vehnälle allerginen?

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Mira Pelli

vehnälle allerginen?

Viesti Kirjoittaja Mira Pelli »

voiko vehäallergia aiheuttaa mahan ihan älytöntä turpoamista?

olin eilen lenkillä 5kk hurttani kanssa, jonka jälkeen se sai levätä hyvin. lenkin aikana tehtiin pieniä temppuja, joista palkaksi sai nameja jotka sisältävät vehnää. kotiin tultaessa annoin ruuan (nappuloita, ei sis. vehnää) ihan normaalisti, mutta koira keskeytti syömisensä (ei koskaan tapahdu), tuli viereen ja inisi (ilm. sattui niin paljon.. :( )

huomasin, että maha oli turvonnut kuin ilmapallo tai viimisillään kantavalla nartulla.. pääsi pihalle, jolloin oksensi kaiken ruuan limapallona pois... tämän jälkeen oli, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

voiko tämä kaikki johtua vehnästä, vai oliko kyseessä "ilmamaha"? ei kyllä hotkinut ruokaa mitenkään ihmellisesti.

joten auttakaa viisaammat, mitään hengenhätää ei ole. :rolleyes:

mira ja speedy
Jonna Putkonen

Viesti Kirjoittaja Jonna Putkonen »

Oletko kysynyt asiasta eläinlääkäriltänne? Minulla ei ole kokemusta kyseisenlaisesta asiasta joten itse en osaa oikein juuta enkä jaata sanoa :( oletko siitä lähtien antanut vain vehnättömiä makupaloja? Onko samaa tilannetta ollut uudelleen?
Hanna Rikkonen

Viesti Kirjoittaja Hanna Rikkonen »

Mun 3.5v narttu (Daushaufen Quelle, eli Elli) juuri kuoli viime lauantaina vatsalaukunkiertymään.
Tällä koiralla oli oireita pitkin viime kevättä. Selkeästi kaasuuntui juuri kuvailemallasi tavalla. Teimme kaikkemme, koira söi useammin jne.
Eläinlääkäriin olimme useasti yhteydessä.
Sitten tuli viime lauantai... Elliltä vatsalaukku ympäri. Letkutus ei tietenkään auttanut.
Suru täällä on suunnaton, Ellistä tuli koira enkeli :cry:
Sarianne Karhu

Viesti Kirjoittaja Sarianne Karhu »

Edelliselle kirjoittajalle: Edesmenneellä Anya-koirallani oli vastaavanlaisia ongelmia n. vuoden verran ennenkuin se jouduttiin lopettamaan leikkauspöydälle; epäiltiin mahalaukun kiertymää, mutta kyseessä olikin suolipaketin kiertymä ja suolet kuoliossa. Mitään ei ollut tehtävissä. Anya oli silloin 4 v.

Mutta sitten itse topicin mukaiseen asiaan... Vehnälle Ani ainakin oli allerginen; vehnästä sille tuli kutinaa ja ripuli. Vatsa turposi ja ilmavaivat olivat... hmm... valtavat. Vehnää sisältävien ruokien jäädessä unholaan oireet niiltä osin helpottivat, mutta ei kokonaan. Ripulia oli edelleen ajoittain, rajuakin. Vatsa turposi välillä ja tilanne laukesi vasta kun ruoka oli oksennettu ulos. Lopulta kuvaan tuli omien ulosteiden syöminen, joka viittasi haimavikaan - joka Anilla sitten olikin.


Helpoin tapa on jättää vehnä pois jos allergiaa epäilee; markkinoilla on runsaasti vehnättömiä vaihtoehtoja :)
Mira Pelli

Viesti Kirjoittaja Mira Pelli »

Hanna Rikkonen kirjoitti: Suru täällä on suunnaton, Ellistä tuli koira enkeli :cry:
Otan osaa... :tuki:

tilannetta ei ole ollut uudestaan, ja ne namit olen jättänyt kokonaan pois (en halua toista tilannetta..) ripulia tuolla ei koskaan ole ollut. kaikki ruokamme on myös ollut vehnätöntä, kyse oli vain näistä nameista.

mutta koira syö ruokansa aina ahmimalla.. voiko tämä olla syynä sellaisille tapahtumille? jossain kohtaa täällä luin, että ahmimalla on suurempi mahdollisuus saada vatsalaukunkiertymä tmv. oliko tämä jokin "ensiaste" siitä? :roll: kun sitä ilmaa tulee samalla ahmittua...

lääkäriä en saanut silloin kiinni, enkä tilannetta ole myöhemmin tiedustellut. mielestäni se ei ole enää aiheellista, kun tutkimuksia ei voi enää suorittaa tämän asian suhteen, vai :?:

mira
Tiina Viinikka

Viesti Kirjoittaja Tiina Viinikka »

Meidän pojalla on vehnäallergia ja se näkyy ihossa, muita reaktioita ei ole ilmaantunut.

Vehnätön ruoka on itseasiassa helppo toteuttaa.
Vastaa Viestiin