Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

SPL:n tapahtumiin liittyvä oma tiedotus-, keskustelu- ja palautekanava.
Vesa Hirvioja
Viestit: 276
Liittynyt: 03 Tammi 2008 19:23

Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja Vesa Hirvioja »

SPL ry:n syyskokous lähestyy

Kokouksen esityslistalla on hallituksen jäsenten täydentäminen erovuoroisten tilalle kausille 2011-2013 sekä puheenjohtajan valinta kausille 2011-2012.

Hallituksen jäsenistä on erovuorossa Tita Poikonen (koulutus- ja koetoimikunta) ja Auli Impola-Häyhä (näyttelytoimikunta). Heidän tilalle tulee valita henkilöt, jotka ovat valmiita vastaamaan näistä ko. sektoreista. Nykyisetkin voivat jatkaa, jos asettuvat ehdolle ja tulevat valituksi.

Nykyinen puheenjohtaja Erkki Läike ei tule asettumaan uudelleen ehdolle puheenjohtajan paikalle, näin olen asian ymmärtänyt. Syyskokouksen tehtävänä onkin valita liitollemme uusi puheenjohtaja.
Erkki Läike on tehnyt pitkän päivätyön saksanpaimenkoiran parissa niin tuomarina, hallituksenjäsenenä, puheenjohtajana kuin kasvattajanakin. Hänen uudelleen valinta WUSV hallitukseen seuraavaksi 4 vuodeksi on osoitus hänen ammattitaidostaan ja hyvistä kansainvälisistä suhteistaan. Meillä on loistava kanava maailmalle, jota ei pidä hukata vaan hyödyntää.

Miksi tätä juttua kirjoitan, on päätökseni ryhtyä ehdokkaaksi SPL ry:n puheenjohtajaksi. Haluan tuoda asian koko jäsenistön tietoon avoimesti ja niin toivon muidenkin ehdokkaaksi asettuvien tekevän. Sama avoimuus pitäisi koskea myös hallituksen jäseniksi ehdolle asettuvia. Avoin ehdokasasettelu antaa jäsenistölle aikaa miettiä ja tehdä päätöksiä tulevaa kokousta silmälläpitäen.

Miksi ehdokkaaksi?

Minua on kysytty ehdokkaaksi useamman kerran vuosien aikana ja aina olen vastannut kieltävästi. Syynä oli se, että kilpailin ja koulutin aktiivisesti, perheessä pienet lapset ja kaksi työtä veivät kaiken aikani. Näin ison liiton vetäminen ei ole mikään vasemman käden hommaa ja katsoin, ettei minulla kerta kaikkiaan ole aikaisemmin ollut aikaa. Nyt tilanne on muuttunut ja muuttumassa. Olen jäämässä ensi vuoden aikana eläkkeelle vakituisesta virastani Puolustusvoimissa ja toisenkin työni saralla on tulossa muutoksia. Aktiivikilpailijan rooli on takanapäin, tuomariksi opiskelu on loppusuoralla ja perhekin on näyttänyt vihreää valoa tälle asialle.

Päätös ehdokkaaksi ryhtymiseen ei ollut helppo nytkään. Tiedän, että pystyn johtamaan ja organisoimaan. Aiempi liiton hallituskokemus ja toimikuntatyöskentelyni on antanut pohjaa ja laaja-alaisen näkemyksen Saksanpaimenkoiraliiton toimintakenttään. Suurimpana epäilyksenä itselläni on kielitaitoni ja asiantuntemukseni vähäisyys jalostuksellisessa mielessä koirien sukutauluihin. Olen keskustellut näistä asioista tukijoideni kanssa ja tullut siihen johtopäätökseen ettei liitomme puheenjohtajavaatimuksiin kuulu ehdottomina kielitaito ja muut em. asiat ja niitä voi aina kehittää.
Ensisijaisesti liittomme tarvitsee johtajaa, joka pitää narut käsissään, seisoo sanojensa takana ja saa jäsenistömme rivit yhtenäisemmäksi ja puhaltamaan samaan hiileen, eli saksanpaimenkoiramme hyväksi. Siihen uskon kykeneväni.

