Vehnätön kuivamuona

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Tiina Viinikka

Vehnätön kuivamuona

Viesti Kirjoittaja Tiina Viinikka »

Aurinkoista kevätpäivää sakun ystävät!
Käytiinpä tossa lekurissa ja niin siinä sitten kävi että kärrynpyörän poika lähtee kokeilemaan vehnätöntä ruokavaliota,josko iho-ongelmat vähenisi sillä. Suosittelisiko joku korkealaatuista VEHNÄTÖNTÄ kuivamuonaa? Tämä meidän poika kun on aikas granttu. Kiitän etukäteen.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

En tiedä onko ylipäätänsä olemassa korkealaatuista kuivamuonaa.

Oletko miettinyt neu:ta,puhtia,kotiruokaa tai barffia?
Hannele Koivu

Viesti Kirjoittaja Hannele Koivu »

Jos välttämättä haluat kuivamuonaa syöttää, niin ainakin sinä vuonna kun kanat käytti saappaita ja oravat tilkkutäkkiä, niin keltaisen-värisen-säkin Nutrossa ei ollut vehnää.
Tiina Viinikka

Vastaus

Viesti Kirjoittaja Tiina Viinikka »

Ajattelin itse aivan samaa et vois syöttää jotain muuta vehnätöntä mutta minä näin noviisina ajattelin totella eläinlääkäriä joka anto ohjeistukseksi ettei muuta kuin vehnätöntä kuivamuonaa,ainahan sitä koiransa parasta ajattelee ja "uskoo" lekuria.
Kristiina Salonen

Re: Vastaus

Viesti Kirjoittaja Kristiina Salonen »

Tiina Viinikka kirjoitti:Ajattelin itse aivan samaa et vois syöttää jotain muuta vehnätöntä mutta minä näin noviisina ajattelin totella eläinlääkäriä joka anto ohjeistukseksi ettei muuta kuin vehnätöntä kuivamuonaa,ainahan sitä koiransa parasta ajattelee ja "uskoo" lekuria.

Käveleppäs eläinkauppaan ja kysy vehnätöntä ruokaa. Siellä on monia merkkejä joissa vehnää ei ole.

Mä kanssa turvaudun nappulaa, eipä mulla sellaista määrää tietoa ja taitoa ole, että voisin turvata koiran täysravinnon. Ja miksi vaihtaa ruokinta, kun näin on hyvä? Koirat voi hyvin, ja omistajakin voi suht hyvin :)

Toki meilläkin syötetään lisukkeina, neuta, jauhelihaa, kanaa, luita jne jne..
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Ei se suurta tieto/taitoa vaadi,hiukan viitseliäisyyttä.

Tyossa yllä mainitsin merkkejä jotka ovat täysravintoja,mielummin annan lisäaineetonta ja kotimaista ruokaa,"tuhlaan" rahani mielummin kotimaahan kuin isolle monikansalliselle yritykselle.

Eli aatetta löytyy :twisted:
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

^Tuosta politiikasta en viitsi sanoa mitään. Mulle riittää se, että koirani voivat hyvin. Turkki niillä kiiltää, ne jaksavat touhuta ja vatsa niillä on kunnossa. Pennulle syötän vehnätöntä Eagleä (kasvattajan ohjeesta), plus kaikkea muuta. Neuta, lihaa, kotiruokaa, mitä kaapista löytyy ja isäntäväellä jää tähteeksi. Luita se saa päivittäin ja "pakki" on pysynyt kunnossa. Onni on omistaa koirat, joiden mahat ei mene sekaisin eikä iho oireile siitä ruuasta, mitä omistaja niille kuppiin laittaa! Omistajalla kun on tärkeämpääkin tekemistä kuin sekoitella kattiloissa ruokia, esim. viedä koirat pellolle ansaitsemaan se ruoka. :voitto2:
Tuomo Arovainio

Viesti Kirjoittaja Tuomo Arovainio »

Frank's pro gold-sarjan ruoat ovat laadukkaita vehnättömiä kuivamuonia. Pentuajan syötin itse pelkkää large breediä a+b piimällä höystettynä, nyt vähän isompana syötän lisäksi kalaa ja jauhelihaa kuivamuonan seassa, piimä edelleen mukana kuvioissa. Maha, iho ja karva ainakin toistaiseksi kunnossa.

Muista merkeistä ainakin Hill's on muitten kokemusten mukaan hyvä.
Marisa Lundström

Viesti Kirjoittaja Marisa Lundström »

Vanhempi sakuni on moniallergikko, mutta Hill'sin Nature's Best on sopinut erinomaisesti!

Sitä saa sekä pentu- että aikuismuonana.
Jenni Kuusirati

Viesti Kirjoittaja Jenni Kuusirati »

Ainakin ruokasarjoista Bento Kronen ja Acana löytyy vehnättömät vaihtoehdot.
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Hei Marisa Lundström!
Onko moniallerginen koirasi kuinka vanha? Meidän 9 vuotias syö toistaiseksi erittäin herkän mahan vuoksi vain eläinlääkäriltä saatavaa HILL`S CANINE i/d ruokaa, mutta jossain vaiheessa voidaan kokeilla jotain esim tuota kertomaasi ruokaa Joskus kuukauden kuluttua. Sitä todennäköisesti saa lemmikkieläinkaupoista. Ja toivottavasti olisi halvempaa kuin tämä nykyinen ruoka!!
Meidän koiralla ei ollut onneksi haimassa vikaa, kun jo sitäkin epäilin! Ja veriarvot kaikki muutkin ok. Allergiaa on ja herkkä maha kun ei kestä esim. raakaruokaa!!!
Marisa Lundström

Viesti Kirjoittaja Marisa Lundström »

Ah!

