Muutama ajatus

SPL:n tapahtumiin liittyvä oma tiedotus-, keskustelu- ja palautekanava.
terhi järvinen

Viesti Kirjoittaja terhi järvinen »

Nooh..
Yhdistystoiminnassa olen ollut mukana. Ay-aktivisti vuodesta -98. Ammattiosaston nuorisovastaava vuodesta -99. Valtakunnallisessa nuorisojaostossa vuodesta -00.
Luottamustehtävissä oman ammattiliiton piirissä vuodesta -02.

Kyllä mulla on tietoa miten toimitaan liitoissa, ihan ihmisten liitoissa, ihmisten välisissä konflikteissa jne.

Jos meininki on se, että luottamustehtävään valittu ihminen on luovuttamassa ja "vetämässä ranteitaan auki" vastoinkäymisiä kohdatessaan, niin ehkä se ihminen ei ansaitse paikkaansa. Yhdistystoiminta on aina vapaa-ehtoista ja siinä ollaan sydämellä mukana.

Mä en ole kertaakaan puskasta huudellut mielipiteitäni enkä sitä vastaisuudessakaan tee. Pisti vaan vihaksi, Ensinnäkin koko tää Show (joka oli odotettavissa) ja sitten tää harrastajien, toimikunnan jne asenne koko paskaan. Mitä se kertoo spl:stä, jos tälläseen kohuun suhtaudutaan näin lapsellisesti....

Olen sydämestäni pahoillani Mällin ja Kristiinan puolesta, menetys oli suuri. Hieno koira.

Terhi

*edit: asianosaiset tunsivat jo piston. Aina se vaan osuu omaan nilkkaan, vai mitä S ja R ? :wink: :wink:
Viimeksi muokannut terhi järvinen, 15 Heinä 2006 08:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Riia Salonen

Viesti Kirjoittaja Riia Salonen »

Terhi:
Asian oikean laidan tietäen, sinun on turha ruveta täällä syyttelemään/puhumaan paskaa toisten sanomisista.
Sanna Joronen

Viesti Kirjoittaja Sanna Joronen »

Näin se asia sitten varmasti on. Aamen.
Mikko Sjöberg

Viesti Kirjoittaja Mikko Sjöberg »

Arvoisa Terhi Järvinen:

Kohteliaimmin pyytäisin Sinua antamaan esimerkkejä siitä, miten SPL tai sen toimikunnissa ja hallituksessa olevat henkilöt ovat mielestäsi toimineet asiassa lapsellisellisesti. Olisin myös halukas kuulemaan ammattiyhdistys toiminnassa jo vuosia mukana olleen "konkarin" käsityksen siitä miten asiassa olisi pitänyt toimia.

Haluaisin nyt muistuttaa Sinua, että mm. Ari Raitanen ja monet muut henkilöt jotka ovat omasta halustaan tai tilanteesta johtuen kytkeytyneet tähän tapahtumasarjaan, ovat toimineet vuosikymmeniä edistääkseen saksanpaimenkoiraa rotuna ja Saksanpaimenkoiraliittoa yhdistyksenä. Kuten Ari itse asian mielestäni hyvin selkeästi ilmaisi, niin kyse hänen kohdallaan ei ole ainoastaan tästä tapauksesta vaan hänen päätökseensä ovat vaikuttaneet useat eri seikat vuosien ellei vuosikymmenten ajalta. Uskallan väittää, että Sinulla ei ole tiedossasi kaikkia niitä faktoja jotka tähän päätökseen ovat vaikuttaneet. Näin ollen on hyvin rohkeaa väittää, että Ari "on luovuttamassa ja "vetämässä ranteitaan auki" vastoinkäymisiä kohdatessaan", Sinulla kun ei valitettavasti ole pienintäkään aavistusta siitä millaisten vastoinkäymisten läpi Ari on tätä uskomaansa asiaa vienyt jo vuosia.

