Päänäyttelystä 2006

SPL:n näyttelyihin ja ulkomuotoon liittyvät aiheet

ViestiKirjoittaja Juha Puurunen » 29 Elo 2006 5:51

Sopimuksen ( http://www.spl.fi/liitto/poytakirjat/sopimus.pdf ) mukaan, jos tulos on saatu viime vuonna, ei saa. Tänä vuonna SPL-kokeissa saavutetut tulokset ovat kaikkien kennelorganisaatioiden hyväksymiä.
Juha Puurunen

ViestiKirjoittaja kirsti malila-vottonen » 05 Syys 2006 15:08

En tiedä ,onko tämä oikea ketju,mutta tahtoisin kiittää Erkki Aarniota loistavasta kirjoituksesta ja kannanotosta puheenjohtajan palstalla Saksanpaimenkoira lehdessä nro 5.
Jo pitkään olen henkeä haukkoen lukenut palstoja ,joissa saksanpaimenkoira ihmiset haukkuvat toisia samanlaisia.Otetaan kaiveltaviksi kuka milloinkin .Ja sanotaan enemmän kuin mitä sylki saisi kenenkään suuhun tuoda.Meidän jokaisen ,minä mukaan lukien on hirveän helppoa kaivella lähimmäisen silmästä sitä "Malkaa" ja jättää huomaamatta ,että omassa onkin "Tukki".Kaikkein yksinkertaisinta on arvostella muita sen me ihmiset osaamme.
Välillä tuntuu,että kirjoitukset täyttävät vaikka millaisen herjauksen ja kunnianloukkauksen mitat.Se on ikävää.
Saatankin tällä puheenvuorollani nyt joutua jonkun tikkatauluksi,mutta otan se riskin :wink:
Kiitos Puheenjohtajalle .
Hyvää syksynalkua kaikille tutuille ja tuntemattomille.
kirsti malila-vottonen

ViestiKirjoittaja Päivi Ollikka » 06 Syys 2006 9:28

Tuskin tuosta kirjoituksesta tikkatauluksi joutuu. :)
Yhteistyö on aina paras vaihtoehto.
Kritiikkiä sopii ja pitää antaa, mutta netti ei ole paras paikka pohtia henkilöiden tai yhteisöjen tekemisiä. Kirjoitukset, kun voi ymmärtää väärin.
Liiton parjaaminen ja vastuuhenkilöiden mustamaalaaminen on mennyt liiallisuuksiin. Jokaisen näiden kirjoittelijoiden kohdalla pystyy vetämään suoran kytköksen omaan toimintaan. Ihmisluonne on sellainen, että hauaa selittää asiat itselleen parhaalla tavalla ja ajaa itselleen tärkeitä asioita.
Liitto rotujrjestönä on monen sylkykuppi. Rodunedun jokainen näkee hieman erilailla.
Itse olen aina vaan enemmän vapaan toiminnan puolella. Rodun jalostuksessa on niin monta muuttuvaa tekijää, että vaatimukset kannattaa pitää kohtuullisina.
Tiedotus ja valistus on mielestäni tällä hetkellä liiton suurin ja vaikein tehtävä. Valistetaan ostajakuntaa ja se määrää jalostuksen suunnan kuitenkin lopulta.

Tällä hetkellä koiraharrastus nousee kohisten. Pienten koirien suosio kasvaa kaupunkiympäristössä -hyvä niin. Siinä rinnalla kasvaa nuori harrastajasukupolvi, joka vaatii koiralta monipuolisuutta. Koiran kanssa pitää pystyä menemään agilityyn, metsäjäljelle, suojeluun sekä pelastuskoiratoimintaan. Rotumme on tämän harrastajakunnan ykkösvaihtoehtoja...tai pitäisi olla. Kuitenkin liian moni ostaja pettyy koiran hankkittuaan. Se onkin sairas ja sen koulutettavuudessa on suuria puutteita.

