjoittelut ovat myös pitkälti provoilua, joissa katsotaan, iskeekö joku syöttiin. Kirjoittelut kannattaa todellakin jättää sinne ihan omaan arvoonsa, niillä ei kannata päiväänsä pilata, ei kannata altistua jonkun pahan mielen purkukohteeksi. Nykyään, kun lähes jokaisen kotona on laajakaista, kirjoitteluun erilaisille palstoille ei voi vaikuttaa, sen sijaan omaan suhtautumiseensa voi. Itse kannatan ja toteutan mallia, jossa on aivan se ja sama, mitä ”joku jossakin” kirjoittaa ja käytän näin kirjoittelun pohtimiselta säästyneen ajan koirien kanssa lenkkeilyyn ja treenaukseen :wink:
Markku Seppänen

Viesti Kirjoittaja Markku Seppänen »

Edelleen olen sitä mieltä, että mitä enemmän asioita SELITELLÄÄN, sitä pahemmaksi asia muodostuu. Miksi? Selittelyyn tulee HYVIN HERKÄSTI syyttävä tulkinnan mahdollisuus. Tuon syyttävän tulkinnan mahdollisuuden ottaa mielellään vastan tietoisesti tai tiedostamattaan, jotta saa taas selittää ja syyttää. Siinä se kierre sitten onkin.

Eiköhän sakemannien kaksi leiriä ole jo tarpeeksi selitelleet ja syyttäneet toisiaan. Odotan innolla sitä päivää, jolloin asioista KESKUSTELLAAN RAKENTAVASTI nokakkain.
kirsti malila-vottonen

Viesti Kirjoittaja kirsti malila-vottonen »

Kuten jo ilmoitin minulla on Takana pitkä tekeminen saksanpaimenkoiran kanssa.Kotonani on enää Aireddan Guindo 11-vuotta ,joten ei minun tarvitse tuoda enää esille kenenkään erinomaisuutta.Se mitä ihmiset kasvattieni kanssa harrastavat tai ovat harrastamatta on totaalisesti koiran omistajan oma asia ,heidänhän koira on.Jos haluavat jotain tehdä se on plussaa kasvattajalle ja olen siitä nöyrän kiitollinen.Ja neuvon jos osaan ,usein omistajat osaavat jo enemmän ,kuin minä.

Minulla on ainakin omasta mielestäni kohtuullisen hyvät välit kasvattieni omistajiin ja olen aina yrittänyt toimia oikein ja neuvoa,kun sitä on kysytty.
Vanhan koulukunnan kasvatti olen ,mutta en sokea ,toivottavasti, itseni suhteen.
Niin mukavaa,kuin tämä nettikirjoittelu :lol: onkin tämä vie tuhottomasti aikaa,joten jos Mia haluat jatkaa keskustelua kanssani otamme sinut mielellämme kahvin merkeissä vastaan Palojoentie 180 Palojoella,Nurmijärvellä."FACE TO FACE" keskustelu on paljon mukavampaa ,kuin tälläinen netissä huutelu tai juttelu ,miten vaan .Joten tervetuloa vaan tutustumaan minuun ja herra Vottoseen ,saatat yllättyä ,emme me ole niin suuria paskapäitä kuin voisi luulla.
Itseasiassa olen jo nyt väärällä palstalla ,koska viime viikolla sanoin irti jäsenyyteni saksanpaimenkoiraliittoon. Katson ,että nyt on sellainen vaihe elämässä ,että vaativa palveluskoira ei tule kysymykseen.
Vuonna-87 hankimme ensimmäisen sakun ja siitä asti sakemanni on ollut ja on varmaan edelleenkin,mutta toisessa muodossa.
On tullut aika kiittää kaikkia niitä ,jotka ovat rikastuttaneet elämäämme harrastuksen parissa ja tulleet vuosien varrella hyviksi tutuiksi.Niitä löytyy käyttö-ja näyttöpuolelta.
Näyttelyihin on nyt mukava tulla turistina ,kerrankin katsomaan ja nauttimaan maailman parhaasta rodusta.
Ja tapaamaan niitä hankittuja maailman mukavimpia tuttavuuksia ja immeisiä.Nähdään kehän reunalla. Terveisin Kirsti ja Mikko Vottonen.
Pekka Hannula

