Kriitikoita riittää, vastuunkantajista on puutetta, päätösten tekeminen on vaikeaa ja niistä kiinnipitäminen mahdotonta. Eri ryhmittymien välinen kuilu on syvä ja kaikki istuvat poteroidensa pohjalla vailla halua minkäänlaisiin kompromisseihin. Tätä taustaa vasten olen tehnyt ratkaisuni. En tule asettumaan ehdolle SPL:n hallitukseen, enkä ole käytettävissä myöskään toimikunta työskentelyssä. Mielestäni SPL on tällä hetkellä historiansa pahimmassa kriisissä. Koen itse olevani osasyyllinen tilanteeseen, joten minun on kannettava vastuuni ja annettava tilaa uusille ajatuksille ja voimille.
Samalla luovun WUSV 2015 hankkeen vastuutehtävästäni. Tämä päätös oli vaikea. En ole koskaan (?) jättänyt kesken työtä johon lupautunut. Tällä kertaa sen kuitenkin joudun tekemään. En jaksa enää uskoa, että SPL:sta löytyy tarvittavaa yhtenäisyyttä WUSV MM 2015 projektin läpiviemiseen, enkä halua työskennellä riitojen repimässä organisaatiossa. Toivon toki, että projektin pariin löytyy aktiivisia ja vastuunsa tietäviä ihmisiä, jotka vievät hankkeen loppuun. Lupaan tulla rivityöläiseksi, vaikka liikenteenohjaukseen

Olen työskennellyt toimikunnissa 90-luvun alkupuolelta sekä 4 eri puheenjohtajan kanssa hallituksessa. Yhtään väheksymättä aiempia, odotin hallitustyöskentelyn saavan laajakatseisen, johdonmukaisen ja asiakysymyksiin perustuvan suunnan nykyisen pj:n astuessa ruoriin. Näin kävikin, kiitos Mälli erinomaisesta työstä, mutta seuraukset tästä oli minulle suuri yllätys. Sen sijaan, että eri ryhmittymät olisivat tukeneet tätä suuntaa, alkoikin entistä suurempi vastustus. Vaikka eri suunnista oli aiemmin kritisoitu päätöksenteon "soutaa, huopaa" tapaa, aloitettiin nyt lähes jokaista päätöstä kohtaan välittömästi vastustus kampanja kieltäytymällä päätösten mukaisista toimista asenteella "tehkää kun kerran päätittekin". Joissakin tapauksissa tämä on tehty jo etukäteen valmistelemalla esitykset muotoon jossa hallitukselta on vietiin jo ennakkoon harkintavalta. Lopullinen päätös syntyi kevään jalostustoimikunnan kokouksen ja sen jälkeisten tapahtumien jälkeen. Kokouksessa jalostustoimikunta (=hallitus) kävi erinomaisen hyviä ja laajakatseisia keskusteluja sekä teki niiden perusteella selkeitä linjauksia, joista tuolloin vielä oltiin yhtämieltä. Välittömästi kokouksen jälkeen tehtyihin päätöksiin asti tuo yksimielisyys ei enää kantanut. Rohkeuskoe asiassa palattiin välittömästi istumaan, jos mahdollista, entistä syvemmälle omiin poteroihin.
Kiitos kuluneista vuosista minua eri tehtäviin esittäneille, kannattaneille ja tehtävien hoidossa tukeneille, vuodet on olleet antoisia ja koen omalla pienellä panoksellani vaikuttaneeni myös positiivisesti Saksanpaimenkoiran nykyisyyteen ja kenties tulevaisuuteenkin. Kiitos myös erimieltä olleille ja rakentavaa kritiikkiä esittäneille, ilman teitä eri näkökulmien muodostaminen on mahdotonta.
-Juha