Hoikka koira

Terveyteen liittyvät aiheet
Vastaa Viestiin
Satu Helasranta

Hoikka koira

Viesti Kirjoittaja Satu Helasranta »

Hei,

minulla on 1.3v saku-uros.
Kaikki on kunnossa, veritestit otettu eikä mitään löydetty, mutta sakuni on aika laiha poika vaikka syö ihan normaalisti??
Onko kenelläkään samoja kokemuksia? Massaa pitäisi olla jo tuossa iässä ihan kiitettävästi ja noilla eväillä...
Olen kuullut sellaisista " hidaskehitteisistä koirista ", mutta yhteenkään en ole törmännyt olisikohan tuo poika juuri sellainen?

Annan ruoaksi päivässä ensinmäisellä aterialla 0.5kg NEU.ta ja citro-oskaa, toisella aterialla Eaglen kuivamuonaa n.200g ja jauhelihaa 200g-300g. Ruokaan lisään järkevissä määrin Gefilus piimää, kananmunan keltuaista, keitettyä porkkanaa, öljyä ja yrjölän puuroa ym.
Koirani ruoka on siis varsin hyvälaatuista.

Olen myös verrannut koirani karvapeitettä muitten sakemannien turkkiin, koirallani turkki on todella kiiltävä ja hyvässä kunnossa, mutta karva on ihmeen " niukkaa ". Kaikilla sakuilla mitä minä olen nähnyt turkki on ollut paksu, mutta minun sakullani ei??? Löytyykö tuohon selitystä? Onko tuokin hidaskasvuisen koiran merkki? Tuolla turkilla ei kyllä pakkasessa kovin pitkälle pötkitä. :(

Kiitos etukäteen vastauksesta!
Sonja Lehtinen

Viesti Kirjoittaja Sonja Lehtinen »

Itselläni myös hoikka ja niukkaturkkinen koiruus, ikää jo neljä vuotta.
Turkin suhteen pitää muistaa että tietty on geneettistä vaihtelua, mutta sitten ympäristö. Eli kun koira ollut tarhaoloissa, sisällä kuitenkin yöt ja osan päivääkin, on turkki tuplaantunut. Itse olen varsinainen vilukissa, ja siksi sisällä lämpöä on riittämiin. Narttu jota pentuna epäiltiin jopa pitkäkarvaiseksi, on tietty näissäkin oloissa runsasturkkinen.
Sanna Immonen

Viesti Kirjoittaja Sanna Immonen »

Hei Satu!
Et sitten maininnut, kuinka paljon koirasi painaa :wink: ja mahtaakohan olla miten korkea?
En hirmuisesti hätäilisi massan suhteen, nuorihan se on vielä. Ja jos poika on kovin aktiivinen, se todellakin kuluttaa kaiken minkä syö.
Satu Helasranta

Viesti Kirjoittaja Satu Helasranta »

Niin tietysti unohdin mainita painon, se on n.30kg ja korkeus on 69cm, eli ylikorkeahan tuo koirus on ja siihen nähden kiloja noin vähän :o
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

:shock: Minunkin koiralla on sama "ongelma" karva on jäykkää, karkeaa eikä kovin paljon pohjavillaa lisäksi vähän pitkähköä varsinkin selässä sekä kaulan ympärillä mietin itsekkin käyttäväni koiraa veritesteissä olisiko kyse jostain hormonihäiriöstä. Koira on nyt reilu 6kk ja painoa 38kg korkeus 65cm eli koirasta tulee korkea.
Satu Helasranta

Viesti Kirjoittaja Satu Helasranta »

Oho Satu, sullahan on aikamoinen jössikkä tuo koirasi, siitä tulee kyllä tosi iso poika :)
Sinuna en kyllä ihan vielä menisi veritesteihin, otin veritestit omalta koiraltani tuon laihuuden takia ja ikää sillä oli kuitenkin jo reilusti yli vuoden. Veritestit ovat TODELLA kalliita, itse maksoin 200E niistä, mutta tietysti jokainen tekee minkä parhaakseen näkee :wink:

Kaikkensahan sille omalle kullallensa antaisi ja kaikkensa tekisi, että koira voi hyvin :D
Satu Immonen

Viesti Kirjoittaja Satu Immonen »

Mitä tuo NEU on? Mietin pitäisikö kuivamuonan olla proteiinipitoista ja rasvaisempaa jotta lihakset kasvaisivat ehkäpä koirasi kuluttaa niin paljon että tarvitset järeämpää ruokaa ja on tietyn tyyppisiä koiria jotka jäävät aina suikuloiksi. :D
Satu Helasranta

Viesti Kirjoittaja Satu Helasranta »

NEU on eläinkaupoissa myytävää ruokaa (pakastetuote), se sisältää mm. nokkosta, porkkanaa, riisiä, ohraa, kieltä, munuaisia ym. sisäelimiä. Se on hyvä ruoka sellaisenaan, kun lisää sekaan tuota citro-oskaa, että koira saa ravintonsa mukana tarvittavat vitamiinit ym.

Koirani on välillä tosi ronkeli kuivamuonan suhteen ja voi olla moniakin päiviä todella niukalla ruoalla tai jopa syömättä, joten annan tietysti koiralleni mikä maistuu.
Tuo ruokavalio on näyttänyt uppoavan tosi hyvin ja kuppi on aina tyhjä :)
Tuleehan tämä ruokavalio aika paljon kalliimmaksi kun pelkkä nappuloitten syöttäminen, mutta saapahan koira muutakin kuin teollisesti valmistettua ruokaa.

Varmasti olet oikeassa tuon suhteen, että koiralle kannattaisi syöttää sellaista ruokaa jossa proteiinipitoisuus olisi korkeampi samoin rasvan.
Syötin koiralleni Mastersin performancea monta kuukautta, mutta kiloja ei kyllä tullut siitäkään huolimatta yhtään lisää :|

Luin hieman tuostakin aiheesta... Jos annan päivässä koiralleni vielä noin paljon jauhelihaa ja performancea on proteiini lähde aika suuri/päivä, se taas rasittaa turhan paljon maksaa ja haimaa...

Rasvan lähde on tietysti tärkeä, mutta ennenkaikkea oikeiden rasvojen lähde. Koira tarvitsee koviakin rasvoja, mutta ennenkaikkea omega3 ja omega6 rasvahappoja niinkuin me ihmisetkin :) siksi lisään ruokaan järkevyydellä kylmäpuristettua rypsiöljyä.

Olen noudattanut tätä ruokavaliota vasta viikon ja nähtäväksi nää toimiiko tämä loppujen lopuksi koiralleni :roll:

Hero liikkuu aika paljon ja kuluttaakin siksi syömänsä ruuan... odottelen niitä päiviä, kun pojalle rupeaa massaa tulemaan, sinun pikkuisella on loistavat näkymät tuon suhteen :D
Niina Romppanen

Viesti Kirjoittaja Niina Romppanen »

:lol: Meilläkin on hoikka poika joka iältään tammikuussa 3v.
En ole ottanut paineita hoikkuuden suhteen koska jokainen koirahan on yksilöllinen ja muodon muutokset tapahtuvat omalla ajallaan.
Liian laihaksi en koiraani sanoisi, mutta hoikka kuitenkin.
Energiaa löytyy ja sitten vielä ne päivät jolloin pitkin hampain syödään muutama nappula ja äkkiä pois ruoka kipolta.
Urokseni isä alkoi vasta massan kasvattamisen täytettyään 3v. ja uskon meidänkin kohdalla käyvän niin. Aikaisempi urokseni kasvatti myös massan vasta täytettyään 3v.
Joten eikähän teidänkin nuorikot sieltä massaa jossain vaiheessa saa.
Vastaa Viestiin