Viesti Kirjoittaja Pekka Hannula »

Mia, Päpä ja muu väki,
en ole minkään linjan puolella tai mitään linjaa vastaan, joten se tarkoitushakuisuudesta. Edelleen olen sitä mieltä, että rakenne vaikuttaa käyttöominaisuuksiin. Olen ollut siitä asiasta yhteydessä Ruotsin poliisikoiralaitokseen, ja sieltä kantani asiaan vahvistui. Kyse ei siis ole ulkonäöstä.

Mutta jos Mian tilastot ja Päpän käsitykset vahvistavat, että näyttelyjen järjestäminen on tuhoisaa rodulle, lopetetaan ne. Meikäläisen vatsahappoja se ei heilauta. Tuomarina olen yrittänyt pitää huolta rodun rakenteesta ja karsia kaikki siellä näkyvät luonneongelmaiset. Mutta jos olen pilaamassa rotua ja aiheuttamassa epäsopua, mainiosti saan aikani kulumaan muutenkin.

Olin alun perin huolissani, kun harrastajajoukko (osa siitä oli päänäyttelyssä) on pienentynyt, ja siihen ehdotin toimia. Mitä tästä kinaamaan. Äänestäkää seuraavassa edustajakokouksessa järkevästi ja lopettakaa näyttelyt. Sillä päästään niistä ja tällaisista keskusteluista.
P
Pekka Hannula

Viesti Kirjoittaja Pekka Hannula »

Mian tilastoista ihan vähän, mutta tämä olkoon vihoviimeinen kommentti.

Nyt vasta älysin katsoa otoksen kokoa. Ensinnäkin se on pieni, toiseksi toisen ryhmä on suurempi, mikä jo sinänsä kasvattaa vaihtelua ("variaatio kasvaa kun populaation koko suurenee").
Ja millä satunnaismenetelmällä linjojen edustajat on valittu?!

Mutta vaikka tällaisista tilastoista ei paljon johtopäätöksiä voi tehdä, niin koko sopasta voi: näyttelyt pois!
P
Päivi Ollikka

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Pekka H: Väärin meni omalta kohdaltani. En minä vaadi näyttelyiden alasajoa. Ei se ole minulta mitenkään pois, että ihmiset harrastavat näyttelyissä käyntiä.
Kun peräänkuulutettiin miksi väki näyttelyissä vähenee: Harrastajakunnan muuttuminen ja harrastusmahdollisuuksien lisääntyminen siirtää väen näyttelykehistä kentälle ja maastoon.
Omissa ryhmissäni kentällä ei kukaan edes puhu näyttelyihin menosta. Mukana on kuitenkin myös näyttelylinjaisia koiria. Aika koirien parissa vierähtää reeneissä kentällä, pellolla ja metsässä -muuhun ei juurikaan jää aikaa.
Kesäleirillä näkyy toisenlainen ero. Siellä on paljon harrastajia, muttei juurikaan näyttelylinjaisten kasvattajia. Leiri on kuitenkin hieno koulutustilaisuus omille koirille. Siellä voi seurata kasvattiensa kehitystä ja koulutusta.
Tänä vuonna, kun koulutustilaisuuksissakin on ollut vähän väkeä, laittaisin melkoisen painon bensanhinnalle. Moni tuttu (itsekin) on jättänyt niin leirejä kuin muitakin tapahtumia pois, koska se on niin kallista reissata. Mieluummin sitä senkin viikolopun reenaa omaa koiraa kentällä/pellolla.
Ei se ole mikään missio, ettei näyttelyissä käydä. Ne käyvät, jotka haluavat

Kahteen linjaan sen verran, että niissä on selkeä ero. Itseäni toistaen -kummassakin linjassa on hyviä ja huonoja. Linjojen jalostuspäämäärät ovat erilaiset, joten myös koirat ovat erilaisia. Ei siinä sen kummempaa.


