SYYSKOKOUS

SPL:n tapahtumiin liittyvä oma tiedotus-, keskustelu- ja palautekanava.
Vesa Hirvioja
Viestit: 276
Liittynyt: 03 Tammi 2008 19:23

SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Vesa Hirvioja »

SPL ry:n Sääntömääräinen syyskokous lähestyy.
Liittomme toinen vuosittainen yleinen kokous eli syyskokous on ovella. Syyskokouksessa käsitellään mm. henkilövalinnat, sekä toimintasuunnitelma- ja talousarvioesitykset tulevalle toimintavuodelle. Lisäksi nyt on esillä maalimiestoimikunnan esitys liiton luottamushenkilöitä koskevaan esteellisyyteen.
Viime vuonna syyskokous sai ihmiset liikkeelle, jäsenet ja alaosastonedustajat olivat runsain joukoin liikkeellä. Keskustelu oli rakentavaa ja jäsenistön ääni tuli hyvin kuulluksi. Näin toivon nytkin tapahtuvan. Vain osallistumalla voit vaikuttaa liitomme toimintaan ja tulevaisuuden toiminnan suuntaan.
Ensimmäisen vuoteni puheenjohtajana on lopuillaan. Sain varsin vakavaraisen ja aktiivisen liiton johdettavakseni. Koen onnistuneeni siinä, että päätöksenteossa jokainen asianosainen on saanut äänensä ja kantansa kuuluviin. Keskustelu on ollut vilkasta ja joskus räiskyvääkin. Minulla on erittäin ammattitaitoinen, ahkera ja kantaaottava hallitus johdettavani. Olen siitä erittäin ylpeä ja koen sen suurena voimavarana. Joskaan kaikilta osin päätöksenteko ja siinä pysyminen ei ole onnistunut suunnitelmien mukaan.
Hallituksessa on erovuorossa Marko Kurkinen tiedotusvastaavan paikalta ja Mikko Nieminen tietohallinnon puolelta. Kumpikin paikka on haastava, mutta jäsenistöstämme löytyy varmasti osaavia henkilöitä näille paikoille.. Viimevuoden tapaan ehdokkaaksi asettuvien esittely täällä nettipalstalla olisi toivottavaa tänäkin vuonna. Se antaisi kokousedustajille paremman mahdollisuuden perehtyä ehdokkaisiin ja heidän tavoitteisiin.
Liittomme toiminta on erittäin aktiivista ja tarjonta laajaa. Toimintasuunnitelmaa laatiessamme huomasimme viikkojen ja viikonloppujen käyvän vähiin. Mitä pitäis vähentää… ei mitään, oli yhteinen näkemyksemme. Koulutus eri kohderyhmille ja tietotaidon ja tiedon jakaminen ja tarjonta on sitä mitä liittoomme tulee jatkaa, sen supistamiseen me hallituksessa emme ole valmiita. Tulemme esittämään erittäin hyvin valmistellun toimintasuunnitelman, jossa tarjonta jäsenille on laajaa ottaen huomioon koko harrastuskentän ja liittomme päätehtävän.
Viime syyskokous hyväksyi n. 8000 euron alijäämäisen budjetin. Hallitukselle annettiin sen verran säätövelvoitteita. Olemme edenneet velvoitteessamme hyvin toimintoja supistamatta. Tiukka taloudenpito ja toimintojen tiukka seuranta ja parempi suunnittelu on viety liki äärimmilleen. Tällaisissa säästötoimissa ei välty millään talkoohenkisen tekijäväen kuormittamiselta, silläkin on oma rajansa. Tulevan vuoden suunnittelussa ja talousarvioissa on noudatettu tätä samaa linjaa. Tästä huolimatta hallitus joutuu esittämään jäsenmaksuihin euromääräistä korotusta, jossa on otettu huomioon v. 2015 meille myönnetyt WUSV MM-kilpailut ja niihin valmistautumisen aloittaminen. Kilpailun ulkoasun ja logon suunnittelukilpailu käynnistyy jo tänä syksynä. Ensi kevään aikana alkaa organisaation kokoaminen, yhteistyökumppaneiden etsintä ja neuvottelujen käynnistäminen sekä markkinointimateriaalin suunnittelu. Valmistelutyö vain kiihtyy tulevina vuosina kisojen lähestyessä. Tähän on varauduttava ajoissa myös taloudellisesti. Varsinainen tulopuoli itse tapahtumasta ajoittuu pääosin vasta kisavuoteen. Tämä yhdessä runsaan toiminnan ja perustoimintojen takaamiseksi on otettu huomioon talousarvioita laadittaessa.