Sori, kesti vastaus kun notkuin lomilla.


Linda-allergikkomummu on nyt 10,5 vuotias.


Sen kanssa sai kyllä tehdä kunnolla töitä että löytyi sopiva muona; allergialista kun on suurinpiirtein suksenmittainen. Melkein kaikissa muonissa oli jokin epäsopiva aine - enkä kyllä muutenkaan ymmärrä miksi KOIRANruuissa on mm. tomaattia, samettikukkaa tai anjovista :shock:

Välillä siirryin ihan NEUn syöttämiseen ja kokeilin Yrjölänpuuroa ja vaikka mitä. Solid Gold oli muuten OK, mutta sillä koira laihtui ja kakkaa riitti ihan tolkuttomasti.

Sitten löytyi sellainen kuin Regal Lamb Bites (vai olisiko ollut Sensi Bites) jolla sai koiran vatsan rauhoittumaan sen verran hyvin, että vatsan limakalvot paranivat eikä koira reagoinut niin voimakkaasti ruokiin. Ehkä asiaa auttoi myös jäinen sianhaima, tiedähäntä. Vaan tietysti juuri tuon ruuan maahantuonti loppui ja taas sai ruveta metsästämään sopivaa muonaa.



Mitä vanhemmaksi koira tuli, sitä paremmin se alkoi sietää kaikenlaisia ruoka-aineita. Ehdoin tahdoin en vieläkään tuputa mitään sellaista minkä tiedän aikaisemmin aiheuttaneen ongelmia, mutta pieniä määriä silloin tällöin voin antaa ihan huoleti.

En yritä esiintyä Hill'sin mannekiinina, mutta tähän Nature's Bestiin olen ollut erittäin tyytyväinen. Oisko hinta jotain 65 eukkoa/15 kiloa tjsp eli ei sekään kovin edullista ole. Toisaalta se tuntuu olevan niin ravitsevaa ettei ainakaan seniorille tarvitse antaa isoja määriä.

Tämä ruoka on kans "simppeliä". Kanaa, maissia, porkkanaa, riisiä, herneitä näin niinkuin pikaisesti muistellakseni.

Mulla on ollut hyvin kriittinen suhtautuminen Hill'siin aikaisemmin, mutta tästä en löydä pahaa sanottavaa. Saa hyvinvarustetuista eläinruokakaupoista.
Autio Pirjo

Viesti Kirjoittaja Autio Pirjo »

Hei!
Kiitos tiedoista!!

Hain kaksi 14 kg pussia juuri tuota Hill'sin i/d:tä eläinlääkäriltä. Se tuntuu sopivan meidän koiralle! Vatsa on ollut tosi hyvä ja muutenkin koira voi hyvin. Eikä sitten ole paljonkaan hintaeroa, kun tuo maksaa 65 euroa säkki.

Hill'sin kanssa tuntuu olevan ongelmia löytää täältä "jumalan selän" takaa liikettä joka myy sitä!! Joka lemmikkieläinruoka kauppaan kun on kymmeniä kilometrejä ja kun sinne menee, niin on vaikka kuinka paljon muita merkkejä, mutta ei sitä!!! Ja ne suosittelevat omiaan maailman parhaina!! Enkä millään jaksaisi taas kokeilua käykö vai ei!
Eläinlääkäri suositteli kokeilemaan myöhemmin senioriruokaa, jossa olisi myös nivelä hoitavaa mukana, tässä kun ei ole, mutta kun niissä taas taitaa olla vehnää ym!!
Kuinka paljon suurinpiirtein annat koirallesi sitä ruokaa päivässä? Meidän koira painaa noin 40 kg ja tätä pitää antaa n 450- 500 g/pv.
Marisa Lundström

Viesti Kirjoittaja Marisa Lundström »

Grammamääristä en kyllä osaa sanoa, mutta keskimäärin vaivaiset 2,5 - 3 desiä kuivamuonaa ja "mauksi" Sertin Lammas-Riisi -tölkkipöppöä päivässä riittää.

Mummu kun on steriloitu eikä enää kovin aktiivinen, ruuan määrää on pidettävä kurissa koska koira tuntuu lihovan pelkän muonapussin katsomisesta. Painoa oli viime punnituksessa noin 37 kiloa ja korkeus 62 cm. Mummulla on edelleen hiukka liikaa painoa koska sillä onnettomalla on c/d -lonkat - jotka tosin eivät ole koskaan aiheuttaneet minkäänlaisia ongelmia.

Onneksi mulla on nyt 5-kuinen pentu talossa jonka kanssa muori meuhkaa aamusta iltaan joten lihomisesta ei tällä hetkellä ole pelkoa ja muori saakin iltasella vielä kevyen iltapalan esim. lammas-riisi koirankeksejä.



Ai niin! Tarkistin pussista eilen hinnan ja se näyttää olevan 12 kiloa ja 52 €.
Piia Erlamo

Viesti Kirjoittaja Piia Erlamo »

Jahti&Vahti-koiranruokasarja on vehnätön ja omasta mielestäni laadukas.
Vastaa Viestiin