Päänäyttelystä 2006

SPL:n näyttelyihin ja ulkomuotoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Heikki Heiskanen

Viesti Kirjoittaja Heikki Heiskanen »

Parempi yhdeksän ruuvia löysällä kun yksi liian kireellä
kirsti malila-vottonen

Viesti Kirjoittaja kirsti malila-vottonen »

Jahas,ei nämä tietyt ihmiset muutu,edes ajan hammas ei tähän asiaan pysty.
Mielenkiinnolla aluksi luin tätä linkkiä,mutta nyt rupeaa sivistys rapisemaan.
Jouduimme mekin aikanaan ns.käyttöihmisten "rasismin" kohteeksi Moccas Pioonan kanssa,oona oli päänäyttelyn 1996 voittaja ,äitinsä oli v-2 ja molemmat olivat meidän .
Menimme puruihin ,kun olihan Pioonaa treenattu jo aiemmin,halusimme jalostutarkastusta varten maalimiehen pakeille.Vettä satoi taivaan täydeltä ja turkeiltaan harmaat ja mustat ja se sellaiset koirat ohittivat meidät jonossa ,onhan se nyt sanomattakin selvää ,että väri se on joka vietin tuo ,senhän tietävät kaikki koiran jalostajat....
No tuli sitten viimeisenä meidänkin vuoro ja kyllä meidät olisi treeneihin hyväksytty ,mutta me emme hyväksyneet maalimiestä,emme käytöstä emmekä sitä ihanaa ,loistavaa tunnelmaa mikä siellä kentällä vallitsi.
Menimme toiselle kentälle ja koiramme jalostustarkastettiin sitten hyvässä järjestyksessä ja lopuksi TAMPEREELLA 14.11.1998 MEYER JA LUOKKAAN FIN 1a eliniäksi.
Ja tämä tarina on tosi.
Omalta osaltani keskustelu päättyy tähän ,ei kannata kuluttaa näppiksiä,kun jotkut asiat ei koskaan muutu.Vanhat koirat ei opi uusia temppuja ja minä pidän mieluiten harmoniset,kauniit ja päästään terveet SAKSANPAIMENKOIRANI.Onhan niitä mukava katsoakin ,kun ne liikkuvat sulavasti ja kauniisti,eikä tarvi pelätä ,että naapurin repivät kimpaleiksi tai lapsiin käyvät kiinni,kun ne vähän käsiään heiluttelee.

Oikein hyvää jatkoa saksanpaimenkoiraväki,riidelkää vaan niin tapatte kaikkien kiinnostuksen rotua kohtaan.Se kuulostaa ja näyttää tosi typerältä.
Olenkin jo vaihtanut Länsiylämaanterriereihin ei tarvi tapella ja minulla ja myös Mikolla on sen verta hyvä itsetunto ettei tarvi edes peniksen jatketta.
Saksanpaimenkoira meillä tulee olemaan aina ,mutta tasan niillä ehdoilla mitkä itse asetamme.
terveisin Kirsti Vottonen.
PS.elämää on myös koiran turkin ulkopuolella.
Juha Vartiainen

Viesti Kirjoittaja Juha Vartiainen »

Nii-in...

OPPIA IKÄ KAIKKI!!! Vai miten se meni?
Carmen Haavikko

Viesti Kirjoittaja Carmen Haavikko »

Kyllä hyvän keskusteluaiheen voi näinkin helposti pilata! Minä esimerkiksi vaan luin erillaisia mielipiteitä asiasta ja yritin ottaa oppia kokeneista sakujen omistjista. Nyt sitten asialliset harrastajat vaan lopettavat kirjoittamisen ja ylimieliset saivat taas ansaitsematon voiton :cry: Pekalle kiitos ajatuksista ja meidän "geeli" tulee ainakin vielä käyttöluokassa näyttelykehiin :wink:
petri pylväs