Jäsenet ja alaostoedustajat!!
Tervetuloa vaikuttamaan ja osallistumaan yhteisiin asioihimme

Saksanpaimenkoiraliitto ry
Puheenjohtaja
Vesa-Pekka Hirvioja
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Taas haetaan tekijöitä ja vastuunkantajia. Niinkuin puheenjohtaja totesi, tiedotus ja tietohallinto tarvitsevat vastuuhenkilöt hallitukseen.
Tiedotuksen paikalle tulee ensimmäisenä mieleen lehden nykyinen päätoimittaja. Anne Kurjella on pitkä kokemus saksanpaimenkoiramaailmasta ja ammattitaito tiedottamiseen, erinomainen ehdokas juuri tiedotusvastaavan paikalle. Toivottavasti Anne suostuu ottamaan vastaan vielä tämänkin haasteen :)
Tietohallinnosta vastaamaan sopii paremmin kuin nenä päähän Marko Kurkinen. Moneen kertaan osaamisensa näyttänyt alan ammattilainen jonka käden jälki näkyy liiton sivuilla monessa kohtaa. Marko on jo työskennellyt hallituksessa ja tietää mihin hommaan kätensä laittaa, toivottavasti myös Marko suostuu ehdolle.
Kumpikin voi, halutessaan, ilmaista suostumuksensa vaikka tällä palstalla pienen esittelyn kera :)
Anne Kurki

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Anne Kurki »

Moi, olen Anne Kurki Preitilästä ja asetun pyynnöstä ehdolle tiedotustoimikunnan vetäjäksi. Tässä nopea läpileikkaus siitä, mitä olen tähän mennessä tiedottamiseen tai SPL-toimintaan liittyen tehnyt:

2001– SPL ry:n ja SPL-Turku ry:n jäsen
2003 Saksanpaimenkoiraliiton pronssinen ansiomerkki
2003–04 SPL-Turku ry:n näyttelytoimikunnan puheenjohtaja, SPL-Turku ry:n tiedottaja
2004 suojelulisenssi
2005 SPL-kasvattajakoulutus
2006 Kennelliiton kasvattajan peruskurssi
2003–07 Saksanpaimenkoiraliitto ry:n tiedotustoimikunnan jäsen, Saksanpaimenkoira-lehden päätoimittaja ja mediatilamyyjä
2009 Kennelnimi Rohrmoorhof
2010–11 SPL-Turku ry:n puheenjohtaja
2011 Saksanpaimenkoiraliiton hopeinen ansiomerkki
2011– Saksanpaimenkoiraliitto ry:n tiedotustoimikunnan jäsen, Saksanpaimenkoira-lehden päätoimittaja ja mediatilamyyjä.

Minulla on vuosien laaja-alainen kokemus mainonnasta ja markkinoinnista työsuhteiden ja oman yritykseni kautta. Nykyään nimi Petiitti toimii sivutoimisena yrityksenä ja leipä ruokapöytään tulee Mainostoimisto Namutehtaasta, jossa työskentelen tuotanto-AD:na.

Toimivan tiedottamisen takaa toimiva toimikunta. Seuraavassa esittelen ajatukseni toimikunnan kokoonpanosta ja sen tehtäväjaosta, jos minut valitaan. Itse jatkan taittavana päätoimittajana sekä mediatilamyyjänä niin kuin ennenkin.