Tietoa jalostuksen ja kasvattamisen tueksi

Jo liittomme säännötkin sanovat, että tehtävänä on edistää rotumääritelmän mukaisen saksanpaimenkoiran jalostusta ja kasvatusta. Vaikka olenkin ollut aktiivinen kilpailija ja maalimies, en ole kuitenkaan yhden aatteen mies. Saksanpaimenkoira on kokonaisuus. Silloin nuorempana, ilman suurempaa kokemusta, tuli oltua äkkijyrkkäkin asioiden suhteen. Pahimmat ja terävimmät särmät ovat hioutuneet vuosien varrella.
Luonne, kestävyys, rakenne ja terveys luovat rotumme perustan. Kaikki on otettava huomioon.
Pystyäksemme kasvattamaan rotumääritelmän mukaisia koiria, on kasvattajien saatava tietoa kasvattamisen pohjaksi. Tämän päivän tietotekniikalla pitää tiedon olla kaikkien ulottuvilla ja helposti saatavilla. Siksi päämääränäni on saada jo niin kauan suunniteltu ja haaveiltu rotukohtainen tiedosto jäsenistömme ja kasvattajien käyttöön ja avuksi. Meillä löytyy jo toimintoja, joiden pohjalle se voidaan rakentaa. On SPL -koejärjestelmä, SPL -näyttelyt, jalostustarkastukset, lonkka- ja kyynärtulokset sekä pilottivaiheessa oleva ominaisuusarviointi. Näistä pitää koota sellainen oleellinen tiedosto-ohjelmaan, josta se on helposti todennettavissa ja vertailtavissa. Ei kannata kohdentaa voimavaroja erilaisiin mittareihin ja arviointeihin, jos niistä saatava tieto ei ole helposti noudettavissa. Arvioinnit on rajattava ja perustiedot on saatava helposti ulos. Mammuttitautia on vältettävä ja konkreettista on saatava aikaan. Projektit projektien perään ei johda mihinkään, jos ei mitään oleellista saada aikaan.
Jotta nämä tiedot ovat vertailukelpoisia, on arvioitsijoiden eli koe- ja ulkomuototuomareiden, jalostustarkastajien ja mahdollisten ominaisuusarvioitsijoiden koulutukseen ja arvioinnin yhtenäistämiseen panostettava. Tämän lisäksi tarvitsemme myös kasvattajilta avoimuutta ja läpinäkyvää tiedon saantia.

Avoimempaa ja läpinäkyvämpää

Samaa avoimutta ja keskustelevampaa päätöksen tekoa pitää saada myös liiton suunnalta. Päätöksentekoreitti pitää olla kaikilla tiedossa. Sen tekee liiton jäsenten ja alaosastojen edustajien syyskokouksessa valitsema mahdollisimman laajakatseinen hallitus. Valmisteleva työ tehdään toimikunnissa, mutta varsinainen päätös aina hallituksessa. Näin saadaan aina koko kentän huomioonottavia päätöksiä. Tämä ei tarkoita sitä, että haluaisin että liiton johdon alkavan osallistumaan eri kanavilla netissä käytäviin keskusteluihin vaan, että se käyttää tiedottamiseen ja päätöksiin liittyvää asiallista tiedonvaihtoa omilla foorumeillaan. Saksanpaimenkoira -lehti ja http://www.spl.fi ovat ne kanavat, joilla tiedottamisen pitää tapahtua. Näin on jo ollutkin, mutta hieman avoimempaan suuntaan se pitää saada. Liitto on jäsenistö ja jäsenistöstä tulee liitto, se meidän pitää aina muistaa.

