Toimistonhoitajakoulutus?

SPL:n näyttelyihin ja ulkomuotoon liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Heikki Heiskanen

Viesti Kirjoittaja Heikki Heiskanen »

Tuosta kiertävästä toimistonhoitajasta en ole samaa mieltä Miian kanssa perusteluni asialle on seuraavanlainen, se on kustannan kysymys. Mikäli koulutettu toimistonhoitaja asuisi esm: pääkaupunkiseudulla ja tapahtuma järjestettäisiin vaikkapa Oulussa. En vain jaksa uskoa siihen että joku lähtisi omalla kustannuksellaan tekemään viikonlupuksi töitä tapahtumapaikalle. Ajatuksena tuo Miian ehdottama koulutus on aivan ok. Henkilökohtainen näkemykseni on että alaosastojen pitäisi lähettää oma valitsemansa henkilö koulutukseen. Näin saataisiin useampi koulutettu henkilö toimintaan mukaan. Se on aivan totta että vanhat sotaratsut alkavat väsymään ja uusia osaajia tarvitaan joukkoon.
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Mia, tuo on erittäin hyvä idea. Kiitos sinun, meidän toimisto on ollut kunnolla hoidettu parissa viime näyttelyssä. Jokunen meidän omasta porukastakin on jo oppinut paljon toimiston tehtävistä, mutta eivät ilman sinua. Monissa alaosastoissa näyttelyissä käy vain jokunen henkilö, nuo muut eivät voi tietää kaikkea, mitä pitäisi tehdä.

Olen huomannut, että eniten huutelevat ne ihmiset, jotka eivät itse koskaan ole mukana näyttelyn järjestämisessä. Jokainen, jnoka on itse tehnyt niiden eteen työtä, ymmärtää, mitä kaikkea voi sattua. Noiden sattumusten minimoimiseksi olisi kyllä hyvä kouluttaa porukkaa.

Olisitko sinä halukas puhumaan ihmisille vaikka yhden päivän jossakin? Kerättäisiin materiaalia, ja jos muu hallitus antaa luvan, pidettäisiin koulutusta vaikka samana viikonloppuna, kun muutenkin järjestetään näyttelyn järjestämisen opastusta. Asiat eivät etene haluttuun suuntaa, mikäli ne jäävät vain hyvien ideoiden tasolle. Tämän hyvän idean toteuttaminen ei veisi liikaa aikaa eikä rahaa.

Suunnitellaan lisää ja palataan asiaan.
Kristiina Hirvioja

Viesti Kirjoittaja Kristiina Hirvioja »

Mia ja Auli - Kuullostaa hyvältä. Alaosastoissa on ihan varmasti tarvetta koulutetun henkilökunnan saamiseksi näyttelyitä pyörittämään. Auli vie vaan asiaa eteenpäin ja päivämäärä (keväälle 2007?) lukkoon!

t. Kristiina
Heikki Heiskanen

Viesti Kirjoittaja Heikki Heiskanen »

Palaan vielä tuohon alaosastojen valitsemaan henkilöön. Tarkoitin alaosastoilla niitä jotka yleensä pyörittävät erikois/päänäyttelytoimintaa tai ovat suunnittelemassa kyseistä toimintamuotoa. Keskustelimme kyseisestä asiasta siis toimistotyöntekijöistä alaosaston syyskokouksen jälkeen. Totesimme että Raumalla on tarve 2. uuden henkilön kouluttamisesta sillä henkilö joka on toimistoa pyörittänyt viimeisen ehkä 20.vuoden ajan tarvis myös joskus vapaata. Tuohon Miian kysymykseen vastaisin seuraavanlaisesti 4.viimeistä erikoisnäyttelyä mitkä ovat Raumalla järjestetty tämän lisäksi 1.pääerikoisnäyttely mikä järjestettiin Porissa 2004. Täytyy myöntää että laiska töitään luettelee viisas pääsee vähemmällä. Tosin kyseisissä tapahtumissa en ollut toimistossa töissä mutta tiedän mitä toimistotyö pitää sisällään
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Päivitetyt näyttelynjärjestämisohjeet on kasassa. Ne ovat liiton palstallakin, vaan väärässä kohdassa vielä. SPL-näyttelyn kohdalta löytyy erikoisnäyttelyn järjestämisohjeet.

Toimistoa varten pitää vielä tehdä eri ohjeistus. Siinä tarvitsen kyllä apua, koska on monta asiaa, mitä en tiedä.

Lyön päivän lukkoon alkuvuodelle 2007 toimintasuunnitelmaan. Hienoa, kyllä tämä tästä. Mielestäni näyttelysysteemiä voisi muutenkin uudistaa ja yksinkertaistaa. Kun on selvät säännöt ja ohjeet, ei tule ongelmia (niin paljoa).

Nähdään!