Sisäinen tiedotus – Suvi Hurri
”Olen aiemmin toiminut aktiivisesti Helsingin alaosastossa ja liitossa. Minut on pätevöity koulutusohjaajaksi ja olen aikoinani istunut vuoden liiton hallituksessakin. Saksanpaimenkoira-lehteä olen avustanut kuvaamalla, kirjoittamalla juttuja ja oikolukemalla tekstejä. Olen ollut viime vuodet sivussa liiton toiminnasta, koska olen keskittynyt opiskeluun. Olen koulutukseltani medianomi ja gradua vaille valmis yhteisöviestinnän maisteri. Tein useamman vuoden toimittajan töitä Sanoma-konsernissa. Parhaillaan teen yliopisto-opintoihini liittyvää työharjoittelua Porin kaupungin viestinnässä.”

Ulkoinen tiedotus – Tina Finn
“Hei vaan kaikille, olen Tina Finn, koiraharrastaja, freetoimittaja ja -valokuvaaja. Työn ohella opiskelen tiedotusoppia ja viestintää. Olen kotoisin pohjoisesta, mutta päätynyt monen mutkan kautta asumaan Varsinais-Suomeen. Siinä välissä maailma on tullut kierrettyä ympäri muutaman kerran. Työn vuoksi olen asunut kymmenisen vuotta Yhdysvalloissa ja Japanissa.
Koiria perheessämme on ollut aina. Varsinaisena kimmokkeena koiraharrastukseen toimi ystävän tottelevaisuudessa kisannut saksanpaimenkoiranarttu Karla. Sen lenkittäminen oli mahtavinta, mitä pieni tyttö saattoi kuvitella. Ensimmäinen oma koirani, jonka sain 12-vuotiaana, oli rottweiler. Rottweilereiden kanssa olenkin puuhastellut miltei lajissa kuin lajissa. Kahdelle olen kisannut suojelutuloksia. Yksi malinoiskin meillä on asunut. Se siirtyi vuoden ikäisenä hoitamaan oikean työkoiran hommia. Tällä hetkellä kotona asustaa puolivuotias spn Varsinainen Tellu sekä aktiivisen kotikoiran virkaa toimittava rwu VPG1 BH Manouman Ilari Vaara, elämäni koira.
Yhdistystoiminnassa olen aiemmin ollut mukana muun muassa Suomen Rottweileryhdistyksen hallituksessa sekä koe- ja kilpailutoimikunnassa. Olin myös mukana perustamassa Finnish Working Rottweiler Clubia, jonka puheenjohtajana toimin yhden kauden.”

Viimeisimpänä vaan ei vähäisimpänä...

Kielenhuoltaja – Jaana Mankonen
"Hei, olen Jaana Mankonen. Olen toiminut Saksanpaimenkoira-lehden kielenhuoltajana Anne Kurjen päätoimittajakausilla. Varsinaista työtäni teen sanomalehdessä.
Saksanpaimenkoirat ovat kuuluneet elämääni lähes aina. Lapsuudenkodissani 60-luvulla oli saksanpaimenkoira, sittemmin omia on ollut useita. Myöhemmin saksanpaimenkoirien rinnalle tulivat berninpaimenkoirat ja muutama vuosi sitten vielä leonberginkoira. En ole koskaan ollut aktiiviharrastaja, vaan koirat ovat olleet kotikoiria, perheenjäseniä, hyviä lastenvahteja aikanaan ja lenkkikavereita, mukana kaikessa mahdollisessa. Tällä hetkellä koiria on neljä."
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Juha Puurunen kirjoitti:Kumpikin voi, halutessaan, ilmaista suostumuksensa vaikka tällä palstalla pienen esittelyn kera :)
Vastataanpa tähän ennenkuin kokous on ohi. Aikaisemmin loppukesällä jo päätin etten aio asettua ehdolle tiedotustmk:n positioon, vaikkakin toimikunta- ja hallitustyöskentelyn olen kokenut hyvin mielenkiintoisena. Mielestäni nykyiseen pestiini tiedotustmk:n vetäjäksi tulisi valita alan ammattilainen ja hänen ei itse tarvitse missään nimessä olla mikään nettinörtti, vaan alan tunteva henkilö, jolla sitten on täsmäosaajia toimikunnassaan. Itse olen saanut tehdä hommia Anne Kurjen kanssa ja tiedän että hän sopisi tehtävään mainiosti.
Itseä eniten sydäntä lähellä ovat erilaisiin teknisiin järjestelmiin, tietokantoihin, palveluihin, jne.. liittyvät asiat, ja niitä tulen joka tapauksessa muodossa tai toisessa kehitteleämään. Tietohallinto osuu tehtävänimikkeenä tähän erittäin hyvin, ja olen päättänyt olla käytettävissä kun tehtävään syyskokouksessa valitaan henkilöä. Nyt ensi vuonna hallituksessa jatkavat henkilöt muodostavat vahvan rungon uudelle hallitukselle, ja siksikin on helppo lupautua ehdolle porukkaan mukaan.