Mieluummin kestävä ja toimiva päätös kuin jatkuva muutos

Nykyaika on tekniikan nopean kehityksen ja markkinatalouden suurien muutosten myötä mennyt siihen, että koko ajan täytyy muuttua ja uudistua. Se sopii markkinatalouteen, voiton maksimointiin ja tehostamisen valtakuntaan ja sen joutuu tekemään myös julkiset laitokset talouden takia. Mutta se ei välttämättä sovi meidän koiratoimintaan. Ei saksanpaimenkoiran ja koiraharrastuksen ja vaatimusten tarvitse kokoajan muuttua. Voimavarat pitää uhrata jo tehtyjen päätösten ja tavoitteiden kunnolliseen hoitamiseen, ei niinkään jatkuvan uudistuksen politiikkaan.
Ennen oli vaan luonnetesti ja jalostustarkastus, mutta nyt on BH -koe, MH -testi, ominaisuusarviointi, saalishalukkuustesti jne. jne. Mitä vielä tuleekaan? Tässä piilee vaara, että joku keksii näiden tai usean näistä olla pakollisia ennen ensimmäistä koetta ja jalostukseen käyttöä. Kuinka paljon koiran omistajalta voidaan vaatia ennen kuin se pääsee ensimmäiseen kokeeseen? Johonkin raja on vedettävä, ei liikaa vaatimuksia, muuten se kääntyy itse itseään vastaan. Asialliset, yhteiskunnan ja koiran jalostuksen kannalta tärkeät ja perustellut vaatimukset toimii ja niitä noudatetaan, mutta liika on liikaa.
Päätöksen tekijöiden tulee pitää huolta, että päätöksissä on kestävyyttä ja määrätynlaista pysyvyyttä. Toimikunnat ovat tässä avainasemassa. Toimikuntien kokoonpano tulee olla laaja-alainen, ja vetäjien tulee uskaltaa ottaa toimintaan myös ns. ei-kavereita, jotta asiaa tulee käsiteltyä useammalta kantilta.

Kaikki harrastus on hyvästä

Jalostuksen kannalta on tärkeää, että ihmiset harrastavat koirillaan ja käyvät kokeissa, näyttelyissä, jalostustarkastuksissa ym. ja vielä alaosastoissa. Mutta ennen kaikkea on tärkeää, että mahdollisimman moni saksanpaimenkoiran omistaja harrastaa koirallaan jotain. Agility, pelastuskoiratoiminta, koirajuoksu, toko, valjakkohiihto, koiratanssi ym. ym. kaikki ovat hyviä harrastuksia, mitään niistä ei pidä aliarvioida. Kaikkein huonoin vaihtoehto on, että näin hyvän rodun edustaja olisi vain narunjatkona tai kerrostalossa toimettomana ja rasitteena. Aktiivinen ja energinen saksanpaimenkoria tarvitsee tekemistä, se rakastaa haasteita ja mikä parasta, kun se tehdään ohjaajan kanssa.

SPL -näyttelyjen osallistujamäärät ovat hälyttävästi pudonneet. Päänäyttely oli jo lähellä fiaskoa. Missä vika? Sitä en ryhdy ruotimaan, syitä on varmaan monia. Tässä on työsarkaa. Osallistujamäärät pitää saada kulkemaan rekisteröintimäärien suhteessa. Paineen suuntaisin niin hallitukselle, mutta myös ennen kaikkea ulkomuototuomaritoimikunnalle oikeiden tuomarivalintojen suhteen ja myös tulevalle näyttelytoimikunnalle tapahtuman markkinoinnin ja tärkeyden suhteen. Tässäkin tapauksessa täytyy ajatella koko jäsenkenttää ja kaikkia kasvattajia. Uskon että yhteinen vedettävä naru tähänkin löytyy.

Nähdään Syyskokouksessa Tampereella

SPL Puheenjohtajaehdokas

Vesa-Pekka ”Mälli” Hirvioja
gsm 0400 460838
Email. koirapiste@surffi.net

PS. Jos jokin asia jäi kaivelemaan, soita tai mailaa. Vastaan tälläkin kanavalla asiallisiin kysymyksiin.
Ari Raitanen

Re: Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja Ari Raitanen »

Hyvä Mälli,

Henkilökohtaisesti kannatan sinua. Iso laiva tarvitsee vahvan Johtajan !

Ari R
Jonna Antikainen

Re: Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja Jonna Antikainen »

