Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Muihin alueisiin kuulumattomat jutut ja tapahtumien ilmoitukset (ei jalostuskoirailmoituksia)
Joanne S A Vähämaa

Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Heipä hei!

Eli tilanne on tämä: Meille tuli viikko sitten 5,5v sakemanninarttu ja ennestään kotona on 1,5v sakemanni ja 3v sekarotuinen (sakemanni, collie, tiibetinmastiffi, hirvikoira)
Sekarotuinen on voimakastahtoinen, pitkäpinnainen, rauhallinen ja ITSEVARMA. Tähän saakka onkin mennyt hyvin. Seropi on sietänyt tuntitolkulla uuden sakemannin pörhistelyä ja louskutusta korvan vieressä, ja tilanteen vaatiessa heittänyt sen ääntäkään päästämättä kerran maahan ja tilanne on jäänyt siihen. Sakemanni on antanut periksi. Tänään kuitenki vieraanvaraisuus loppui ja rävähtivät yhteen oikein kunnolla. Seropilla etutassussa syvä kulmahampaan kuva, mutta silti tappelu päättyi siihen että cocteili oli kiinni sakemannin niskassa.

Nyt kysymys kuuluukin: Missä kohtaa katsotaan tarpeelliseksi puuttua tilanteeseen?

Itse olen jo pienenä kontannut 10 sakemannin seassa kun isovanhemmat niitä kasvattivat, ja olen ollut aina sitä mieltä että elukoiden täytyy pystyä selvittämään välinsä keskenään. Muistan ettei meilläkään johtaja-uros heti puuttunut narttujen väliseen tappeluun vaan katsoi hetken sivusta ja sitten lopetti rähinän heittämällä kummankin niskasta eri suuntiin.

Toiset sanovat samaa kun olen itse ajatellut, että kyllä koirat tietää ja osaa selvittää, ja jos ihminen menee selvittämään välit niin siitä syntyy ikuinen kyräily.
Sitten taas toiset sanovat ettei koirien saa missään tapauksessa antaa selvittää välejään keskenään, vaan johtajan (ihmisen) täytyy ne selvittää.

Eli Missä se raja sitten kulkee? :box: :kiukku:
Milko Naumanen
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Joulu 2007 17:43

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Milko Naumanen »

Lauman johtaja on(pitäisi olla) ihminen ja käskyttää muita ja pitää lauman herran nuhteessa.

Meillä koirat ei tappele(uros ja narttu) ja jos yrittäis tapella,keskeyttäisin heti ja tarpeen tullen eristäisin koirat.

Jos sattuu olemaan kaksi/useampia kovia koiria jotka eivät alistu niin sen jälkeen tuloksena on paikkaushommia ja koirista riippuen pahojakin.

Varsinkin narttujen tappelut voivat olla ns henkilökohtaisia,eli vihanpito kestää eliniän.

Henkilökohtaisesti suosittelisin,että otat tilanteen haltuun ja kiellät minkäänlaisen vihanpidon ja tarpeen tullen eristät koirat toisistaan,etteivät vahingossakaan matsaa silloin kun ihmisiä ei ole paikalla(eivätkä matsaa vaikka olisin,ihmisiä paikalla).

Muutoin voi tulla ikävää jälkeä.
Birgit Johansson

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Hankala kuvio sulla. Kun seropi on jo ollut ykkösasemassa ja siihen tulee vanhempi tunkeilija. Koirien kesken on kirjottamaton sääntö, että ikä ja koko antaa etulyöntiasemaa arvovaltaan nähden. Sitä sitten voi muuttaa vielä ne yksilölliset erot. Oliko seropikin vielä narttu?
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Nartut elävät omissa porukoissa ja urokset omissaan ja laumaa hallitsee "johtajapariskunta" näin luontaisesti. Tämän takia aikuiset narttu ja uros tulevat yleensä mainiosti toistensa kanssa toimeen. Ihminen on meidän laumoissa se johtaja.
Itselläsi olisi tuossa kohden tehtävänä puolustaa laumaasi ja näyttää tulokkaalle selväksi kuka käskee ja ketä. Kukaan ei murjo ketään - se on sinun tehtäväsi ja velvollisuutesi. Jos laumassa on kaksi toisilleen sopimatonta koiraa - luonnossa jompikumpi jättää lauman. Meidän maailmassa sitä ei tapahdu, koska ihminen päättää ketkä laumaan kuuluvat.
Meillä joskus nuoret saattavat rätsähtää toisilleen tarhassa keskenään. Se kestää 5 sek ja jälkiä ei tule. Jos koirat tappelevat ne eivät ole enää yhdessä koskaan.
Eläinsuojelulaki sanoo, että keskenään toimeentulemattomia eläimiä ei saa pitää yhdessä ja niille tulee järjestää sellaiset olot etteivät tarvitse toisiaan edes nähdä.
Koska tilanteesi on uusi. Oma ajatukseni menisi: Ensin sinä luot suhteen siihen uuteen koiraan. Kun se on sinun hallinnassasi - teillä hyvä ja luottamuksellinen suhde, viet sen laumaan, jossa saavat tutustua keskenään. Aggressiota ei saa näyttää. Sinä määrittelet sen.
Jos koirat tappalevat sinä erotat ne. Jos ne tappelevat uudelleen - ne eivät enää elä samassa laumassa.

