Pitääkö koiralla.......

SPL:n Koulutukseen ja kokeisiin liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Kristiina Uusivirta

Pitääkö koiralla.......

Viesti Kirjoittaja Kristiina Uusivirta »

Oli yks ja sama ihminen kouluttajana vai voiko esim:Minä ja mieheni kumpikin kouluttaa ja kisata? :?
Lari Luoma

Viesti Kirjoittaja Lari Luoma »

Varmasti koiran kannalta (ainakin saksanpaimenkoiran) olisi helpompaa, jos sillä on vain yksi ihminen, joka varsinaisesti kouluttaa koiraa ja vaatii siltä asioita. Tokihan koiran pitää totella myös miestäsi kotioloissa yms. Jos haluatte molemmat kouluttaa/kisata, suosittelen, että hankitte molemmille omat koirat.

:lenkki:
Johanne Koivunen

Viesti Kirjoittaja Johanne Koivunen »

Kyllä minä olen kuullut näistä pareista joista toinen ottaa maaston ja toinen tottiksen. Ja viestihän on pareille mitä mainioin laji, kun ohjaajiakin tarvitaan se kaksi.
raija tuomisto

Viesti Kirjoittaja raija tuomisto »

Paras vaihtoehto kun on kaksi ohjaajaa-yksi koira on juuri se että toinen kouluttaa maaston, toinen tottiksen. Myös kisoissa saa olla kaksi ohjaajaa, jakautuen juuri näin.
Jos tottiksessa molemmat ohjaa, molempien täytyy olla myös paikalla, varsinkin jos ovat alkavia ohjaajia, koska kummankin täytyy osata käyttää samoja käskyjä, palkata samalla tavalla ym ja yhteistyön täytyy pelata hyvin ja toisen ohjaajan tarkasti tietää mikä edellisellä kerralla meni pieleen ja mitä asiaa ja millälailla tulisi yrittää korjata seuraavalla kerralla, tarkka harjoituspäiväkirja on välttämätön.
Tai vaihtoehtona toinen kouluttaa keväällä, toinen syksyllä. Sakemanni on varsin ohjaajasidonnainen, ohjaajan vaihdos ei ole välttämättä helppoa.
Vedän kerran viikossa tottista alkaville. Joukossa on yksi lupaava koira, jolla on hyvä suhde emäntäänsä, koira osaa jo kaikenlaista ja ohjaaja aikoo myös kisaamaan. Mutta joka toinen kerta perheen äiti ei pääse, silloin koiran kanssa tulee perheen isä, jota koira selvästi väistää, tai joku perheen lapsista, joita koira ei kuuntele tippaakaan. turhauttavaa ohjata niitä, koira ei etene niillä kerroilla mihinkään, pikemminkin päinvastoin. Muttakun kursista on maksettu, väliinkään ei voi jättää...
Vastaa Viestiin