Päänäyttelystä 2006

SPL:n näyttelyihin ja ulkomuotoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Pekka Hannula

Viesti Kirjoittaja Pekka Hannula »

Väki,
kiitos palautteesta, jota sain sekä soittaen että privaattipostissa. Ymmärrän, ettette halunneet sylkykupiksi palstalle. Huoli yhdessä harrastamisen vaikeudesta Suomenmaalla oli sama, "juntti mikä juntti".

Samalla pahoiteltiin, että punainen lanka keskustelussa hukkuu, kun osa immeisistä hokee vanhaa mantraansa. Ite mietin, että ehkä nämä tyypit pääsevät sen avulla hurmostilaan, jossa ei halutakaan kohdata toisella tavalla ajattelevia. Asialla ollaan tosissaan, vaikkei kyse ole totisesta asiasta. Eikä suomalaiseen kulttuuriin keskustelu kuulu ylipäätään. Meillä ollaan loukkaantuneita, jos toinen on perustellenkin eri mieltä.

Näihin nähden yritys oli hyvä, kiitosta kirjoittajille. Tässä mennään, liukuu hyvin. Väki vähenee, mutta parantuvatko pidot?

Hyvää kesän loppua
P
kirsti malila-vottonen

Viesti Kirjoittaja kirsti malila-vottonen »

Kiitos Pekka kiteytit ajatuksen,ihmiset oikeasti pelkäävät tuoda mielipiteitään julki ,koska on tosi kamalaa joutua kuten sanoit "sylkykupiksi".
No minä en persoonallani aio tämän enempää saksanpaimenkoirafoorumia häiritä,ei tällä mitään saa aikaan.
Nautimme mieheni kanssa suunnattomasti harrastamisesta ja näyttelyistä ja kouluttamisesta sekä ennen kaikkea IHMISISTÄ,joita opimme tuntemaan ja joiden kanssa solmimme hyviä tuttavuuksia,ystävyysssuhteita,jotka ovat edelleen päivitettyjä .
Myös silloin ,kun olemme pennun myyneet olemme aina ohjastaneet siihen,että saksanpaimenkoira on koulutettava yhteiskuntakelpoiseksi ,olipa kyseessä sitten vaikka kotikoira.Olemme myös vetäneet luukin kentällä monen vuoden ajan sunnuntaisin oman kennelin koirille parin tunnin koulutussessioita.
Sekin on ollut ihan hauskaa,osa pennunomistajista on liittynyt alaosastoihin ,mutta kaikkia ostajia olen aina kehottanut liittymään liittoon ja kennelliittoon.
Että sellaista elämää saksanpaimenkoiran kanssa.
Hyvää alkavaa syksyä kaikille harrastajille ja kaikille tutuille,jotka tämän raapustuksen lukevat.
Kiitos sinulle Pekka monista asiallisen hyvistä kirjoituksista ja nähdään ...
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Sääli, että näinkin rakentavassa mielessä esitetty keskustelun avaus jäi taas näiden mantraa hokevien opetuslapsien löpinöitten jalkoihin. :tyhmä:
Ehkä sen asenteen kanssa painiminen on vähän sama, kun juoksis hullun vasikan kanssa kilpaa. Suurin provo näissä asioissa taitaa olla se pyyntö, jonka esitit faktojen suhteen. Ja ehkä parempi koko liiton kannalta on se, että ne fanaatikot pätevät osa-totuuksiensa kanssa täällä, kun kenttien laidoilla. :valistus: Meinaan jos yrittää pahimman paatoksen aikana ottaa tämmöiseen tosiuskovaiseen silmäkontaktia keskustelun aikana, niin heikompaa rupee pyörryttämään..On meinaan vähän sama efekti, kun pelais viittä hedelmäpeliä samaan aikaan.
:ööh: :eek: :katoo:
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

:shock: :shock: :shock:

*todella pihalla*
Juha Vartiainen

Viesti Kirjoittaja Juha Vartiainen »

PIENET on teillä PIIRIT???

Älkää ottako sitä niin vakavasti ja koittakaa muistaa, että KOIRA on ensisijaisesti KOIRA!!! Ei ihminen eikä robotti! Ja harrastaminen on harrastamista, oli se sitten mitä tahansa.
sisko luukkonen

Viesti Kirjoittaja sisko luukkonen »

Mahtaako ihmiset olla enämpi kääntynyt käyttökoira puolelle, pitäisi melkeinpä tehdä tilastokysely, kumpia on enemmän käyttö vai näyttö koiria. Eikös se ole niin ettei Päänäyttelyissä viitsi käyttökoiraa käyttää kun ne ei tarvitse kuin sen G. :roll: joku tuolla vain aikaisemmin taisi mainita asiasta. Minulla itselläni on käyttöpuolinainen ja olen vielä aika noviisi näissä, jos joku vetää herneen nenään mun jutuistani niin omapa on nenänsä. :käsi:
Minä pidän teitä kaikkia itseäni viisaampana ja haluaisin täällä kysellä kaikenlaisista asioista liittyen sakuihin. Olen toki esittänyt omia näkemyksiäni asioista, tarkoitus ei ole ollut olla oikeassa. Ehkä mun jutut pitääkin lukea rivien välistä tai tavaamalla moneen kertaan.
Veijo Kinnunen

