Betonin järsiminen

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Jonatan Kokkonen

Betonin järsiminen

Viesti Kirjoittaja Jonatan Kokkonen »

Pentumme, 9 viikkoinen Susa tyttönen tykkää järsiä parvekkeen lattiaa, saa jopa palasia irti. Ruokana annan Susalle Royal Canin junioria. Puruluita Susalla on, plus muut lelut. Vitamiininpuute? Kalkki?
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Tai tekemisen puute...
Jonatan Kokkonen

Viesti Kirjoittaja Jonatan Kokkonen »

milko naumanen kirjoitti:Tai tekemisen puute...
Olen selkäni takia sairaseläkkeellä, käyn Susan, joka muuten on kolmas saksanpaimenkoirani, kanssa kävelylenkeillä, joiden pituuden määrää koiran ikä. Olenkin jo aikaisemmin foorumia lukiessani huomannut, että usein varsin asiallisiin kysymyksiin saa vastaukseksi vaikka mitä. Jos, Milko, tuntisit minut, niin tuskinpa vastailisit tuohon sävyyn. Eli jos minä en tarjoa koiranpennulleni tarpeeksi aktiviteetteja, niin kuka? Pentuni ei juuri koskaan tarvitse olla yksin. Lopuksi totean muppetille että olen omistanut koiria todennäköisesti pitempään kuin sinä olet elänyt, joten enköhän osaa tulkita koiraani ja itseäni sen verran että huomaan jos tekemisenpuutetta esiintyy. Seurattuani foorumia nyt noin vuoden verran, osaankin seuraavaan kysymykseeni liittää toiveen "vain asialliset vastaukset".
tarja tammilehto

Re: Betonin järsiminen

Viesti Kirjoittaja tarja tammilehto »

pois...
Viimeksi muokannut tarja tammilehto, 28 Marras 2006 11:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hilkka Laakso

Viesti Kirjoittaja Hilkka Laakso »

Hei hei, älkääs hätäilkö! :shock:

En tiedä tulkitsinko itse väärin, kun en ollenkaan ottanut tuota Milkon arvausta ilkeilynä tai arvosteluna.

Itse ajattelen sen niin, ettei energiselle ja toimeliaalle pennulle kertakaikkiaan VOI eikä SAA keksiä niin paljoa tekemistä, etteikö se keksisi sitä myös kaiken aikaa itse.

Pennut vain purkavat sitä tarmoaan ja jatkuvaa "tekemisen puutettaan" kuka mitenkin; jotkut ihmisiin, toiset vaatteisiin, kolmannet kalusteisiin, neljännet rakenteisiin ja joidenkin onnellisten pennut kuulemma vain leluihin ja puruluihin.

Ainakin minun tulkintani mukaan siis terveellä ja aktiivisella pennulla, myös omallani, on normaalisti aina "tekemisen puute" ja niin pitääkin olla. Niin paljoa ei pentua saa väsyttääkään, ettei se enää halua touhuta. Ja valitettavasti pennun touhuista iso osa näyttää olevan järjettömiltä tuntuvia "pahuuksia". Oma pentuni esimerkiksi pureskelee muoviastioita tuusan nuuskaksi. :evil: Jos omat eivät riitä, se varastaa niitä tiskistä. :roll: Vanha koirani "suolisti" pentuna tyynyjä ja pehmoleluja. :lol: Enkä silti usko, että vanhuksellani oli pumpulin puute, tai nykyisen pennun ruokavaliosta puuttuisi pvc:tä. :wink:
Pia Porko

Viesti Kirjoittaja Pia Porko »

