Syyskokous, käytettävissä

SPL:n tapahtumiin liittyvä oma tiedotus-, keskustelu- ja palautekanava.
Janne Laitinen
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Elo 2012 11:54

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Janne Laitinen »

Terve!

Huomioin kyllä tuon tarpeen vaatiessa kohdan. Pointtini ei missään nimessä ollut henkilökohtainen sinua kohtaan, pointtini oli että kuinka oli ajatukseni kehittää täysin uusi testi "tarvittaessa yksin".

Olen Puurusen kanssa täysin samaa mieltä, että kyllä se on vuosikymmenien työ EI minkään äänestyksen, mielipiteiden tai näkemyserojen tulos.

Rodun kotimaassa kuin meilläkin Suomessa on ihmisiä, jotka varmasti ovat koko elämänsä omistaneet rodullemme. Sen testaamiseen, niiden kehittämiseen, jalostamiseen, jälkeläisten arviointiin, riskien arvioimiseen, kouluttamiseen yms. Herättää vaan minussa ajatuksen ettei miksei sitä täydellistä testiä sitten ole vielä tehty.

Ajatukseni vain on ettei tämä työ tai asia ole YHTÄÄN NIIN YKSINKERTAINEN kuin "tarpeen vaatiessa tarvittaen yksin".

Terveisin

Janne Laitinen
Eero Lukkari

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Janne Laitinen kirjoitti:Rodun kotimaassa kuin meilläkin Suomessa on ihmisiä, jotka varmasti ovat koko elämänsä omistaneet rodullemme. Sen testaamiseen, niiden kehittämiseen, jalostamiseen, jälkeläisten arviointiin, riskien arvioimiseen, kouluttamiseen yms. Herättää vaan minussa ajatuksen ettei miksei sitä täydellistä testiä sitten ole vielä tehty.
Täydellistä testiä ei pystytä tekemään. Testi on aina kompromissi monissa asioissa, kuten jo aikaisemmin kirjoitin. Talentti on ensimmäinen varsinainen nimenomaan saksanpaimenkoirille kehitetty testi. Miksi aikaisemmin kunnon testejä ei ole tehty, niin liittyy varmaan koetulosten painottamiseen, varsinkin Saksassa, missä on koetulospakko. Jos jollain olisi resursseja ollut kunnon testin tekemiseen, niin se olisi ollut SV. Mutta SV:hän on todellisuudessa ollut ja on edelleenkin varsin näyttelypainotteinen järjestö, ei SV:llä ole ollut eikä näy olevan vieläkään todellista kiinnostusta luonneominaisuuksiin, siksi talenttikin syntyi lopulta SV:n ulkopuolella.
Janne Laitinen kirjoitti:täysin uusi testi
Tämänkin minä jo kerroin, suunnitelmissa ei ole täysin uusi testi, vaan vanhoista parhaat palat poimiva. Erilaisia testejä on niin paljon, että tyhjästä on turha lähteä liikkeelle. MH:n tapainen lineaarinen arvosteluasteikko koiran käyttäytymisen kuvaamisella lienee paras vaihtoehto arvosteluasteikoksi. Koska halutaan suojeluominaisuuksia, niin testiin on hyvä sisällyttää talentin tapainen suojeluharjoitus. Sosiaalisuutta voidaan testata MH:n tai talentin tapaan. Temperamentin testaukseen mielestäni aika hyvä on MH-kuvauksen kohta 4, myös talentin kohta 1. Ja niin edelleen...
Janne Laitinen kirjoitti:Olen Puurusen kanssa täysin samaa mieltä, että kyllä se on vuosikymmenien työ EI minkään äänestyksen, mielipiteiden tai näkemyserojen tulos.
Miten voi kehittää testin ilman mielipiteitä tai näkemyseroja? Miten testi pitäisi sinun mielestä kehittää?
Mikko Sjöberg

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Mikko Sjöberg »

