Eläinsuojelulain uudistamisprosessiin liittyvää

Muihin alueisiin kuulumattomat jutut ja tapahtumien ilmoitukset (ei jalostuskoirailmoituksia)
Jenni Lautakatto

Eläinsuojelulain uudistamisprosessiin liittyvää

Viesti Kirjoittaja Jenni Lautakatto »

Pomppasi silmään lueskellessa:

19.6.2012
SEURA- JA HARRASTUSELÄINTEN HYVINVOIVOINNIN NEUVOTTELUKUNNAN
VASTAUKSET ELÄINSUOJELULAIN SIDOSRYHMÄKYSELYYN

http://www.mmm.fi/attachments/elaimet/s ... 6.2012.pdf
13. Olisiko eläinkilpailuja koskevia säännöksiä tarpeen kehittää?

Kyllä. Keinoista käytiin keskustelua. Erityisesti esiin nousivat seuraavat asiat:

Kilpailu & koetoiminta
 Ehdotetaan kilpailu- ja koetoimintaan käyttöön otettavaksi ilmoitusvelvollisuutta ja siihen
pohjautuvaa riskiperusteista arviointia eläinlääkärin tarpeellisuudesta osallistua tapahtumaan.
Päätöksen tekisi jokin viranomaistaho. Päätökseen vaikuttaisi tapahtuman laatu (esim. onko riski
vammautumiseen, stressiin ja suureen infektioriskiin kasvanut) ja eläinmäärä. Tällöin eläinlääkärin
rooli tulisi tarkemmin määrittää: onko eläinlääkäri esim. valvomassa vai hoitamassa. Joissakin
tapahtumissa voidaan myös velvoittaa, että eläinlääkäri tarkistaa kaikki eläimet ennen suoritusta.
Myös eläinkilpailuihin tulisi kohdistaa eläinsuojeluvalvontaa pistokoeluonteisesti.
 Myös jonkinlainen yleinen hygieniaohjeistus olisi paikallaan sekä viranomaisohjeet rokotusmääräyksistä.
 Olisi erityisesti tarkasteltava niitä kokeita ja kilpailuja, joissa hyödynnetään toista eläinlajia
varsinaisen kilpailulajin lisäksi (luolakokeet, tarhattujen eläinten metsästys, paimennuskokeet).
Tärkeää olisi myös määritellä se, miten tällaisten lajien harjoittelua valvotaan: harjoitteluun liittyy
usein vielä suurempia riskejä kuin itse kilpailuihin. Toisen eläinlajin käyttö tulisi kieltää sellaisissa
kokeissa ja kilpailuissa sekä harrastustoiminnassa, missä tälle eläimelle aiheutuu toiminnan vuoksi
haittaa kuten (merkittävissä määrin) negatiivista stressiä tai vahingoittumisen mahdollisuus itse
toiminnan aikana tai sen ulkopuolella. Tämän vuoksi neuvottelukunta ehdottaa
keinoluolakoirakokeita kiellettäväksi. Myös purukokeet, joissa koira opetetaan puremaan ihmistä,
pitäisi alistaa varsin kriittisen tarkastelun alle koemuotoina.

 Myös kilpailuihin ja testeihin tähtäävissä harjoituksissa voi aiheutua eläimelle kipua, tuskaa,
kohtuutonta rasitusta tai vahingoittumisen vaara.
Jokohan tästä on ollut täällä keskustelua? Onhan asia jo kesäkuulta.
Birgit Johansson

Re: Eläinsuojelulain uudistamisprosessiin liittyvää

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Tämmöiset lauseet pistää silmään väkisinkin, että mikä onkaan pohtijoiden tietämys asioista:
"Myös purukokeet, joissa koira opetetaan puremaan ihmistä, "

Sen vähän, mitä mä olen harrastanut, ni mun koirat on kyllä opetettu puremaan hihaan.

