Miten olette opettaneet koirianne ravaamaan edellä?

SPL:n näyttelyihin ja ulkomuotoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Miretta Seppälä

Miten olette opettaneet koirianne ravaamaan edellä?

Viesti Kirjoittaja Miretta Seppälä »

Eli siinähän se kysymys jo tulikin... Itselläni on tällä hetkellä reilu 4kk ikäinen narttu ja ensimmäinen näyttely olisi edessä syyskuussa Kuopiossa. Kohta pitäisi siis alkaa harjoittelemaan tuota edellä ravaamista, mutta ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä, että miten kannattaisi aloittaa ja edetä :)

Ollaan kovasti harjoiteltu hihnassa kävelyä vetämättä ja rauhallisesti, ja nyt sen pitäisikin oppia juoksemaan edellä vetäen... :D

Asettelu sujuu jo hyvin, mutta tosiaan tuota kehässä liikkumista ei olla opeteltu vielä yhtään. Kaikki neuvot tervetulleita :)
raija tuomisto

Viesti Kirjoittaja raija tuomisto »

Edellisen koiran kanssa kierrettiin näyttelyissä. Sen kasvattajalla oli hyvä systeemi millä koiria kehänkiertoon opetettiin.
Eli koirat kiersivät tietä pitkin pientä metsikköä, jossa omistajat piileksivät. Jotkut koirat tarvitsivat avustusta, useimmat eivät.
Näin saatiin koirat kulkemaan tarkkaavaisina pää pystyssä ja vetämään kevyesti esittäjänsä edellä.
Tarkoitus ei ole että koira vetää kieli vyön alla.
Omistajat eivät koskaan itse esittäneet koiriaan.
Alaosastossa koiria harjoitettiin niin että ohjaaja käveli ringissä niiden edellä, mutta kasvattajan systeemi oli huomattavasti parempi.
Terveisiä vaan, jos vielä vierailette tällä palstalla.
Viimeisistä näyttelytreeneistä onkin jo kymmenen vuotta aikaa!
Eija Latva-Rasku

Viesti Kirjoittaja Eija Latva-Rasku »

Hei, meillä tällä viikolla 6 kk vanha sakunarttu. Ollaan kyllä oltu näyttelytreeneissä (yleisissä) mutta siellä koira käyttäytyy perin oudosti eli kun lähdemme juoksemaan ringissä, yrittää laukata edellä juoksevaa kiinni ja kun juostaan kahden, koiruus alkaa hyppimään hihaan tai taskuun tarraten tai sitten ihan remmiä repien. Sellaisen niksin sain että koira on liian energinen tullessaan treeneihin ja purkaa sen liian käyttäytymällä juuri näin. :D . Nyt olenkin alkanut treenaamaan juoksemista lenkkipolulla aina kotiin palatessamme ja opettanut sanan "ravia" koiralle jolloin koira on kirinyt edelleni kevyesti ravaamaan. :P . Vielä en ole päässyt treeneihin kokeilemaan olisiko tepsinyt myös siellä ja meillä onkin nyt valitettavasti kesätauko ja aloitamme jälleen elokuussa treenit. Tarkoitus olisi kuitenkin mennä näyttelyyn ensikuussa ja ilmeisesti esitän itse kuitenkin koirani. :D
tanja ruuskanen

Viesti Kirjoittaja tanja ruuskanen »

meillä on vanhemman koiran avustuksella opeteltu edellä ravaamista mutta tahtoo mennä vetämiseksi ja vinkumiseksi.
yksinään kun harjoittelen, ei koira edes tajua mennä edelle ravaamaan vaan pomppii vierellä ja on onneksi nyt lopettanut lahkeen näykkimisen.
mutta ensi viikolla olisi näyttelyt ja aika huonolta näyttää.
kellekään muulle en tuota oikein viitsi antaa sillä se meteli on aivan järjetön jos joku muu pitää kiinni ja lähden muutaman metrin kauemmaksi :? ja jos koira ei ns. vedä edellä nätisti ravaten niin hieman pelottaa tuon ketjukaulaimenkin käyttö (mikä on siis ei kuristavassa asennossa). jos ollaankin ensimmäisiä ja takana tulee toinen niin on aivan varmasti karvat pystyssä ja kuvittelee toisen ajavan takaa. samalla kun katselee takana tulevaa niin luiskahtaa kaulain päästä pois huonolla tuurilla :roll:
Miretta Seppälä

Viesti Kirjoittaja Miretta Seppälä »

En ole vielä saanut aikaiseksi alkaa harjoittelemaan, mutta jos vaikka tänään kokeilisi :oops:

Tapa on vieläkin avoinna, pitää katsoa mikä sopisi juuri Nalalle parhaiten. Kiitoksia kaikille neuvoista! :)

Hui, en ole tullut ajatelleeksikaan, että se pitää esittää näyttelyssä ei kuristavalla olevalla ketjukaulaimella... Samalla tavalla nimittäin pelkään sitten tuota päästä pois luiskahtamista :shock:

Nala on myöskin aikamoinen mun perään, eli koska tarkoituksena olisi että kasvattaja esittäisi sen Kuopiossa, niin pitää varmaan alkaa harjoittelemaan tuota, että joku muu esittää sen ja ite oon kauempana... Muuten voi olla aika mielenkiintoisen näköistä sen esiintyminen siellä :lol:

Mutta kertoilen vaikka sitten kun ollaan aloitettu harjoittelemaan, että miten lähtee sujumaan... :)
Suvi Alanko

Viesti Kirjoittaja Suvi Alanko »