Juha Puurunen kirjoitti:MH-testin suhteen oltiin jo varsin pitkällä mutta siitä luovuttiin. Tuo päätös on jälkiviisaana helppo todeta virheeksi. MH-projektiin uhrattiin mittavasti työtä ja rahaa. Tuloksia saatiin aikaan hyvin mutta tietyn ryhmittymän painostus vaati veronsa. Taloudelliset, eikä myöskään henkilöresurssit, riittäneet kun talent teki voimallisesti tuloaan. Päätös, jota itsekin kannatin, siirtää resurssit talent projektin hyväksi oli väärä.
Tähän olisi mukava kuulla lisäperusteluja...
Eero Lukkari

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Lisään vielä, että minusta talentti sinänsä on jo ihan hyvä testimuoto, mutta sen jatkaminen on ilmeisesti poliittisista syistä mahdotonta. Talentissa kävi sen verran koiria, että kysyntää testille selvästi on. Siksi voitaisiin vähän jatkojalostaa ideaa.
Janne Laitinen
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Elo 2012 11:54

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Janne Laitinen »

Terve!

Eero Lukkari kirjoitti:

Talentti on ensimmäinen varsinainen nimenomaan saksanpaimenkoirille kehitetty testi.
Olen monessa asiassa samaa mieltä kanssasi, kuin myös tästä. Ja myös siitä että siinäkin riittää kehitettävää. Mutta mielestäni se on nimenomaan tällä hetkellä varteenotettavin.
Miten voi kehittää testin ilman mielipiteitä tai näkemyseroja?
On totta että mielipiteet ja näkemyserot on otettava huomioon, mutta jos lähdetään sille tielle niin se ruokkii mielestäni liikaa yksittäisiä kovaäänisimpiä mielipiteen kertojia. Pahimmassa tapauksessa kummastakin ääripäästä.
Miten testi pitäisi sinun mielestä kehittää?
Tähän en voi ottaa kantaa, koska en tiedä. Minulla ei ole todellekaan ja lähellekään sellaista kokemusta itselläni, että osaisin sanoa testin rakentamisesta tai koiran jalostamisesta.


Olen erittäin kiinnostunut tästä aiheesta (kasvatus, geenit, perimä, ominaisuudet, terveys, TULEVAISUUS) ja siksi oli pakko kysyä ja kommentoida. Kiitos vastauksistasi. Niin minulla kuin varmasti jokaisella meistä on ajatus millainen Saksanpaimenkoira on tai millainen sen pitäisi olla. Se olisi hienoa että kaikilla olisi sama tavoite terveemmän ja toimintakykyisemmän Saksanpaimenen puolesta. (enkä missään nimessä sano että se ei olisi sinun tavoitteesi).

Terveisin

Janne Laitinen
Eero Lukkari

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Olen monessa asiassa samaa mieltä kanssasi, kuin myös tästä. Ja myös siitä että siinäkin riittää kehitettävää. Mutta mielestäni se on nimenomaan tällä hetkellä varteenotettavin.
Joo minunkin mielestä talentti on olemassa olevista testausmuodoista paras, ja mielestäni lähes yhtä hyvä vaihtoehto, kuin kehittää uusi arviointi, olisi talenttien järjestämisen jatkaminen SPL:n alla. Vallitsevassa poliittisessa ilmastossa se ilmeisesti kuitenkin on mahdotonta.
On totta että mielipiteet ja näkemyserot on otettava huomioon, mutta jos lähdetään sille tielle niin se ruokkii mielestäni liikaa yksittäisiä kovaäänisimpiä mielipiteen kertojia. Pahimmassa tapauksessa kummastakin ääripäästä.
Tämäkin minulla tuli päässäni jo aiemmin mieleen, ja tiedän, että se pitää ottaa huomioon.
Olen erittäin kiinnostunut tästä aiheesta (kasvatus, geenit, perimä, ominaisuudet, terveys, TULEVAISUUS)
Niin minäkin. Siksi olen opiskelemassa eläinlääkäriksi ja käytettävissä SPL:n hallituspestiin, jos kannatusta löytyy.
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Kun nyt kovasti puhutaan näistä "vaalipuheista" tai seuraavien vuosien tekemisistä tai olematta tekemättä jotakin, niin täytyy aina pitää mielessä että meillä on edustajainkokous ylin päättävä elin, ja jokaisen vuoden toimintasuunnitelma päätetään aina siellä. Jos edustajisto päättää että ensi vuonna järjestetään jonkinlainen talentti tai jokin muu tilaisuus, niin sitten se pyritään järjestämään olipa ohjaksissa kuka tahansa. Jos taas edustajisto päättää että jotakin asiaa ei kannatta järjestää, niin sitten sitä ei järjestetä. Eli jakaisen toimikunnan vetäjä ensisijaisesti toteuttaa edustajainkokouksen päättämiä tehtäviä. Käytännössä sitten raamit ovat usein kuitenkin kohtuu väljät ja toimikunnilla on monissa osisoissa reilusti liikkumavaraa tekemisissään.