Kiitos että jaat ajatuksiasi, monesta asiasta on helppo olla kanssasi samaa mieltä.
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Hienoa Mälli - toivotaan, että valintasi toteutuu :)
Varmastikin suuri osa saksanpaimenkoiraväkeä pystyy yhtymään mietteisiisi!
Uutta matoa koukkuun... :voitto:
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Erkki Läike on tehnyt pitkän ja vaativan työn liiton johdossa, mistä hänelle suuri kiitos. Kun Eki alkoi puhua väistymisestään tuli ainakin minulle huoli, mistä seuraaja. On hienoa, että vastuunkantajia löytyy kun niitä tarvitaan. Henkilökohtaisesti kannatan Mällin valintaa puheenjohtajaksi. Pitkä kokemus hallitustyöskentelystä ja toiminta eri toimikunnissa antaa varmasti hyvän pohjan puheenjohtajana toimimiselle. Liitto kaipaa johtajakseen, edelleen, laaja-alaisen näkökulman omaavan henkilön ja minun kokemuksen mukaan sellainen Mälli nimenomaan on.
Toivomalla ja etäkannatuksella ei kuitenkaan valintoja tehdä! Syyskokous pidetään 30.10 Tampereella, toivottavasti mahdollisimman moni alaosasto lähettää edustajansa paikalle. Nykyisillä edustajamäärillä myös henkilökohtaisella panoksella on merkitystä joten, mahdollisimman monen kannattaa vaivautua henkilökohtaisesti paikalle.
Jaana Nyman
Viestit: 13
Liittynyt: 04 Tammi 2008 14:43

Re: Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja Jaana Nyman »

Hatunnosto Mällille !
Janet Tervashonka

Re: Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

Saako edustajainkokoukseen osallistua alaosastojen edustajien lisäksi myös tällainen yksikertainen mummo Savosta? Muistaakseni en kuulu mihinkään alaosastoon, vaikka labradorinnoutajani Raipe onkin sellaisen koulutuskentällä saanut hyvää oppia.
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Jokainen SPL:n jäsen saa osallistua kokoukseen ja heillä on äänioikeus siellä, riippumatta kuuluuko johonkin alaosastoon vaiko ei.
Laitoin kokousmateriaalin jo esille etukäteen, ja löytyy tuolta Liiton tiedotteeet -palstalta.
Vesa Hirvioja
Viestit: 276
Liittynyt: 03 Tammi 2008 19:23

Perättömien puheiden oikaisu

Viesti Kirjoittaja Vesa Hirvioja »

Ryhtyessäni puheenjohtajaehdokkaaksi tiesin suurinpiirtein mihin olen ryhtymässä. Jokaisella on oikeus omiin mielipiteisiin, jokainen saa omat mielipiteensä pitää tai halutessaan niitä muuttaa. Mutta se on väärin, jos joku väittää minun sanoneen jotain, joka ei pidä paikkansa ja jota en ole sanonut. Tällainen kuuluu perättömien puheiden joukkoon.

Oikaisen yhden sellaisen minun sanomiseksi väitetyn asian tässä ja nyt.

Minä en ole sanonut enkä ole kenellekään luvannut viedä Saksanpaimenkoiraliittoa RSV2000:een.
Olen edelleen sitä mieltä mitä kirjoitin tälle palstalle. Tässä kirjoittamani asia uudestaan:

>>>Pystyäksemme kasvattamaan rotumääritelmän mukaisia koiria, on kasvattajien saatava tietoa kasvattamisen pohjaksi. Tämän päivän tietotekniikalla pitää tiedon olla kaikkien ulottuvilla ja helposti saatavilla. Siksi päämääränäni on saada jo niin kauan suunniteltu ja haaveiltu rotukohtainen tiedosto jäsenistömme ja kasvattajien käyttöön ja avuksi. Meillä löytyy jo toimintoja, joiden pohjalle se voidaan rakentaa. On SPL -koejärjestelmä, SPL -näyttelyt, jalostustarkastukset, lonkka- ja kyynärtulokset sekä pilottivaiheessa oleva ominaisuusarviointi. Näistä pitää koota sellainen oleellinen tiedosto-ohjelmaan, josta se on helposti todennettavissa ja vertailtavissa. Ei kannata kohdentaa voimavaroja erilaisiin mittareihin ja arviointeihin, jos niistä saatava tieto ei ole helposti noudettavissa. Arvioinnit on rajattava ja perustiedot on saatava helposti ulos. Mammuttitautia on vältettävä ja konkreettista on saatava aikaan. Projektit projektien perään ei johda mihinkään, jos ei mitään oleellista saada aikaan.<<<

Eli tavoitteenani on, että luodaan toimiva tietokanta kasvatuksen ja jalostuksen tueksi. Siihen meidän on osoitettava voimavaroja ja taloudellisia resursseja.