Pään vetämisen pannasta voi ehkäistä kiinnittämällä taluttimen lähemmäs koiran niskaa.Isolenkkinen ketjukaulain on omialtaan siihen.Omalla uroksellani on liian iso kaulain ja olen sitä "lyhentänyt" kiinnittämällä taluttimen sopivasta kohtaa.Samoin toimin koulutuksissa.
Miretta Seppälä

Viesti Kirjoittaja Miretta Seppälä »

Nyt on taas pakko kysyä, mutta onko nartuilla ihan sama käyttääkö iso- vai pienilenkkistä ketjukaulainta? :oops:
Jotenkin oon aina ajatellut, että nuo isolenkkiset olisi tarkoitettu lähinnä uroksille... :P
Suvi Alanko

Viesti Kirjoittaja Suvi Alanko »

Ei väliä onko iso-vai pienilenkkinen panta.Meidän uroksella on molemmat käytössä,isolenkkisessä on vaan niin helppo kokoa säätää tarvittaessa.Meilläkin isolenkkinen panta on aikasta iso ja harvoin on tarvinnut sitä säätää pienemmälle,ei onneksi ole hoksannut et sen pään saa sieltä poiskin.
Miretta Seppälä

Viesti Kirjoittaja Miretta Seppälä »

Huh, tänään kokeiltiin parin kaverin kanssa juoksuttaa koiria "kehässä", "tuomarikin" meillä oli joka kopeloi vuorollaan koiria 8)

Juoksuttamisesta ei oikeen tullut mitään... Nala vaan koitti haistella maata jolloin sain kiskoa sitä perässä, makupalan avulla se taas vaan loikki yli innokkaana :roll:
Kokeiltiin myös, että edellä juokseva kutsui Nalaa ja sillä tavalla se välillä ravasikin hienosti edelläni (useimmiten kuitenkin pyrki laukkaamaan tms.), mutta suoraan sanottuna tämän harjoituksen perusteella sen liikkeistä ei saanut yhtään selkoa.

No, harjoitusta vaan harjoituksien perään, niin kai siitä parissa kuukaudessa luulisi jotain saavan irti... :jadi:

Parin päivän päästä mennään muuten ekaan mätsäriin, saa siellä sitten vähän kokemusta :tsemp:
tanja ruuskanen

Viesti Kirjoittaja tanja ruuskanen »

^
Kyllä se siitä, meillä on ensimmäinen virallinen näyttely lauantaina 8.7 8)
ja jännittää niin helkutisti. Eipä tuo meidänkään pomppuhiiri osaa ravata kauniisti edellä, joten saapi nyt tämän näyttelyn mennä tiukalla lyhyellä hihnalla lähes sivulla jossa varmasti ravaakin, varsinkaan jos edellä ei ole "syöttiä" :wink: Mutta jos edellä menee toinen pentu, voi meno olla lujempaa ja tiedä sitten saako liikkeistä mitään selkoa.

Pelottaa vaan tuo kun tällä on tapana pörhistellä karvoja ja jos ottaa kehässä juoksun ns. takaa-ajona (mahd. takana tuleva koirakko) niin varmasti pistää rähinäksi :?
Miretta Seppälä

Viesti Kirjoittaja Miretta Seppälä »

^Hui, no teillähän on sitten näytön paikka muutaman päivän päästä :shock: Tsemppiä vaan, toivotaan että kaikki sujuu hyvin :tsemp:
niina luotonen

Viesti Kirjoittaja niina luotonen »

löysin tämän vanhan keskustelun ja kysyisinkin nyt, miten on näyttely ura kenelläkin lähtenyt kulkemaan??

jotenkin huvittava lukea teidän juttuja kun itse ei enää muista mitä se oli ekan koiran kanssa. no kun oikein aloin muistelemaan niin kyllähän se hymy hyytyi!!

kirjoitelkaa nyt sitten kukinenkin (jos viitsisitte) miten saitte ja saitteko pentunne treenatuiksi?!

kevättä ja kauniita ilmoja odotellessa...

Niina ja sirkus
Miretta Seppälä

Viesti Kirjoittaja Miretta Seppälä »

Niin se aika vaan menee nopeasti! :) Nala on nyt vähän reilun vuoden ikäinen ja kokemusta löytyy yhdestä erkkarista sekä kahdesta kennelliiton näyttelystä.

Tuolla erkkarissa mistä selitin noissa vanhoissa viesteissä Nalan esitti kasvattaja ja se esiintyi sen kanssa tosi hyvin! :) Tuloksena sieltä saatiin L6, tosin oltiin toisiks viimesiä luokassamme :harhar:

Molemmissa kennelliiton näyttelyissä olen joutunut esittämään Nalan itse ja huonosti on menny. Se pistää koko homman mun kanssa ihan pelleilyks, laukkaa, peitsaa, loikkii, ei oikeen tykkää asettelusta ja seisoo kaukana valppaasta... :roll: Molemmissa näyttelyissä on arvostelu tapahtunut saksalaisella tyylillä, eli laatuarvosanat on jaettu lopuksi kaikkien ollessa samaan aikaan kehässä, periaatteessa siis vain liikkeiden perusteella. Ekasta saatiin T, toisesta H.

Nii ja ei me loppujen lopuks ihmeemmin treenailtu tota esiintymistä. Silloin tällöin otettiin lenkillä spurtteja, käsky "Hop hop!" ja nostin hihnaa ylöspäin, äkkiä toi oppi et sillon kuuluu ravata edellä. Ku tekis sitä vaan kehässäki mun kanssa :roll: No, onneks se (toivottavasti edelleen) esiintyy vieraiden kanssa hyvin, ite en aio esittää enää ikinä :P

Mites muilla on mennyt, ois kiva kuulla! :)
Vastaa Viestiin