Tämän raamin sisälläkään mikään toimikunta tai vetäjä ei vielä pysty yksin päättämään tekemisistä, vaan kaikki suuremmat asiat päätetään aina yhdessä hallituksessa.

Joten siinä mielessä kukaan yksittäinen henkilö ei voi luvata että joku asia 100-varmasti tapahtuu, tai ettei jotakin asiaa varmasti tehdä, jos tulee valituksi.
Eero Lukkari

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Siksi minä kirjoitinkin, "mikäli asia minusta on kiinni".
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

En tarkoittanut tuota kirjoitustani vastaukseksi kenellekään erityisesti, ja tiedän tämä on varmasti selvää kaikille aktiiveille jäsenille. Kirjoitin sen oikeastaan siksi että jos monet ei-niin-aktiivit jäsenet lukevat tätä palstaa, niin joillekin voi jäädä vaikutelma että joku asia on yhden vain henkilön käsissä.
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Toiminta suunnitelma on "suunnitelma", hyvin löysä sellainen. Suunnitelman toteuttaminen/täytäntöönpano on TÄYSIN kiinni hallituksesta. Ne asiat, mitä hallitus EI HALUA edistää/järjestää, jäävät tekemättä. Toisaalta hallitus voi ottaa myös uusia asioita tilalle, niin halutessaan.

Loppu pelissä hallitus, siis päättää itse tekemisistään.

T:Salkkis
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Eero Lukkari kirjoitti:Puuruselle kysymys: onko sinulla oikeasti tarpeeksi aikaa tähän tehtävään? Jos ensi vuonna et kerkeä tehdä muuta johtaa JTO:n päivityksen, niin eikö se ole melkoisen vähän?
Olen, toivottavasti, jo aiemmalla toiminnallani liiton luottamuselimissä ja muissa tehtävissä osoittanut haluni ja kykyni myös ajankäytönsuhteen. Kuten olen jo aiemmin todennut, JTO työllistää jalostustoimikuntaa erittäin paljon. Tämän tiedän kokemuksesta, olinhan jalostustoimikunnan vetäjänä kun hanke viimeksi käynnistettiin. Hyväksynnän jälkeen jalostustoimikunnan tehtävät määräytyy sen määrittelemällä tavalla. Tämän lisäksi meneillään on tehtäviä, joiden päätökseen vieminen kuuluu jalostustoimikunnalle. Vastakysymys sinulle Eero. Miten aiot aloittaa JTO:n valmistelun? Mitä asioita lisäät siihen, mitä jätät pois? Mikä, käsityksesi mukaan, on JTO:n merkitys rodulle/rotujärjestölle? Olenko ymmärtänyt ajatuksesi pevisan sisällöstä oikein: aiot palata lonkkadysplasian vastustamisessa raja-arvoihin ja lisätä kuvauspakon kyynärien lisäksi selälle ja lannerangalle? Vai millaisen pevisan aiot rakentaa?
Kari Salkosalo kirjoitti:Toiminta suunnitelma on "suunnitelma", hyvin löysä sellainen. Suunnitelman toteuttaminen/täytäntöönpano on TÄYSIN kiinni hallituksesta. Ne asiat, mitä hallitus EI HALUA edistää/järjestää, jäävät tekemättä. Toisaalta hallitus voi ottaa myös uusia asioita tilalle, niin halutessaan.

