Pennuille ruokaa!?

Ruokintaan ja ravintoon liittyvät aiheet
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Voisiko joku kertoa mulle, onko punajuuresta koiralle jotain haittaa? Eli voiko siitä saada jotain liikaa, tai eikö se muuten vain sovi koiralle? Poika rakastaa sitä, kun raastettunahan se on aika makeaa, melkein kuin hapanimelää karkkia. Pissa värjäytyy punaiseksi, mutta sehän on normaalia, kun omastakin pissasta näkyy punajuuren väri.

Nyt sitten olen joutunut selittelemään, ihmisille, että miksi ihmeessä syötän koiralle punajuurta, tai ylipäätään mitään kasviksia. Eihän ne kuulu koiran oikeaan ravintoon, porkkanat yms..!
Vai niin. Jos tuolle linjalle sitten lähdetään, että mikä on koiran oikeaa ruokaa, niin tuolla metsällä ollaan pian kaikki ampumassa pien riistaa ja välillä koirat saa hemmotella itseään kokonaisilla hirvillä, poroilla tai lampailla, mieluiten tietysti itse tapettuina ja raadeltuina?!

Jostain syystä tämäkään ei oikein saa kannatusta. Kuivaruoka, joka tehdään ihmisen kasvattamasta lihakarjan jätteestä kuitenkin on ihan hyvää ruokaa näille kotoisille susillemme. Kuulema. :valistus:


Ohjeilta vanhoilta ajoilta tähän loppuun: Ystävämme punajuuri sopii aivan loistavasti nahan värjäämiseen, varsinkin jos ks. vaatetta uitetaan punajuuren värjäämässä pissassa useita päiviä lisäten aina uutta pissaa vanhan tilalle.
Punajuurella saa myöskin kiiltoa punaisille hiuksille, kun hiukset huuhdellaan lopuksi vedellä jossa punajuurta on liotettu.

Punajuuri sopii aivan loistavasti myöskin mustikan rinnalle värjäämään kaapin ovia, lattioita sekä työtasoja ja seiniä. Luonnollisimman näköisen värjäystuloksen saat, kun värjäät ensin sormesi ja koskettelet sitten haluamaasi kohtaa mahdollisimman huolettomasti, myöskin lattialle tiputetut kokonaiset marjat ja punajuuren palaset elävöittävät somistusta mukavasti. Tämä värjäys taktiikka sopii helppoutensa takia myös lapsille, sekä kotieläimille, jotka tahtovat osallistua perheen askareisiin.
Erinomaisen tästä värjäysmenetelmästä tekee sen kestävyys ja leviäminen itsekseen. Parhaimmillaan se kestää useita pesukertoja!
Peltonen, Satu

Viesti Kirjoittaja Peltonen, Satu »

Eipä näys vastauksia. *huokaa*
Ronja Taskinen

Viesti Kirjoittaja Ronja Taskinen »

milko naumanen kirjoitti:nappulassa on säilöntä,väri ja lisäaineita jne...
No Pedigreen ja Friskiesin tyylisissä halpismuonissa ehkä, mutta eikös laadukkaammat muonat säilötä nykyisin vitamiineilla? Eikä väriaineitakaan niissä tasaisen ruskeissa nappuloissa useinkaan taida olla?

Ja voihan sitä tuoteselostetta syynätä niin paljon kuin lystää, tehdä vertailuja ja näin päin pois.

Mutta toki raaka- ja kotiruokinta on parasta jokaiselle koiralle, en minä sitä kiistä. Kuitenkin toiset pärjäävät kuivamuonalla (ainakin melkein) samalla lailla. Vaan jos ei ole kokeillut molempia, niin eihän sitä voi varmaksi tietää, joten en käy väittämään.
milko naumanen kirjoitti:Jos ajattelisit,että itse söisit elämäsi ajan kaiken ruoan "kuivana" niin ei olisi sekään kivaa :roll:
No aika monelle koiralle tasapaksu, kuiva nappula kelpaa kyllä koko elämän ajan, mikäli kuivamuonan menekistä voi jotain päätellä. Ja olen lukenut, että koirilla on vähemmän makunystyröitä, jotenka ne eivät välttämättä kyllästy miedon makuiseen ruokaan ikinä. Vaan eihän se aina niinkään ole.

Ja aina joku sanoo, että pussin kylkeen ei ole uskomista, mutta mitäs varten elintarvikevirastot sitten ovat? Ja jos radikaaliksi heittäydytään, herää kysymys, että mikä tekee esim. NEUn ja Puhtin tuoteselosteesta sen luotettavampia? (Ei sillä että väheksyisin niitä, ei todellakaan.)
Viimeksi muokannut Ronja Taskinen, 22 Loka 2006 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
milko naumanen

Viesti Kirjoittaja milko naumanen »

Testi:laitappa nappulaa toiseen kuppiin ja toiseen esim raakaa lihaa/broilerin siipiä/yms kumpihan kelpaa.

Ja koirahan syö sitä mitä on pakko.

Mutta teollinen ruoka ei ole tuonut juuri mitään hyvää koiran kannalta katsoen.


Nappulaa syötetään helppouden takia ja uskoen kaikki mainokset.
arja valtonen

Viesti Kirjoittaja arja valtonen »

milko naumanen kirjoitti:Testi:laitappa nappulaa toiseen kuppiin ja toiseen esim raakaa lihaa/broilerin siipiä/yms kumpihan kelpaa.
En ole tuollaista testiä koskaan tehnyt, mutta satavarmasti meidän pentu syö molemmat kupit tyhjäksi. :D
Vastaa Viestiin