Huomio D-pentue s.21.10.2002

Muihin alueisiin kuulumattomat jutut ja tapahtumien ilmoitukset (ei jalostuskoirailmoituksia)
Piia Kahrila

Viesti Kirjoittaja Piia Kahrila »

Edelleenkin en ollut tietoinen Dollyn suvussa esiintyvistä autoimmuuni tapauksista.Kasvattajana tietenkin kannan vastuun kasvateistani.
Joo edelleenkin koirat kantavat geeneissä sairauksia jotka pitää pyrkiä huomioimaan jalostus valintoja tehdessä.Joo minustakin olisi mukavaa jos suvuissa esiintyvistä ongelmista voisi puhua avoimesti ja rehellisesti mutta se ei tämänkään ketjun osalta ole toteutunut, sen olen saanut tuta sähköpostitse ja puhelimitse.

Kävin yllämainitussa anaalifisteli keskustelussa ja huomasin Daimin sairastuneen jo -05 ja huomasin että myös koiran veljeä on annettu jalostukseen vielä joulukuussa -06.???
Terhi Ojala

Viesti Kirjoittaja Terhi Ojala »

Piia; älä koe tätä hyökkäyksenä sinua vastaan. Itse olen esittänyt vain kysymyksiä, eikä minua kiinnosta vain yhden kasvattajan valinnat.

Sanoit ettei keskustelu ole ollut rehellistä tai avointa. Miltä osin? Laittaisin sinulle yksityisviestiä ja kyselisin maileista ja puheluista joita olet saanut, mutta valitettavasti se ei täältä onnistunut (vai tarkoititko että sinua on kielletty puhumasta?).

Pyydän että keskustelu loppuisi yhden kasvattajan valinnoista, se ei vie tätä mihinkään.

btw; Danielia on käytetty jalostukseen kunnes sairaus puhkesi. Minusta varsin oiva esimerkki miten rehellinen keskustelu olisi estänyt Danielinkin jalostuskäytön jos lähisuvun sairaudet olisivat olleet tiedossa.
pia vatjalainen

Viesti Kirjoittaja pia vatjalainen »

Piia Kahrila kirjoitti:
Edelleenkin en ollut tietoinen Dollyn suvussa esiintyvistä autoimmuuni tapauksista.
Uskon aivan täysin,että et ole asiasta tiennyt. Itse olin diagnoosin saatuamme niin pirun sinisilmäinen ja hyväuskoinen,että uskoin sanan oikein kiirivän eteenpäin,kun kerron siitä "oikeille" ihmisille. Toisin kävi.
Kävin yllämainitussa anaalifisteli keskustelussa ja huomasin Daimin sairastuneen jo -05
Daimi sairastui jo paljon aikaisemmin,mutta siinä meni aikas kauan ennenkuin löydettiin lääkäri joka asiasta oikeasti tiesi ja diagnoosin osasi antaa. Asiasta on keskusteltu täälä terveys puolella jo kauan sitten.

Sitten oikaisen yhden asian joka tulee varmaan suht selväksi tässä seuraavassa lainauksessa:
Pirjo Niskane kirjoitti:Anaalifistelia: Anaalirauhasten tulehtuminen (eivät siis toimi tms.) ja rauhaseen muodostuu paise, joka purkautuu ulospäin tehden reiän, jota kutsutaan fisteliksi. Hoitona on antibioottikuurit, huuhtelu ja rauhasten poisto.
Perianaalifistelia: Perinnöllinen sairaus, jolla ei (välttämättä) ole mitään yhteyttä anaalirauhasiin.
Itse olen avoimesti asiasta kertonut ja koittanut tavoittaa kaikki Daimin sisarukset,mutta tähän mennessä yhteyttä olen saanut 2 sisarukseen.
Siksi täälä heitä perään kuulutin alunperinkin.
Piia Kahrila

Viesti Kirjoittaja Piia Kahrila »

Ei oo kukaan kieltänyt puhumasta,ei tää sentään mikään mafia oo :roll:
Epäasiallisuus ja epärehellisyys koskee ihan tässä ketjussa kirjoittavaa henkilöä :toktok:

Minun osalta asian puinti täällä loppuu tähän.
pia vatjalainen

Viesti Kirjoittaja pia vatjalainen »

Joku valehtelee siis jostain?kö?Kukamitähä?
:kiukku:
Terhi Ojala

Viesti Kirjoittaja Terhi Ojala »

Samaa mietin mitä Pia Vatjalainen :shock: (joskin näistä täällä tulleista tapauksista olen jo kuullut sekä omistajilta että kasvattajalta)

Vai onko kyse lapsellisesta käyttäytymisestä?
leena väkevä

Re: Huomio D-pentue s.21.10.2002

Viesti Kirjoittaja leena väkevä »

Etsintäkuulutetaan Cerdaus`s D-pentue, syntynyt 21.10.2002 ja niiden jälkeläiset.

Hyvä keskustelupalsta - olen penkonut tietoa ja viisastunut!

Toivottavasti tätä kautta saadaan tietoa levitettyä mahdollisimman monelle koiran omistajalle - kun 'oikeiden' ihmisten kautta se ei onnistunut.
Kertokaa eläilääkärillenne tästä 'perimästä' vaikka koira olisi terve - silloin helpompi saada oikea diagnoosi vaivoihin mahdollisimman pian.

lainattua tekstiä...

Autoimmuunisairaudet, puhkeavat vain osalle näitä geenejä kantaville koirille, puhutaan näiden koirien altistuneen sairaudelle ja kaikki näitä geenejä kantavat koirat eivät välttämättä sairastu. Perinnöllisen sairauden periytymismekanismista riippuen osa koirista voi olla kantajia, eli normaaleja koiria, joilla ei ole oireita, mutta ne voivat tuottaa sairaita jälkeläisiä.
Useimmin esiintyviä autoimmuunisairauksia ovat kilpirauhastulehdus, lupus (iho- ja punasolut) sekä demodikoosi (sikaripunkki).

Koira jolla on demodikoosi (sikaripunkki) ja siihen sairastaneita sukulaisia tai muita sukulaisia, joilla on autoimmuunisairauksia, on riskiryhmässä sairastua vakavampaan autoimmuunisairauteen.

Osa autoimmuunisairauksista on helposti tunnistettavissa, mutta toisia on erittäin vaikea diagnosoida, sillä ne muistuttavat hyvin paljon muita sairauksia.
Autoimmuunisairauksia ei voida parantaa ja ne vaativat läpi elämän jatkuvaa hoitoa. Jotkin autoimmuunisairaudet johtavat kuolemaan. :oivoi:

Vastaa Viestiin