Loppu pelissä hallitus, siis päättää itse tekemisistään.

T:Salkkis
Tässä kohtaa näkemykseni on varsin erilainen. Hallitus EI ole ylintä päätäntävaltaa käyttävä elin. Sen tehtävä on parhaan ymmärryksensä ja osaamisensa mukaan toteuttaa yleisen kokouksen tahto. Luonnollisesti joskus tulee asioita joita ei voida, syystä tai toisesta, toteuttaa ja välillä jotkin asiat vaativat välittömiä toimenpiteitä. Ne EI kuitenkaan voi olla mikään sääntö vaan selkeä poikkeus.

-Juha
Mikko Sjöberg

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Mikko Sjöberg »

Vastaisitko Juha vielä tuohon Talentiin liittyvään kysymykseeni? Eli perusteluja sille miksi Talentin käyttöönotto ja panostaminen siihen oli mielestäsi virhe...
Eero Lukkari

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Juha Puurunen kirjoitti:Kuten olen jo aiemmin todennut, JTO työllistää jalostustoimikuntaa erittäin paljon. Tämän tiedän kokemuksesta, olinhan jalostustoimikunnan vetäjänä kun hanke viimeksi käynnistettiin.
Viimeksi JTO:n laadinta oli muuten melkoinen fiasko. Onko näillä asioilla jotain yhteyttä?
Juha Puurunen kirjoitti:Hyväksynnän jälkeen jalostustoimikunnan tehtävät määräytyy sen määrittelemällä tavalla.
Juha Puurunen kirjoitti:Hallitus EI ole ylintä päätäntävaltaa käyttävä elin. Sen tehtävä on parhaan ymmärryksensä ja osaamisensa mukaan toteuttaa yleisen kokouksen tahto.
Käytännössä hallitus&toimikunnat kuitenkin tekevät vain sellaista, mistä ovat kiinnostuneet, se on tässä vuosien varrella nähty. Nykyistäkään JTO:ta ei ole noudatettu juuri ollenkaan.

Koska JTO:ta ei noudateta, se ei ole kovinkaan tärkeä paperi Saksanpaimenkoiraliitossa, ainakaan tällä hetkellä. Kun henkilöt toimikunnissa ja hallituksessa vaihtuvat, niin vaihtuvat myös ajettavat asiat ja entiset suunnitelmat haudataan. Toinen ongelma on, että JTO:n pitää miellyttää kaikkia, tai ainakin enemmistöä, niin siitä tulee ympäripyöreä ilman mitään voimakkaita tavoitteita. Toki JTO pitää laatia. JTO:n laadintaan ei taida olla muita vaihtoehtoja kuin toimikuntamalli? Tosin minua vähän epäilyttää, löytyykö viime fiaskon jälkeen enää halukkaita laatijoita. Minulle henkilökohtaisesti JTO on melko yhdentekevä, asioita voi tehdä, vaikka ne eivät siellä JTO:ssa lukisikaan.
Juha Puurunen kirjoitti:Olenko ymmärtänyt ajatuksesi pevisan sisällöstä oikein: aiot palata lonkkadysplasian vastustamisessa raja-arvoihin ja lisätä kuvauspakon kyynärien lisäksi selälle ja lannerangalle? Vai millaisen pevisan aiot rakentaa?
Minä toisin edustainjainkokoukseen useita pevisa-esityksiä, joista sitten sääntöjen mukaan äänestettäisiin se, mikä valitaan. Yksi ehdotus olisi nykymalli, toinen raja-arvot, kolmas jotain muuta jne. Valittavava voisi olla myös jälkeläismäärärajoitus käyttöön vai ei, ja joku luonnetta mittaava testi pakolliseksi vai ei. En yrittäisi pakkosyöttää yhtä pevisa-ehdostusta, niin kuin nykyisen pevisan kanssa tehtiin.
Viimeksi muokannut Eero Lukkari, 25 Syys 2012 16:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eero Lukkari