Viesti Kirjoittaja Veijo Kinnunen »

Olis hupaa tietää, mikä on rekisteröintien suunta seeffereissä.
En vielä jaksa uskoa, että käyttökoirat hetkauttavat saksanpaimenkoirien sukulinjoja?
Uskoisin, että harrastus näyttelyihin on taantunut?
Koiria olisi, samoja linjoja kuin ennenkin, jos vain niitä tuotais esille.
Miten liitto vaikuttaa harrastuksen suuntautumiseen, taitaa olla se kuuma puuro, jota tässä kierretään.
Hanna Lind

Viesti Kirjoittaja Hanna Lind »

Sen verran täytyy kirjoittaa, että useamalla kentällä enempi ja vähempi käyneenä (pk, spk) en ole oikeasti mitään mainittavaa rasismia kokenut.. en sekalinjaisen, käyttölinjaisen enkä collien kanssa. Ihmiset on erilaisia ja niin on reeniryhmätkin. Toiset on nihkeämpiä tutustumaan toiset suulaampia enkä usko, että siitä tarvitsee puruja kenenkään nenään vetää, jos ei heti avosylin ja pussaillen vastaan oteta. Muutenkin hyvä ryhmä muodostuu yleensä samanhenkisistä ihmisistä joka osaltaan mahdollistaa koirakoiden eteenpäin menemisen ja kehittymisen. Tälloin on erittäin tärkeää, että katsotaan rauhassa olisiko uusista tulokkaista "jäseneksi". Vastaavasti tulokkaat voivat rauhassa harkita olisiko tämä juuri sé meidän ryhmä.

Ja jos reeniporukka tuntuu olevan ahterista, niin aina on vapaus vaihtaa.. mitä ihmettä sitä porukkaa pitää vielä vuosikausia ivata takanapäin?? Kaikkien ei tarvitse tulla toimeen, mutta sehän ei tarkoita, etteikö sitä toisen reenitapaa voisi silti kunnioittaa.

Yksi joukkoon sopimaton ihminen voi saada koko pakan sekaisin tai vastaavasti itselle sopimaton reeniryhmä kypsymisen koko harrastukseen. Itse olen sitä mieltä, että uudelle kentälle ei pidä mennä takki levällään laulaen "love me tenderiä" kuin elvis, vaan on hyvä olla nöyrin mielin.. Olethan kuitenkin Sinä, joka uutena tulet, tavallaan niinkuin vieraana vakiporukan reeneissä. Tähän kastiin ainakin itseni tällä hetkellä luen.. tulokas, keltanokka, tarkkailija..
Seija Savas

Viesti Kirjoittaja Seija Savas »

Kävin tuolla päänäyttelyssä ensimmäistä kertaa pentuni kanssa aivan möllinä, mukaavaa oli, vaikkakin ihmettelinkin helteessä sitä juoksutusmäärää pentujen kanssa, moni kai väsähti. Ihailtiin sitten kokeneiden käsittelyä. Omaa tyhmyyttääni olin opettanut pennun olemaan vetämättä (ja se näkyi kehässä ja arviossa).

Nyt kun olen seurannut teidän keskustelua, olen alkanut miettiä, uskallanko enää keskitason pentuni kanssa mennä enää näyttelyyn. Näkeekö tuomari koirien paperit etukäteen, onko hänellä antipatioita esittäjää tai esitettävää kohtaan? Tuolla toisella eläinarvostelupuolella (hevoset) on nimenomaan kielletty pitämästä päällä mitään esitettävän omistajaan/kasvattajaan viittaavaa.
Haluaisin niin kovasti antaa pentuparalle kaikki mahdollisuudet.

Kentällä opiskelu sujuu hyvin, ja meillä on hauskaa. Mukava porukka, joka kannustaa ja antaa virikkeitä kotitreeneihin.
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Juuri näin Mia. Miksi sinä silti sanot Helmiä rumaksi, sehän on kaunis koira. Useasti tuppaa unohtumaan, että G=Gut=Hyvä. Helmillä on oikein tasapainoinen rakenne, ja se liikkuu hyvin.

Näin se pitäisi olla, että näyttelyissä käydään, koska siellä on kivaa. Aina joku koira on ensimmäinen ja joku on viimeinen. Se koira on sijoituksestaan huolimatta meille aivan yhtä rakas. Joskus koiran heikkoon menestykseen voi olla syynä huono kunto, huono karva tai huono esiintyminen. Näitä kaikkia voi korjata. Koiraa voi treenata esiintymään, sen kunnosta voi ja pitää muutenkin huolehtia, ja näyttelyä varten koiran voi pestä ja kammata. Eli aina kannattaa yrittää uudelleen.

