pitkäkarvainen pörrö!

SPL:n näyttelyihin ja ulkomuotoon liittyvät aiheet
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Juu,ei tätä taas haluais todeks uskoa. :roll:

Mulla ei nyt edes riitä pinna selittämään,mikä teijän "jos se kert on kiva,ni saa sellasen haluta"- jutuissa mättää.Ja sitä paitsi,mulla on tunne,ettei se mene jakeluun,vaikka selittäisinkin.
Tähän vois vaan todeta,että harmi,että nimeä saksanpaimenkoira saa käyttää ties mistä sessestä.Ja toivottavasti se "Heppasetä" käy kummittelemassa teille. :cool2:

Sanna-Mari; Miettipä sinä,että niitä virheellisiä yksilöitä syntyy,on sun haluamiset mitä tahansa.
Ei tässä ole siitä kyse,että virheelliset olis heitettävä kaatopaikalle.Kyllä niillekin koti löytyy.Omistajalleen ne ei ole yhtään vähemmän tärkeitä,kuin normikoirakaan.
Mutta :foni: Pitääkö niitä virheellisiä yksilöitä tuotella tietentahtoen jonkun "mutku must se on kiva ja niil on kivast kysyntää"-hölmöilyjen mukaan?

Parempi olis pysyä palstalla,missä SAKSANPAIMENKOIRA on tärkeä.Täällähän menettää nykyään vaan hermonsa. :D
Merja Takaeilola

Viesti Kirjoittaja Merja Takaeilola »

Veikkaan että "Heppasetä" kääntyilee haudassaan kun kuulee näitä juttuja...

Oon Milkon kanssa samaa mieltä - miksei vaikka lapinkoira käy, jos on pitkäkarvaiset niin hauskoja ja ihmisten mielestä suloisia? Veikkaanpa että koira on menossa väärälle pennunostajalle, jos kriteerinä on "ku pitkäkarvaset on niin sulosia ja ihmiset niistä tykkää". Luonne voi hyvinkin olla jotain ihan muuta kuin mitä söpö karvaturri antaa olettaa.

Pakko vielä sanoa että olenpas unohtanu oman koiran pennuttamisajatukset piiitkäksi aikaa, kun olen näitä juttuja lueskellu. Tajuan miten väärillä perusteilla ihmiset narttujaan pennuttaa. Katotaan pentuja uudestaan jos päästään koulutuksessa tarpeeksi korkealle, ja pennuilla ois oikeasti kysyntää...
Eva Forsman

Viesti Kirjoittaja Eva Forsman »

Minäkin olen tullut siihen tulokseen et taidan jättää pennuttamisen väliin



Toisaalt kuka nyt minulta pentua haluais kun mun nartut rumia, väärän värisiä, lyhytkarvaisia ja varmaankin vihaisiakin kun treeneis käydään.

ja epäsosiaalisia otuksia muutenkin :D
tiia nieminen

Viesti Kirjoittaja tiia nieminen »

Eva, kertoohan sun koirien nimetkin jo että ne on ihan piikkejä persauksissa :D
Pekka Heikkilä

Viesti Kirjoittaja Pekka Heikkilä »

Sanna-Mari:

Saksassa on pitkäkarvaisilla oma järjestö;

http://www.lsvd-net.de/

Sieltä löytyy mm:
Züchter kasvattajat
Deckrüden astutusurokset
Welpen pentulistat
LG (Landesgruppe) eri alueosavaltioiden yhteystietoja
Pokalkampf koekilpailut
Schau näyttelyt
ym
Leo Kuivala

Viesti Kirjoittaja Leo Kuivala »

Jos haluat rehellistä tietoa hyvästä, terveestä ja viettivoimaisesta pikäkarvaisesta saksanpaimenkoirasta, soita tai mailaa.

