Betonin järsiminen

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
sami.lehtonen

Viesti Kirjoittaja sami.lehtonen »

Kalkin imeytymiseen vaikuttaa oleellisesti fosfori ja sitä ei maitotuotteissa ole. Apteekin kalkkisekoituksissakin ainoa fosforin lähde löytyy luujauhosta. Siis jos kalkkilisänä syöttää ainoastaan maitotuotteita, niin kalkki ei välttämättä imeydy. Kasvikset mm. sisältävät vähän fosforia, joilla voi ehkä kompensoida fosforin ja kalkin suhdetta. Riisi mm. imee elimistöstä kalsiumia. Itse annoin pennulle kalkkilisänä keitettyä naudan ydinluuta, mistä on ihrat ja ydinnesteet poistettu. Eli keitetty ydinluu saattaa vähän kovettaa vatsaa, mutta muuten hyvä luontainen kalsiumin lähde. Ja ne romppeet kannattaa poistaa,ettei vatsa mene sekaisin liiasta rasvasta.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Tsabaut 35v eli iso poika jo.
Anneli Leppänen

Viesti Kirjoittaja Anneli Leppänen »

Rrraaauha :P !

Vilkaiskaapa ihmiset osoitteeseen http://www.o-vet.fi/html/default_tekstit.htm , ikäänne, sukupuoleenne, koiranne rotuun jne katsomatta. Asiallista tietoa ruokinnasta, koiran kasvusta ja mm. kalkista jne jne.
Jonatan Kokkonen

Viesti Kirjoittaja Jonatan Kokkonen »

Sain eäinlääkäriltä ohjeen antaa tyttöselle viikon kuurin Aptus vitaminsin calfosum kalkki- fosfori valmistetta. Olen myös ostanut naudan luita, ja kuivannut ne uunissa. Parvekkeen järsiminen loppui kuin seinään :)
Jonatan Kokkonen

Viesti Kirjoittaja Jonatan Kokkonen »

Kiitos Anneli linkistä :) ( Tutkimukset ovat osoittaneet, että ravintotekijöistä tärkeimmät luustohäiriöihin vaikuttavat tekijät ovat liiallinen energian ja kalkin annostus kasvukauden aikana) Juuri tästä syystä eläinlääkärini määräsi vain viikon kuurin.
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Jonatan; olen myös käsittänyt asian niin, että täällä pohdiskellaan porukalla, jos jolla kulla on mietteissä koira-asioissa ongelmia tai mietiskellään kimpassa mukavia. Näyttää olevan vaan sellainen juttu, että foorumi kuin foorumi, niin niskaan hyppääjiä löytyy :puuh: Meitä on niin monenlaista ihmistä kuin koiraakin, että kaikkein paras kun jättää ne tietyt kommentit ihan omaan arvoonsa.
Ihmisille jos olisi luonnetestejä, niin niitä ei kaikki läpäisisi :mad:
Vaikka kyllä joskus kiehauttaa itselläkin tosi kovaa ja pitää käydä nurkan takana puhisemassa, ettei päästäisi suustaan kaikkia kamalia sammakoita :vihellys: Mutta silloin on usein kyse koirien huonosta pidosta tai jonkun ihmisen kommentit, jonkun joka tietää ja osaa kaiken, eikä koskaan tee virheitä :matsi:
Minä taas en tiedä mistään mitään ja teen aina virheitä :unille:
Pia Porko

Viesti Kirjoittaja Pia Porko »

Hirvenluut kannattaa ihan varmuuden vuoksi keittää vaikkei niistä loistartuntoja pitäisi kovin herkästi saada jos ihan tuoreeltaan antaa. Meillä kävi näin, koira piti mua kome yötä putkeen hereillä kun kävi tunnin välein ruikulla ja heisimatojahan sieltä takapäästä pukkasi ihan urakalla kun madotettiin..
Mervi Tervo

Viesti Kirjoittaja Mervi Tervo »

Ei muuta kuin hirven luut, rustot ja liha raakana vaan, eihän ne luonnonvaraiset sudetkaan osaa niitä kypsentää, eikä niillä taija olla uuniakaan :lol:
Jonatan Kokkonen

Viesti Kirjoittaja Jonatan Kokkonen »

Itseasiassa olen kehittämässä koirille makupaloja, joissa on hirvenlihan maku osana. Ongelma ratkesi muuten ennen kuin ostin naudanluita, tätä ennen Susalla oli kaupan "nahkaluita". Mervi: Puhut vähän mutta asiaa! :)
Vastaa Viestiin