Kuten aikaisemminkin joskus kirjoitin niin mielestäni Jalostus on rotujärjestön tärkein tehtävä jo siksikin koska se periaatteessa on rotujärjestön ainoa tehtävä, ja kaikkien toimikuntien ensisijainen tehtävä on rodunjalostus omilla sektoreillaan, niin että toiminnot tukevat ja auttavat yhteistä päämäärää, ja liiton hallitus on käytännössä vain yksi iso jalostustoimikunta. Tämä liiton tehtävä erottaa suuresti SPL:n ja SPL:n alaosastojen toimintaperiaatteen muista koirayhdistyksistä. Tietenkin usein on vaikea tehdä eroa pelkän "koiraharrastamisen" ja jalostustoiminnan välille, koska välillisesti monet eri asiat voivat auttaa pitkällä tähtäimellä myös rodunjalostusta, ja jokainen vielä käsittää rodunjalostuksenkin vähän erilailla. Kuitenkin liiton päätöksenteossa rotua jalostavat toiminnot pitäisi olla aina etusijalla, ja mennä pelkän "koiran kanssa ajanvieton" edelle.

Saksanpaimenkoiran pitäminen saksanpaimenkoirana, ja luonne/rakenne/terveys -ominaisuuksien vaaliminen. Siinäpä työ pähkinänkuoressa. Tänä vuonna nähtiin että ainakin Suomen kärkikoirakot ovat ominaisuuksiensa puolesta ja koulutuksen puolesta ehdotonta maailman huippua. Myöskin on selvää että saavutus ei ollut hyvää tuuria. Suomessa yleisesti uskotaan vielä vahvoihin kaksiviettisiin koiriin, ehkäpä enemmän kuin turhiin teknisiin kikkailuihin. Myöskin liiton koulutussysteemi on sellainen että nämä ominaisuudet otetaan huomioon koulutuksissa, alaosastoja myöten. Tässä on hyvä pohja tulevaisuuteenkin. Nykyinen oma koe- ja koulutussysteemi on hyvin pitkälle saavutettujen tulosten perusta. Ehdottoman tärkeää pienessä maassa on että hankittu tieto, ajatukset ja ideat jaetaan avoimesti ja laajasti, eikä jäädä kuppikuntiin piiloon. Mielestäni meidän Suomessa ei tarvitse joka asian suhteen matkia muita maita, vaan aika monessa asiassa hyvään lopputulokseen päästään kun pidetaan oma linja ja omat periaatteet.

Itse koen harrastaneeni eri asioita hyvin avarakatseisesti ja laajasti, ja näin uskon tuntevani suuren harrastajajoukon ajatukset monilta eri näkökannoilta. Pikaisesti seuraavat asiat tuli mieleen jos joku koira-CV pitää kasata.
Järjestötoiminta:
- Alaosaston toiminnassa noin 15v
- Useita vuosia alaosaston johtokuntatyöskentelyä eri muodoissa
- Liiton toimikunnissa noin 6-7 vuotta
- Liiton hallituksessa 3 vuotta
Koulutus:
- SPL- ja SPKL-koulutusohjaaja
- Kouluttajana liiton kesäleireillä, seminaareissa ja alaosastojen leireillä
- Liiton koulutusohjaajakouluttaja 3 vuotena
Kokeet:
- Harrastanut lähes kaikkia PK-lajeja
- mitaleilla SPL-PK-kisoissa ja SPKL-SM-kisoissa
- Suomen maajoukkueessa SPKL-PK-kisoissa
- Useasti kokeenjohtajana SPL-kokeissa
- Tutustunut myös muihin kokeisiin, kaapissa esim TOKO:n SM-hopeaa(joukkue) sakemannilla hankittuna.
Tuomaritoiminta:
- Käynyt SPKL:n PK-tuomarikoulutuksen, ja yhtä näyttökoketta vaille PK-(yli)tuomari. Mutta olen päättänyt nyt jättää tuomaritoiminnan pois.
Näyttelytoiminta:
- Osallistunut useisiin näyttelyihin näytteleasettajana, handlerina ja järjestäjänä
- Päänäyttelyn 2005 toimikunnan puheenjohtaja
Timo Tokola
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Joulu 2007 22:36