leo.kuivala@pp.inet.fi
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Siis ensin saadaan pennusta alennusta kun se ei ole jalostuskelpoinen pitkänkarvansa takia, ja sitten sen saman karvapeitteen takia niitä pentuja pitää pukata maailmaan. Mikäli puhutaan aikuisesta koirasta joka kaikista hyvistä ominaisuuksistaan huolimatta on pitkäkarvainen, ymmärrän että tällaista käytetään jalostuksen virhe huomioiden. Mutta että ostetaan pentueesta virheellinen alennuksella tarkoituksena jalostaa, sille löytynee virallinenkin nimitys...
Sanna-Mari Räsänen

Viesti Kirjoittaja Sanna-Mari Räsänen »

en ole tarkoituksen mukaisesti ostanut pitkäkarvaista muutoin kun siinä mielessä että HALUSIN juuri pitkäkarvaisen.
ei mulla sillo ollu mieles pentueet tippaakaan.

ja yhä uudelleen ja uudelleen tulen painottamaan lausetta että:
Se on vain HAAVE.

eikä se söpöys ole mikään kriteeri mulla alkaa pentuja tekeen.

EN ole väittänyt missään välissä että siellä pitkän karvan alla olisi nupissa kaikki kohdallaan -jokaine koira on yksilö.


ja jos mie joskus tosiaan aion ipanoita tehdä niin kyl mie siihe kelpuutan lyhytkarvasenki isukin.. ei se ole mikään este


edelleenkään kenenkään ei tarttee tulla multa pentua ostaa jos ei taho pitkävillasta.. jokainen päättää itse.

mites sitä otata jonkun muun koiran jos sattumoisin saksanpaimenkoirat ovat vieneet sydämen. olkoot ne hitto vie vaik vihreitä.

oman koirani emä on siis puolipitkäkarvainen ja isä täys pörrö.
että näin... eikä tuolla nyt niin mikää Lassie turkki ole siltikään.


kuten olen jo maininnut aiemmin niin makuasioista kun ei vaan voi kiistellä ku se ei päädy mihinkää järkevään.

jos joku on niin fanaattinen tuon rotumääritelmän suhteen niin, ok. se on hänen oma asiansa ja päätös. mie en siitä lähe tuomitsee, joten älkää tekään hyvät ihmiset "tuomitko" minua siitä että mie tykkään myös pitkäkarvaisista. :lol:
Sanna-Mari Räsänen

Viesti Kirjoittaja Sanna-Mari Räsänen »

ihan piruillessani :twisted: asetan teille lyhytkarvasten omistajille kysymyksen että miksi just lyhytkarvaisen olette ottaneet kun on olemassa muitakin lyhytkarvaisia rotuja kuin saksanpaimenkoira?

(voi teidän asettaman miksi pitkäkarvainen virhekoira -kysymyksen kääntää myös näinpäin
kun on muitakin pitkäkarvaisia..) :wink:


toden totta niitä syntyy kuitenkin aina johonkin pentueeseen en mie sitä sano ja se kaatopaikka juttu nyt oli hatusta vedetty juttu 8)


en mie halua täällä mitää mielipahaa ja kiihkoa aiheuttaa..

tuntuu vaan taas et vaik mie kuin saan joka kohtaan kirjottaa aina uudelleen ja uudelleen et mie rupean pentuhommiin vain jos tosiaan tunnen, että siitä on hyötyä.
ai niin, unohdin et mulla on pitkäkarvainen niin eihän siitä VOI olla hyötyä.

