Tuo toimistonhoitajien kouluttaminen tuli tosiaan porin näyttelyssä ajatuksena esiin... ja mielestäni sitä ajatusta kannataisi viedä eteenpäin. Toimiston kun pitäisi olla se näyttelyn "ohjauskeskus".
Ellei toimistossa homma toimi niin ei se toimi kehässäkään, ja tosiaankin tiedonsiirto toimistosta kehään ja kehästä toimistoon tuntuu monesti olevan kummallinen solmukohta... Oletetaan, että jos toimistossa on joku tulos tarkistettu niin se kehässäkin tiedetään

Nuo Mian listaamat asiat on sellaisia päällimmäisiä asioita, jotka joka näyttelyssä tuppaa tökkimään.
Viime vuosina kun olen ollut näyttelyissä töissä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että töitä tehdään paljon pienemällä porukalla kun ennen ja usein koko järjestävä porukka on ensimmäistä näyttelyä järjestämässä. Kaikki näyttelyt joissa olen ollut kehässä ovat olleet mukavia ja lämminhenkisiä tapahtumia, joiden järjestelyt on vihreästä organisaatiosta huolimatta sujuneet ihan hyvin, mutta tuntuu kuitenkin että tapahtumia olisi kivempi järjestää enemmänkin, ellei joihinkin ihmiisiin kohdistuva kuormitus olisi niin suuri. Pääsääntöisesti kuitenkin ihmiset toimivat oikein ja homma pelaa, kunhan tietävät mitä pitäisi tehdä ja jos on yksikin ihminen joka osaa pitää langat käsissään ja delegoida tehtäviä.
Se on jo nähty, ettei niitä ihmisiä sieltä alaosastoista saa lähtemään toiselle paikkakunnalle koulutuksiin. Mielestäni liiton näyttelytoimikunnan pitäisi järjestää koulutusta niissä alaosastoissa, joissa näyttelyitä järjestetään. On alaosaston kannalta huomattavasti halvempaa ja helpompaa roudata yksi taikka kaksi kouluttajaa omalle kerhohuoneelle, kun lähettää koko alaosaston poppoo reissuun. Eikä sen kouluttajan tehtävän yhden ihmisen harteilla tarvitse maata, on alaosastoja, joissa perinteitä ja osaamista järjestämisestä on.
Ja ihan totta kehäsihteereitä pitäisi oikeesti kiireesti kouluttaa lisää - varsinkin saksankielentaitoisia. Itse voin luvata lähteä koulutusta järjestämään, ja uskon että muutkin "vanhat" sihteeriköt siihen olisivat valmiita.