Viesti Kirjoittaja petri pylväs »

kirsti ihan oikeassa ! nämä väittelyt tappavat kiinnostusta rotua kohtaan.
sakemannin harkitsian kommenti oli " että on niin riitaisia keskusteluja netti sivuilla, että täytyy etsiä joku toinen vaihtoehto " tästä aikaa pari vuotta, ja sama touhu jatkuu.
eikö pitäisi olla ylpeä rodun menestyksestä käyttö ja näyttely puolella?
jokaisella mahdollisuus valita mieleisensä, omien intressien mukaan.
laaja yleisö näkee rotua eniten kennel näyttelyissä ja mikäs sen parempaa mainosta, kuin hyvin käyttäytyvät koirat. karisee monelta ennakkoluulot rotua kohtaan.
erillaiset toiminta näytökset taas tuovat hyvin esiin rodun toisen puolen.
eikö pitisi yhdessä iloita hienosta rodusta ?
- pete
maiju savolainen

Viesti Kirjoittaja maiju savolainen »

On harhaluulo, että saksanpaimenkoiraihmiset riitelisivät enemmän kuin muut. Meillä on useita palstoja joilla käydään hyvinkin asiallisia keskusteluja (huumoria unohtamatta). Rotu on iso ja mielipiteitä on paljon. Hyvä, kun niitä mielipiteitä vaihdetaan.

Monessa muussa rodussa, ette voi kuvitallakaan minkälaisia hörhöjä niiden parissa liikkuu. Saksanpaimenkoiraharrastajat ovat pääosin ihan selväjärkistä porukkaa, joiden joukkoon minä ainakin tunnen kuuluvani. :D

Minun mielipiteeni on, että on ihan sama mistä linjasta se koira tulee jos se vaan pelittää, ja tiedän että 99,9% sakemanniharrastajista yhtyy tähän mielipiteeseen.

Ja koirahan on hyvä, jos omistaja on siihen tyytyväinen. :D
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Olen Maijun kanssa samaa mieltä. Oli se harrastus mikä tahansa, aina erilaiset ihmiset vaihtavat intohimoisesti mielipiteitä. Kuuluin joskus oopperan kuoroon, ettekä voi edes kuvitella, miten siellä riideltiin.

Ymmärrän kyllä Vottoskankin mielipiteen. Kaikki täällä kirjoittaneet ovat mielestäni oikeassa. Tämä juttu on niin monimutkainen.

Minä en koe loukkaavana noita käyttis/näyttis -juttuja. Se ihminen joka oikeasti ajattelee, että kaikki näyttelykoirien kasvattajat ovat huonoja ihmisiä, ei ole minun harmini arvoinen. Kyllä se totuus joskus hänellekin selviää, jos ei selviä, on tosi tyhmä ihminen. Ei vaivan arvoinen.

Olen joskus kirjoittanutkin, että jos näyttelykoira pidetään samoin kuin käyttökoira ja se saa yhtä paljon koulutusta, ero noiden kahden välillä ei ole niin suuri kuin luullaan. En toki väitä, etteikö eroa olisi. Jos toisessa linjassa jalostetaan kauneutta terveyden ja luonteen lisäksi, luonne ei voi olla ihan sama, kuin vain terveyden ja luonteen jalostamisessa. Onhan kahta ominaisuutta helpompi jalostaa kuin kolmea.

Milloinkaan koiran kasvattaminen ei ole helppoa, varsinkin jos sen pyrkii tekemään hyvin. Minä tiedän monta suomalaista näyttelykasvattajaa, jotka ovat aina ottaneet käyttöominaisuudet huomioon pentueita suunnitellessaan. Samoin tiedän monta käyttökasvattajaa, jotka yrittävät saada aikaan myös ulkonäöltään rotumääritelmän mukaisia koiria. Meitä kasvattajia on niin erilaisia.

Minä haluan kiittää niitä käyttöharrastajia, jotka ovat aina ottaneet minut näyttelykoirineni mukaan harrastamaan. Olen saanut kullanarvoisia neuvoja ja loistavaa apua. He ovat olleet mukanani iloitsemassa myös näyttelymenestyksestäni. Alaosastomme maalimies soittaa aina, kun olen näyttelyssä ja kysyy, miten meni. Jos en nimittäin ole huomannut ilmoittautua heti kehän valmistumisen jälkeen.

