Tuonti Saksasta

Muihin alueisiin kuulumattomat jutut ja tapahtumien ilmoitukset (ei jalostuskoirailmoituksia)
Maarit Korpela

Tuonti Saksasta

Viesti Kirjoittaja Maarit Korpela »

Miten käy helpoiten koiran tuonti Saksasta?
Kaikki käytännön seikat ja määräykset kiinnostaa.
Tanja Hourula
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Joulu 2007 13:11

Re: Tuonti Saksasta

Viesti Kirjoittaja Tanja Hourula »

Maarit, joko olet saanut vastauksia kysymyksiisi? :)
Satu Pajarinen
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Touko 2009 03:14

Re: Tuonti Saksasta

Viesti Kirjoittaja Satu Pajarinen »

Vastasiko kukaan sulle :) Jos sait vastauksia niin jaa tieto meillekin. Kiinnostaisi mutta onko se oikeasti kuinka hankalaa ja kallista.
Sonja Lehtinen
Viestit: 140
Liittynyt: 04 Joulu 2007 00:09

Re: Tuonti Saksasta

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Niin mikä on hankalaa ja mikä kallista? Itse en ole tuonut mutta käynyt astuttamassa, ekalla kertaa superfastilla tokalla ruotsin läpi ja Finnlinesin paateil Turku-kapelskär Malmö-Travemünde, mitään papereita ei oo kyselty millään rajalla koirista, mutta EU passi, ja eviran sivuilta tietty aina mitä sillä hetkellä vaaditaan.
Muutama kaveri hakenu pennun, lentäessä lentoyhtiöt vaatii 8vkon ikää, ja toisaalta sitten matkustamoon saa ottaa 6/8kg eläimen yhtiöstä riippuen. Itse hakeminen tulee halvemmaksi kun koira lisämatkatavarana on joitain kymppejä mutta rahtina sitten paljon paljon enemmän. Kaverille kasvattaja toi pennun lentokentälle, niin ei tarvinnut autoakaan vuokrailla tms.
Tanja Hourula
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Joulu 2007 13:11

Re: Tuonti Saksasta

Viesti Kirjoittaja Tanja Hourula »

Tuonti ei ole hankalaa. Satu, millaisia juttuja haluat tietää? Voin neuvoa jos tarve vaatii, kolme koiraa olen nyt reilun neljän vuoden aikana tuonut Saksasta. Ei ole vaikeaa hommaa, missään nimessä.

Omat koirat tulleet maksamaan n. saman verran vrt. suomalaiset pennut, noin suunnilleen, kun aika monella kasvattajalle pennun hinta on hieman alempi verrattuna Suomen pentuhintoihin (Saksassa käyttölinjaiset 700-900€, mun kokemuksen mukaan). Riippuen toki siitä milloin on esimerkiksi lentoja varannut, eikös niissä hinnoittelu mene pitkälti niin, että mitä aiemmin varaat, sen halvemmalla saat..? Koira menee halvimmalla saattajan kanssa, eli niin että se tosiaan haetaan ja tulee matkustajan käsimatkatavarana, oli sitten ruumassa tai matkustamossa. Oman jännityksensä aina toki tuo se, että onko koira tarpeeksi kevyt matkustamoon kun painoraja kantokassin kanssa on 8kg. Ruumaankin koiran toki voi laittaa, tulee hieman kalliimmaksi kun boksikin painaa. Paikka vaan pitää varata etukäteen. Finnairilla taitaa olla hinta 10 € / kg, oli ruumassa tai matkustamossa. Matkustamossa kuitenkin niin, että max 80 €, ellen väärin muista.

Ihanaa Joulua kaikille :)
Vastaa Viestiin