Ymmärrän toisaalta, että katsanto kantasi asiaan on sellainen kuin kirjoituksistasi tulee ilmi. On selvää, että ihminen joka toimii erilaisissa yhdistyksissä ja järjestöissä, omaa tietynlaista kosketuspintaa yhdistystoiminnasta yleisellä tasolla ajateltuna. Pyytäisin kuitenkin Sinua huomioimaan seuraavia seikkoja:

Saksanpaimenkoiraliitto ei ole aatteellinen yhdistys joka ajaisi tietyn ammattikunnan tai poliittisen näkemyksen omaavan ryhmän etuja. Saksanpaimenkoiraliitto ja sen toimihenkilöt eivät itse hyödy aineellisesti tekemistään päätöksistä tai saavuttamistaan neuvottelutuloksista. Ammattiyhdistystoiminta tähtää aina taloudellisten tai henkisten etuuksien saamiseen. On kysymys sitten työolosuhteista, työssä jaksamisesta tai palkankorotuksista, niin tavoitteet voidaan aina liittää tuottavuuden ja siitä maksettavan palkkion parantamiseen. On sanomattakin selvä, että myös ay-liikkeiden puolella ovat voimakkaasti tunteet mukana, koska kysehän on omassa pöydässä olevasta leivästä. Siitä huolimatta, tunteet jotka kytkeytyvät vapaa-aikaan ja siihen liittyviin järjestötoimiin eivät, kaikesta samankaltaisuudestaan huolimatta, ole verrattavissa ay-toimintaan. Tuskin edustamasi Viestintäliitto ja Turun Kirjatyöntekijäin Yhdistys joutuisi tällaiseen myllytykseen kirjan pudottua lattialle tai niteeseen sattuneen painovirheen takia. Me olemme tekemisissä elävien asioiden ja olentojen kanssa, jotka luonnollisesti aiheuttavat ihmisissä voimakkaita tunteita huolimatta siitä ovatko he harrastajia vai eivät. Lisäksi luottamustehtävissä olevat saavat pitkienkin neuvottelujen päätyttyä palkaksi parhaassa tapauksessa vain kiitoksen, ei 2,5% palkankorostusta. Kirjoituksistasi päätellen sinulla ei ole pienintäkään käsitystä siitä, millainen yhdistyshistoria Saksanpaimenkoiraliitolla on ja millaisia "hy-taisteluja" (hy=harrastusyhdistys :lol: ) vuosien varrella on käyty.

Oli suorastaan järkyttävää huomata, että Sinä, aloitteleva harrastaja ja kunnioitettu rivijäsen Järvinen, kyseenalaistat Ari Raitasen panoksen liiton luottamustehtävissä! Tekstistäsi on luettavissa, että asetat kyseenalaiseksi Raitasen sitoutumisen omaan tehtäväänsä ("Yhdistystoiminta on aina vapaa-ehtoista ja siinä ollaan sydämellä mukana.") ja huomautat kaiken lisäksi KOKO jäsenistöä siitä miten he ovat Sinun mainitsemassasi "Show´ssa" (todella tökerö sanavalinta!) asennoituneet tapahtuneeseen. Täytyy myöntää, että Sinulla on itsetuntoa vaikka muille jakaa tai sitten olet yksinkertaisesti niin paljon kaikkien meidän yläpuolellamme, että voit tuollaisia kirjoittaa. Korrektia olisi nyt pyytää anteeksi ja poistua takaisin takavasemmalle mainitsemaasi puskaan mistä tulitkin.

Hyvää AY-kesää toivottaen,

Mikko Sjöberg
SPL-maalimies ja HY-aktiivi
jussi viljanen

Viesti Kirjoittaja jussi viljanen »

terhi järvinen kirjoitti:Nooh..
Yhdistystoiminnassa olen ollut mukana. Ay-aktivisti vuodesta -98. Ammattiosaston nuorisovastaava vuodesta -99. Valtakunnallisessa nuorisojaostossa vuodesta -00.
Luottamustehtävissä oman ammattiliiton piirissä vuodesta -02.
Noh en enää ihmettele tekstejäsi, löytyykö takataskustasi teboilin kanta-asiakaskortti ja naapurivaltion puoluekirja.
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