Meilläkin sai vuokrakämpän seinät (materiaalista en tarkkaan tiedä, kovin jauhoiselta ja laastiselta vaikutti :D) kyytiä kun koira oli alle alle vuoden ikäinen. Siinä joutui Pian remonttitaidot koetukselle kun niitä reikiä paklattiin umpeen.. Listat maistui myös, pari pystylistaa oli ihan tiimalasilla ja ne räpsyi niiiiiiiiiiiiiiiiiin kivasti seinää vasten kun niistä nappasi kiinni ja tempoi seinästä irti. Eikä meidänkään kohdalla konkreettisen tekemisen puutteesta ollut kysymys, koira oli mun mukana talleilla töissä 9-13 tuntia päivässä jossa olis luullut puuhaa ja tuhottavaa löytyvän ihan riittävästi. Mitä lie aktiivisen koiran lieveilmiöitä.. Enää ei ole pariin vuoteen mitään tuhonnut mut leivinpaperi tuntuu olevan suurta herkkua, varsinkin jos siinä on paisteltu jotain tosi rasvasta ja maistuvaa :kuola: . Jos satun epähuomiossa unohtamaan uunipellin hellalle kun lähden johonkin niin salettiin on paperi pilpustettu nättiin kasaan uunin viereen.. Ja tiskialtaassa lojuva voiveitsi poimitaan nätisti omalle petille ja nuollaan kiiltäväksi niin säästyy tiskaamiselta! :harhar:
Jonatan Kokkonen

Viesti Kirjoittaja Jonatan Kokkonen »

"Sementti on hydraulinen sideaine, jota valmistetaan polttamalla kalkkikiveä kivihiilipölyn avulla kuumennettavassa pyörivässä uunissa".
Soitin hyvälle ystävälleni, joka kouluttaa "ongelmakoiria". Hänen mielipiteensä oli sama kuin minun. Eräs "ongelmakoira" tykkäsi myös järsiä betonia, ja muutaman kalkkitablettipäivän jälkeen ongelma katosi. Vielä sen verran lisään, että parvekkeeni lattia on hyvässä kunnossa, ja pentu saa todellakin tehdä töitä saadakseen murusia irti. Soitin myös päivystävälle eläinlääkärille, ja kerroin tilanteesta; kalkkitablettikuuri. Kiitos teille asiallisia vastauksia antaneille. Koirallani todellakin on kalkin puute, ja osilla vastaajista maalaisjärjenpuute. Taidanpahan seuraavan ongelman ilmaannuttua kääntyä muualle, ja jättää tämän "sopuisan ja yhteen hiileen puhaltavan" sakemanniporukan vastaukset omaan arvoonsa!
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Yksikään omista koiristani(nyt on 4. menossa) ei ole järsinyt betonia.

Mistä lie johtuu.

Tekeminen tarkoittaa muutakin kuin lenkittämistä:jälkeä,vetoleikkejä,painimista ja erilaisia pään aktivoimisia.

Ja tästähän osittaine näkee mitä nykypäivän kaupan valmis mössöt voivat aiheuttaa...
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Hei Jonatan,
hyvä, että syy betonin pureskelulle löytyi!
Kyllä täällä on ihan asiallisiakin ihmisiä, joten älä nyt heitä heti kirvestä kaivoon, jos joku tyyppi alkaa ärsyttämään 8)
Itse olen sellainen taustalukija ja jos on hyvä aihe ja pystyn asialliseen kommentointiin, niin sen myös teen. Ja jos vähän lueskelet noita aikaisempia jorinoita, niin milko on raakaruokkija ja etsii koirien viat ja pahat tavat aina "nykypäivän kaupan valmiista mössöistä" :D Meillä koirat on ihan laadukkaalla nappulalla ja tietenkin kotiruokien jätsyt lisäksi, sekä metsästyskaudella sitten paljon lihaa, luita ja rustoja. Siitä huolimatta olen antanut pentukaudella lisäkalkkia, koska hampaitten vaihtuminen ja korvien nouseminen niin paljon sitä kuluttaa.
Lisäksi kaikki koirat ovat yksilöitä; toisen tarviessa lisäkalkkia, toinen ei sitä tarvitse (mukava olisi tietää miten milko tämän ottaa huomioon ruokinnassaan :| )
Meidän uroksella oli ongelmia korvien nousussa, joten kalkkimagnesiumia ruuan joukkoon. Magneesium on siitä hyvä, että se parantaa kalkin imeytymistä elimistöön.
Ei muuta kuin kivoja päivitouhuja Susan kanssa :wink:
Jonatan Kokkonen

Viesti Kirjoittaja Jonatan Kokkonen »

[quote="milko naumanen"]
Tekeminen tarkoittaa muutakin kuin lenkittämistä:jälkeä,vetoleikkejä,painimista ja erilaisia pään aktivoimisia.