Hyvät ystävät. Voisimmeko yrittää ymmärtää toistemme mielipiteitä ja harrastamista. Luetaan kaikki tarkkaan, mitä on kirjotettu ja ajatellaan asioita myös toisten kannalta. Pliis! Kukaan meistä ei ole täydellinen. Kunhan emme syyllisty räikeisiin rikkomuksiin, voisimmeko haudata sotakirveet. Me rakastamme maailman hienointa koirarotua. Se on meille kaikille yhteistä.

Auli :hali:
Saara.Kuikka

Viesti Kirjoittaja Saara.Kuikka »

Tähän väliin pikkuinen kysymys,että tietääkö kukaan missä on vuoden 2007 sakemannejen päänäyttely?
Hanna Rikkonen

Viesti Kirjoittaja Hanna Rikkonen »

Kurikassa on 2007 päänäyttely
kirsti malila-vottonen

Viesti Kirjoittaja kirsti malila-vottonen »

Sanoin tai kirjoitin ,että en näppiksiä enää kuluta,mutta on tarkennettava tänne ,että koiramme Moccas Pioona ei ollut puruiltaan tusina tuote ,joten siitä ei jonottamisessamme ollut kyse.
Kyse oli varmastikin vain siitä ,että koira oli ns.geeliturkki ja vielä voittanut muutama viikko sitten päänäyttelyn ,mene tiedä näitä ihmispään aivoituksia.
Itse olen niin pitkään häärännyt sakemannien kanssa ja ilmeisesti olemme sen verta koirillamme näyttöjäkin antaneet sekä käyttö että näyttelypuolella,että kuvittelisin suurinpiirtein nämä kuviot tietäväni.
Moccas Pioona oli hyvä koira sekä näyttely että käyttöpuolella,oonan pravuuri oli purut sen tietävät ne maalimiehet ,jotka pioonaa treenasivat.
Emme me olisi olleet oikeasti niin tyhmiä tai olemattoman kunnian perässä juoksijoita,että olisimme lähteneet vietittömän koiran kanssa treenaamaan jalostustarkastusta varten.Tämä ihan vain tiedoksi.
Moccas Pioona oli Bacteroides Igarin tytär,että siinä taisi yhdistyä se kuuluisa kaipuu kauniisiin ja rohkeisiin. Eikö semmoinen olisi se todellinen shäferi.Meille koira oli erittäin tärkeä ,koirien aatelia,mutta tällaiset selitykset ja kommentit vievät tätä keskustelua sivuraiteille.
Kyse oli alunperin saksanpaimenkoiran näyttelykadosta ,keskustelkaamme siitä ,niin asiat pysyvät aisoissa.
Ystävällisesti vanha konkari ,joka toivottaa nuorisolle hyviä hetkiä ja PALJON kokemusta koiramaailmassa.
kirsti malila-vottonen

Viesti Kirjoittaja kirsti malila-vottonen »

Sitä ei toki Moccas Pioonasta pysty edes sanomaan.Kyse on siitä ,että suhtautuminen meihin oli erittäin ylimielistä ja epäkohteliasta .Samoin en näe mitään syytä selitellä koirani sukutaulua kenellekään kentällä olevalle.En edes maalimiehelle.Ei se koira sukutaululla tai turkilla pure.
Se tatsi on tai sitten sitä ei ole.
En viitsi kinata kanssasi tästä asiasta tämän enempää.Minulla on koti täynnä teini-ikäisiä lapsia ja saan neuvotella ja kinata niiden kanssa ihan tarpeeksi kotonakin.
Jokainen pitäköön mielipiteensä ,elämän kokemus karttuu ja asiat saavat aivan uusia muotoja ja asioiden tärkeysjärjestys muuttuu,samoin arvot.Hyvää jatkoa sinulle ja koirillesi ,katson keskustelun omalta osaltani päättyneen.
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta.
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Kyllä minä sua Vottoska silti näyttelyihin kaipaan. On ollut yhdessä monet hyvät naurut. Samoin Mian kanssa. Mia on kyllä vielä nuori, mutta on aikuisten oikeesti oppinut monta asiaa.