Pelkkä vahva johtaja ei aina riitä toisinaan inhoaville koirille. Koirat kärsivät stressistä, vaikka vielä kovan komennon alla sietävät toisiaan.
Toivottavasti ratkaisu löytyy. "Anna tapella vaan" on jostain sekopäiden maailmasta- siinä tulee pahimmillaan ruumiita :viha: :viha:
Joanne S A Vähämaa

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Birgit: seropi on leikattu narttu ja sen takia aika äijä. Kun nuoremmalla säferillä on juoksut niin se käy nostamassa jalkaa hevosen heinäpaaleihin.

En tarkoittanutkaan että koirat saa vääntää loppuun saakka keskenään. Kuten nytkin tappelu lähti leikistä kun kolmas osapuoli osallistui enkä itse ollut ihan vieressä. Ei niille tulis mieleenkään alkaa täriseen keskenään jos minä olen jossain lähettyvillä. Nyt on taas kaikki hyvin. Mahtuvat samaan aikaan ovesta ja haistelevat toisiaan hännät heiluen.
Mutta mietin sitä että enhän voi heti kun pieni murahdus kuuluu mennä väliin, tai saan jäädä töistä pois ja istua niiden kanssa tuolla tarhassa kertomassa kuka on kuka. Nyttenkin olisin mennyt väliin mutta en kerinnyt ääntäkään päästää kun tappelu oli jo ohi. Siinä vaiheessa tottakai jos näyttää ettei siitä tule loppua.

Mutta saa nyt nähdä oliko tämä välien selvittely tässä vai tuleeko vielä oikein verinen kamppailu.

Hankala parivaljakko kun toinen on 3v vanhempi, ja toinen on fyysisesti ja psyykkisesti paljon vahvempi :(
Lisää keskustelua vaan aiheesta. Se on rakentavaa :) ja kiitos jo vastanneille!
Birgit Johansson

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Saattapi se olla riittänytkin jo sille tulokkaalle, yleensä, ku hierarkiasta on kyse, ni homma vaatii yhden toiston. Näin on myös suhteissa ihminen ja koira, siis jos oikeasti on kyse pelkästään asemasta. Aina tietty joku rekku voi olla se poikkeus joka vahvistaa säännön :) . Tämä nyt ei ole sitten sitä, että koiralle käytetään pakotteita...

Mutta, mutta jos on noita murahtelujakin, ni kello kaulassa joudut olemaan. On koiria, jotka ei kerta kaikkian siedä toisiaan ja just, kun tuo kuvio onkin hankala, ni voipi olla, ettei kumpikaan halua luovuttaa asemaansa. 3 vuotiaan asemaa ja egoa on jo pönkittänyt se aiemmin ollut nuorempi, tuskin se siitä hevin luopuu. Kyllä mä oisin tarkkana ja puuttuisin asiaan jos näyttää, että tulokas ei meinaa sopeutua, saattaisi tulla osoitteen muutos, jos ei ole tiloja eristää. Sehän siinä onkin huonoa, että jos joutuu puuttumaan aikuisiällä, ni koirat ei kuitenkaan vihanpitoa lopeta vaan pikemminkin "keräävät lisää kaunaa", saattavat räjähtää yllättävissä tilanteissa sitten kovinkin tai juuri silloin, kun oma silmä ei näe. Nartut voi ottaa yhteen todella verisestikin, uroksilla on usein kysymys enempi voimainmittelöstä ja vähän "matchoilusta", poikkeuksia taaskin löytyy että tämä on ihan yleistys. Eri asia voi olla koirat, jotka kukin vuorollaan jo pienestä kasvatetaan tähän laumaan ja oppivat ihmisen diktatuuriin tässä asiassa, ja siltikin, nuoremmissa voi olla aina joku "nousukas", pyrkyri, joka ei enää aikuisena sopeudu (ei halua) vanhempien "alle". Eihän noita millään kaikkia voi ennakoida, että tarkkana vaan ite on oltava ja luettava merkit.