-anteeks vaan että ollaan olemassa

tässä maailmassa on liikaa jo muutenki koiria olipa ne mitä tahansa niin miksi lähtisin enää lisää sellaisia tekee jos ne ei mene kaupaks, ei ole kysyntää jne jne jne

kaikki kasvattaja immeiset ja muut toivottavasti ymmärrätte mitä mie tarkotan jne:llä

välil tuntuu et hohhoi onpas taas minua ymmärretty väärin, ehkä mie sit kirjotan silleen et niitä ei voi ku ymmärtää väärin.


onko saksassa muka oikeasti tollane järjestö? ohhoh..
(enkä mie hypi täällä nyt sit mittää tasajalkaa ku paraski lottovoittaja.)
tavallaan iha hieno juttu
(paitsi teistä, jotka tunnutte kokoajan työntävän pitkiksiä suohon hehe.. )

tuolla ei varmaan tuu sellasta oloo et vitsi ku ollaan nyt iha väärää sorttia ja et kokoajan saa pyydellä olemassaoloonsa anteeks..

viimeaikoina on tullu vähä sellanen fiilis et suunillee itseki tulee ammutuks siitä et on saksanpaimenkoiran väärinkäyttäjä ja häpäsiä ku on pitkäkarvanen (vitsi)

elämäni aikana olen ollu suurimmaksi osaksi lyhytkarvaisten saksanpaimenkoirien kanssa tekemisis. joskus vuonna -96 olisko ollu ,kun ekan kerran kohtasin pitkäkarvasen (kaveri otti pitkäkarvasen ja se oli tosiaan PITKÄkarvanen)

totesin et onpa söpö ja niin erilainen pitkänkarvansa kanssa.. etenki ku vertas meidän jo edesmenneeseen (12v, nyt kesäl hänestä luovuttiin)
lyhytkarv. kylläkin sekarotuiseen

(isä: saksari ja emä:saksari+suursnautseri)
TÄYSIN puhtaan näköiseen koiraamme. koko hänen elämänsä ajan Sirua luultiin aina vaan uudelleen ja uudelleen puhtaaksi ja pennuksi (jopa vanhoilla päivillään ja kaiken huippu oli se uros-luulo )
kaikesta huolimatta oli SIrussa siis niiiiiiin paljon eroa puhtaseen että, vaik olikin puhdasrotuisen näköinen-tietenki ku se oli vaan sekarotunen.



mulla saattaa hyvinkin olla seuraava koira joskus jotai 5v päästä lyhytkarvainen tai sit seon pitkäkarvainen aika näyttää... todennäköisesti otan pitkäkarvaisen.

mustakin olisi iha hieno ilmestys (pitkiksenä ku löytys ni ottasin )
-ja taasko mua ammutaan?! :shock:
harmaa tai sellane melekein musta mut vähä ruskeeta, mikäs se nyt olikaan.. joku bi- tai tricolour..

mutta jokatapauksen mun mielest se perinteinen saku on kaikenparas.
-ja vieläkö tulee luoteja :roll: :lol:

nyt joku taas tietty ajattelee no onpas, kun ei osaa raukka päättää mitä ottaa.... -mitäs on niin paljon vaihtoehtoja!
ja se ei ole mun vika et siitä ei ainakaan minua voi syyttää.

melekeinp se on iha sama mikä se on kunhan se on SAKSANPAIMENKOIRA


Enpä kirjota taas enempää ennenku jollai mennee hermot
- vaan eipä oo pakko lukkee. kuitenki jonku verran tuntuu kiinostavan ku kerran ne pittää lukkee :D :D :D :D
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Mulla on ollut puolipitkäkarvainen joten kokemusta löytyy niistäkin.

Miksi lyhyt karvainen=rotumääritlemän mukainen.

Kestää sääolot paremmin ja on hyväksytty versio.

