Syyskokoukseen ehdolle

SPL:n tapahtumiin liittyvä oma tiedotus-, keskustelu- ja palautekanava.
Vesa Hirvioja
Viestit: 276
Liittynyt: 03 Tammi 2008 19:23

Syyskokoukseen ehdolle

Viesti Kirjoittaja Vesa Hirvioja »

SPL ry:n Syyskokous lähestyy

Olen luvannut useille kysyjille ja túkijoille ilmoittaa kantani puheenjohtajaehdokkuudesta seuraavalle 2v kaudelle.
Ne useat tukijat ja kannattajat jotka ovat soittaneet, viestittäneet ja tulleet suoraankin juttelemaan, ovat saaneet minut ajattelemaan ehdokkaaksi asettumista uudelleen.
Tilanne liiton sisällä on muuttunut toukokuun tilanteesta positiiviseen suuntaan. Olemme saaneet asioíta eteeenpäin, paljon on kuitenkin vielä tekemättä. Suunta on kuitenkin ollut mielestämme oikea.
Nyt ei ole oikea aika antaa periksi.

Ilmoitan, että olen käytettävissä SPL ry:n puheenjohtajaehdokkaaksi seuraaville toimikausille 2013-2014, jos joku minua syyskokouksessa siihen tehtävään esittää.

V-P Hirvioja
Joanne S A Vähämaa

Re: Syyskokoukseen ehdolle

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Go Mälli Go!!! :) Mä oon miettiny et oisko liitossa mitään pikkuduunia tällaselle joutenolijallekin. En meinaa ryhtyä kilpaveljeksi PJ:n paikasta taistelemaan mut jos jotain pientä löytyy niin otan mielelläni jotain vastuuta harteilleni :)
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: Syyskokoukseen ehdolle

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Minä ehdotan Spl-hallitukselle, että järjestetään spl tapahtuma näyttelykoirille, joissa he saisivat koe-tunnuksen 1000 euron hintaan, ilman koe-suoritusta. Tämä koe-tulos kävisi päänäyttelyn rohkeuskokeeseen hyväksyttynä tuloksena, ja samoin pentulistan meriittinä. Muuhun se ei kävisi. Enää ei tarvitsisi kenenkään näyttelykoirien kasvattajien viedä maksua ulkomaille, valheellisille tuloksille ja liittomme kassa karttuisi tästä toiminnasta. REILUA EIKÖ TOTTA?

Edelleen tietysti kasvattajat ja koiran omistajat, voivat osallistua normaaleihin SPL ja SPKL kokeisiin, koe-maksun hintaan, jotka ovat koiransa kouluttaneet, ja uskovat niiden selviävän kokeesta. Tuloksen tehtyään he ovat kokeen suorittaneet,sekä ovat saavuttaneet vaaditun koe-tuloksen yhteisesti hyväksytyin kriteerein!

T:Salkkis

ps. perusteluna em. ehdotukselle on hallituksen päätös, hylätä Timo Tokolan ehdotus, jossa vaadittiin näyttelykoirilta, näyttelyn käyttöluokkiin ilmoittautuduttuaan täydellinen selvitys kokeen ajankohdasta, pisteistä osa-alueittain, tuomarista ja kokeenjohtajasta.

pps. ehdotus on lähetetty Spl-hallitukselle käsiteltäväksi. Asia voidaan myös käsitellä tulevassa edustajain kokouksessa.
Viimeksi muokannut Kari Salkosalo, 01 Syys 2012 23:05. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Joanne S A Vähämaa

Re: Syyskokoukseen ehdolle

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Miten toi Salkki liittyy Mällin ehdokkuuteen?
Timo Tokola
Viestit: 23
Liittynyt: 03 Joulu 2007 22:36

Re: Syyskokoukseen ehdolle

Viesti Kirjoittaja Timo Tokola »

No minä itse soittamatta puheluita sen enempää Mällille kuin muillekaan olen sitä mieltä että nykyinen hallitus on tahtoen tai tahtomattaan ajanut Saksanpaimenkoiraliiton lähemmäksi hajoamista kuin koskaan aikaisemmin. Olen tästä erittäin surullinen.
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: Syyskokoukseen ehdolle

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Vastaan Joannalle,että Mälli on ollut tekemässä päästöstä, että näyttely koirilta ei saa/voi vaatia oikeaa koekirjan mukaista tulosta. Tätäkö Sinäkin kannatat?