Rotumme on jakautunut kahtia. Sitä ei voi kieltää kukaan. Nämä kaksi linjaa ovat hyvinkin erilaisia olemukseltaan, luonteeltaan, käytökseltään ja tärkeimpänä - koulutettavuudeltaan. Niitä ei edes pidä lähteä vertaamaan keskenään. Kummassakin linjassa on hyvät ja huonot puolensa sekä hyvät kasvattajat, että huonot kasvattajat. Se, että huutelee vain oman toimintansa erinomaisuuden puolesta antaa varsin pienen kuvan itsestään ja kyvystä hahmottaa ympäristöään

Käyttölinjaisia myydään enenevissä määrin on tietysti normaali seuraus tarjonnan lisääntymisestä, mutta myöskin yllämainitun ostajakunnan segmentoitumisessa. Siinä on myöskin mielestäni syy näyttelykäyntien vähenemiseen. Näyttelyrodut ovat erikseen. Näyttelyistä on tullut harrastus samaan tapaan kuin agilitystä. Yllämainitut harrastajat käyvät siellä sen yhden kerran, jos silloinkaan. Ulkonäkö ja siitä kilpailu ei ole tälle harrastajakunnalle "harrastusominaisuus" tässä rodussa.

Kun kasvattaa oman näkemyksensä ja järjestöjen luomien säädösten mukaan parhaita mahdollisia saksanpaimenkoiria, ostajakunta määrää sitten menestymisesi. 8)
Päivi Ollikka

ViestiKirjoittaja Mia Mäkelä » 06 Syys 2006 17:30

Mua pyydettiin tekemään tilastovertailua linjojen terveydestä (luustokuvaukset), ja tämä tullee päivänä eräänä kun aikaa on :)

Siihen asti voinee vaikka kummastella noista mun aiemmista tilastoista kilpailuikäisten koirien tuloksia, terveystutkimustuloksia sekä kuvausprosentteja 1999-2003 vuosina eniten koiria kasvattaneiden kasvattajien kohdalta..

http://sensuroitu.net/spk/info/tilastot/top10.pdf

Karkeasti jaoteltuna tuossa on 4 käyttökoirasuuntausta ja 6 näyttelykoirasuuntausta edustavaa kasvattajaa.

Laskimpa sitten nopeasti noista prosenteista suurimpien, eli siis kokonaisuudessa populaatioon vaikuttavien kasvattajien keskiarvot Näy/Käy lonkkien osalta:

Kuvattuja:
- N 39,67%
- K 69,23%

A-lonkat:
- N 19,28%
- K 37,88%

B-lonkat:
- N 29,40%
- K 32,15%

C-lonkat:
- N 30,90%
- K 20,20%

D-lonkat:
- N 17,67%
- K 8,88%

E-lonkat:
- N 2,67%
- K 0,85%

Sitten jos lasketaan virallisen määritelmän mukaan jaottelulla "terve" "dysplastinen":

A ja B lonkkaisia:
- N 48,68%
- K 70,03%

C, D ja E lonkkaisia:
- N 51,32%
- K 29,97%

...Niin. Että jos joku vielä väittää ettei eroa todistettavasti ole... Eikun tilastoja tekemään ;)
Mia Mäkelä

ViestiKirjoittaja Markku Seppänen » 06 Syys 2006 18:06

Olen monessa asiassa samaa mieltä Päivi Ollikan kanssa. En halua provosoida kirjoituksellani. Kysyn vain, että mitenkähän usein kirjoituksillaan aggresiivisuutta ja kaikkitietävyyttään levittävät kirjoittajat ovat sellaisia, joilla ei ole itse hankittuna minkäänlaisia tuloksia missään lajissa yhdenkään koiran kanssa. Ja syyhän on aina koirassa.
Markku Seppänen

ViestiKirjoittaja kirsti malila-vottonen » 06 Syys 2006 19:57

On se luojan lykky, että ihmisistä ei tehdä tilastoja ,kuinka moni saisikaan lisääntyä .Ei varmaan kovinkaan moni.Nyt olisi kivaa ,että ihmiset oikeasti kertoisivat, mitä mieltä ovat näistä herjaavista kirjoituksista mitä esiintyy netissä.
Ottavatko nämä netti haukkujat huomioon ,että tässä sähköisessä mediassa se sana mukavasti leviää ja voi oikeasti haitata ihmisten elämää ,työtä ja perhettä.VAI ONKO TÄSSÄ KYSE OIKEASTI SUURESTA PAHANSUOPAISUUDESTA?
Ja se onko suurella suulla puhujilla ihan oikeasti rohkeutta lähteä mukaan kasvattamaan ja tekemään työtä saksanpaimenkoiran kanssa vaan onko todella vain mukava arvostella muiden tekemää työtä.
Ei se koirien kasvattaminen mitenkään helppoa ole tai lonkalta heitettävää hommaa.
Ja kuka on se suuri IHMINEN,jolla on oikeus sanoa kenellä on lupa kasvattaa saksanpaimenkoiraa ja kenellä ei.
Jokainen kasvattaja joutuu vastaamaan tuotoksistaan ja korvaamaan viat selvällä rahalla ei vanhoilla vaatteilla,näin ainakin me olemme joutuneet tekemään.
Oikeassa olet Markku vika on aina koirassa ei koskaan remmin toisessa päässä ja vielä paremminkin uroksessa,jos koiran emä sattuu olemaan oma tai uroksen suvussa tai siinä kaikenpahanalussa Kasvattajassa.
Ei siis arvostelijassa.
Ei kun suukkosia ja rapsutuksia kaikille koville arvostelijoille ja oikeille ja hyville ihmisille täältä Nurmijärveltä.
kirsti malila-vottonen