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Timo Tokola »

Tarkoitako Marko että valittaessa jäseniä hallitukseen pitäisi ottaa huomioon etupäässä ehdokkaiden kyvykkyys jalostus asioihin?
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Mietin myös itse samaa asiaa, kuin alaosastomme presidentti Tokola edellisessä viestissä. Vastaukseni tai päätelmäni asiaan on KYLLÄ, näin ollen tietojärjestelmistä vastaavalla EI PITÄISI OLLA AUTOMAATTISESTI HALLITUSPAIKKA!

Toisaalta taas, jos Kurkinen on huolissaan jalostuksesta spl-rotujärjestössä, ihmetyttää esim. hänen viimevuotinen äänestyskäyttäytyminen, jossa hän jatkuvasti on eri mieltä jalostustoimikunnan kanssa. Esimerkkinä edellisestä mainittakoon mm. tuomari Koistisen hyllyttäminen 2011 päänäyttelyn rohkeuskokeen arvostelusta, ja ominaisuus arvostelujen julkaisemisen panttaaminen johtokunnan tuella. ym. ym. muut päätökset, joissa Kurkinen on pääsääntöisesti Pj. Hirviojan, vpj. Puurusen ja koulutus,-ja koetoimikunnan vetäjä Koistisen kanssa TÄYSIN ERI MIELTÄ jalostustoimikunnan esityksistä.

Jalostustoimikunta yrittää, ja on yrittänyt kriteereitä kiristämällä, ja uusilla vaihtoehdoilla viedä jalostusta ja tietoutta rodusta eteenpäin, mutta nykyinen hallitus vastaavasti on laittanut, ja laittaa "kapuloita rattaisiin", minkä ennättää. Tällä menolla, ja Kurkisen äänestyskäyttäytymisellä saksanpaimenkoiran jalostus ei kyllä etene yhtään, vaan ainoastaan taantuu.

Toivoisinkin tosiaan, hallituspaikoilla olevilta ja sinne "mandaatin" saavilta, otetta jalostuksellisiin kysymyksiin, eikä politikointiin. Pitää nähdä, että hallituksen päätehtävä on jalostuksesta huolehtiminen ja jalostusedellytysten (eli tiedon ja jalostukseen käytettävän informaation lisääminen ). Lyhykäisyydessään siis auttaa KASVATTAJIA JA UUSIA PENNUN OSTAJIA tunnistamaan hyvät koirat heikoista, toimivilla ja yksinkertaisilla mittareilla. Jalostus on valintaa, ja jos pyritään eteenpäin pitää "seulan" olla tiukka, mutta valintoja mahdollistava. Nykyinen Spl:n "malli" ei valitettavasti tätä kriteeriä täytä!