Edelleen puheenjohtajaehdokas Mälli
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

Vai RSV:n koko SPL...hehhh...ei se ny Mällikään sentään mikään taikuri ole. Vaikka hyvä johtaja olisikin. :D
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Eiköhän RSV2000 ole saksalainen rotujärjestö, jolla tuskin on intresseissä haalia ulkomaisia yhdistyksä jäsenikseen. Spl:n jäsenyys ei todennäköisesti myöskään toisi heidän toiminnalleen mitään lisä-arvoa. Joten eiköhän huolehdita vain omista jäsenyyksistä ja niiden hoitamisesta. Yhteistyö RSV2000 kanssa
saattaisi toki olla hyödyllistä meidän koulutustoiminnalle ja jalostukselle, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.

T:Salkkis
Mari Toljander

Re: Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja Mari Toljander »

Hei kaikille!

Minua on pyydetty asettumaan ehdolle Saksanpaimenkoiraliitto ry:n hallitukseen vastaamaan näyttelytoimikunnan vetämisestä. Olen pohtinut asiaa pitkään ja keskustellut useampien ihmisten kanssa sekä näyttelytoimikunnan tarkoituksesta että siitä, mitä annettavaa minulla mahdollisesti olisi tehtävässä. Olen tehnyt päätöksen asettua ehdokkaaksi liiton hallitukseen vastuualueenani näyttelyt.

Vesa-Pekkä ”Mälli” Hirviojan toiveeseen, että liiton hallitukseen ehdolle asettuvien tulisi julkisesti ilmaista ehdokkaaksi asettumisensa, viitaten kirjoitan tässä lyhyesti esittelyn itsestäni.

Olen Mari Toljander 29-vuotias taloushallinnon tradenomi ja vähää vaille rakennusinsinööri Nousiaisista, Turun kupeesta. Työskentelen rakennusliikkeessä työnjohtajana. Kotona meillä on tällä hetkellä 3 saksanpaimenkoiraa, joilla kaikilla harrastetaan suojelua. Treenaamme yhdessä avomieheni kanssa SPL-Turku ry:n kentällä. Koirien lisäksi elämääni ovat aina kuuluneet ravihevoset, joita kasvatan.

Olen toiminut erilaisissa sekä koiriin että hevosiin liittyvissä luottamustehtävissä, kuten Suomen Poniraviyhdistys ry:n hallituksen jäsenenä sekä puheenjohtajana, Länsi-Uudenmaan Ratsastajat ry:n hallituksessa sekä SPL-Turku ry:n hallituksessa (tällä hetkellä sihteerinä). Lisäksi olen toiminut tulkkina Cramo Oyj:n hallituksen kokouksissa.

Olen ollut mukana erilaisten tapahtumien järjestelyissä, kuten SPL-Kansallisten lajien SM järjestelytoimikunnassa, SPL-Päänäyttely 2010 toimikunnan puheenjohtajana, IPO-MM 2010 joukkueen yhteyshenkilönä/tulkkina, kehäsihteerinä SPL-näyttelyissä sekä toimihenkilönä kokeissa. Lisäksi olen tehnyt käännöksiä näyttelyarvosteluista ja jalostustarkastuslausunnoista.

Näyttelytoimikunnan toiminnassa tärkeimpänä kehityskohteena näkisin jäsenistön tiedottamisen ja kouluttamisen. Henkilökohtaisen kokemukseni mukaan näyttelyissä tulee liikaa tilanteita, joihin ei ole olemassa selkeää toimintaohjetta. Yhtenevät pelisäännöt ja varsinkin se, että niistä ollaan tietoisia, ovat varmasti tarpeelliset lajissa, jossa loppusijoitukset määräytyvät tuomarin henkilökohtaisen näkemyksen mukaan. Se, että arvostelevat tuomarit edustavat eri maiden kansalaisuuksia, on myös asia, joka aiheuttaa epäjohdonmukaisuuksia toimintaan kehässä.

Kuten Mällikin kirjoituksessaan totesi, myös koiramäärien pienuus erikoisnäyttelyissä on asia, jota tulisi selvittää. Omasta mielestäni kunkin saksanpaimenkoiran tulisi ainakin kerran elämässään käydä erikoisnäyttelyssä. Tätä edellyttää jo saksanpaimenkoiran jalostustarkastuskin, joka on mittari siitä, että koira täyttää tietyt rodunomaiset edellytykset.