Minä rivijäsenenä haluan vain että kyseinen tapahtuma käsitellään hallituksen seuraavassa kokouksessa ja koetuomarille annetaan huomautus sääntöjen rikkomisesta, vaikkakin ovat ohjeelliset on ne tarkoitettu noudatettavaksi ja vastuu on vain ja ainoastaan kokeen tuomarilla. Muuten tämä keskustelu onkin jo lähtenyt väärille raiteille, tosin eihän itse tapahtumasta voi keskustella joten asian vierestä sitten.
terhi järvinen

Viesti Kirjoittaja terhi järvinen »

Tähän mä ain joudun suuren suuni kanssa :D :oops:

Mun ei kyllä mielipiteitäni tarvitse keneltäkään anteeksi pyydellä. Mä olen tosiaan ihan alotteleva harrestelija sakemanni-tantereella, enkä ole tarvinnut kymmeniä vuosia siihen että huomaan miten hassusti joitakin asioita liitossa hoidetaan. Kyllä näistä epäkohdista ihan yleisesti puhutaan ja voohkataan, mä olen vaan riittävän tyhmä niistä netistä huutelemaan :D

Mä tarkoitin showlla sitä meteliä mitä siellä keskutelusivustolla käydään. Ei tuollaiseen pitäisi musta reagoida mitenkään. Antaa paskan olla. Se että, siellä puolustellaan veren maku suussa provosoi vaan näitä kirjoittelijoita.

Tälläisiin asioihin tulisi suhtautua viileän rauhallisesti, ilman sen suurempaa draamaa. Asiaa tutkitaan ja piste.

Kyllä te saatte olla mulle vihaisia. tästä saa uuden hyvän kohun peittoamaan vanhaa.

Tarkoitukseni ei todel ollut astua kenenkään varpaille, kyseenalaistaa kenenkään spl-konkarin tietotaitoa. Ainoastaan toimintamalli minuu ihmetytti.

"pissiskommari" :D 8)
Tea Tuomikoski

Viesti Kirjoittaja Tea Tuomikoski »

terhi järvinen kirjoitti:Kyllä te saatte olla mulle vihaisia. tästä saa uuden hyvän kohun peittoamaan vanhaa.
Mä luulen kuule, että sun navan ympärille tuskin
saa sen kokosta kohua pykättyä, että se peittäs yhtään mitään. :lol:

Mutta toivottavasti olet aktiivisesti pyrkimässä sakemanniliiton pääkallonpaikoille, niin saadaan sinne vihdoin oikeen yhdistysammattilainen. Selkeesti sulla on ainakin tää ihmisten välisten konfliktien hoitaminen vahvana alueena. :D
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

HAPPEE...HAPPEE... :roll:

Onks kaikilla jälki kunnossa? Ai ei, no menkää sit helvetissä tekemään sitä! Siitä on taatusti enemmän hyötyä ku tästä. :wink:
Eva Forsman

Viesti Kirjoittaja Eva Forsman »

Ville juu tarttis treenata mut pellot vähissä, omat niin rutikuivat :roll:
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Niinhän täällä on jokapuolella mutta ei auta, aja lyhyempiä ja tue koiraa.
Jos tässä alkaa odottelemaan niin saa odottaa syksyyn asti.
Anu Kuusenoksa

Viesti Kirjoittaja Anu Kuusenoksa »

Itse olen todellakin aloitteleva harrastelija enkä ole ollut missään liiton meiningeissä mukana. Haluanpa silti itsekin avata suuni.

Olen todella surullinen ja pahoillani näiden kaikkien ihmisten takia jotka ovat joutuneet tähän pyöritykseen. Tulee vain sellainen ajatus, että pitäisikö hetki vetää henkeä. Voipi olla, että kuukauden päästä kaikki on jo paremmin. Suomi24:n huuhaa porukka on keksinyt uuden aiheen reposteltavaksi ja muutenkin pöly laskeutuu. Kaikkihan tietävät sen tosiasian, että aika parantaa. Ymmärrän oikein hyvin tätä Ari Raitasta ja sitä, että kaikki tuntuu varmasti tosi paskalle. Todella sääli, että hän eroaa.