T:Salkkis
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Hienoa, että saadaan keskustelua aikaiseksi vaikka se tapahtuukin vasta kokouspäivänä :)
Erimieltä oleminen on rikkaus, koska vain se johtaa oikeudenmukaisiin päätöksiin. Kukaan tai ketkään ei pidä hallussa viisasten kiveä, jonka avulla syntyisi ainoat oikeat ratkaisut. Asioista on kyettävä keskustelemaan, ratkaisuja tehtäessä kompromisseihin ja joskus jopa toteamaan olleensa väärässä. Ei se ole politikointia vaan normaalia, demokraattista päätöksen tekoa. Kannatan ehdottomasti Markon valintaa hallitukseen. Hän on, hallituksessa istuessaan, osoittanut kykenevänsä laajakatseisuuteen asioiden käsittelyssä.
Salkin kirjoituksessa on pari asiavirhettä. Tuomarineuvoston pöytäkirjasta selviää miksi koetuomarit, joihin Aukkekin kuuluu, ei olleet ottamassa vastaan päänäyttelyn rohkeuskokeita. Eikä se itseasiassa voimassa olleen näyttelyohjeen mukaan olisi ollut edes mahdollista. Ei Marko panttaa ominaisuusarviointien julkaisua, ei edes hallituksen tuella. RSV:ltä on pyydetty lupaa lomakkeen otsikon muutokseen, onhan kummallista ettei SPL ominaisuusarviolomakkeessa näy SPL? Lupaa ei toistaiseksi ole saatu, joten julkaisu on viivästynyt. Pöytäkirjoista tuokin on ollut luettavissa. Jos nuo virheet pujahti kirjoitukseen tietoisesti, niin se vasta politikointia on.
Vesa Hirvioja
Viestit: 276
Liittynyt: 03 Tammi 2008 19:23

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Vesa Hirvioja »

Syyskokous on pidetty.

KIITOS kokousedustajille ja jäsenille jotka olitte paikkalla.
Keskustelu oli eritttäin asiallista ja päätökset sen mukaisia.
Kiitos Ekalle hienosti vedetystä kokouksesta.

Onneksi Olkoon valituille ja tervetuloa hallitukseen
Uusi jäsen Anne Kurki (tiedotus)
Uusi/vanha jäsen Marko Kurkinen (tietohallinto)

pj. Vesa-Pekka Hirvioja "Mälli"
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Mällin kiitoksiin ja onnen toivotuksiin on helppo yhtyä. Kiitos kaikille läsnäolleille.
Henkilövalinnat tulikin jo kerrottua. Toimintasuunnitelma hyväksyttiin kosmeettisin lisäyksin. Talousarvio hyväksyttiin esitetyn mukaisena. Hallituksen esitys jäsenmaksuiksi hyväksyttiin asiallisen keskustelun jälkeen yksimielisesti. Maalimiestoimikunnan toimesta esityslistalle tulleesta asiasta käytiin lyhyt keskustelu ja käytetyissä puheenvuoroissa oli yksi yhteinen sanoma, hämmästys ja kummastus siitä, miksi asiasta on ylipäätään tarve keskustella. Yleiskokous on ottanut asiaan selkeän kannan viime syksynä valitessaan yksimielisesti koira-alan yrittäjän SPL:n puheenjohtajaksi. Kokouksen vastaus kysymykseen "onko korrektia, että koira-alan yrittäjä toimii luottamustehtävissä" oli yksimielinen eikä jätä varaa tulkinnoille, on korrektia. Henkilökohtaisesti toivoin, että puheenjohtajan avauspuheenvuoroa olisi ollut kuulemassa runsaampikin joukko. Onko mahdollista julkaista se vaikka puheenjohtajan palstalla lehdessä? Painavaa tekstiä ja paljon ajattelemisen aihetta.
Timo Tokola
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Joulu 2007 22:36

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Timo Tokola »

Onnittelut valituille hallituksen jäsenille! En itse päässyt kokoukseen, mutta toivoisin että Juhan viittaama Mällin puheenvuoro sisälsi johtajuutta jolla viedään saksanpaimenkoira rodun asiaa eteen päin eikä entistä syvemälle hölmöihin poteroihin kaivautumista.

Timppa
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Timo Tokola kirjoitti:Tarkoitako Marko että valittaessa jäseniä hallitukseen pitäisi ottaa huomioon etupäässä ehdokkaiden kyvykkyys jalostus asioihin?
Vastaus on kyllä. Kuten mainitsen niin rotujärjestön tehtävä on vastata rodun jalostuksesta, ja paras mahdollinen hallituksen kokoonpano on sellainen joka edesauttaa tämän tehtävän suorittamista.
Huomattavasti vaikeampi onkin sitten mitata jollakin absoluuttisella mittarilla mikä tämä kyvykkyys teoriassa tai käytänössä on, varsinkin kun erilaisia tehtäviä päämäärän saavuttamiseksi on paljon ja joka tehtävässä tarvitaan erilaisia ominaisuuksia. Joka tapauksessa rodun jalostus muodostuu useasta erilaisesta tehtävästä joita kukaan ei yksin täydellisesti hallitse. Tämän vuoksi homma on aina tiimityötä, ja lopputulos muodostuu usean sektorin työpanoksesta.