T:Salkkis
Joanne S A Vähämaa

Re: Syyskokoukseen ehdolle

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Noh.... Oon oman kantani näistä koetuloksista tuonut julki jo aika monesti. Jos puhutaan ykkös tuloksesta niin mitä se sulle koirasta kertoo? Jos taas ruvetaan vaatimaan korkeinta tulosta niin ketä se palvelee? Eikös sillon olis myös oikeudenmukaista laittaa käyttöpuoli kiertämään kehää? Ja SG huonompia ei käytetä jalostukseen? Ja kun tässä nyt kokoajan vaan suositaan jalostuksessa niitä voittajaluokan koiria niin eikös tässä olla menossa toisesta ääripäästä samaan jamaan kun geeliturkkien jalostuksen kanssa aikanaan. Kun jalostetaan vaan ääripäätä... Saatana kun kaikki vouhottaa jonkun tulosten puolesta ja täys tosi on se että ne perkeleen tulokset ei periydy yhtään mihinkään, mut selkä sairaudet mikä pahin ongelma tällä hetkellä periytyvät kyllä mutta niistä en oo Salkki sun nähnyt murehtivan kertaakaan. Jos Ventelä sanoo että sakemanni on kuollut rotu jos ei sen terveydentilaan ruveta puuttuun hyvin radikaalisti (sekoittamalla siihen uutta verta) niin mua ei paskaakaan kiinnosta miltä näyttää geeliturkkien kilpailukirjat kymmenen vuoden päästä kun koko populaatio on haudattu sairauksineen ja paskoine luonteineen. Niin vajaaviettiset selkävammaset kuin vieteiltään yliampuvat selkävammaiset. Saa vaatia mut jotain realiteettäjä peliin. ärsyttää!!!! :evil:
Ville Salmia
Viestit: 395
Liittynyt: 04 Joulu 2007 15:11

Re: Syyskokoukseen ehdolle

Viesti Kirjoittaja Ville Salmia »

No aika näyttää miten sakemannin käy.Kuinka tuosta Salkin kirjoitelmasta saa sen käsityksen ettei häntä terveysasiat kiinnosta?? Nyt oli erityisesti kysymys ominaisuuspuolen asioista...capish? On täällä aiemmin jauhettu myös terveysasioista joiden rekisteröintiä ja infon jakamiseen on harrastajat tarjonneet apuaan...ei oo kelvannut.Sitä ei edes kannata yrittää selittää. Onhan se päivänselvää ,et jalostuksen minimikriteeri pitäisi olla ainakin sama ku emämaassa...vai miksi ei? Siis jalostustarkastus olis minimiehto. Siihen ei paljoa tartte kouluttamista ,kuten jo Johannakin aiemmin sanoi.Joten ei tartte ykköseenkään tehdä ku A,B ja C-osat...niin helppoa se on? Joten ketä se sit haittaa vaikka sekin olis minimiehtona vaihtoehtoisesti tuon jalostustarkastuksen kans? Jos se kerran on niin piece of cake:))

Niin ja mitä tulee kouluttamiseen,niin todettakoon et selkä-lonkka-tai kyynärvikaisella saattaa jäädä tekemättäkin.Ei montaa vuotta hypi esteitä saatikka mene kiinniottoon ennenkuin alkaa paikat leviämään.Ja sitä niiden koirien kuitenkin pitäis pystyä tekemään...jos oikeaa käyttökoiraa kasvattaa...eikä mitään sohvachampiooneja.
Se käyttökoira tarkoittaa muutakin kun et sitä käytetään kusella ja paskalla. :shock: :shock:
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: Syyskokoukseen ehdolle