Keskitasoisessa koirassa ei ole mitään vikaa. Suurin osa koiristahan on noita keskitason koiria. Harrasta koirasi kanssa kaikkea, mikä on sinusta kivaa. Käy näyttelyissä, kouluta koirastasi vaikka agilitykoira, tai mikä tahansa sinua kiinnostaa. Koiraharrastus on sitä varten, että saa tehdä sellaisia asioita, joista nauttii koira ja sen omistaja.

Suurin osa koiristani on ollut keskitason koiria. Kävin silloin niidenkin kanssa näyttelyissä, kisailin jäljellä ja viestillä. Sain paljon kavereita ja kehityin kouluttajana. Luonteelle tekee myös hyvää, ettei pidä itsestäänselvyytenä sitä, että aina pärjää hyvin. Siinä oppii nöyryyttä. Nyt jälkeenpäin, kun koirani ovat pärjänneet hieman paremmin, siihen suhtautuu suurella kiitollisuudella ja nöyryydellä.

Tule vaan edelleen näyttelyihin. Niinkuin Mia tuossa jo sanoi, siellä viihtyminen on todella paljon sinusta itsestäsi kiinni. Tule omana itsenäsi, niin kaikki menee varmasti hienosti. Tervetuloa vaan harrastamaan meidän muiden mukaan.
Seija Savas

Viesti Kirjoittaja Seija Savas »

Juu, meillä oli kivaa ja mielellään lähden uudelleen mukaan. Seuraavan kerran osaan varustautua paremmin, mutta näitä helteitä ei ehkä enää tänä vuonna tule. Oppia ikä kaikki, onneksi on mukavia ihmisiä, jotka auttavat. Kuten Leena, joka antoi autossaan pennulle viileän lepopaikan!

Jatkamme viikottaisia treenejä kentällä mukavan opettajan ja ryhmän kanssa.

Mutta kertokaas, miten pentu oppii eron näyttelykehässä vetämiseen (lue eteenpäinpyrkimys) ja tapakasvatukseen, jossa ei saa vetää?
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Miksi pentu ei saisi normaalilenkeillä vetää? Minä olen aina antanut koirien vetää, jotkut ovat kiskoneet aika kovastikin. Olen aina ajatellut, että koirat treenaavat siinä omien lihastensa lisäksi minun lihakseni. Ja kun koirien kanssa on käynyt lenkillä, ei paljon punttisalia ole enää tarvittu ; )). Jos koirat vetävät, vetäkööt.

Tuo lenkillä vetäminen ei silti ole yhteydessä näyttelyssä kehässä kulkemiseen. Kehässähän koira ei saa kiskoa. Siinä se vaikeus onkin, että koiran pitää kulkea halukkaasti, mutta ei ylenmäärin vetää. Jos se vetää, se painaa pään alas, ja koira ei saa kunnon etuaskelta. Se meno ei ole kauniin näköistä.

Tuo edelläkulkeminen opetetaan niin, että omistaja kulkee edellä, ja esittäjä tulee koiran kanssa perässä. Koira pidetään ravilla. Jos koira pyrkii liikaa ja alkaa kauhoa, omistajan pitää mennä kauemmas edelle. Se koiran esiintyminen on koirakohtaista, se pitää jokaisen koiran kohdalla kokeilla erikseen. Mikä juuri tälle koiralle toimii.

Tsemppiä harjoitteluun!
Marja Wuorimaa

Viesti Kirjoittaja Marja Wuorimaa »

Pitkästä aikaa otan kantaa asioihin. Mutta mutta... Näyttelyissä voi olla tosi kivaa jos lähdet sinne iloisella asenteella ja teet parhaasi.
Eli koirasi on hvyin harjoitettu näyttelyjuttuun ja itse jaksat ja viitsit pinkoa kehän ympärillä avustamassa.

Toto joka 20kg sitten viitsi pinkoa kehää ympäri

p.s. terkkuja kaikille "vanhoille" kavereille
Juha Vartiainen

Viesti Kirjoittaja Juha Vartiainen »

Aulille.

Miellyttävää jännetupin tulehdusta sekä mukavia lenkkihetkiä vetojen parissa. Hanki reki talveksi niin koirasi saa vetää sinua ja kauppakassiasi lihasreenien merkeissä.
Sirpa Hörkäs

Viesti Kirjoittaja Sirpa Hörkäs »

Meilläkin hurtta saa vetää.Veto on sellasta tuntuvaa,mutta hillittyä,ei kauho kieli vyön alla keuhkot erkkiä huutaen.Tulehdussairaudet ei ole kiusannu. :D
Talvella vetää potkukelkkaa ja kyydissä matkustaa miä ja Norsu. :harhar:

Kehässä kulkemisesta miä en sitte tiiä,ku sen,että myö näyttettäis hölmöltä siellä.
Vastaa Viestiin