Muihin esitettyihin väitteisin voin vain todeta, että ne pitävät sisällään sen verran asiavirheitä, etten lähde "politikointiin" mukaan, vaan totean että vastaukset löytyvät pöytäkirjoista ja edellisistäkin kirjoituksista.
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Kurkinen viittaa ilmeisesti minun kirjoitukseeni sanonnallaan: "muut väitteet sisältävät senverran asiavirheitä, etten lähde niitä kommentoimaan".

Toteaisin mm. oman kirjoitukseni väitteistä seuraavaa: Puheenjohtaja Hirvioja myöntää aihealueessa NÄYTTELYT, ja kohdassa päänäyttelyn rohkeuskoe,
että Koistinen ei ollut kieltäytynyt arvostelemasta rohkeuskoetta, vaan oli sitä jopa esittänyt hallituksessa. Samoin pöytyäkirjoja seuraamalla, saa kyllä selville helposti sen seikan, että Kurkinen pääsäänöisesti on vastustustanut jalostustoimikunnan esityksiä. Edelleen väite ominaisuusarviointien julkaisematta jättämisestä - vedoten "lupaan RSV-2000:lta" ei voi pitää paikkaansa, koska silloinhan Liittomme ei olisi voinut julkaista ainoatakaan arviointia, mutta näkyypä
nuo edellisvuosien arvioinnit olevan julkaistuna - JA ILMAN RSV-2000 LUPAA.

Toki toivon, että Kurkinenkin on nyt sitten kokenut valaistumisen, kuten koko Hallitus, ja toivon heidän todellakin ottavan jalostuksellisest seikat päätehtäväkseen hallitustyöskentelyssä. Kyllä saksanpaimenkoiran ominaisuuksien vaaliminen kaikilta osiltaan on sen arvoista.

T:Salkkis
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Salkki, esität kovia väitteitä hallituksen jäsentä kohtaan. Minä en pöytäkirjoista väitteillesi tukea löytänyt, kerrotko ne pöytäkirjat joista Markon vastustus voidaan todeta? Väität myös, että kertomani ominaisuusarviointien tulosten julkaisusta ei pidä paikkaansa. Kannattaisi oikeasti lukea ne pöytäkirjat ennenkuin väität minun valehtelevan.

Ominaisuusarviointien tulokset on tähän vuoteen saakka julkaistu suoraan RSV lomakkeella. Niissä EI missään kohti ole näkynyt SPL. On totta, että virallista lupaa arviointitulosten julkaisuun ei ole tähän saakka ollut. Tässä kohtaa on luotettu Keijon vakuutukseen, että lupa julkaisuun on. Lomakkeeseen haluttiin lisätä SPL:n logo osoitukseksi siitä kenen toiminnasta on kyse. Tässä vaiheessa on pöytäkirjoihin kirjattu seuraava päätös.
"4.2 Ominaisuusarviointilomakkeen ulkoasu
Päätös: SPL Ominaisuusarviointien tulokset julkaistaan suomenkielistä RSV lomaketta noudattaen. Otsikon teksti muutetaan seuraavanlaiseksi: Saksanpaimenkoiraliitto ry Ominaisuusarviointi ”Talentsichtung” noudattaen RSV 2000 lomaketta. Vasemmalle SPL logo otsikko sarakkeen korkuisena ja RSV:n logo oikeaan alalaitaan, koko sovitetaan viitteen tekstin kokoon. Marko Kurkinen tai Mikko Nieminen muokkaa otsikkosarakkeen liitteen mukaiseksi (liite 1). Lomakkeen muutos oikeudet varmistetaan hallituksen toimesta RSV2000 järjestöltä." RSV:n hyväksyntää ei ole vielä saatu.