Jotenkin toivoisin, että turha kitka eri linjojen välillä vähenisi.
Ongelmaa ei ole koiranomistajien/harrastajien suhteissa, ongelma on ilmeisesti kasvattaja tasolla

ei muuta kuin...
Eteenpäin -sanoi mummo lumessa :wink:

...nyt kohti Imatraa...
Pekka Hannula

Viesti Kirjoittaja Pekka Hannula »

Kerta itsekiellon päälle:

Mia,
hyvä kun viitsit ahertaa tilastojen parissa. Ne antavat edes jonkinlaista pohjaa vakavammalle keskustelulle. Sen verran kuitenkin otoksen koosta, ettei siinä ole kymmentä suurinta kasvattajaa, vaan 4 + 6.

Yleensä lonkkatuloksiin (prosentteihin) on vaikea luottaa, koska osa tuloksista pimitetään. Siinä tuskin on kuitenkaan eroja erilinjaisten kasvattajien välillä.
Jotta voiskos harkita, että siirryttäisiin Ruotsin malliin. Siinä ilmoitetaan viralliselle taholle myös välikuvaustulokset, siis ihan kaikki. Näiden perusteella olisi todenmukaisempaa laskea indeksejä kuin nyt. Rehellinen ilmoitusvelvollisuus voitaisiin liittää vaatimukseksi myös SPL-kasvattajalistalle.

Hyvää syksyä hämmentävän palstakeskustelun keskellä.
P
Johanna Syväkuru

Viesti Kirjoittaja Johanna Syväkuru »

Tämähän keskustelu lähtee nyt aivan pois raiteiltaan, mutta menköön. 8)

P.H. kirjoitti

"Jotta voiskos harkita, että siirryttäisiin Ruotsin malliin. Siinä ilmoitetaan viralliselle taholle myös välikuvaustulokset, siis ihan kaikki. Näiden perusteella olisi todenmukaisempaa laskea indeksejä kuin nyt. Rehellinen ilmoitusvelvollisuus voitaisiin liittää vaatimukseksi myös SPL-kasvattajalistalle. "

Olisi todella hienoa, että SPL-kasvattajalistalle pääsyyn olisi jotain todellisia kriteerejä olemassa, kun kennelliiton kasvattajaksi pääsee ihan kuka vain. Kuitenkin kun on kyseessä käyttökoira, olisi hienoa, että SPL-kasvattajilta vaadittaisiin esom. tuloksia omakouluttamallaan koiralla rodunomaisesta kokeesta. Ja että liiton puolesta painotettaisiin, ja ANNETTAISIIN ARVOA niille kasvattajille, jotka sitä arvokasta työtä tekee. Ei mutu pohjalta, eikä tuurilla, vaan kouluttaa ja testaa jalostuskoiriaan. Tekee valintoja ja poissulkee koiria jalostuksesta. Kyllä se niin on, että toisilla kasvattajilla on enemmän ja toisilla vähemmän rikkinäisiä koiria. Ja tuloksia.

Oishan se hienoa, että SPL-kasvattaja tarkoittaisi jotain muutakin, kuin että se on muutaman viikonlopun viettänyt kursseilla, ja käynyt erkkarissa.

Ai niin, ja itse kouluttanut jollekin koiralle BH:n!
Hilkka Laakso

Viesti Kirjoittaja Hilkka Laakso »

Aloittelijana ja melkoisena maallikkona en voi olla ihmettelemättä tätä keskustelua. Miksi nämä muutamat täällä kiihtyneet näyttelyharrastajat ottavat täällä esitetyt ja perustellut faktat (näyttelyissä käydään vähemmän kuin ennen ja näyttelylinjaisilla koirilla on keskimäärin käyttölinjaisia koiria heikommat tulokset virallisissa luustokuvauksissa) henkilökohtaisesti itseensä?

Aivan kuten täällä aikaisemmin todettiin, on vaikeampaa jalostaa kolmea ominaisuutta kuin kahta. Ainakin minulle ihan tavisharrastajana ja vieläpä aloittelevana sellaisena on aivan päivänselvää, mitä ominaisuuksia arvostan harrastuskaveria ja perheenjäsentä valitessani. Ensimmäinen kriteeri on terveys, toinen on käytettävyys ja vasta kolmas, kohtuullisen merkityksetön, on rodunomainen ulkonäkö.