Tarhassa tai kotona yksin ollessaan tilanne voi olla toinen, kaikki saattaa mennä ihan ilman ongelmia, koirien keskinäiset suhteet on ok, kun ovat keskenään. Siinä ei ole mukana ihminen ("kateus", tahaton tukeminen jne), lelu, ruoka tai jotkut tilanteet ja/tai ärsykkeet, kiihtyminen kun mennään ja tullaan jne, siis kaikkea sellaista, joka kuuluu elämään, eikä niitä millään voi kaikkea välttää. Mutta satavarma ei koskaan elukoista voi olla, että jos molemmat vielä vaikuttaa halukkailta tappeluun, ni eristäminen olis parasta, kun jäävät yksin.

Kyl siinä on se, että nartut, kuten myös urokset toisilleen on kilpailijoita. Kilpailijoita asemasta ja kuka pääsee jatkamaan sukua, saa parhaat saaliit, ruuat jne. Siksi ne ei tule toimeen tai sitten aseman pitää olla selvä. Uroksen ja nartun välillä ei samanlaista kilpailua ole, vaan elävät ja jatkavat sitä sukuaankin yhteistuumin :) , toki ne samalla voi olla se johtajaparikin, jotka voi kyllä joskus ottaa yhteenkin vaikkapa hyvästä ruuasta.. Jos tuo asema saman suokupuolten kesken ei tule selville, ni toinen lähtee, tai siis se ajetaankin laumasta ennenkuin niitä ruumiita tulee. Ja siis, ihmisasumuksista ny ei käytännön syistä lähdetä, ni tietää sitä, että riidat voi käydä aina vain vakavammiksi, eikä se ole enää leikin asia..
Pirjo Niskanen

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Pirjo Niskanen »

Meillä tuli narttu (1,7v) 3 uroksen laumaan (6v, 2,7v ja 2,7 v). Narttu on kohtuullisen tempperamenttinen ja nyt aikaa myöten aika dominoiva koira, joten se laittaa urokset tiukille. Oma linjaukseni on ollut se, että nahistella saa, mutta mun sana on sitten se, jolloin nahistelu loppuu. Tämän sanan pyrin sanomaan siinä vaiheessa, kun nahistelu on vielä "leikin puolella". Tähän asti homma on toiminut meidän laumassa näin. :puntaroi:.
Joanne S A Vähämaa

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

No niin. Meillä on nyt seropin jalka kuntoutunut, ja neiti on taas voimiensa tunnossa. Kyllä huomaa että sielu on saanut kolauksen. Yrittää omalla tavallaan haastaa uden tulokkaan. Ottaa kepin suuhun ja juoksee täysiä sakun ohi ja jos saku lähtee perään niin seropi räkäsee kepin suustaan ja kääntyy ympäri ja lähtee pää alhaalla karvat pystyssä hiipiin sakemannia kohti, jolloin sakemanni kääntyy ympäri. Eli mitäs tästä voimme päätellä? Ilmeisesti vanhempi on luovuttanut?
Nuoleskelevat toistensa huulia ja heiluttelee häntää mutta itse leikki on jäänyt.
Nyt on koirat olleet eristettynä toisistaan ruuan ajan ja sillon kun en ole kotona. Tai sitten seropi (Sylvi) on mukana töissä.

Oon kyllä itse varmaan vaikuttanut asioihin aika lailla, kun alitajuisesti tulee Sylviä huomioitua enemmän. Mutta hyvin on mennyt tähän saakka.

Mutta nyt uusi kysymys:
Astuttaisitteko C/C 0/0 nartun B/B 0/0 uroksella? Mulla on nyt edessä nuoremmalle sakemannille sulhasen etsintä. Narttu on viimesen päälle näyttelylinjainen eli perse viistää maata. Itse suosin suorempaa selkälinjaa ja olen ajatellut astuttaa joko työlinjaisella tai sekalinjaisella. Muulla ei niin väliä kunhan on fysiikka ja korvien väli on terve.
Nyt kävin kasomassa yhtä työlinjaista harmaata urosta, joka tuntuisi kaikin puolin sopivan mun nartulle. Yhdistelmästä tulis varmaan tosi hyviä käyttökoiria varsinkin hakuun ja jäljelle, koska kumpikin on nenän käytössä luonnon lahjakkuuksia. Mun nartulla on ajettu muutamia jälkiä, ja tiesi kyllä heti mistä oli kyse. Nokka ei ole noussut jäljestä kertaakaan, eikä jäljeltä ole poikettu mihinkään. Nyt vaan ongelma on tuo lonkka yhdistelmä :cry:
Sisko Luukkonen
Viestit: 32
Liittynyt: 28 Helmi 2008 20:43

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Sisko Luukkonen »

?
Viimeksi muokannut Sisko Luukkonen, 05 Huhti 2010 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Milko Naumanen
Viestit: 41
Liittynyt: 04 Joulu 2007 17:43

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Milko Naumanen »

Ehkäpä kannattaisi miettiä onko koiralla muuta annettavaa kuin terveet lonkat+kyynärät.