Tällaista tämä on, kun me kaikki olemme niin kiihkeitä omasta asiastamme. Kaikki olemme oikeassa ja kaikki väärässä. Kyllä minäkin muistan ne ensimmäiset kerrat, kun aloin "kaveeraamaan" noiden käyttisihmisten kanssa. Hulluna ja tyhmänä varmaan pitivät. Annoin ajan kulua ja vastailin kysymyksiin. Rippen Annukka varsinkin pisti mut vastaamaan tiukasti kysymyksiin kasvattajakoulutuksessa ollessamme. Kun oltiin muutama tunti puhuttu, hän tokaisi, että eihän nämä meidän mielipiteet loppujen lopuksi niin kaukana toisistaan olekaan.

Kun vaan malttaisimme aina kuunnella toisiamme ja suhtautua avoimin mielin toistemme juttuihin ja yrittää ymmärtää. Kyllä minun mielipiteen ovat muuttuneet moneen kertaan tässä vuosien saatossa. Näin jälkeenpäin kun mietin menneisyyttä, sitä väkisinkin tulee ajatelleeksi, kuinka tyhmä sitä on ollut. Nyt olen ainoastaan hullu. Annan itsestäni näkyä koko ihmisen. Näin "kypsänä" tai sanoisinko jopa "ylikypsänä" sitä voi olla vapaasti omaa mieltään, eikä enää tarvitse yrittää miellyttää toisia. Tekee vain niin, kuin omatunto käskee, ja on rehellinen.
Pekka Hannula

Viesti Kirjoittaja Pekka Hannula »

Lilli,
jokainen ottakoon koiransa mistä huvittaa omaan uskoonsa perustuen. Niinhän me kaikki teemme. Mutta sitten, kun aletaan yleistää, väittää ja halventaa, meikää alkaa harmittaa typeryys. Silloin haluan väitteiden tueksi selkeitä tilastoja ja faktoja. Sellaisia ei ole, joten kauhean kovalla volyymilla ei kannata väittää olevansa oikeassa, ei meikä eikä muutkaan.

Fanaatikoille voisi sanoa, että hankkikaa elämä. Ei tällä harrastuksella maailman menon kannalta ole merkitystä.
Hyvää päivää
P
Eila Auvinen

Viesti Kirjoittaja Eila Auvinen »

:oops:
Viimeksi muokannut Eila Auvinen, 12 Elo 2006 08:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Markku Seppänen

Viesti Kirjoittaja Markku Seppänen »

Tämä ei ole osoitettu kenellekään yksityisesti, vaan kaikille yleensä.

Kun jotain asiaa, tapahtumaa tms. aletaan selittää, selitykseen tulee usein syyttävältä vaikuttava sävy. Kun tämän viestin sitten lukee joku, joka kokee selityksessä olevan tuon syyttävän sävyn, vaikka selittäjä ei ole sitä tarkoittanutkaan, sota ja soppa on valmis. Tämä on faktaa ja tutkittua tietoa lähinnä psykologian ja psykiatrian alueelta soveltuen näin elämään aivan yleisestikin.

Kun seuraavan kerran joku selittää esim. täällä koira-asioista, lue ennen viestisi lähettämistä viestisi uudelleen ajatellen, että voiko siitä joku löytää syyttävää sävyä ja ottaa syytöksen itseensä. Syytös aiheuttaa yleensä puolustautumista ja se taas puolustautumista. Lumipalloteoria on valmis.

Nykyisillä selityksillä saksanpaimenkoira-asia ei mene tippaakaan eteenpäin.

Tämä oli selitystä ja joku voi löytää tästä helpostikin syyllistävän sävyn. Niin oli tarkoituskin. Meistä voisi jokainen mennä peilin eteen ja kysyä, että mitä rakentavaa sinä siellä peilistä katsoja voisit tehdä asiamme etenpäin viemiseksi.
Vastaa Viestiin