Nämä Mian tekemän tilaston erot lonkkakuvaustuloksissa ovat niin merkittäviä, että ennenkuin laajempia tilastoja tehdään, en usko, että kyse voisi olla vain sattumasta. Itse en (taviskoiranostajana ja kasvatuksesta mitään ymmärtämättömänä) periaatteessa hyväksy minkäänlaista riskinottoa terveysasioissa ulkonäön, sen paremmin kuin käyttöominaisuuksienkaan hyväksi. Sairas koira on niin raskas taakka, että terveyden pitää mielestäni olla ehdottoman tärkeä kriteeri jalostuksessa.

Koska itse arvostan terveyttä ja käyttöominaisuuksia ylitse ulkonäön, tulee seuraavakin koirani olemaan käyttölinjainen. Valitettavasti linjat ovat kai niin eriytyneitä, ettei minulla nykyisen tai tulevienkaan koirieni kanssa todennäköisesti tule olemaan mahdollisuuksia näyttelymenestykseen. Se ei kuitenkaan harmita yhtään, sillä pidän näyttelyitä vain yhtenä harrastusmahdollisuutena monista, eikä itselläni ole paloa kuin yhteen, korkeintaan muutamaan näyttelyyn, ihan uteliaisuudesta koirani arvostelun suhteen.

Luulen, että ne jotka näyttelytoiminnasta viehättyvät ja joiden koirissa on potentiaalia, varmasti kiertävät kehiä enemmän. Miksi näyttelyihin edes tarvitsisi saada lisää meitä keskikastin massaa? Kuinka monta G:tä on järkevää kerätä kun näyttelymaksut ja bensiinitkin maksavat minkä maksavat?

Kentällä ja leirillä käyneenä aloittelijana tämä nettipalstoilla riehuva leiriytyminen näyttely- ja käyttöihmisiin tuntuu todella vieraalta. Oman kokemukseni mukaan näyttö- ja käyttölinjaiset koirat omistajineen on otettu aivan samalla tavalla rinkiin ihan karvoihin katsomatta. Jokaikiselle, joka malttaa kuunnella, on ollut koulutusohjaajilta tarjolla kasapäin tietoa ja neuvoja ja kentällä on treeniseuraa.

Olen tässä kuluneen puolenvuoden aikana kuunnellut sivusta osaavampieni juttuja, ja olen aivan vakuuttunut siitä, etteivät käyttökoirienkaan omistajat halua näyttelyitä lakkauttaa. Ne nyt eivät vain kaikkien asteikolla ole harrastuksena ykkössijalla. Harva silti kuitenkaa ajattelee niinkään, että saksanpaimenkoirasta pitäisi pelkkiin tuloksiin ja terveystilastoihin nojaten kasvattaa ties minkä turren näköinen susikoira. Erästä viisaampaa ja kokeneempaa harrastajaa mukaellen: Kyllä kauniin koiran kaunis seuraaminen on kaunista katseltavaa.
Pekka Hannula

Viesti Kirjoittaja Pekka Hannula »

Mia,
tällä kertaa ei kyse ollut ymmärryksen puutteesta.
Mutta jos sanoo vertailevansa 10 suurimman käyttölinjaisen ja näyttelylinjaisen kasvattajan tuloksia, syntyy kuva, että 10 + 10 ja se on otoksena aika paljon isompi kuin 4+6.
Ja tulokset voivat olla oikeita pienestä otoksesta huolimatta, muttei niitä kiistattomiksi voi väittää ennenkuin tulokset ovat kattavammat.

Mie annan periksi ja tunnustan: Käyttölinjaiset ovat parempia ihan joka tavalla! Työ ootte saanu miut vakuuttuneeksi. Ensi yönä saan unen päästä kiinni, kun ei tarvihe tätäkään asiaa enää pohtia. Sitäkään en pohdi, miten hemmetissä keskustelu joutui tähän iänikuiseen vänkäämiseen, vaikka tarkoitus oli ihan toinen.