Mun puolesta saa käyttää jalostukseen pitkäkarvaistakin jos sillä on muutakin annettavaa kuin söpöys ja pitkäkarva,tuloksia,ruloksia,tuloksia.
Irene Routio

Viesti Kirjoittaja Irene Routio »

Itselle tuli pitkäkarvainen vahingossa. Rodut on evolutiivisesti uusia, tästä voisi luoda uuden rodun kuten valkoinen paimenkoira. Takuista en kyllä pidä. Saksanpaimenkoira on monipuolinen rotu, tarpeen mukaan eri ominaisuuksia voi korostaa esim kasvatuksen kautta.
"Söpöys" alkaa kyllä rasittaa, itsekin päädyin alunperin rotuun sen takia, että mm en halua ulkopuolisten kuseskelevan pilan päiten pihalleni tai pahoinpitelevän perheenjäseniä. Toisaalta en halua koirani vahingoittavan kunnon veronmaksajia, joten suosituksista huolimatta en hankkinut pitkäkarvaista "keskaria" tai vielä söpömpää kaukaasianpaimenkoiraa.
Lilli Hyvärinen

Viesti Kirjoittaja Lilli Hyvärinen »

>>> eikä se söpöys ole mikään kriteeri mulla alkaa pentuja tekeen. <<<

Toivottavasti ei. Kuulosta yhtä pahalta kuin pitkäkarvapentujen tuottaminen sillä perusteella että niille on menekkiä...... Tai mainoslause pitkäkarvojen paremmista lonkista.

>>>jos mie joskus tosiaan aion ipanoita tehdä niin kyl mie siihe kelpuutan lyhytkarvasenki isukin.. ei se ole mikään este <<<

:shock: :shock: Just. Onpa hienoa että rotumääritelmän mukainen karvapeite ei välttämättä ole este uroksen käytölle :roll:
Marianne Aalto

Viesti Kirjoittaja Marianne Aalto »

Hanna Keskinen: Koirasi ovat todella upeita! Kurjaa kun joudut leikkaamaan turkkeja.

Ex-collien omistajana tajuan kyllä hyvin miten kivaa on kun ripuli tulee ja housukarvat on kakassa. Puhumattakaan kurakelistä.

Mutta juuri tuon näköiset koirat ihanine pitkine punaisine turkkeineen kääntävät aina pään - ei mahda mitään :wink: .
Mervi Malio

Viesti Kirjoittaja Mervi Malio »

:)
Viimeksi muokannut Mervi Malio, 15 Marras 2006 20:40. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Ulla Karell

Viesti Kirjoittaja Ulla Karell »

Meillä on ollut kaksi pitkäkarvaista sakemannia sekä kolme ns. normaaliturkkista sakemannia.

Ensinnäkin haluan todeta, että koiran luonteenominaisuudet ovat olleet meille se tärkein asia.

Mutta se tosiasia on kyllä myönnettävä, että en ottaisi pitkäkarvaista enää mielelläni. Syyt ovat seuraavat:

Nämä Suomen kelit. Pitkäkarvainen kerää turkkiinsa rapailmoilla treeneissä ja lenkeillä uskomattoman määrän hiekkaa, kuraa yms. Koiran puhdistus esim. fillarilenkin jälkeen on aikamoinen urakka, mutta pahinta siinä on se, että suihkutuksen jälkeen pitkä ja tuuhea turkki pysyy kosteana tosi pitkään, mikä on oiva itämisalusta kaikenlaisille iho-ongelmille.

Nykyinen sakemanni on lyhytturkkinen ja siitä vielä paras versio (ns. normaaliturkkisissakin on turkinlaadussa eroja): päällikarva on karkeaa ja likaa hylkivää ja pohjavilla lyhyt ja tuuhea). Pahimmillakin rapailmoilla saan koiran puhtaaksi pelkästään karkealla pyyhkeellä ja kaatosateellakin tämän tyyppinen turkki ei ime vettä.

Omien kokemusteni perusteella sanoisin, että lyhytkarvaisella (normaaliturkkisella) on jokasään ulkoiluvarusteet päällänsä. Ne ei välttämättä ole niin komean näköiset, mutta varsin tarkoituksen mukaiset.
Pitkäkarvaisella taas on komeampi ja näyttävämmän näköinen juhlapuku, joka ei välttämättä ole paras suoja ulkona huonoilla säillä.

Lyhyesti: makuasioista on turha kiistellä!
Vastaa Viestiin