ViestiKirjoittaja Päivi Ollikka » 06 Syys 2006 21:24

Ja sun sanoma oli... ??? ;)
Päivi Ollikka

ViestiKirjoittaja kirsti malila-vottonen » 06 Syys 2006 22:11

Jahas olenko vaikeaselkoinen :roll: no lähinnä se kuinka kauan kasvattajat ja harrastajat antavat tämän loanheiton ja suoranaisen ilkeilyn jatkua.
Ei varmaankaan ole rodun ja harrastamisen kannalta millään lailla terveellistä ,että nettiherjoittelu saa tällaisen muodon ja mittasuhteet kuin se on nykyään saanut.
Tässähän saa ihan odottaa milloin on itse suomi 24-palstan kohuttu kaunotar ja juhlittu sankari.
Niin ja yksi kysymys oli kuka se saa sakemanniväestä "heittää sen ensimmäisen kiven"...ilmeisesti nämä erinomaisen hyvät ,kauniit ,loistavat ja rohkeat kaikentietävät-ja taitavat netin sankarit.
kirsti malila-vottonen

ViestiKirjoittaja Lilli Hyvärinen » 06 Syys 2006 22:13

Tuskimpa kukaan voi noita Suomi24:n nimettömiä alatyylin kirjoituksia kovin tosissaan ottaa :D
Lilli Hyvärinen

ViestiKirjoittaja kirsti malila-vottonen » 06 Syys 2006 22:32

Varmaan ne ihmiset joihin ne kaikkinaiset kirjoitukset kohdistuvat.Olivat ne kenen kirjoittamia tahansa.Ja aika huikeita kirjoitelmia siellä onkin .Loukkaavia ja pahansuopia.
Ihmettelenkin nauttivatko nykyään ihmiset toistensa loukkaamisesta.
Tuntuu kuin sivistys ja kaikkinainen kasvatus olisivat vallan vanhanaikaista kamaa.
Mielestäni syytös ja arvostelu on aina otettava vakavasti ja ajateltava loppuun asti.
Myös sen, joka "sanansäilällä" toista sivaltaa on mietittävä erinomaisen tarkkaan mitä sanoo tai kirjoittaa .
Mitä se ihmisen kunnia nykyisin maksaa ,aiemmin ainakin melkoisia summia.
kirsti malila-vottonen

ViestiKirjoittaja Mia Mäkelä » 06 Syys 2006 23:26

kirsti malila-vottonen kirjoitti:On se luojan lykky, että ihmisistä ei tehdä tilastoja ,kuinka moni saisikaan lisääntyä .Ei varmaan kovinkaan moni.

Siis ymmärsinkö minä nyt oikein? Se on se ja sama mitä tilastot (meillä ainut olemassaoleva "fakta") kertoo rodun tilanteesta ja näistä linjaeroista jotka mm. Hannula otti tässä keskustelussa esiin lisäksesi.

Sitten kun aletaan esittämään sitä teidänkin huutelemaa faktaa, viitataan sille kintaalla "onneksi samaa ei tehdä ihmisistä, ei kukaan muuten lisääntyisi"?

Eikö koirien jalostus nimenomaisesti pitäisi olla sitä että valinnat tehdään rodun tasoa ja terveyttä parantaakseen, eikä ajatuksella "antaa kaikkien kukkien kukkia" ja että "jokaisella on oikeus lisääntyä"?

Jos sinulla/Hannulalla on esittää vastakkaista tilastoa, vaikka laajemmassa mittakaavassa, jolla todistatte linjojen yhdenmukaisen tilanteen esim. kyynär- ja lonkkaongelmien osalta, olisin hyvin kiinnostunut sellaisen näkemään.

Itse olen siinä suhteessa ikävä ihminen, että minulle ei riitä perusteluksi "kun se vaan on niin" tai "musta nyt tuntuu että asia on näin". Väitteet pitää kyetä perustelemaan ja mahdollisuuksien mukaan myös todistamaan.