Luuletko Milko tosiaan että Susalla ei ole muuta tekemistä kuin käydä lenkillä? Sinuna en harkitsisi selvännäkijän uraa!

Hei Mervi! Oli tosi kiva lukea kommenttisi. Kyllä täältä tosiaankin taitaa löytyä asiallisiin kysymyksiin asiallisia vastauksia antavia ASIALLISIA ihmisiä. Kiitos Mervi! Pelastit todella päiväni :) Ehkä kuitenkin seuraavan ongelman kohdalla kysyn neuvoa foorumista. Tietty siinä on oma vaaransa tulla ärsytetyksi :evil:
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Selvännäkijäksi en ole ryhtymässä,mutta monesti tuntuu,että ihmisillä ei ole mitään käsitystä koirista halutaan valmiit vastaukset kaikkeen.

Ongelmasi selvisi kun teit soittokierroksen,jos sen olisi tehnyt ensin ja sitten jos ongelmaan ei olisi tullut ratkaisua niin kysyä täältä??

Tarkoitus ei ollut vi**uilla.

Ja ongelmiin on monia syitä ja ratkaisuja,harvemmin on yhtä ratkaisua ja toiset lähestyvät ongelmaa eri suunnalta.

Ja jos ei kestä kritiikkiä/tai jos tarjotaan sellaisia vaihtoehtoja jotka ei mielytä sille en voi mitään.
Jonatan Kokkonen

Viesti Kirjoittaja Jonatan Kokkonen »

Olen olettanut tähän mennessä, että tämä foorumi olisi olemassa juuri siksi, että ihmiset voisivat jakaa kokemuksiaan/ tietotaitojaan. Olen myös olettanut että täällä viihtyvät ihmiset ovat joko kyselemässä tai neuvomassa, tapauksesta riippuen. Käsitystä koirista Milko, 12 koiraa takana, kolmastoista menossa hyvällä alulla, yksikään koiristani ei ole ollut ns. ongelmakoira. Tietty olisin voinut soittokierrokseni tehdä ennenkuin kirjoitin tänne, mutta käsitykseni foorumista lienee väärä. Viaton kysymys, joku ääliö vastaa siihen miten vastaa, tämä lienee viimeinen viestini tässä foorumissa, jatka muppet samaa rataa niin saat varmasti muitakin ystäviä.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

:doh:
Jonatan Kokkonen

Viesti Kirjoittaja Jonatan Kokkonen »

milko naumanen kirjoitti::doh:
Oletko täysi-ikäinen?
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Kalkin imeytymiseen vaikuttaa oleellisesti fosfori ja sitä ei maitotuotteissa ole. Apteekin kalkkisekoituksissakin ainoa fosforin lähde löytyy luujauhosta. Siis jos kalkkilisänä syöttää ainoastaan maitotuotteita, niin kalkki ei välttämättä imeydy. Kasvikset mm. sisältävät vähän fosforia, joilla voi ehkä kompensoida fosforin ja kalkin suhdetta. Riisi mm. imee elimistöstä kalsiumia. Itse annoin pennulle kalkkilisänä keitettyä naudan ydinluuta, mistä on ihrat ja ydinnesteet poistettu. Eli keitetty ydinluu saattaa vähän kovettaa vatsaa, mutta muuten hyvä luontainen kalsiumin lähde. Ja ne romppeet kannattaa poistaa,ettei vatsa mene sekaisin liiasta rasvasta.
Vastaa Viestiin