Mia, jätetään tämä juttu, niin en joudu enää rikkomaan lupauksiani.
P
Seija Kulmala

Viesti Kirjoittaja Seija Kulmala »

Pekka Hannula kirjoitti:Jotta voiskos harkita, että siirryttäisiin Ruotsin malliin. Siinä ilmoitetaan viralliselle taholle myös välikuvaustulokset, siis ihan kaikki. Näiden perusteella olisi todenmukaisempaa laskea indeksejä kuin nyt. Rehellinen ilmoitusvelvollisuus voitaisiin liittää vaatimukseksi myös SPL-kasvattajalistalle.
P
Todella hyvä ajatus. Varsinkin kun kennelliitto nämä ilmaiseksi kirjaa, ts jos koira on välikuvissa niin rikki että nukutetaan, kennelliitto kirjaa nämä viralliset kuvat rekisteriinsä ilmaiseksi.

Indeksit eivät pidä paikkaansa jos osa koirista on sairaita mutta eivät näy tilastoissa. Eli näillä lähettämättömillä tuloksilla kaunistellaan indeksejä.
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

Tuohon Seijan viestiin sen verran,että mitäs sitten pitäis tehdä sellaisessa tapauksessa,että koira rekisteröidään (jos rekisteröidään) vasta kelvollisten välikuvien jälkeen?? Vai onko tuo niin maan mainio porsaanreikä,ettei sille voi mitään?
Hanna Rikkonen

Viesti Kirjoittaja Hanna Rikkonen »

Lusikka (vai olisko parempi) kauha soppaan ja hämmentämään :lol:

Kannatetaan ehdottomasti ajatusta että välikuvat myöskin lähetettäisiin liittoon. Mielestäni olisi hyvä antaa liiton kautta porkkanaa kasvattajille/omistajille, korvaamalla takaisin päin kuluja.

Tässä esimerkkinä muulta rodulta (tosin silmien osalta):
Lappalaiskoirat ry:n myönnetään avustukset lappalaiskoiran omistajalle Suomessa riippumatta siitä onko hän yhdistyksen jäsen vai ei. Korvauskäytäntö on voimassa vuoden 2006 loppuun, jonka jälkeen käytäntöä voidaan tarkistaa. Yhtä koiraa kohden maksetaan vain yksi korvaus. http://personal.inet.fi/yhdistys/lappal ... tukset.pdf
Jos tuo linkki ei toimi niin yritän uudestaan (mä oon niin käsi tän koneen kanssa :shock: )

Näin mun mielestä voitaisiin toimia välikuvauksensuhteen tai virallisten suhteen, saatais korkeemmat kuvausprosentit.

On kovin tyyristä hommaa (ainakin JKL) välikuvaus. Kuvaus jossa kuvataan lonkat, kyynäret, polvet + lanneranka maksaa n.135 euroa.

Lilli:
Toivottavasti aikuisten oikeesti kukaan ei tuollaista tee. Jos tekee, mielestäni siittä pitäisi antaa kasvattajalle kirjallinen huomautus tai joku sanktio. Kaikki pennut pitää rekisteröidä. Totuutta ei saa vääristää.

Että tämmöstä tuli kirjoiteltua ... :pc:
T: Hanna
Hanna Rikkonen

Viesti Kirjoittaja Hanna Rikkonen »

Mä jälleen...
Siinä Pekka on oikeessa että lopetetaan tää hemmetinmoinen hössötys kaikessa. Lopetetaan ne niin kiusallisiksi katsotut näyttelyt. Saa moni rauhan kun ei tarvitse netti palstoilla olla yötämyöten haukkumassa näyttelykoirien tuloksista / erinäisistä titteleistä tai muuten vaan saavutuksista, unohtamatta kasvattajaa.
Oikeesti: Onko ihan oikeasti tämä "hiekkalaatikko" niin vitun täynnä ettei mahduta samaan lootaan.
Käviskö että: kaikista ei pidä pitää mut kaikkien kanssa pitää tulla toimeen, vai ?
Olisiko se mahdottomuus ? :roll:
Vastaa Viestiin