Puhuahan voi meistä jokainen, ja kaikilla on oikeus mielipiteisiinsä. Ja hyvä jos tämä palsta auttaa kanavana purkamaan omaa pahaa oloaan nimellä, toisinkuin noi suomi24:n tyypit jotka eivät sitä vertaa edes uskalla.. :käsi:
Mia Mäkelä

ViestiKirjoittaja kirsti malila-vottonen » 07 Syys 2006 6:54

Kyllä terveyteen ja rodun kehitykseen on kiinnitettävä huomiota ,sehän on aivan selvä asia.En vain pidä tavasta ,jolla se nykyään tehdään.Ja tietääkseni en ole huudellut yhtään mitään vai olenko?
Itselläni on oman kennelini koirissa onneksi kohtuullisen hyvä lonkkatilasto ja terveystilasto.Nyt tietysti voidaan alkaa kaivelemaan kaikenlaista muuta ,mitä niistä puuttuu tai mitä niissä pitäisi olla enemmän.
En ole koskaan harrastanut tilastoja ,mutta eikö sanomattakin ole selvää ,että jokaisen kasvattajan on vastattava koiriensa terveydestä ja siitä yhdistelmästä minkä tuottaa.
Itse olen siirtynyt kasvattamaan Westieitä .Katsoin ,että saku on kohdallani tällä hetkellä rotu ,jota minun pitäisi kasvattaa ja jalostaa täysipäiväisesti.Ja siihen minulla ei ole aikaa ,kun töitäkin on tehtävä.
Eikä tämä tarkoita nyt sitä ,että länsiylämaa olisi yhtään helpompi rotu,mutta meille nyt sopivampi.
Sinänsä voit Mia olla huoleti ,Kennel Kimikon ei enää kaunista tai rumenna tilastojasi koirillaan.Tosin meidän koiramäärä on niin pieni ,että emme ole vissiin olleetkaan syynin kohteena,samapa tuo.
Vastaapa minulle ,miksi ihmeessä sinun kirjoituksesi ja tilastosi tuntuvat minusta niin kovin "vihaisilta".Luuletko oikeasti,että tällainen lietsominen vie rotua eteenpäin tai auttaa uusien ihmisten hankintaa liiton riveihin.
Sinun on aika itsesi ruveta kasvattamaan ja tuottamaan suomeen sitä täydellistä saksanpaimenkoiraa,odotan innolla.
Ja muuten mitä mieltä sinä itse olet siitä ,että haukutaan ja nimellä kutsutaan sakuihmisiä eri palstoilla?
Itse en ole 24-palstalle koskaan skriivaillut ja alunperin kirjoituksessani peräsin ihmisten kantaa siihen , mitä he ovat suomi yms.kirjoituksista mieltä?
kirsti malila-vottonen

ViestiKirjoittaja Mia Mäkelä » 07 Syys 2006 7:39

Kirsti: En osaa kysymykseesi muuta vastata, kuin että jokainen lukee riveiltä ja rivien välistä sitä mitä itse haluaa.

Alunperinkin tässä ketjussa hypit silmilleni ja aloit arvostelemaan ja aliarvioitsemaan minua täysin asiallisesta kommentista. Ehkäpä mielipiteeni ei sinua jo siinä vaiheessa miellyttänyt kun en ollut kauhistelemassa ja haukkumassa suojelu/käyttöharrastajia siksi ettei teitä treenattu ensimmäisenä, mikä ei ole käytäntö kenenkään uuden kentälle tulleen kohdalla.

Kuten aiemmin sanoin, olen keskustelukumppanina persoona joka vaatii mielipiteille perusteluita ja faktaa - ja niin pyrin myös itsekin tähän haasteeseen vastaamaan vastakommentoinnissa. Palstakeskustelut kun mielestäni ei ole vain höttöä että ollaan samaa mieltä aivot narikassa, vaan keskustellaan, perustellaan ja kyseenalaistetaan

Marttyyriasenne "tee itte parempia" on kyllä aika naurettava, eikä se mielestäni kuulu aikuisten ihmisten väliseen keskusteluun. Eikä se todellakaan vie eteenpäin jalostuksellisesti saksanpaimenkoiraa.