Auli
Johanna Mattila

Viesti Kirjoittaja Johanna Mattila »

Loistavaa Mia ja Auli! :)

Ihan varmasti tarvetta koulutukselle on. Luulen, että muuallakin kuin Raumalla alkaa tekijäkaarti "akkautua" vähitellen.
Auli Impola

Viesti Kirjoittaja Auli Impola »

Varsinkin, kun mukaan on tullut uusia sääntöjä, joiden "opettaminen" näytteilleasettajille vie aikansa. Uskon kyllä, että kun kaikki oppivat nuo selkeät toimintamallit, vältytään monelta sotkulta.

Kun kaikki tietävät, mitä pitää tehdä, ei tule turhaa päällekkäisyyttä asioissa. Vaikka minäkin olen ollut mukana järjestämässä muutamaa näyttelyä, aina oppii jotain uutta ja aina on parantamisen varaa.

Olisi muuten kiva, jos te kaikki, joilla on jotain ehdotuksia, laittaisitte vaikka sähköpostia minulle. Monella teistä on varmasti sellaisia hyviä ideoita, joita minä en ole tullut ajatelleeksi. Kaikki uudet ja hyvät ideat ovat tervetulleita. Sehän on kaikkien etu, että saadaan nämä hommat toimimaan ja ihmiset käyvät edelleen näyttelyissä.

Auli
Eva Forsman

Viesti Kirjoittaja Eva Forsman »

:heipat: saako jo ilmoittautua kurssille :)
Johanna Mattila

Viesti Kirjoittaja Johanna Mattila »

- Kilpailukirjojen tarkistus, mitkä koetulokset oikeuttavat V-tulokseen
Ja rautalankamalliohjeet siitä, miten nämä tiedot toimitetaan kehään. :lol:
Marko Kurkinen
Viestit: 948
Liittynyt: 20 Huhti 1996 14:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja Marko Kurkinen »

Tuo toimistonhoitajan koulutus on hyvä alku. Samalla kyllä pitäisi järjestää sitten myös ainakin näyttelyn puheenjohtajan, sihteerin, kanttiinipäällikön, kenttäpäällikön, tiedotuspäällikön koulutukset :)

Kun tuossa jossakin viitattiin kustannuksiin, niin enemmän täällä pohjoisessa olisi tarvetta omille kehäsihteereille kuin toimistopäälliköille. Kehäsihteerit (huomaa monikkomuoto) joutuu aina raahaamaan pakosti etelästä ja majoittamaan, vaikka toimiston saisikin omin avuin järjestettyä.
Pia Kiili

Viesti Kirjoittaja Pia Kiili »

Tuo toimistonhoitajien kouluttaminen tuli tosiaan porin näyttelyssä ajatuksena esiin... ja mielestäni sitä ajatusta kannataisi viedä eteenpäin. Toimiston kun pitäisi olla se näyttelyn "ohjauskeskus".

Ellei toimistossa homma toimi niin ei se toimi kehässäkään, ja tosiaankin tiedonsiirto toimistosta kehään ja kehästä toimistoon tuntuu monesti olevan kummallinen solmukohta... Oletetaan, että jos toimistossa on joku tulos tarkistettu niin se kehässäkin tiedetään :lol: Nuo Mian listaamat asiat on sellaisia päällimmäisiä asioita, jotka joka näyttelyssä tuppaa tökkimään.

Viime vuosina kun olen ollut näyttelyissä töissä olen kiinnittänyt huomiota siihen, että töitä tehdään paljon pienemällä porukalla kun ennen ja usein koko järjestävä porukka on ensimmäistä näyttelyä järjestämässä. Kaikki näyttelyt joissa olen ollut kehässä ovat olleet mukavia ja lämminhenkisiä tapahtumia, joiden järjestelyt on vihreästä organisaatiosta huolimatta sujuneet ihan hyvin, mutta tuntuu kuitenkin että tapahtumia olisi kivempi järjestää enemmänkin, ellei joihinkin ihmiisiin kohdistuva kuormitus olisi niin suuri. Pääsääntöisesti kuitenkin ihmiset toimivat oikein ja homma pelaa, kunhan tietävät mitä pitäisi tehdä ja jos on yksikin ihminen joka osaa pitää langat käsissään ja delegoida tehtäviä.

Se on jo nähty, ettei niitä ihmisiä sieltä alaosastoista saa lähtemään toiselle paikkakunnalle koulutuksiin. Mielestäni liiton näyttelytoimikunnan pitäisi järjestää koulutusta niissä alaosastoissa, joissa näyttelyitä järjestetään. On alaosaston kannalta huomattavasti halvempaa ja helpompaa roudata yksi taikka kaksi kouluttajaa omalle kerhohuoneelle, kun lähettää koko alaosaston poppoo reissuun. Eikä sen kouluttajan tehtävän yhden ihmisen harteilla tarvitse maata, on alaosastoja, joissa perinteitä ja osaamista järjestämisestä on.

Ja ihan totta kehäsihteereitä pitäisi oikeesti kiireesti kouluttaa lisää - varsinkin saksankielentaitoisia. Itse voin luvata lähteä koulutusta järjestämään, ja uskon että muutkin "vanhat" sihteeriköt siihen olisivat valmiita.
Vastaa Viestiin