Koulutusliivin käyttö SPL-kokeessa

Palsta on tarkoitettu vain SPL-kokeista tiedottamiseen. Ajo-ohjeet, vapaat paikat, muutokset etc.
Birgitta Johansson
Viestit: 165
Liittynyt: 06 Joulu 2007 01:41
Viesti:

Re: Koulutusliivin käyttö SPL-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

Tää on kyllä niin... :D.

Kun pitää leluja/nameja koepaikalla vähän aikaa takin taskussa ja palkkaa koiran sieltä, niin on kyllä ihan sama onko päällä koulutusliivi vai se takki. Koira tietää, että se palkka on ollut siellä. Ihan pöhkö sääntö. Se liivihän on treeneissä pitkälle myös takin suojaamista lialta ja vaurioilta.

Ymmärrettävää arvokisojen kenttäosuuksissa silloin, jos joukkueella yhtenäinen peliasu.

Jos sääntö on voimassa maastoissakin, niin sitä en ymmärrä ollenkaan. Just jälkikeppien/esineruutuesineiden yms. kerääminen, vesipullon kuljettaminen yms. - pikkasen hankalaa...

Mä olen kisannut 90-luvun alussa, jolloin treeniliivejä ei vielä ollut keksitty. Siellä ne alokasluokan isot esineruutuesineet iloisesti lenteli pitkin mäkeä, kun ei mahtuneet enää taskuihin (silloin alokasluokassa siis piti myös löytää 3 esinettä). Takeissa yleensä ei ole kuin kaksi isompaa taskua, joista toisen täyttää jo hihna.

Itse tilasin juuri takin, jossa on myös takataskut, niin että mahtuu tavaraa, mutta miten se nyt sitten enää eroaa treeniliivistä...?
Esa Koivulahti
Viestit: 134
Liittynyt: 04 Joulu 2007 18:27

Re: Koulutusliivin käyttö SPL-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Esa Koivulahti »

Birgitta: Luetko kertaalleen tuon otsikon ja kerrot sitten missä SPL kokeessa on esim. esine-etsintä?
Birgitta Johansson
Viestit: 165
Liittynyt: 06 Joulu 2007 01:41
Viesti:

Re: Koulutusliivin käyttö SPL-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Birgitta Johansson »

Ok :). Sama ongelma varmaan jossain määrin kyllä peltojäljelläkin varsinkin silloin, kun esineet voi olla käyttöesineitä. Ja itse kyllä mieluummin tunkisin sieltä kuraiselta pellolta poimitut märät, "tuoksuvat" esineet vettä hylkivän liivin kuin takin taskuun...

Jotenkin en nyt vaan näe tän kiellon hyötyjä, haittoja sen sijaan kyllä tulee mieleen. Mutta joku varmaan ne hyödytkin on keksinyt, kun kielto on voimaan kerran tullut.
Antti Karanka
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Joulu 2007 17:53

Re: Koulutusliivin käyttö SPL-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Antti Karanka »

ite oon esiintyny jälkipellolla alastomana,jo pidemmän aikaa! Heinäkuussa alkaa kyllä noi hyttyset vaivaan.
Maria Arfman
Viestit: 52
Liittynyt: 04 Joulu 2007 10:14

Re: Koulutusliivin käyttö SPL-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Maria Arfman »

elikkä onko tämä yhteinäinen sääntö SV:n kanssa, jota pitää kaikkialla noudattaa vaiko vain Suomen oma sääntö ?

Kiitos

Maria

p.s mulle on ihan sama liivillä vai ilman, mutta mielenkiinnosta kysyn onko tämä sääntö sama kaikkialla, kaikille jne :)
Wiltsu Kallio
Viestit: 9
Liittynyt: 27 Heinä 2012 07:21

Re: Koulutusliivin käyttö SPL-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Wiltsu Kallio »

Uusimmasta palveluskoiratlehdestä: "Tuomareilla ja kokeisiin osallistujilla on ollut epäselvää, saako koiran ohjaaja kokeessa pukeutua ns. koulutusliiviin. Liiton hallitus on todennut, ettei koeohje mitenkään määritä koiranohjaajan pukeutumista, joten tuomarilla ei ole siihen oikeutta puuttua. Motivointiesineiden mukana pitäminen kokeessa on kielletty. Tuomari saa pyytää koiranohjaajaa tyhjentämään selvästi pullottavat pallo-/patukkataskut."
Jarkko Leinonen

Re: Koulutusliivin käyttö SPL-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Jarkko Leinonen »

Miten sitten pullottavat housut, onko tuomarilla oikeus puuttua myös niihin tai peräti kieltää? Itse piilotan pallon ja patukan kokeessa aina lippiksen sisään (sitä ei ole veilä kielletty, siis lippistä, ja pallosta en ole jäänyt kiinni), siellä kuljetan myös jälkiseneet, liinat, valjaat ja makupalat jäljelle niin treenissä kun kokeessakin. Ei tarvii liivejä... Ja joskus käytän myös takin taskuja. No joo... ehkä tämä kieltäminen ei ratkaise ongelmaa, jota sillä ehkä yritetään, kuten ei kieltäminen noin muutenkaan, keskimäärin. Me suomalaiset ollaan tosi hyviä siinä, että jos on joku ongelma niin ratkaisu on että kielletään jotain (Päiviltä voisi pyytää apua jos ei itse keksi mitään kiellettävää). Mitä jos olisi vaan esim. puututtu sääntörikkomuksiin ja annettu niistä rangaistus? Siis jos semmoiseia on tapahtunut... :wink:
Päivi Ahola

Re: Koulutusliivin käyttö SPL-kokeessa

Viesti Kirjoittaja Päivi Ahola »

no kaekenlaista..
kun joskus tästä kuulin oletin, että kyse oli mainoksista jota noiden liivien pintaan on ommeltu..
Hyviä kysymyksiä asian suhteen ketjussa.. niihin ois hyvä saada vastauksia:) jottei ne jää kokeisiin pohdittavaksi olennaisiempien kysymysten äärellä..
Vastaa Viestiin