Ja siihen täydelliseen koiraanhan meidän pitäisi tähdätä, ei selvien riskiyhdistelmien toistuva tekeminen ole mitenkään perusteltua "ei ole täydellistä koiraa"-kortilla. Silloin ollaan vaan lisäämässä määrää eikä luomassa laatua. Käyttökasvattajien tilastot samassa osoittaa sen että kyllä niissä lonkkatilastoissa voisi nuo eniten pentuja tuottaneet näyttelykasvattajatkin tulla huomattavasti paremmalle tasolle.

- Mia

Ja ps: Itse en ole suomi24:lle kirjoittanut nimettömästi, ainoastaan nimelläni. Ja niitä huudeltuja tuloksiakin on. Ja on mun koirallakin jälkeläisiä, uroksen valintaan olen itsekin huomattavasti vaikuttanut :reilukerho:.

Kantani myös Suomi24:n keskustelupalstan olemassaoloon ylipäätänsä sekä nimettömään kirjoitteluun (ylipäätänsä missään) olen tehnyt aikoja sitten hyvinkin selväksi.
Mia Mäkelä

ViestiKirjoittaja Lilli Hyvärinen » 07 Syys 2006 8:53

Voi hyvänen aika. Taidat olla Malila-Vottonen täysin sokea mitä tulee omalta näppäimistöltäsi lähteneeseen tekstiin.

Voisitko kertoa,mitkä kohdat viestittävät tästä Mäkelän "vihaisuudesta"? Sekö,että tilastoista löytyy eroja? Vai mikä?

Lietsomisestakin puhut.
Mitä tämä sitten on : "Vanhat koirat ei opi uusia temppuja ja minä pidän mieluiten harmoniset,kauniit ja päästään terveet SAKSANPAIMENKOIRANI.Onhan niitä mukava katsoakin ,kun ne liikkuvat sulavasti ja kauniisti,eikä tarvi pelätä ,että naapurin repivät kimpaleiksi tai lapsiin käyvät kiinni,kun ne vähän käsiään heiluttelee." ?

Onkohan tämä rakentavassa hengessä käytyä asiallista keskustelua? Sinun osaltasi alkaa tuntua,että ainoa motiivi kirjoituksiisi on tuoda esiin omien koiriesi erinomaisuutta ja kylvää riitaa.
Lilli Hyvärinen

ViestiKirjoittaja Eija Käyhkö » 07 Syys 2006 10:36

...peräsin ihmisten kantaa siihen , mitä he ovat suomi yms.kirjoituksista mieltä?

Nykyisten massamedioiden käyttäminen vaatii ihmisiltä uusia tapoja asioiden käsittelyyn omassa mielessään verrattuna aikaan, jolloin ”painettu” sana oli totuus. Internetpalstojen käyttäminen vaatii lukijaltaan ymmärtämystä siitä, että useinkin kirjoitusten totuusarvo on olematon. Kirjoittelut ovat vain kunkin mielipiteitä, mielipiteiden ei tarvitse pohjautua tietoon. Mielipide ilman tietoa on henkisesti laiskan ihmisen tapa toimi, tiedon hankkiminen mielipiteensä pohjaksi vaatii aktiivista ja vireää ihmistä. Mielipiteen muodostaminen neutraalin tiedon pohjalta vaatii myös vahvan ihmisen, koska objektiivinen tieto saattaa olla täysin erilaista, kuin miten toivoo asian olevan. Suomi24 yms. vastaavien palstojen kirjoittelut ovat lähinnä tajunnanvirtakirjoittamista, joihin ihmiset ilmeisesti purkavat omaa pahaa oloaan. Ilkeily on helppoa, koska täysi kasvottomuus on mahdollista, minkäänlaista vastuuta ei tarvitse kantaa. Kuka tahansa saattaa joutua hyökkäyksen kohteeksi. Kirjoittelut ovat myös pitkälti provoilua, joissa katsotaan, iskeekö joku syöttiin. Kirjoittelut kannattaa todellakin jättää sinne ihan omaan arvoonsa, niillä ei kannata päiväänsä pilata, ei kannata altistua jonkun pahan mielen purkukohteeksi. Nykyään, kun lähes jokaisen kotona on laajakaista, kirjoitteluun erilaisille palstoille ei voi vaikuttaa, sen sijaan omaan suhtautumiseensa voi. Itse kannatan ja toteutan mallia, jossa on aivan se ja sama, mitä ”joku jossakin” kirjoittaa ja käytän näin kirjoittelun pohtimiselta säästyneen ajan koirien kanssa lenkkeilyyn ja treenaukseen :wink:
Eija Käyhkö
Keskustelun ylläpito

EdellinenSeuraava

Paluu Näyttelyt