Jalostukselliset asiat ja ennen kaikkea ominaisuuksien vaaliminen on ainakin minulle motivaatio koko hallitus työskentelyyn. Ilman todellista halua, ja hetkellisiä onnistumisen tunteita, ei tätä jaksaisikaan. Sen sijaan tavoista ja menetelmistä minulla on oikeus muodostaa oma käsitykseni ja velvollisuus toimia sen mukaan. Kuluva vuosi hallituksessa on ollut antoisa mutta erittäin raskas. Antoisaa siitä teki aito keskustelu, pyrkimys laajakatseisuuteen, toimikuntien esitysten todellinen puntarointi kokouksissa. Jokainen sai äänensä kuuluviin, sitä jopa vaadittiin. Raskasta siitä teki muutaman henkilön kyvyttömyys neuvotteluun, kompromisseihin ja sovituissa toimintatavoissa pysymiseen. Jalostus ja kasvattaminen on kompromissien tekemistä, miksi ei myös päätösten teko?

-Juha, jonka paikka on vuoden päästä jokaisen tavoiteltavissa
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Menee taas juupas/eipäs väittelyksi.Harmittavaa. Samoin on harmittavaa ja minusta todella tuomittavaa verhota asioita hallituksen päätöksiin, joille ei oikeasti ole perusteita. Hallitus ITSE on yht´äkkiä päättänyt olla julkaisematta vuoden 2011 arviointeja, vedoten lomakkeen ulkoasun muutokseen. Lupa muutokseen saatiin suullisesti Dr. Raiserilta, Keijon tämän kesän vierailun aikana. Sittemmin hallitus on kyllä esittänyt RSV-2000 järkestölle asian myös kirjallisesti, johon tiettävästi ei vielä ole tullut vastausta. MIKÄÄN MUU TAHO EI OLE ESTÄNYT JULKAISUJA, KUIN HALLITUS. Onpa Puurunen ollut tuohduksissaan, kun arvioinnit on julkaistu muualla, eli kennel Graugeborin sivuilla. RSV-2000, joka voisi halutessaan kommentoida heidän lomakkeidensa käyttöä, ei ole reagoinut millään tavalla. Mutta Puurunen itse ja hallitus ovat reagoineet, ja päättäneet olla julkaisematta arviointeja.

Kurkisen äänestyskäyttäytymisellä viittaan hallituksen "yksimielisiin päätöksiin" joilla on kaadettu jalostustoimikunnan esitykset. Nekin löytyvät pöytäkirjoista, ja jalostustoimikunnan muistioista/pöytäkirjoista.

Eiköhän olisi jo aika alkaa tekemään niitä oikeita ja rehellisiä päätöksiä jalostuksen suhteen, yhdessä ja saksanpaimenkoiran hyväksi. Hallitus voisi ensi alkuun julkaista vuoden 2011 arvioinnit, ettei niitä tarvitse alaosastojen sivuille piilotella. Samoin saksanpaimenkoirien luonneominaisuuksista puhuttaessa, liitto voisi ottaa yhtenäisen arvostelun niin käyttökoirille, kuin näyttelykoirillekin. Tästä voisitte vaikka aloittaa....

Omalta kohdaltani päätän näiden asioiden "vatvomisen" tähän. Sanottavani olen sanonut, ja toivon vastaisuudessa ennenkaikkea päätöksiä saksanpaimenkoiran hyväksi!

T:Salkkis
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: SYYSKOKOUS

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Kari Salkosalo kirjoitti: Kurkisen äänestyskäyttäytymisellä viittaan hallituksen "yksimielisiin päätöksiin" joilla on kaadettu jalostustoimikunnan esitykset. Nekin löytyvät pöytäkirjoista, ja jalostustoimikunnan muistioista/pöytäkirjoista.
Jos hallituksen päätökset ovat olleet yksimielisiä, niin sehän tarkoittaa että kaikki ovat ollet samaa mieltä, samaa mieltä myös jalostuksen kanssa.
Kuten sanoin, niin asiavirheelliset (ilmeisesti jopa tietoisesti kirjoitetut) väitteet, joille ei löydy mitään faktaa pohjaksi, ovat juuri sitä politikointia, johon en halua osallistua.
Vastaa Viestiin