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Anteeksi että jatkan offtopic aiheesta. Joanne ne tulokset ei tosiaan periydy ei näyttely kirjain sen enempää kuin koetittelikään, edes se lausunto terve ei sinällään periydy.
Selän ja oikeastaan muunkin luuston osalta ei ole olemassa hetkeä jolloin kuvaamalla koko koiran ns. totuus paljastuisi, ja sen hetkinen kuvaustulos kertoisi että koira on ollut terve ja tulee aina olemaan terve. Se kertoo vain sen hetken tilanteen. Itseltäni löytyi koira jolla on kuvaustulos 0 kyynärästä ja sitten 5v sama kyynärä 2-3, samoin löytyy tilanne jossa koira on D/D lonkkainen ja vuodenkuluttua se onkin C/B , ja toisin päin arvio C muuttui puolessa vuodessa E:ksi. Tiedän lukuisia selän takia harrastustoiminnasta eläkkeelle jääneitä , mutta selästään terveeksi kuvattuja.

Se että koiria koulutetaan ja niitä kuormitetaan niin henkisesti kuin fyysisesti, paljastaa paljon koiran terveyden tilasta. Olet ehkä lukenut näitä rsv2000 vastaan ja puolesta kirjoituksia. Tiesitkö että kyseisen järjestön jalostustarkastuksessa on estehypyt, pituutta, korkeutta , seinää. Selästään sairaan koiran ensi oireisiin kuuluu usein hyppäämisen vaikeus.
Itse toivoisin että myös näyttely kehään tulisi edes se normi metrinen hyppy ja jyrkkä a-este, ei tottelevaisuus liikkeenä, vaan koiran fysiikan arviointiin. PK-puolellahan ne esteet on ja jollei koira esteitä suorita mihinkään suuntaan ei tulosta voi saada.
Saksanpaimenkoiran erinomaisuus on siinä että se on sekä henkisiltä että fyysisiltä ominaisuuksiltaan erinomainen käyttökoira. Tai on jos niitä ominaisuuksia arvostaa ja jalostaa.

Ehdokkaita ajatellen toivoisin kannanottoa tuohon jalostusosioon laittamaani. Eli kannatan niitä joiden mielestä kyseinen otus on vammainen, ja rotujärjestö jalostusta ohjatessaan pyrkii moisesta rakenteesta pois, huolimatta mitä joku Hans-peter on rakenteesta mieltä. (Eli näyttelyiden tuomarilistat, omien tuomareiden koulutus) Sg-vaatimus ulkomuodosta olisi loistava, jos ne V ja sg koirat olisivat anatomialtaan terveempiä ja toimivampia kuin g-koirat.
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: Syyskokoukseen ehdolle

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Minä olen ehdottomasti terveystutkimuksien kannalla. Olen jo eräällä toisella palstalla kirjoittanut, että sitten vuoden 1983 Spl:ssä, kun aloitin tämän koiraharrastuksen, ainoana terveyspuolen asiana on tullut mukaan kyynärkuvaus. Kyynärkuvauskin tuli kennelliiton toimesta, samoin kuin jalostukseen käytettäville koirille nämä raja-arvo vaatimukset. Mitään muuta ei ole spl:ssä tapahtunut terveysasioissa näiden lähes kolmikymmenvuotisen harrastus urani aikana. Vastustusta näiden seikkojen tutkimiseen on kyllä sitäkin enemmän. Olisin toivonut mm. Pevisaan jalostukseen käytön ehdoksi koko luuston kuvausta, ja terveys tietokantaa olen kannattanut, sekä toivonut jo vuosia. Aina se on joko hallituksen tai vuosikokousten päätöksillä torjuttu!

T:Salkkis
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Syyskokoukseen ehdolle

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Mälli, voit olla varma että esitetään :) Kannatan Mällin valintaa puheenjohtajaksi. Mikäli hänet valitaan syyskokouksessa puheenjohtajaksi olen käytettävissä jäseniä hallitukseen valittaessa.
Vastaa Viestiin