Toinen on toi kohtuuton rasitus??? Oon mä kyl kuullut juttuakin, et joillain eläinsuojelijoilla menee hommat jo pikkuisen yli.
Kari Salkosalo
Viestit: 257
Liittynyt: 07 Joulu 2007 12:50

Re: Eläinsuojelulain uudistamisprosessiin liittyvää

Viesti Kirjoittaja Kari Salkosalo »

Nyt jo edesmennyt, "kuuluisa valvoja Anja Eerikäinenkin" kertoi koiran olevan "hyvä kuntoinen ja hoidettu" kun näki laiskan ja ylipainoisen, itsensä näköisen vetelyksen, makaavan sohvalla. Koiria ei olisi Anjan mukaan saanut rasittaa kuntolenkeillä, pyöräilystä puhumattakaan. Koirahan rasittuu, kun joutuu juoksemaan pyörän vieressä. Vetokoiraurheilu oli Anjalle kauhistus! :roll:
T:Salkkis
Birgit Johansson

Re: Eläinsuojelulain uudistamisprosessiin liittyvää

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

:shock:
Päivi Ollikka
Viestit: 268
Liittynyt: 25 Joulu 2007 19:46

Re: Eläinsuojelulain uudistamisprosessiin liittyvää

Viesti Kirjoittaja Päivi Ollikka »

Nuo luolakokeet ja luolametsästyksen kieltävä lappu saa multa heti puoltavan äänen. Se on NIIIIN eläinrääkkäystä kuin olla voi. Ne eivät ole sen oikeutetumpia kuin koira-, kukkotappelut tai härkätaistelut. Loukutus ja ampumalla lopetus on ne eettiset keinot.
Birgit Johansson

Re: Eläinsuojelulain uudistamisprosessiin liittyvää

Viesti Kirjoittaja Birgit Johansson »

Totta. Uuden eläinsuojelulain pitäisi valmistua vuoteen 2015 muistaakseni.
Riitta Vainiontaus
Viestit: 234
Liittynyt: 02 Tammi 2008 20:39

Re: Eläinsuojelulain uudistamisprosessiin liittyvää

Viesti Kirjoittaja Riitta Vainiontaus »

Päivi Ollikka kirjoitti:Nuo luolakokeet ja luolametsästyksen kieltävä lappu saa multa heti puoltavan äänen. Se on NIIIIN eläinrääkkäystä kuin olla voi. Ne eivät ole sen oikeutetumpia kuin koira-, kukkotappelut tai härkätaistelut. Loukutus ja ampumalla lopetus on ne eettiset keinot.
Itse en ole koskaan harrastanut metsästystä, mutta näen sen erittäin tärkeänä osana riistaeläinten hyvinvointia.
Olen kuitenkin jo pidenpään ihmetellyt miksi osa metsästäjistä kehuu koiria, jotka tappelevat ja revittävät itsensä tappaessaan luolaan esim. mäyrää. Eihän näin aina ole ollut. Eikö tarkoitus ole ollut se, että koira ajaa luolasta eläimen ulos ja metsästäjä ampuu sen.
Toin mutamalle ystävälleni Liettuasta karkeakarvaisen mäyräkoiran pennun n.10 vuotta sitten. Emällä metsästettiin jatkuvasti ja omistaja myi turkikset elannokseen. Hän piti moraalittomana koirien revittämistä luolissa ja sanoi, että nimenomaan koira ei saa pilata eläimen turkkia repimällä sitä luolassa. Nahka on arvoton jos se on revitty. Hänestä sellainen koiranrevittäjä ei voi kutsua itseään metsästäjäksi vaan on sadisti. Hänelle ole todella ylpeyden aihe mäyräkoira, jota ei ollut revitty ja se jatkuvasti ajoi luolasta elukoita ulos.
Meillähän ei varmasti kovinkaan moni metsästäjä enää ota eläimen nahkaa, vaan kyse on enemmänkin riistanhoidollisesta metsästyksestä. Silti olisi armeliaampaa lopettaa eläin ampumalla ja saada oma koira luolasta ehjänä takaisin.

Tietenkin asiassa saattaa olla sellaisia seikkoja, joita en tiedä, koska en kyseistä lajia harrasta. Aivan kuten suojelusta on ihmisillä hyvin erilaisia käsityksiä, kenen mielestä siinä koirat hakataan ja pahoinpidellään ja kenen mielestä koirista tulee äkäisiä tappajakoiria.

Riitta Vainiontaus
Vastaa Viestiin