Näyttelytoimikunta edellyttää toimiakseen (kuten nimikin jo sanoo), toimivan toimikunnan. Toimikunnassa tulisi olla useampi jäsen, jotka edustaisivat kenttää mahdollisimman laajasti sekä joilla olisi riittävä kokemus ja halu kehittää näyttelysektoria.

Toimikunnan tulisi edelleen olla niin puolueeton kuin mahdollista. Tällä tarkoitan sitä, ettei yksittäisen toimikunnan jäsenen omat intressit saa ohjata hänen toimikunnassa työskentelemistään. Metsä tulee nähdä puilta.

Suurin puutteeni tähän tehtävään on varmasti kokemattomuus näyttelysektorilla. Se on kuitenkin myös asia, joka osaltaan vahvistaa puolueettomuuttani ketään kohtaan. Uskon, että vallitsevassa tilanteessa hyvä yhteistoiminta vaatisi näyttelytoimikunnan vetäjän, joka ei herätä liian suuria tunteita henkilökohtaisella kasvatus- sekä näyttelytoiminnallaan.

Olen sekä työssäni että harrastuksissa tottunut ottamaan vastuuta sekä organisoimaan erinäisiä projekteja. Tämän koen vahvuudekseni mahdollisena näyttelytoimikunnan vetäjänä kuten myös kielitaitoni. Saksaa ja englantia puhun ja kirjoitan sujuvasti, ruotsinkielen taitoni on hyvä. Mikä tahansa projekti on kaikkien siihen osallistuneiden työpanoksen summa. Hyvin toimiva työryhmä, jota johdetaan reilusti ja silti johdonmukaisesti, on se joka palkitsee sekä lopputuloksen, että matkan sinne.

Toivon, että Saksanpaimenkoiraliitto saa parhaimman mahdollisen johtajan näyttelytoimikunnalleen. Sen olenko se minä vai joku muu, ratkaisee äänestävä jäsenistö. Nähdään siis suurella joukolla Syysedustajainkokouksessa!

Terveisin
Mari Toljander
p.050-589 8059
SPL-Kurikka ry.

Re: Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja SPL-Kurikka ry. »

Hyvä saksanpaimenkoiraväki !

Olen Seppo Goman, musiikinopettaja Ilmajoelta ja ilmoittaudun ehdolle Saksanpaimenkoiraliiton hallitukseen, vastuualueena näyttelyt.

Näyttelytoimikunnan vetäjällä ja hallituksen jäsenellä tulee olla kokemusta ja näkemystä saksanpaimenkoirasta laaja-alaisesti. Näyttelytoiminnan ja näyttelyharrastuksen ylläpitäminen liiton varsinaisena toimintana vaatii jatkuvaa suunnittelua ja tapahtumien tarjoamista yhdessä muun saksanpaimenkoiraliiton toiminnan kanssa. Näyttelyiden tulee olla selkeästi kiinteä osa liiton toimintaa. Näyttelyt ovat harrastajille ja kasvattajille tilaisuuksia nähdä, arvioida ja vertailla koiria eri yhdistelmistä ja jopa eri maista.

Näyttelytoimikunnalla on liiton kannalta monia merkityksellisiä tehtäviä. Erikoisnäyttelyt ja SPL-näyttelyt tuovat parhaimmillaan uudet harrastajat mukaan liiton toimintaan ja myös alaosastojen toimintaan. Hyvin järjestetty näyttely vaatii liiton näyttelytoimikunnalta oikea-aikaista tiedotusta, ohjausta ja neuvontaa, jotta tapahtumista tulisi tasavertaisia, koko maan harrastajat kattavia ja toimivia tilaisuuksia. Hyvät näyttelyt eivät synny itsestään. Koulutusta ja neuvontaa tulee antaa suoraan alaosastojen näyttelytoimikunnille ja liiton ohjeiden ja sääntöjen tulee olla ajantasaisia.