Jokainenhan saa tehdä/teettää niin paljon pentuja kuin sielu sietää,mutta onko niille tarvetta, jo nyt sakemannin pentuja tais tulla vuodessa +3000 kpl(rekisteröityjä) ja varmaan tuhansia ei paperillisia,eli tarvitaanko lisää pentuja on isoin kysymys.

1."Astuttaisitteko C/C 0/0 nartun ,Narttu on viimesen päälle näyttelylinjainen ".
2."No entäpä semmoinen narttu jolla A/A 0/2 ?"

Henkilökohtaisena mielipiteenä näiden tietojen perusteella sanoisin,en astuttaisi.
Joanne S A Vähämaa

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Jos kyynärissä on kulumaa niin se on aina huono. Ei sakemannien suurimmat sairaudet tällä hetkellä lonkista johdu, vaan juurikin kyynärät, selkälinja ja korvien väli on tällä hetkellä se suurin ongelma. Ell Ventelän kanssa keskustelin asiasta kun käytin koiran kuvissa. Se että sakemannilta lähtee takajalat alta ei ole lonkista johtuvaa vaan YLI jalostetusta lantioseudusta. Peräpää on vedetty niin maksimiin että peräpään suolisto on niin ahtaalla että normaali toiminta on mahdotonta.

Mutta niistä astutuksista. Jos koira oliskin aivan paska ja mitään sanomaton niin en sitä todellakaan astuttais. Mutta koska se on käytöltään niin monipuolinen ja selväpäinen niin olis surku jättää käyttämättä. Mutta juuri siksi että koira on NIIIIIIN näyttelylinjanen että huonoo tekee, niin se uros täytyy kattoa työlinjasesta, koska jos sakemannin perse viistää maata tohon malliin niin se ei oo enää tervettä. Minä aloin kasvattaa isovanhempieni kennelnimellä koska haluan nähdä missä ajassa se muutos parempaan tapahtuu. Jos en olis koko elämääni elänyt sakemannien kanssa niin tää ei todellakaan ole se rotu jota kasvattaisin. Meiltä on kuitenkin lähtenyt maailmalle aina terveitä koiria ja siihen pyritään edelleen. Mietin vaan sitä lonkka asiaa. Ei ne ceet ole vielä paskimmat ja beet on ihan hyvät mutta mutta... voiko yhdistelmästä tulla yhtäkään aata??? Tottakai jos löydän paremman uroksen A lonkilla niin ehdottomasti käytän sitä.
Tuula Siimes

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Itse kysymykseen vastaan etten astuttaisi kumpaakaan mutta koska olet päättänyt pennut tehdä toivotan onnea.
Mitkä ovat vanhempien lonkka-ja kyynärindeksit?
Joanne S A Vähämaa

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

tulevien pentujen vai tän nartun?
Tuula Siimes

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Tuula Siimes »

Vanhempien, siis nartun ja uroksen.
Onko niiden sisaruksia kuvattu ja ovatko muuten terveitä? Koetuloksia? Luonteet? Onko kuvattu muuta luustoa kuin lonkat ja kp:t?
Yhdistelmän sukusiitos-aste?
Joanne S A Vähämaa

Re: Mielipiteitä koirien välienselvittämisestä

Viesti Kirjoittaja Joanne S A Vähämaa »

Uroksen jalostus indeksit: Lonkat 107. Kyynärät 112.
Sisaruksilla: 107/112, 113/113, 114/111.
Uros on puolustusvoimien pommi, ase ja vartiokäytössä. Eli siinä on kyllä tulosta.

Nartun jalostusindeksit: Lonkat: 89. Kyynärät: 112
Sisaruksilla: 100/113, 95/113. (neljättä ei kuvattu)
Nartun kanssa ollaan menossa BH-kokeeseen nyt lähitulevaisuudessa ja alotettu purutreenit. Jälkeä on ajettu todella hyvällä menestyksellä. Ei ole vielä koetulosta kun koira on vasta 1,5v enkä ole pitäny mitään kiirettä treenien kanssa ennenkuin vähän aikuistuu.

Tämän yhdistelmän sukusiitosprosentti 6sukupolveen 0,00%.

Nartun otin jalostukseen 7kk vanhana jolloin välikuvattu B/B ja 0/0. Ventelällä virallisissa kuvissa paperit lähti B/C ja tuli takasin C/C. Voit vaan kuvitella että v**uttaa :kiukku:
Vastaa Viestiin