Itse katselen kuvainnollisesti tosi kaukaa näitä tapahtumia ja meno kyllä hirvittää. Toivonkin rivijäsenenä, että tästä kaikesta otettaisi opiksi ja mentäisi vaikeuksien jälkeen voittoon.
Jouni Bergius

Viesti Kirjoittaja Jouni Bergius »

Valitettavasti monissa arvosteluissa unohdetaan se, että ei yhdistykset tai liitto tee mitään, ei toimi, ei kouluta, ei vedä hernettä nenään eikä tee mitään muutakaan, vaan kyseessä on aina joku fyysinen henkilö, joka tekee niitä asioita. Ilman näitä henkilöitä ei ole olemassa toimintaa. Kuinka usein kuuleekaan, että yhdistys ei toimi tai pitäis olla muun laista toimintaa, toimitaan väärin tms.

Arvostelijoiden on syytä ottaa huomioon se tilanne, jossa ko. aktiivit henkilöt eivät toimisi ja miettiä mitä sitten tapahtuu. Sanotaanko vaan, että Joku Muu hoitaa.

Niin vain on, että Joku Muu on poistunut keskuudestamme. Hän ei ole enää käytettävissä. Oletko itse valmis olemaan Joku Muu? Omaatko sellaista tietotaitoa, jotta voisit korvata edellisen toimijan? Onko kokemuksesi vain yhdestä koirasta tai lajista vai monipuolisesti alaa nähnyt? Oletko saavuttanut sellaisia tuloksia omalla tavallasi, että niitä kehtaa esitellä? Ja ennen kaikkea, omaatko niin paksun selkänahan ja vahvan psyykkeen, että kestät selkään puukottamisen, nälvimisen yms. mitä kuitenkin tulet saamaan osaksesi.

Erästä yhdistystä läheltä seuranneena, en voi ymmärtää sellaista lähestymistapaa, jossa ensin poltetaan sillat vanhoihin toimijoihin. Vanhat haukutaan paskoiks ja roistoiks ja sitten sanotaan, että nyt toimitaan. Siinä täysin unohdetaan, että kukas sitten asioita tekee, jos vanhat ei tee. Tänä kesänä kenttä kasvoi heinää niin, ettei mun reilut 4 kk:n ikäinen pentu ei nähnyt eteensä. Missä oli Joku Muu?

Aloittelevana ( ja vaikka olisinkin jo vähän kokeneempi ) koirankouluttajana olen syvästi kiitollinen kaikille vanhoille, jotka jakavat tietojaan minulle. Muistan yhden kohdan eräästä artikkelista, jossa sanottiin, että ”tapahtui koulutusvirhe, jota korjattiin puolitoista vuotta ”. On hienoa, että vanhat sanoo, että tee näin tai älä tee näin tai tää toimii tällä koiralla tai toi ei toimi tällä koiralla yms. Miksi mun täytyis mennä perse edellä puuhun tai opetella kaikki kantapään kautta? Koiran kouluttaminen on muutenkin ihan tarpeeksi hankalaa.

Kaikkien kanssa ei voi olla ystäviä, mutta asioista pitää pystyä keskustelemaan. Kaikkien henkilöiden kemiat ei synkkaa. Kuitenkaan kukaan meistä ei voi sanoa, että on mun tapa ajatella on absoluuttisesti oikea ja muut on väärässä. On olemassa erilaisia näkökantoja ja pitää olla myös ymmärrystä toisiin lähestymistapoihin ja näkökulmiin. Kaikkien harrastajien etu on, että henkilövaihdosten tapahtuessa vanhojen tietotaito pystyttäisiin siirtämään uudelle tai vanha jää tukemaan uutta.
Tuuli Kontio

Viesti Kirjoittaja Tuuli Kontio »

Osanottoni koiran kuoleman johdosta.

Silläkin uhalla, että kaivelen haavoja auki, haluaisin kysyä Liitolta ja yleisemmin saksanpaimenkoiraharrastajilta pari kysymystä.

1) Miksi näitä kokeita järjestetään kesällä? Mitkä ovat ne perusteet, että keskellä kesää ja vielä keskellä päivää oletetaan koiran kykenevän jäähdyttämään itseään suorituksen aikana?

2) Onko todella niin, että spk-harrastajat tietävät koiran fysiologiasta näin vähän, että ovat valmiita vaarantamaan koiran terveyden ja jopa sen elämän?