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Eero Lukkari »

Sonja Lehtinen kirjoitti:Sitten molemmille ehdokkaille, voisitko ottaa toisen ehdokkaan mukaan toimikuntaasi, tai suostuisitko tekemään työtä rodun puolesta myös vastaehdokkaan toimikunnan jäsenenä?
Minun täytyy, ollakseni rehellinen, kirkastaa kantaani tähän kysymykseen. Puurunen on niin väritön, innoton ja mielikuvitukseton, ja hänen ideologiansa on niin erilainen minuun verrattuna, että en näe mahdollisuutta toimia hänen kanssa samassa toimikunnassa. Hän kirjoittelee kuin joku ammattipoliitikko, varoo ärsyttämästä ketään, eikä ota voimakkaasti kantaa mihinkään. No kannatusta sillä tyylillä voinee saada, että sinänsä saattaa olla fiksu veto. Jos jäsenistö valitsee tärkeälle paikalle Puurusen kaltaisen henkilön, kertoo se jäsenistön haluavan SPL:ssä sellaista toimintakulttuuria, mihin minä en halua osallistua.

Voin toki toimia jalostustoimikunnassa jäsenenä, jos jalostusvastaavaksi valitaan joku, jonka ideologia on lähellä omaani. Sellaista ehdokasta ei vain ole ilmaantunut.
Juha Puurunen
Viestit: 604
Liittynyt: 04 Joulu 2007 08:30

Re: Syyskokous, käytettävissä

Viesti Kirjoittaja Juha Puurunen »

Eero Lukkari kirjoitti: Viimeksi JTO:n laadinta oli muuten melkoinen fiasko. Onko näillä asioilla jotain yhteyttä?
Näkemyksiä asian hoitamisesta on monia, sinulla yksi. Kyseisessä työssä oli mukana alojensa ehdottomia asiantuntijoita. Mm. Keijo Kodis,Kirsi Sainio, Karoliina Nyyssönen, Pekka Nykyri etc. Mielestäni lopputulos, siihen nähden että kyseessä oli ensi kerta tällaisen asiakirjan tekemisessä, on kaikkea muuta kuin katastrofi. Luonnollisesti siinä on parannettavaa ja sitä työtä aloitetaan nyt.

Millainen, Eero, sinun toimintasuunnitelma ensi vuodelle olisi? Mikä olisi ensimmäinen asia jota ryhdyt työstämään? Mikä on sellainen asia koirissamme jossa pitää vaatia jotain, missä asioissa suositus toimii?

Minun osaltani ensimmäinen työstettävä asia lienee jo selvillä. JTO:ssa määritellään tulevaisuuden tavoitteet mutta mielestäni terveys on asia jolle pitää asettaa vaatimuksia, rakenteen ja luonteen osalta voidaan vielä toistaiseksi edetä suosituksilla. Esimerkiksi pevisassa tulee säilyttää lonkkaindeksi rajoitus ja kyynärkuvauspakko. Nykyisen JTO:n sisältämä tavoite raja-arvosta kyynärien osalta tulee keskustella, entä vielä muuta? Muilta osin suunnitelma sisältää tältä vuodelta kesken olevat asiat, mm. tietokanta/selkä- ja lannerangan kuvauslausunnot etc, ja uusia tulee JTO:n myötä.

-Juha
Vastaa Viestiin