Mielestäni näyttelytoimikunta tarvitsee muutaman ihmisen, jotka sitoutuvat toimikunnan työhön ja ylläoleviin tavoitteisiin. Mukaani toimikuntaan lupautuneet ihmiset ovat sitoutuneet nimenomaan saksanpaimenkoiriin. Varsinainen työnjako tehdään tietenkin toimikunnassa, mutta kuten liiton hallituksessa, niin myös toimikunnassa, jokaisella tulee olla nimetty tehtävä. Kokenut kehäsihteeri Anu Salmi, Hyvinkäältä, ottaa vastuun kehäsihteerikoulutuksesta ja kehähenkilöstön koulutuksesta. Jari Kurki, Turusta, on toimikunnassa kasvattajan näkökulmana ja vastaa tapahtumien järjestämisestä sekä handlerikoulutuksen organisoimisesta. Oma roolini toimikunnan vetäjänä on järjestää varsinaista näyttelyiden järjestämiskoulutusta, huolehtia kansainvälisestä yhteistyöstä ja pitää liiton hallituksessa yllä näyttelyiden merkitystä saksanpaimenkoiran jalostuksessa. Yhteistoiminta liiton muiden toimikuntien kanssa tulee saada tiiviimmäksi.

Oma ”koiraurani” kertoo minua tuntemattomille sen, mistä lähtökohdista aion mahdollista tulevaa tehtävääni hoitaa:
Olen SPL:n pätevöity maalimies vuodesta -89, SPKL:n ylituomari, SKL:n kehäsihteeri. Saksanpaimenkoiraliitossa olen vuosien aikana toiminut hyvin monenlaisissa tehtävissä kuten; kesäleirin koulutuspäällikkönä ja kouluttajana useita vuosia, alaosaston koulutusmaalimiehenä ja maalimiehenä, SPL-Kurikka ry:n puheenjohtajana -94 lähtien. Olen ollut liiton johtokunnassa ja toiminut eri toimikunnissa, kuten jalostustoimikunnassa, koulutus-ja koetoimikunnassa sekä maalimiestoimikunnassa, liiton edustajana olen osallistunut myös WUSV:n ja Pohjoismaisen Unioinin kokouksiin.
Alaosastossani olen toiminut useasti näyttelytoimikunnan puheenjohtajana, SPL-Kurikka on järjestänyt useita päänäyttelyitä, pohjoismaisen voittajanäyttelyn ja kymmenkunta erikoisnäyttelyä. Alaosastomme on järjestänyt myös isoja koulutusseminaareja mm. Diegel-seminaari, sekä SPL- suojelumestaruuskilpailuja, MM-karsintakilpailuja sekä Pohjoismaiset mestaruuskilpailut suojelussa ja FH-jäljellä sekä kansallisten lajien mestaruuskilpailut.

Ylläolevan lisäksi olen kilpaillut mm. SPL- suojelumestaruuskisoissa ja MM- karsintakilpailussa ja toiminut kasvattajana yli 20 vuotta. Tämä kaikki antaa uskoakseni näkökulmaa katsoa asioita kaikkien harrastajien kannalta.

Yhteistyöterveisin Seppo Goman 050-5603615

PS. Muista, vain otettu lääke auttaa, joten tapaamisiin vuosikokouksessa!
Janet Tervashonka

Re: Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja Janet Tervashonka »

Seppo, olet ihan paras!!!
Mika Gullsten

Re: Syyskokous ja puheenjohtajan valinta

Viesti Kirjoittaja Mika Gullsten »

Tervehdys 8)
Vaalilupaukset: Mitä ne ovat? Onko niitä?
-koskeeko oikeellisuus vain margiinaali-ryhmää?- Näin on menetelty aikaisemmin.
-voiko vaikuttaa edellisen hallituksen-päätöksiin ? Reilusti ja nopeasti.Käsitelläänkö niitä/ uskalletaanko käsitellä?
-onko rotujärjestön poliitiikka? yritystoimintaan vastaavaa tekemistä? ja kuuluuuko siihen näinollen kaveritekimistä ja tuoton tavoittelua? Jos löytyy ,ne ovat juridisia vaaratekijöitä. Kuin mustamaalaaus ja siihen osallistuneet tekijät.
-vastaavatko toimikunnat edelleenkin yksin asioistaan, jos näin on silloin demokratiaa ei ole?

-yksikään sana ei viittaa meidän spk:n tulevaisuuteen...



Tässä kaikki. :|
ystävällisin terveisin
-mika-
Vastaa Viestiin