Koira ei hikoile. Koira läähättää. Tästä syystä sen lämmönsietokyky on alhainen verrattuna moneen muuhun nisäkkääseen. Koiran ruumiinlämpö on 38-39 astetta ja jo parin asteen lämmönnousu voi aiheuttaa vakavan hypertermian ja lämpöhalvauksen. Oletan, että kaikki täälläkin tämän tietävät. Miten kukaan koiranomistaja voi SILTI todella kuvitella suhteellisen paksukarvaisen ja suurikokoisen koiran pystyvän tehokkaasti jäähdyttämään 20km juoksun aikana itsensä? En voi käsittää. Tätä ihmettelin kesäleireillä aikaisempina vuosina ja ihmettelen edelleen.

Vertailukohteena juoksemiseen jalostetut rekikoirat. En tiedä ainoatakaan rekikoiraharrastajaa, joka juoksuttaisi koiriaan yli +15 asteen lämmössä. En todella ainoatakaan. Huskyt ovat keveämpiä ja pienempiä ja niiden ruumiinrakenne soveltuu paremmin kestävyysurheiluun kuin sakemannin. Silti niitä ei juoksuteta helteillä. Miksi? Koska rekikoiraharrastajat tietävät, että koiran suorituskyky laskee pysyvästi sen koettua yhdenkin ylikuumenemisen. Ylikuumeneminen ei siis tarkoita lämpöhalvausta, se tulee kuvioon vasta myöhemmin, jos koira ei saa mahdollisuutta jäähdyttää itseään.

Tiedän, että sakemanniharrastajissakin on ihmisiä, jotka eivät jätä koiriaan kuumaan autoon. Tiedän, että sielläkin on ihmisiä, jotka uittavat koiriaan kesällä, koska koirasta näkee, että sillä on kuuma. Tiedän sakamanniharrastajia, jotka eivät juoksuta koiriaan kesähelteillä. Miksi LIITTO järjestää kesän kuumimpaan aikaan kokeita, joissa maalaisjärjellä ajateltuna on todella suuri riski olemassa? En vaan pysty tätä ymmärtämään.

Vahinkoja sattuu, ihan kaikille, minulle, sinulle, naapurille. Koiran tahallinen juoksuttaminen kesähelteellä ei sen sijaan minusta ole vahinko eikä tule koskaan olemaankaan. Se on tietämättömyyttä ja välinpitämättömyyttä ja se on ehkä itsekkyyttäkin mitä suurimmassa määrin. Tätä tosiasiaa eivät poista se, että tuomarilla on vastuu, eikä se, että koesäännöissä lämpötilaraja on jotain muuta. Jokaisella koiranomistajalla on viimekädessä vastuu OMASTA koirastaan ja sen kohtelusta, sen elämästä ja omasta toiminnastaan. Ei kenelläkään muulla. Muita on siis turha edes yrittää syyllistää. Liitolla on vastuu laatia uudet koesäännöt, ja tehdä asiasta mahdollisimman julkinen, jotta kaikki koiranomistajat voivat ottaa tapauksesta opin. Silloin tuon koiran kuolema ei olisi ihan niin turha kuin se nyt, tällä toimintamallilla, on.

Tämä tapaus oli se viimeinen pisara minullekin, tosin eri syistä kuin se oli Arille. Sivusta ja hiljaa kaikenlaista eläinrääkkäyksenkin tunnusmerkit täyttävää pätevämpien ja kokeneempien toimintaa seuranneena voin sanoa, että kiitos, nyt riitti. Minun jäsenmaksurahoillani ei tueta enää ainoatakaan vastaavaa tapausta. Onneksi Suomesta löytyy vielä harrastajapiirejä, joissa koiraa ei kohdella kuin esinettä.

Parempaa jatkoa kaikille ja moikataan kun tavataan.

Tuuli & Mörkö
Ville Salmia

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Ylläpito, huhuuu .....eiks tää ininä ala jo riittämään???

Heilauttaisit henkselit kehiin. Johan tää homma on ruodittu selväks?!

Tragedia kosketti kahta perhettä ,muiden ei tartte alkaa viiltelemään ranteitaan. Happee vaan ihan ja ihan rauhallisesti vaikka koiran kans iltakävelylle,,,se rauhoittaa.
Lukittu